Varusmiehen ase?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Minkäslainen henk.kohtainen ase on nykyään suomen armeijalla?
Kun olin laivastossa 76-77 minulla oli alokasaikana Pystykorva. Laivalle kun jouduin ase luovutettiin pois.
Kapiaiset sanoivat silloin että olimme viimeiset jotka käyttävät Pystykorvaa ja seuraavat
saavat aseekseen Valmetin kopion Kalasnikovista.
Joskus muistan kuulleeni että Suomi olisi ostanut Kiinasta Kalasnikovin kopioita.
Mutta millaisella aseella nykypäivänä varusmiehet ampuvat.
Meinaan ku meitä tungetaan väkisin Natoon,niin kai varusmiehille jaetaan Nato sopivat
pyssyt?

Sivut

Kommentit (115)

Vierailija

Kun olin 98-99 armeijassa aseena oli rk-62 eli tuo valmetin kalashnikov, oli hyvä ja tarkka ase. 2005 kertaillessa oli edelleen sama.

Pääsin hypistelemään niitä varastoon tilattuja kiinalaisversioita, melkoselle peltiromulle vaikutti.

vihertaapero
Seuraa 
Viestejä6081
Liittynyt7.3.2006

Yhden päivän ajan olen tuota kiinanversiota käyttänyt ja kokemukset olivat kauttarantain negatiiviset. Osien työstöjälki ala-arvoista, osat eivät mm. olleet välttämättä keskenään vaihtokelpoiset. Tukki oli meikäläiselle aivan liian pieni, joskin taitettavuudesta pieni plussa. Tositilanteessa olisin hyvilläni, mikäli saisin ennemmin lukuisten varusmiespolvien runteleman RK-62:sen kuin varastovaseliineista kaivetun kiinalaisen. Tosin mieluiten ottaisin oman torrakan mukaan jos käsky kävisi..

edit: Lisättäköön vielä että ainakin Glock 17, TRG-42, MP-5 (/MP-5SD) ja G36c löytyy erikoiskoulutuksen saavilta varusmiehiltä. Ja toki moni muukin, kalustoa kun on tarpeen mukaan.

Konsta: ...joten jäähdytysvesi on varmasti erittäin korkeaktiivista.
Brainwashed: En tosiaankaan pidä itseäni minään asiantuntijana...

Aslak
Seuraa 
Viestejä9177
Liittynyt2.4.2005

UkkoPekka soli meilläki, niissä oli vuosiluvukki 1925- , elikkä vanhoja sotapyssyjä noli.
Mutta kolmeltasaalta loukutin tullakki torrakolla 96, vaikka oli syöpymiä piipussa, ja laukasu
oli jäykkä, että älä etteikö kangella pitäny liipasinta vääntää .

Sitte se komppanijan päälikö puhu uusista rynnäkkökivääreistä, ja UkkoPekat vaihethin pois.
Tilalle tulit uutuutaan kiiltävät puuperäset venäläiset rynnäkkökiväärit.

Soli pyssyn jynssäys loppu siihen paikhan, ainako silimä vältti pesasthin rynkyt kuumalla veessä, ja ne kiilsiko aalin munat , eikä yrittänhekhän ruostua.

UkkoPekkariepu oli ruosthessa heti, ko ulkona sato vettä vaikka olis säilytysöljyt olhet piipussa, ja pyssy komppanian käytävällä asetelinhessä.
Eikä niillä kannattanu ampua räkäpäitä, niitä sen jälkhin saanu puhthaksi, ja piipun luokka putos, ja sen puotuksen joutu siihen aikhan maksamhan oikealla rahalla, se perkele piätethin päivärahoista.

Kapu selitti jotaki joka meni osittain ohi korvien, että nuilla ryssän rynkyillä oli ammuttu 10000
siis kymmenen tuhatta patia yhtäperrää, jossaki kokhessa.
Vain yhen vaivasen saasosa millin oli piippu kuulemma laajentunu.
Vai oliko kyshessä kymmenesosa milliä, se meni ohi korvien.

