Skitsofreniaa?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Mitä mieltä olette onko tämä skitsofreniaa vai mitä.
Eli kun olen ihan niinkuin normaalisti, esim sängyssä rupeamassa nukkumaan niin välillä kuulen jotain iha outoja lauseita, esim: ehkä ette oo tutustunut. Siis ihan yhtäkkiä ja ilman päätä ja häntää.
Äänensävystä en saa ikinä selvää onko miten vanha / mies / nainen.

Sivut

Kommentit (24)

Vierailija
kuva-maija
Mitä mieltä olette onko tämä skitsofreniaa vai mitä.
Eli kun olen ihan niinkuin normaalisti, esim sängyssä rupeamassa nukkumaan niin välillä kuulen jotain iha outoja lauseita, esim: ehkä ette oo tutustunut. Siis ihan yhtäkkiä ja ilman päätä ja häntää.
Äänensävystä en saa ikinä selvää onko miten vanha / mies / nainen.

Jos oikeasti kuulet ja äänellä on lähde, kuten vaikka äänensävyltään jotain naisen ja miehen väliltä oleva naapurin jaska, niin se selittyy sillä että tyypillisen naapurin jaskan puheissa ei ole yleensä päätä eikä häntää.
Jos oikeasti kuulet ja äänellä ei ole lähdettä, puhutaan hallusinaatiosta eli aistiharhasta, joka voi liittyä esimerkiksi skitsofreniaan.
Jos kuulet äänen mielessäsi eli toisin sanoen ajattelet jonkun sanovan asian, eikä siinä ole päätä eikä häntää, niin voipi olla, että tämä johtuu siitä että ole väsynyt.

Guarani River Oil
Seuraa 
Viestejä467
Liittynyt19.8.2010

Ennen uneen vaipumista ton tyyppiset aistiharhat ovat ihan normaaleita, varsinkin jos on tosi väsynyt. Näin olen huomannut. Muutenkaan hullut eivät pidä itseään hulluina.. Vai voiko olla jakomielinen itse tiedostaen ongelmansa?

Vierailija

Hei,

minulla on ihan samanlaista "oiretta" nukkumaan mennessäni, on ollut koko aikuisikäni. Saatan yhtäkkiä sängyssä levätessäni huomata, että olen "kuunnellut" sivukorvalla jo pidemmän aikaa yhden tai useamman ihmisen puhetta, juttuja jossa ei ole päätä eikä häntää tai jos on, niin saan selvää vain yksittäisistä lauseista tai sanoista. Joskus havahdun siihen, että joku kutsuu minua nimeltä. Joskus jos yritän kiinnittää huomiota puheeseen, en pysty seuraamaan sitä ja puhe katoaa.

Itse olen tulkinnut tämän siten, että minulla - ja ilmeisesti sinullakin - unen ja valveen raja on häilyvämpi kuin useilla muilla; alamme ikäänkuin nähdä (tai kuulla) jo unta vaikka olemmekin vielä oikeastaan hereillä ja pystymme vielä ajattelemaan ja ohjaamaan itseämme tietoisesti. Unethan ovat muutenkin useimmiten aika sekavia ja outoja - niin tämä "kuulounikin".

Minä olen opetellut nauttimaan aivojeni unihöpinästä: kun menen sänkyyn, höpötyksen alkaminen on varma merkki siitä, että uni on tulossa. Se on rentouttavaa. Usein ehdin tiedostaa olevani nukahtamassa - ja sitten heräänkin jo aamulla.

Eli sinuna en olisi turhaan huolissani, ellei sinulla ole muita elämääsi häiritseviä oireita.

Vierailija
Guarani River Oil
Ennen uneen vaipumista ton tyyppiset aistiharhat ovat ihan normaaleita, varsinkin jos on tosi väsynyt. Näin olen huomannut. Muutenkaan hullut eivät pidä itseään hulluina.. Vai voiko olla jakomielinen itse tiedostaen ongelmansa?

Kyllä psykoottinen voi tunnistaa esim. aistiharhat harhoiksi. Sairauden pitkittyessä itsetiedostus usein vähenee. Voi kuitenkin käydä niinkin, että vuosien myötä skitsofreniaa sairastava oppii tunnistamaan psykoottisen jakson tulon ja osaa hakea apua.

