Seuraa 
Viestejä1698

Mitä se mahtaa olla ja miten se mahdollisesti vaikuttaa terveyteen?

Every man is guilty of all the good he did not do. (http://www.youtube.com/watch?v=xaTKDMYOBOU)-Voltaire

Kommentit (19)

New-age-huuhaata, jossa kyse ei liene juuri muusta kuin paikkojen venyttelystä. Yli 30 sekunnin liikkeeillä ei ole tieteellisesti enää vaikutusta lopputulokseen, eli vartalon pitäminen jossakin erityisessä asennossa esimerkiksi usean minuutin ajan ei ole sen kummempia terveysvaikutuksia.

Itse harrastin yläasteella ns. "villasukkajoogaa" eli ei sitä aitoa mitä gurut tekevät vaan sitä rennompaa versiota.

Tarkoituksena oli joka aamu ja joka ilta käyttää n. tunti tai mikä aika tuntui itselle sopivalta (joogan vetäjä siis piti itse tuntia jonkinlaisena minimiaikana kyseiselle toiminnalle aamuin illoin) joogaan, joka koostui ensin rentoutumisesta eli rötkötettiin paikoillaan selällään jalat hieman harallaan ja kädet rennosti kylkien vieressä kämmenet ylöspäin. Siitä sitten alettiin venyttely, jossa aluksi venyteltiin kädet ja jalat ja lopuksi koko ruumis. Tämän jälkeen, kun ruumis oli oikein ihanan pörröpehmoisen oloinen eikä päässä ollut pahemmin stressaavia ajatuksia, pikkuisen sitten ajateltiin, kuka mitäkin rentouttavaa.

Mainittakoon, etten koskaan herännyt tuntia aikaisemmin tai mennyt tuntia myöhemmin nukkumaan... Joogasin aina sen tasan kerran viikossa ohjatulla joogatunnilla. Mutta kyllä se rentoutti. Venyttely rentouttaa lihaksia ja siten on terveellistä, mielen rauhoittaminen taas rauhoittaa koko kehoa.

Ja jokainen voi omassa määrin lisätä mukaan uskonnollistakin pohdintaa, jos siltä tuntuu. Itse sitten jätin joogan kun ohjaaja puhui siitä miten hän aina ajattelee jumalaa silloin rentouduttuaan. Ja ehdotti sitä muillekin. Se siitä hienosta aasialaisesta perinnöstä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
o
Seuraa 
Viestejä1698
vinski the bard
Yli 30 sekunnin liikkeeillä ei ole tieteellisesti enää vaikutusta lopputulokseen, eli vartalon pitäminen jossakin erityisessä asennossa esimerkiksi usean minuutin ajan ei ole sen kummempia terveysvaikutuksia.

Meinaatko fyysisiä vai psyykkisiä vaikutuksia? Mitenköhän tätä on tieteellisesti tutkittu? Lähteitä?

Every man is guilty of all the good he did not do. (http://www.youtube.com/watch?v=xaTKDMYOBOU)-Voltaire

Noh toistanpa todettua asiaa. Ei pidä vähätellä mielen ja ruumiin yhteyttä, jos mieli voi hyvin voi se vaikuttaa hyvinkin fyysiseen puoleen. Sanoisin että suurin ero fyysisessä mielessä näkyy jos vertaa masentunutta, negatiiviäsiä asioita miettivää, stressaantunutta mieltä "normaaliin" tilaan.

o
vinski the bard
Yli 30 sekunnin liikkeeillä ei ole tieteellisesti enää vaikutusta lopputulokseen, eli vartalon pitäminen jossakin erityisessä asennossa esimerkiksi usean minuutin ajan ei ole sen kummempia terveysvaikutuksia.



Meinaatko fyysisiä vai psyykkisiä vaikutuksia? Mitenköhän tätä on tieteellisesti tutkittu? Lähteitä?

Lainasin Penn&Teller-bullshit-ohjelmaa. Siis joustavuudessa ja liikkuvuussa ei tapahdu enää muutoksia kesti venytys 30sec tai 60sec jonkun asiantuntijan mukaan. Itse asiassa minua ei kiinnosta tarpeeksi aihe että jaksaisin etsiä asiasta lisätietoa, joku muu saa guuglailla läpi tuhannet sivut englanninkielistä aineistoa.