Niimpä sitte erhänä kaunhina päivänä ne rynkyt piti luovuttaa, ja niihin pumpathin säilytys vaseliinit , ja niitä viethin pataljoonan alla olevhin varastotunnelhein, niitä oli tuhansija rynkkyjä.
Soli valtava se puulaatikoitten määrä , ja noli kaikki täynnä rynkkyjä.

Tilalle jaethin suomalaisija paskoja,. joita taas piti jynssätä, ja jokka ruostuthin.
Tosin jokku lintsas pyssyn jynssäyksestä vetämällä lämmitetyn alumiinifolion piipusta läpi.

Tiijjä sitte mikä tuo taika oli ? Mutta sen jälkhin piippu kiilsi ko uusi.
Mutta pitemphän ko tuota jatko oli pyssyn piipuissa valtavat syöpymät.
Mikä lie koe erä se seki oli ?
Mutta mejän jälkhen tulhet kehuit suomalaisia rynkkyjä :
Vishin soli materiaaleissa saatu jotaki muutettua, ja ruosteherkkyys vähennettyä.

Vierailija

Kiitos vastauksista. Silloin alokasaikana saimme jopa ampua 5 kutia Valmetilla. Tarkka ase.
Pystykorvalla tuli toisen lk.valio.
Armeijan jälkeen työelämässä olin Angolassa sisällissodan aikana. Paikalliset sissit
kehuivat Kalasnikovejaan. Puinen tukki niissä oli silloinkin.
Alokas aikana muistelen ,miten kapiukot kehuivat Kalasnikovia paremmaksi kuin Valmetti.
Joku kehui että Kalasnikovia voi raahata tunnin hiekassa,ravistaa "pölyt" pois ja alkaa
ampua. Valmetista ei ollut samaan. Häiriöherkempi.
Mutta kiitos vielä vastauksista. Näin vanhempana alkaa muistelemaan kaikenlaisia
asioita.

Kosh
Seuraa 
Viestejä21228
Liittynyt16.3.2005
ville-v
jees
95 on joo Sakon ja siksi ihmettelinkin mistä kiinalaisista täällä jauhetaan.
RK 76 TP.

Ellei kuitenkin

RK 56 TP?

Tuo on aika rimpulan tuntuinen vehjes.

Se oli kivaa niin kauan kuin sitä kesti.

Kanga
Seuraa 
Viestejä1327
Liittynyt26.4.2009
re
Toivottavasti ne kiinalaiset jaetaan sitten niille jotka sodassa kuluttavat kaiken aikansa odottamiseen.

Sinnepä hyvinkin. Meille ne ainakin olisivat tulleet. Luettiin kirjasesta aseman sa-määrävahvuuksia: 15*Suomi-kp. Kyllä se oppitunti Suomi-kp:n ja ukko-pekan käsittelystä ja purkamisesta tuntui jotenkin... epätodelliselta. Ei s-tana, tällaisiako sitä jaetaan jos pilli joskus soi

Eri malleja 62:sta meillä kuitenkin palveluskäytössä oli. 95 oli silloin vielä suunnittelupöydällä. Jostain syystä ne vanhemmat mallit sieltä 70-luvun alusta olivat suositumpia. Ne kun oli aavistuksen verran nopeampi koota, kun kaasumännän suojaputkea ei tarvinnut tunkea muovitunneliin niin kuin uudemmissa versioissa.

Riso abundat in ore stultorum

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
Liittynyt4.3.2008

RK 62. Kertseissä taittoperällä. Hyvä keksintö se taittoperä, ei ole koko ajan remeleissä kiinni (= lääkintälaukussa) ja kulkee kivemmin kainalossa.

Hämmentää.

Ateisti Kakkonen
Seuraa 
Viestejä1918
Liittynyt11.3.2008

Mäkin olen rasvannut mun asetta monta kertaa, ette aseenkäyttötaito pääse ruostumaan.
Nyt tosin se on asekaapissa, asianmukaisesti varastoituna. En tykkää käydä baareissa ahtaanpaikan kammon takia enkä sen takia että saatan kännipäissäni unhoittaa se sinne, ja bussissa mietiskelee: "Ai perkele, missä mun ase on kun on hirvee kusihätä!"

-

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat