Hitausmomentin laskeminen vauhtipyörälle?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Pitäisi B&S koneelle laskea sopiva vauhtipyörä, nyt on kiinni 6mm paksu ja 21,5cm halkaisijaltaa oleva alumiinikiekko jolla koneen saa jo jotenkin käymään, mutta on vielä hankalaa.

Pitäisi siis laskea kuinka suuri halkaisija pitää olla 6mm paksuisella alumiinikiekolla, että se vastaa hitausmomentiltaan koneessa ollutta terää (ruohonleikkurin terä).

Terä:
Paino= 395g
Halkaisija=445mm

Laskelmieni perusteella kiekon halkaisijaksi tulisi noin 25cm. Käytin laskuissa seuraavia kaavoja:

Terälle: J=1/12 x m x l^2
Kiekolle: J= 1/2 x m x R^2

Olenko laskenut oikein?

Kommentit (7)

Vanha jäärä
Seuraa 
Viestejä1557
Liittynyt12.4.2005
japa69
Pitäisi B&S koneelle laskea sopiva vauhtipyörä, nyt on kiinni 6mm paksu ja 21,5cm halkaisijaltaa oleva alumiinikiekko jolla koneen saa jo jotenkin käymään, mutta on vielä hankalaa.

Pitäisi siis laskea kuinka suuri halkaisija pitää olla 6mm paksuisella alumiinikiekolla, että se vastaa hitausmomentiltaan koneessa ollutta terää (ruohonleikkurin terä).

Terä:
Paino= 395g
Halkaisija=445mm

Laskelmieni perusteella kiekon halkaisijaksi tulisi noin 25cm. Käytin laskuissa seuraavia kaavoja:

Terälle: J=1/12 x m x l^2
Kiekolle: J= 1/2 x m x R^2

Olenko laskenut oikein?


Hitausmomenttien lausekkeet ovat mielestäni oikein. Kun niihin sijoittaa numeroarvot ja edelleen ratkaisee R:n, niin tulokseksi sain R = 0,127 m, mikä pätee tuloksesi kanssa.

En tosin ymmärrä kiekon tarvetta, koska ruohonleikkurin moottorin pitäisi käydä jo omalla, puhaltimen ja magneeton sisältävällä vauhtipyörälläänkin.

Vanha jäärä

Vierailija
Vanha jäärä
japa69
Pitäisi B&S koneelle laskea sopiva vauhtipyörä, nyt on kiinni 6mm paksu ja 21,5cm halkaisijaltaa oleva alumiinikiekko jolla koneen saa jo jotenkin käymään, mutta on vielä hankalaa.

Pitäisi siis laskea kuinka suuri halkaisija pitää olla 6mm paksuisella alumiinikiekolla, että se vastaa hitausmomentiltaan koneessa ollutta terää (ruohonleikkurin terä).

Terä:
Paino= 395g
Halkaisija=445mm

Laskelmieni perusteella kiekon halkaisijaksi tulisi noin 25cm. Käytin laskuissa seuraavia kaavoja:

Terälle: J=1/12 x m x l^2
Kiekolle: J= 1/2 x m x R^2

Olenko laskenut oikein?


Hitausmomenttien lausekkeet ovat mielestäni oikein. Kun niihin sijoittaa numeroarvot ja edelleen ratkaisee R:n, niin tulokseksi sain R = 0,127 m, mikä pätee tuloksesi kanssa.

En tosin ymmärrä kiekon tarvetta, koska ruohonleikkurin moottorin pitäisi käydä jo omalla, puhaltimen ja magneeton sisältävällä vauhtipyörälläänkin.





Kone kyllä käy ilmankin vauhtipyörää, mutta sen käyntiin saaminen on hankalaa eli kone reipäisee vetonarusta. Tuossa minun koneessa ja varmaan myös muissa vastaavissa on sen verran ennakkoa sytytyksessä, että kone meinaa lähteä väärään suuntaan pyörimään. Tuon sytytyskohdan ylittämiseen tarvitaan sitä vauhtipyörää. Olen myös nostanut puristuksia jonkin verran joka saattaa myös vaikuttaa. Ei nyt ole ihan täydellinen selitys, mutta tyhjää parempi.