Fyysiset vaikutukset? Kai tuota joku voi jonain marginaalisena liikuntasuorituksena pitää, mutta itse saattaisin valita jonkun hieman tehokkaamman muodon tuohon tarkoitukseen kuin venyttelyn.

Psyykkiset vaikutukset? Cmon - se on venyttelyä.

Joidenkin mielestä esimerkiksi kukkien laittelu ja niistä huolehteminen on henkisesti virkistävää. Joku taas voisi sanoa että se on vain kasvien istuttamista ja tuottamista.

Neonomide
Seuraa 
Viestejä14246

Uskomatonta paskaa selittää, ettei jooga vaikuttaisi terveyteen. Itse pääsin eroon selkävaivoistani, sain sixpäckin ja helvetisti naisia aloitettuani joogan.

Urheilua se on siinä missä muukin. Tekee ihmisestä kokonaisvaltaisesti täyteläisemmän ihmisen. Siihen en ota, kantaa, parantaako se sairauksia sun muuta tapausspesifiä huttua. Mutta se on rankkaa, parantaa kehon toimintaa ja elämänlaatua. Notkeus tulee upeana ekstrana. Ja naiset.

Pretending to be certain about propositions for which no evidence is even conceivable—is both an intellectual and a moral failing. —Sam Harris

Ja ettäkö pelkkiä venytyksiä olisi? Jotkut joogamuodot ovat fyysisesti varsin haastavia, siinä alkaa vaikkapa reisi tutista kun koettaa pitää sitä haluttua asentoa. Joka kerralla kykenee hieman parempaan suoritukseen.

Harmittaa vaan että on niin laiska ettei kotona ilman ohjausta noita ole jaksellut. Oli silloin aikoinaan niin hyvä olla fyysisesti kun joogasi. Nyt olo joustamaton ja raihnainenkin välillä. Ihan siksi kun tekee fyysistä työtä, mutta unohtaa tuon ruumiinhuollon kokonaan. Ei hyvä asia.

Hempeä naissikspäkkinikin, tai sen piirto on kadonnut takaisin pullataikinaksi. Taidankin aloittaa samantien uudestaan.

vinski the bard
Itse asiassa minua ei kiinnosta tarpeeksi aihe että jaksaisin etsiä asiasta lisätietoa, joku muu saa guuglailla läpi tuhannet sivut englanninkielistä aineistoa.

Aihe siis ei kiinnosta sinua, et jaksa etsiä siitä tietoa eikä sinulla ole siitä kokemusta. Arvaa mikä kysymys herää?

blast from the past
vinski the bard
Itse asiassa minua ei kiinnosta tarpeeksi aihe että jaksaisin etsiä asiasta lisätietoa, joku muu saa guuglailla läpi tuhannet sivut englanninkielistä aineistoa.



Aihe siis ei kiinnosta sinua, et jaksa etsiä siitä tietoa eikä sinulla ole siitä kokemusta. Arvaa mikä kysymys herää?

Tein hypoteesin nojaten kyseiseen ohjelmaan, mutta käsittääkseni en missään vaiheessa selittänyt että joogalla ei ole lainkaanterveysvaikutuksia. Kun yritän löytää jotakin tieteellisesti objektiivista lisätietoa niin hukun mainossivuihin jossa mainostetaan joogaa ikään kuin parannuskeinona johonkin fyysiseen tai psyykkiseen sairauteen. Olen skeptinen mitä tahansa ilmiötä kohtaan jota varjostaa NewAge-mystisyys ja jota mainostetaan liioitellusti - kaipaisinkin niitä mitattavia määreitä sekä konkreettista tietoa, empiirisesti kun jooga vaikuttaa tehottomalta ajanhukalta jos nyt verrataan vaikka perinteiseen saliharjoitteluun.

Neonomide
Seuraa 
Viestejä14246

Monet huippu-urheilijat ja himoliikkujat puuhaavat joogaa, syvävenyttelyä tai vastaavia harjoitteita, koska ne huolehtivat kokonaisvaltaisesti suorituskyvyn kolmannesta tukipylväästä kestävyyden ja lihaskunnon ohella: notkeudesta.

