Veriarvot

Seuraa 
Viestejä29006
Liittynyt30.4.2005

Sain vähän tuloksia verestäni.

Leukosyyttejä oli 12 mrd litrassa. Sais olla jotain reilu 8 max.
Muuten kaikki oli ohan ok, ja mitään extraterrestiaalia ei löytynyt. Tosin onhan Ne voinu väärentää tän paperin minkä sain. Eihän tää ole kuin pelkkä tulostettu lappu.

Maksa-arvot oli vaan silleen, että ALAT oli 46 ja GT oli 57. Ei paha. Voin ruveta vetään antabusta.

Vähän oli punasolujen arvot sillain ylärajoilla, että kaljaa on juotu, jos mä yhtään näistä tajuan.

Sitä mä en tiedä, että mitä tulehduksista kertoo P-CRP ja P-LA?

Kommentit (12)

Vierailija
CE-hyväksytty
Sain vähän tuloksia verestäni.

Leukosyyttejä oli 12 mrd litrassa. Sais olla jotain reilu 8 max.
Muuten kaikki oli ohan ok, ja mitään extraterrestiaalia ei löytynyt. Tosin onhan Ne voinu väärentää tän paperin minkä sain. Eihän tää ole kuin pelkkä tulostettu lappu.

Maksa-arvot oli vaan silleen, että ALAT oli 46 ja GT oli 57. Ei paha. Voin ruveta vetään antabusta.

Vähän oli punasolujen arvot sillain ylärajoilla, että kaljaa on juotu, jos mä yhtään näistä tajuan.

Sitä mä en tiedä, että mitä tulehduksista kertoo P-CRP ja P-LA?

http://fi.wikipedia.org/wiki/Lasko

http://fi.wikipedia.org/wiki/CRP

Tulehduksissa lasko ja crp-arvo nousee. Crp varsinkin bakteeritulehduksissa. Valkosolut koholla, eli joku infektio on ollut tai on tällä hetkellä tai tulee olemaan sulla.

Vierailija
CE-hyväksytty
Ai niin. CRP on senkka.

Mulla mätänee hampaat.

CRP ei ole senkka. Kummankin arvo nousee tulehduksissa. Senkka on normaalisti alle 10mm/h, mutta se voi vaihdella paljonkin.

P-CRP-arvo on normaalisti alle 10 mg/l. Indikoi (bakteeri)tulehdusta paremmin.

Paljonko arvosi olivat?

CE-hyväksytty
Seuraa 
Viestejä29006
Liittynyt30.4.2005

Kuinka nopeesti maksa-arvot laskee? Ajattelin vaan kun oon ollu nyt viis viikkoa selvinpäin. Minkälaiset arvot on raittiilla tupakoimattomalla terveellä ja muutenkin hyvällä ihmisellä yleensä?

Vierailija
CE-hyväksytty
Kuinka nopeesti maksa-arvot laskee? Ajattelin vaan kun oon ollu nyt viis viikkoa selvinpäin. Minkälaiset arvot on raittiilla tupakoimattomalla terveellä ja muutenkin hyvällä ihmisellä yleensä?

En nyt muista, vaikka justiinsa itse olin työhönsoveltusvuustarkastuksessa.

Mutta siis minun lapussani ainakin oli mainittu myös viitearvot, joiden sisällä olisi hyvä pysytellä. Ehkä sinunkin lapussasi lukee jotain?

CE-hyväksytty
Seuraa 
Viestejä29006
Liittynyt30.4.2005
Carloz
CE-hyväksytty

En nyt muista, vaikka justiinsa itse olin työhönsoveltusvuustarkastuksessa.

Mutta siis minun lapussani ainakin oli mainittu myös viitearvot, joiden sisällä olisi hyvä pysytellä. Ehkä sinunkin lapussasi lukee jotain?

Lukee kyllä, mutta viitearvojen sisään mahtuu kaljanlitkijätkin.

Vierailija
CE-hyväksytty

Alat-arvo ei suoranaisesti liitykkään alkoholin käyttöön. Ryyppääminen nostaa sitä vain muutaman päivän.

Vierailija
CE-hyväksytty

Miehillä viitearvot 10-70 naisilla 10-45.

Entsyymiä esiintyy useissa kudoksissa. Pitoisuus maksassa on kuitenkin erityisen korkea. Voimakkaasti kohonneita arvoja esiintyy akuutissa hepatiitissa jo preikteerisessä vaiheessa. Sappiteiden tukoksessa arvot ovat usein koholla. Jonkin verran kohonneita arvoja esiintyy useissa maksasairauksissa. Myös sydäninfarktissa, akuutissa pankreatiitissa, lihastaudeissa ja levinneessä karsinoomassa voivat entsyymin pitoisuudet hieman kohota.

CE-hyväksytty
Seuraa 
Viestejä29006
Liittynyt30.4.2005
kabus

CRP ei ole senkka. Kummankin arvo nousee tulehduksissa. Senkka on normaalisti alle 10mm/h, mutta se voi vaihdella paljonkin.

Eikunniijjoo. Eli mitä pienenpi lasko, sitä nopeammin veri hyytyy.

Uusimmat

Suosituimmat