Unen ja valvetilan rajamailla koetut aistiharhat eivät tosiaan ole huolestuttava juttu.

jussipussi
Seuraa 
Viestejä32622
Liittynyt6.12.2009
Juha

Unen ja valvetilan rajamailla koetut aistiharhat eivät tosiaan ole huolestuttava juttu.

Miksi unen ja valvetilan rajamailla koetaan aistiharhoja?

Miksi ne ei ole huolestuttava juttu mutta "valveilla" ollessa on?

Vierailija

Hyviä kysymyksiä, mutta en osaa vastata niihin. Unen ja valvetilan rajalla koetut aistiharhat eivät liity häiriöihin, eivätkä ne ennusta sairastumista. Näiden aistiharhojen syntyprosessia en tiedä.

Unen näkemiseen ne eivät varmaankaan liity, koska unet itsessään eivät pidä sisällään ääniaistimuksia. Unen näkemisen aikana meidän kuuloaivokuori kun on mykkänä. Toki pystymme kuulemaan aidot ulkopuolelta tulevat äänet, mutta uni ei niitä synnytä.

Minäkin muistan kuulleeni kerran selvästi nukahtamisvaiheessa, että ovikello soi, vaikka näin ei ollut käynyt.

Vierailija

Ihmisen siirtyessä unta kohti DMT pääsee vapaammin vaikuttamaan aivoissa, mikä on osallisena mm. unien näkemisessä. On aivan tavallista että siinä unen rajamailla kuulee ja jopa näkeekin harhoja, ainakin vaikka omassa päässään. Itse useinkin saatan käydä pääni sisällä unen kaltaisia tapahtumaketjuja, ollen kuitenkin tajuissani. Myös harhaäänet ovat tavallisia kohdallani, ne eivät tosin koskaan ole mitään pitkiä keskuteluja.

...koska unet itsessään eivät pidä sisällään ääniaistimuksia. Unen näkemisen aikana meidän kuuloaivokuori kun on mykkänä.

Kyllä minä ainakin kuulen erilaisia ääniä nähdessäni unia. Vai väitätkö että ne mieleni keksii ne aina sitten myöhemmin herättyäni, muistellessani unta?

Vierailija
homo
Kyllä minä ainakin kuulen erilaisia ääniä nähdessäni unia. Vai väitätkö että ne mieleni keksii ne aina sitten myöhemmin herättyäni, muistellessani unta?

Minäkin välillä keskustelen muiden kanssa unessa. Ilmeisesti me kuitenkin unessa lähinnä kuvittelemme aistivamme kuuloaistimuksia, koska kuuloaivokuori on mykkänä. Kun kuuloaivokuorella ei tapahdu mitään, emme koe tällöin kuuloaistimuksia. Näköaivokuori on taasen unessa aktiivinen, eli koemme unessa oikeasti näköaistimuksia.

okivi
Seuraa 
Viestejä1393
Liittynyt24.7.2008

Näistä ilmiöistä on käytettävissä hyvää tietoa, mm. pari tutkielmaa.

Unihalvauksesta:
http://tutkielmat.uta.fi/pdf/gradu00054.pdf

Äänien kuulemisesta:
http://www.kolumbus.fi/suomen.moniaaniset.ry/index.html
(ei linkkiä tutkielmaan)
http://www.elisanet.fi/jyer/johanna/pts.html
(tutkielma)

http://parapsykologia.blogspot.com

There is a principle which is a bar against all information, which is proof against all arguments and which cannot fail to keep a man in everlasting ignorance -- that principle is contempt prior to investigation.
-- Herbert Spencer

Vierailija
Juha

Minäkin välillä keskustelen muiden kanssa unessa. Ilmeisesti me kuitenkin unessa lähinnä kuvittelemme aistivamme kuuloaistimuksia, koska kuuloaivokuori on mykkänä. Kun kuuloaivokuorella ei tapahdu mitään, emme koe tällöin kuuloaistimuksia. Näköaivokuori on taasen unessa aktiivinen, eli koemme unessa oikeasti näköaistimuksia.