Mitä tulee salitreeniin, jokaikinen kehittyä haluava treenaa myös notkeutta ja jooga on siihen loistava vaihtoehto. Kovimmat saliäijät ovat eräitä notkeimpia ja norjimpia ihmisiä, mitä tunnen. Lihasten laajat liikeradat ovat kehityksen elinehto.

Itse venyttelystä olen lukenut jonkin verran tieteellistä aineistoa, mikä viittaa eri venyttelytapojen räätälöintiin tiettyjä urheilumuotoja varten. Jooga edustaa usein useiden venyttelytapojen yhdistelmiä etenkiin silloin, kun eri liikkeistä liikutaan toiseen. Varsinainen hyöty joogasta saavutetaan todennäköisesti tasapainon ja koordinaation suhteen, toisaalta liikesarjat ovat erityisen tehokkaita keskivartalolle ja selälle. Lienee tarpeetonta aloittaa palpattamaan, mitä hyötyä siitä on. On tärkeää, että liikkeet opetellaan ohjatusti, kuten kaikessa vastaavassa liikunnassa. Astangassa ei pelkästään tule hiki, siinä suorastaan paistuu.

Mitä itse venyttelyyn tulee, kyseessä voi olla vähän kaksipiippuinen juttu. Yli puoli minuuttia kestävät venytykset nostavat vamma-alttiutta ja vähentävät räjähtävää voimaa joksikin aikaa. Toisaalta notkeuden ohella tulisi huolehtia lihaskunnosta, jotta vältytään toistuvilta yliojennuksilta. On liikunnan ammattilaisia, jotka jopa kritisoivat koko venyttelyn tarpeellisuutta.

Itse katson tämän riippuvan siitä, mitä venyttelyllä tarkoitetaan. Baletin jalanheitot ovat ballistisia venytyksiä, joiden volyymiä nostetaan jopa tuntikausia optimaalisen liikeradan saavuttamiseksi, mutta kouliintumattomasti tehtynä ovat jopa vaarallisia. Dynaamisissa venytyksissä taas nostetaan jalkoja "heittämisen" sijasta, jolloin tähdätään lämmittelyyn ja liikeratojen nostamiseen nopeasti esim. kamppailulajeihin. Staattiset venytykset ovat taas tyypillisimpiä jooga-asentojen venytyksiä, joilla pidennetään lihasten lepopituutta.

Pretending to be certain about propositions for which no evidence is even conceivable—is both an intellectual and a moral failing. —Sam Harris

Mitä tulee salitreeniin, jokaikinen kehittyä haluava treenaa myös notkeutta ja jooga on siihen loistava vaihtoehto. Lihasten laajat liikeradat ovat kehityksen elinehto.
Siis mitä, painoharjoittelussako?

Neonomide
Seuraa 
Viestejä14246

Lähinnä kehonrakennuksessa, jossa ei tähdätä spesifiin lajisuorituksen parantamiseen.

Pretending to be certain about propositions for which no evidence is even conceivable—is both an intellectual and a moral failing. —Sam Harris

Lähinnä kehonrakennuksessa, jossa ei tähdätä spesifiin lajisuorituksen parantamiseen.
En ole varma ymmärsinkö tuota ollenkaan, mutta kiinnostaa kyllä jos on tieteellistä näyttöä siitä että kehon paisuttamiseen tähtäävässä lajissa "laajat liikeradat ovat kehityksen elinehto." On aika monelta tainut jäädä huomaamatta.

o
Seuraa 
Viestejä1698
vinski the bard

Lainasin Penn&Teller-bullshit-ohjelmaa. Siis joustavuudessa ja liikkuvuussa ei tapahdu enää muutoksia kesti venytys 30sec tai 60sec jonkun asiantuntijan mukaan. Itse asiassa minua ei kiinnosta tarpeeksi aihe että jaksaisin etsiä asiasta lisätietoa, joku muu saa guuglailla läpi tuhannet sivut englanninkielistä aineistoa.

On tullut tuo bullshit ohjelma minuakin vastaan. Se on kyllä todellakin nimensä veroinen. Ei minkäänlaista taustatutkimusta mistään väittämistä. Aiheen puoltamikseksi on etsitty verbaalisesti rajallisia hörhöjä joiden kommentteihiin vain todetaan: en tajunnut tuota sen täytyy olla shaittia. Tuo on siis viihdettä eikä puolla asiasta suuntaan tai toiseen. Väität olevasi skeptinen..?