Vierailija

Ilmeisemmin magneetto ja puristuspaine yhdessä joka pyöräyttää sitä takaisin. Sytytys on myöhäisellä käynnistäessä ja kun vauhtia ei ole magneeton ja sylkän voimat onnistuvat muuttamaan pyörimissuunnan ja kipinä tulee silloinkin kun kärjet tai pick up käämi liipaisee ja kone potkaisee.
2T käy miten päin vain ja niissa on ollutkin pakkivaihde sillä.

Vastaus kysymykseeni on, että käynnistimen vetonaru kelautui voimalla takaisin koppaan!Vetäjä ei kerennyt näppejään irroittaa vaan koura pamahti narunmukana koppaan ja kahva repi etu-keskisormen irti sekä kaikki rystyset murskana!Eli ei koskaan start pilottia 2-t koneelle jossa on vetonaru!
masinistit

Ovat saaneet valmetteja käymään takaperinkin.

Jägermeister
Seuraa 
Viestejä1013
Liittynyt23.4.2008
tietää
Ilmeisemmin magneetto ja puristuspaine yhdessä joka pyöräyttää sitä takaisin. Sytytys on myöhäisellä käynnistäessä ja kun vauhtia ei ole magneeton ja sylkän voimat onnistuvat muuttamaan pyörimissuunnan ja kipinä tulee silloinkin kun kärjet tai pick up käämi liipaisee ja kone potkaisee.
2T käy miten päin vain ja niissa on ollutkin pakkivaihde sillä.

Vastaus kysymykseeni on, että käynnistimen vetonaru kelautui voimalla takaisin koppaan!Vetäjä ei kerennyt näppejään irroittaa vaan koura pamahti narunmukana koppaan ja kahva repi etu-keskisormen irti sekä kaikki rystyset murskana!Eli ei koskaan start pilottia 2-t koneelle jossa on vetonaru!
masinistit

Ovat saaneet valmetteja käymään takaperinkin.




B&S pienmoottorit ovat 4-tahtisia kaasutinmoottoreita eivätkä näin ollen voi käydä takaperin.
Vanha diesel ruiskuineen sen sijaan voi.

---

Vierailija

Ilmeisesti tuo 25cm on lähellä totuutta, kun kukaan ei tunnu olevan eri mieltä asiasta. Täytyypä kokeilla onko tuon kokoinen kiekko riittävä.

Vierailija

Tein 26cm kiekon, kun oli sopiva sapluuna valmiina. Nyt lähtee jo ihan näppärästi käyntiin Yllättävän paljon on muutamasta sentistä hyötyä.

mika 69
Seuraa 
Viestejä136
Liittynyt3.12.2010
tietää
Ilmeisemmin magneetto ja puristuspaine yhdessä joka pyöräyttää sitä takaisin. Sytytys on myöhäisellä käynnistäessä ja kun vauhtia ei ole magneeton ja sylkän voimat onnistuvat muuttamaan pyörimissuunnan ja kipinä tulee silloinkin kun kärjet tai pick up käämi liipaisee ja kone potkaisee.
2T käy miten päin vain ja niissa on ollutkin pakkivaihde sillä.

Vastaus kysymykseeni on, että käynnistimen vetonaru kelautui voimalla takaisin koppaan!Vetäjä ei kerennyt näppejään irroittaa vaan koura pamahti narunmukana koppaan ja kahva repi etu-keskisormen irti sekä kaikki rystyset murskana!Eli ei koskaan start pilottia 2-t koneelle jossa on vetonaru!
masinistit

Ovat saaneet valmetteja käymään takaperinkin.




Muksuna oli peltomopona vanha piikki suzuki joka silloin tällöin käyntihäiriön saadessaan lähti väärinpäin käymään, ilman että kone kuitenkaan sammui välillä. Ensimäisen kerran mielen valtasi suuri hämmennys kun päästi kytkimestä ja löi pään tankoon

Uusimmat

Suosituimmat