Suurin ihmisen kestämä nopeus

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Muistan jostain lukeneeni, että höyryjunien yleistyessä jotkut olivat huolissaan siitä kestääkö ihminen moisia (siihen aikaan) suuria nopeuksia. Jotkut peräti spekuloivat (virheellisesti) että suurin nopeus, jonka ihminen kestää on X km/h. (taisi olla tyyliin 50 km/h tjsp) Sattuuko kukaan muu muistamaan moista rajaa?

Huomautettakoon jo ennakkoon, että nopeus on elimistön kannalta epäoleellinen seikka, sillä liike on suhteellista joka tapauksessa. Oleellisempaa on mm. kiihtyvyys ja elimistöön kohdistuvat voimat, mutta tässä olikin kyse siitä mitä aikanaan asiasta virheellisesti ajateltiin - siksi tämä on historiaosastolla.

Kommentit (10)

creep
Seuraa 
Viestejä292
Liittynyt10.9.2009

Olisiko nämä junapelot liittynyt jotenkin tunneleihin? Vauhdilla tunneliin ajava juna tuhoutuu ilmanpaineen takia, tai ihmiset kuolevat. Sellaista muistelin joskus kuulleeni, ei hajuakaan lähteistä.

Myös äänivallin murtamista pidettiin aikoinaan mahdottomana, tai ainakin tappavana, syystä tai toisesta.

Ertsu
Seuraa 
Viestejä6541
Liittynyt8.11.2007
jees

Amerikan silloinen presidentti muuten sanoi vuosia (olikohan seitsemän vuotta, vai sekotanko vuosilukuun) Wrightin veljesten lennon jälkeen, ettei ihminen tule koskaan lentämään.

Siinä hän oli ihan oikeassa. Lentämisestä ei ole vieläkään tullut jokamiehen harrastusta, vaikka lentokoneen keksimisestä on yli 100 vuotta.

Denzil Dexter
Seuraa 
Viestejä6665
Liittynyt7.8.2007
Tetrafuran
Muistan jostain lukeneeni, että höyryjunien yleistyessä jotkut olivat huolissaan siitä kestääkö ihminen moisia (siihen aikaan) suuria nopeuksia. Jotkut peräti spekuloivat (virheellisesti) että suurin nopeus, jonka ihminen kestää on X km/h. (taisi olla tyyliin 50 km/h tjsp) Sattuuko kukaan muu muistamaan moista rajaa?

Huomautettakoon jo ennakkoon, että nopeus on elimistön kannalta epäoleellinen seikka, sillä liike on suhteellista joka tapauksessa. Oleellisempaa on mm. kiihtyvyys ja elimistöön kohdistuvat voimat, mutta tässä olikin kyse siitä mitä aikanaan asiasta virheellisesti ajateltiin - siksi tämä on historiaosastolla.




Nopeus tulee vastaan melko aikaisin ja siihen voi hiukan sairas henkilö päästä jo polkupyörällä: ilman virtaus vaikeuttaa hengittämistä ja jossain nopeudessa estää sen. Asiaa on helppo kokeilla ajamalla alamäkeä pää suorassa esim 40 km/h, jolloin ilmiö tuntuu jo selvästi. Tämän vuoksi yleensä käännetään päätä alaviistoon.

Ertsu
Seuraa 
Viestejä6541
Liittynyt8.11.2007

http://fi.wikipedia.org/wiki/Joseph_Kittinger

"Kittinger putosi 4 minuuttia 36 sekuntia saavuttaen 614 mph (988 km/h eli 274 m/s) maksiminopeuden ennen kuin hän aukaisi päälaskuvarjon 18 000 jalassa (5 500 m). Heliumpallon nousuvaiheen aikana painepuvun oikeasta käsineestä poistui suojaava paine ja hänen oikea kätensä paisui hypyn aikana lähes kaksinkertaiseksi.[1] Hän saavutti seuraavat ennätykset: korkeimmalle noussut ilmapallo, korkeimmalta suoritettu laskuvarjohyppy, pisin jarruvarjoa käyttävä hyppy (4 min) sekä suurin ihmisen ilmakehässä saavuttama pudotusnopeus[2]. Toisinaan hypyn maksiminopeudeksi mainitaan myös 714 mph, mikä ylittää äänen nopeuden, mutta 614 mph vastaa noin 0,9 Machia."

CE-hyväksytty
Seuraa 
Viestejä29006
Liittynyt30.4.2005
Ertsu
jees

Amerikan silloinen presidentti muuten sanoi vuosia (olikohan seitsemän vuotta, vai sekotanko vuosilukuun) Wrightin veljesten lennon jälkeen, ettei ihminen tule koskaan lentämään.

Siinä hän oli ihan oikeassa. Lentämisestä ei ole vieläkään tullut jokamiehen harrastusta, vaikka lentokoneen keksimisestä on yli 100 vuotta.



???

Vierailija

kuuluisa väärä lainaus:
- Maailma ei tule tarvitsemaan enempää kuin viisi tietokonetta.

Niin paitsi minäkin omistan tällä hetkellä kolme tietokonetta. Aikaisemmin oli enemmän.

Pohjautuu mahdollisesti tähän:
Cambridge mathematician Professor Douglas Hartree, around 1951:

I went to see Professor Douglas Hartree, who had built the first differential analyzers in England and had more experience in using these very specialized computers than anyone else. He told me that, in his opinion, all the calculations that would ever be needed in this country could be done on the three digital computers which were then being built — one in Cambridge, one in Teddington, and one in Manchester. No one else, he said, would ever need machines of their own, or would be able to afford to buy them.

Uusimmat

Suosituimmat