Guugeloimalla näyttäisi löytyvän enemmän terveellisyyttä puoltavaa aineistoa..

Joogan perinteinen rakenne.

Every man is guilty of all the good he did not do. (http://www.youtube.com/watch?v=xaTKDMYOBOU)-Voltaire

Itse harrastan tällä hetkellä han moo dota (itsepuolustus/tappelulaji). Harjoituksia on kolme kertaa viikossa ja tähtäävät kunnon kohottamiseen (lue: fyysisesti melko raskaita). Kun aloitin, säännölliset harjoitukset olivat kuin taivaan lahja, mutta viime aikoina on ollut vaikeuksia venyttelyn ja harjoitusten tasapainon kanssa. Jokainen joka väittää ettei kunnon venyttely paranna kuntoa tms. on aika hukassa sillä tänään juuri toipuessani pari päivää edeltävästä lihaskunnosta on kaikki lihakset krampanneet. Ei vain se iänikuinen niska, vaan myös vatsa-, selkä-, kylki lihakset. Jalkojen kanssa ei suurempia ongelmia, koska ne oppinut jo kauan sitten saamaan liikkeelle, mutten tajunnutkaan kuinka kipeät esimerkiksi vatsalihakset voisivat olla.

(Pakko myöntää että paikat kipeinä lähinnä siksi että olen pitänyt parin viikon omaa lomaa harjoituksista enkä todellakaan venytellyt eilen tai perjantaina tarpeeksi)

Anyway olen ajatellut aloittaa joogaamaan juuri oman lajini takia ja koska omat venyttelyni ovat aina olleet aika perusjoogaan viitahtavia.

Joogaa olen ajatellut juuri venyvyyden. omien venytysten samankaltaisuuden ja keskittymiskyvyn kehityksen takia. Sitäpaitsi tälläisinä - kaikki lihakset kipeinä - päivinä on helppo lupailla huonoihin tapoihinsa parannusta

Eri ihmisille sopivat eripituiset venytykset: koska jokaisen keho on erilainen, on eroa sillä kauanko venytystä pitää ja minkälainen venytys on.

(Esim aloitin venyttelyn tänä aamuna 15 sekunnin venytyksillä, heiluttelin jalat yms siirryin pitempiin venytyksiin (noin 20-30), menin nukkumaan ja nyt vasta voin alkaa pitkiä venytyksiä (yli 30) ja huomenna tulisi taas olla kunnossa harjoituksiinkin... tämäkään ei sitten ollut yleistä vaan pakon sanelemaa... miksi lihakset taas pitikään päästää näin kipeiksi?)

Neonomide
Seuraa 
Viestejä14246

Itsekin olen harrastanut han moo doa, lajissa tehtävä venyttely on hyvä juttu. Jooga tosiaan tukee treenaamista, mutta sitä ei toki kannata jättää siihen.

Cryptops
Lähinnä kehonrakennuksessa, jossa ei tähdätä spesifiin lajisuorituksen parantamiseen.
En ole varma ymmärsinkö tuota ollenkaan, mutta kiinnostaa kyllä jos on tieteellistä näyttöä siitä että kehon paisuttamiseen tähtäävässä lajissa "laajat liikeradat ovat kehityksen elinehto." On aika monelta tainut jäädä huomaamatta.

En nyt jaksa etsiä aiheesta materiaalia, mutta sanotaan että olen kuullut tällaista suoraan bodaajilta. Monet tuntemani kehonrakentajat ovat mielettömän notkeita. Laajat liikelaajuudet liikkeissä auttavat myös antagonistien treenaamista. Lihaksen tekemä työ koko liikeradalta on myös tehokkaampaa ja käy useampiin lihasryhmiin.

Tarkoitin nyt siis enemmän show-tyylin kehonrakentajia(mikä lie korrekti termi?), en niinkään haukanrakentajia sun muita pellejä.

Pretending to be certain about propositions for which no evidence is even conceivable—is both an intellectual and a moral failing. —Sam Harris

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Uusimmat

Suosituimmat