Joo. Ymmärsin vain väärin mitä tarkoitit, kuvittelin että kuuloaivokuoren mykkäkoulu poissulkisi mahdollisuuden äänien kuvittelemisellekin. Unissa kuultu ääni on kai sitten samankaltaista kuin ääneen ajattelu, ja juuri tälläisenä itse koen harhaäänetkin.

okivi
Näistä ilmiöistä on käytettävissä hyvää tietoa, mm. pari tutkielmaa.

Äänien kuulemisesta:
http://www.kolumbus.fi/suomen.moniaaniset.ry/index.html
(ei linkkiä tutkielmaan)
http://www.elisanet.fi/jyer/johanna/pts.html
(tutkielma)

Näitä harhaääniäkin voi mielestäni jakaa kahteen ryhmään, itselläni nuo unen rajamailla kuullut äänet, puhutut lauseet, ovat lyhyitä ja vahvempia, ja yleensä niitä tuottavat henkilöt joita tunnen. Niiden epätodellisuuden myös vielä ymmärtää varsin helposti, se tajuaminen on sitten vähän samanlainen tunne kuin unesta herääminen.

Sitten on olemassa muita ääniä, joita voi kuulla vähän aina jos vain on hiljaista, yleisimmin toki juuri kun on mennyt sänkyyn. Nämä äänet ovat huomattavasti hiljaisempia ja jatkuvia, minun kohdallani kaikkein yleisimmin TV:stä kuuluvaa särinää ja kanavien vaihtamista tai sitten vain matalaa ja vaimeaa puhetta tuntemattomien henkilöiden kesken. Sellaista, jota aina hotellissa nukkuessa kuulee käytävältä, että se pitää hereillä muttei siitä saa mitään selvää.

Tuota TV:n särinää muistan kuulleen lapsuudessakin, piti käydä usein tarkistamassakin että katsooko sitä kukaan. Aivan varma aina olin, että joku katsoo, mutta eipä katsonutkaan.

jepajee
Seuraa 
Viestejä22001
Liittynyt29.12.2009

Kuva-maija tarvitsee psykologin apua, vaikkei skitsofreniaa sairastaisikaan. Hypokondria ei lähde hyssyttelemällä.

Toki hypokondriankin taustalla saattaa olla ihan oikeakin sairaus, mutta jos oireiden huomiointi aiheuttaa enemmän ongelmia kuin itse sairaus, on silloin maallikkona mielestäni jopa tärkeämpää puuttua luulotautisuuteen.
(Toki nää pälärilääkärit väittää hypokondrian olevan ihan psyykkeessä, mutten usko moiseen paskanjauhamiseen pätkääkään. Lääkärit on ihan vitun idiootteja, mutta minkäs teet kun pääsykokeista pääsee jokainen tunnevammainen ja itsekeskeinen ylemmän keskiluokan kakara läpi.)

Ihan se tärkein asia - jota Kuva-maija ei nyt vaan saa iskostettua kupoliinsa - on mennä sinne lääkärille tutkimaan asiaa, koska taustalla saattaa olla jokin infektio, jonka klassinen oirekuva saattaa sopia (kuten yleensä) miljoonaan eri tautiin, joista nyt muutamana tulee mieleen toksoplasmoosi, mykoplasma, (ehkäpä niiden kroonistumisesta johtuva MUTU! CFS) Lyme, klamydia tms.
Lista on loputon ja odottamalla vain varmistaa erinäköiset komplikaatiot, kuten nyt itselläni esimerkiksi vastikään kehittyneet ruoka-aine yliherkkyydet.

Vierailija

Jees, luuletko tosissaa että en oo käyny lääkäreissä. Oon ravannu tässä puolenvuoden sisällä enemmän siellä kuin koko ikänäni. Kaks ensimmäistä lääkäriä ei osannut sanoa muuta kuin että ohi menee, toinen sanoi migreeniks, yks poskiontelotulehdukses jnejne.
Ja nyt tämä että mulla olisi psykoottinen masennus joho sain skitsofrenialääkkeitä jotka ei muuten auta mitään. Ja jos näkisit minut ilmielävänä nii veikkaisin että toi luulotautisuus tippuis heti pois.

Mutta joo, mun aivot on varmaa sitten 24/7 semmosessa unen hämärätilassa kun ei ajatukset kulje ja välillä kuulen vaan noita lausahduksia.

jepajee
Seuraa 
Viestejä22001
Liittynyt29.12.2009

No jos lääkärin asettaa sairautesi maastoon migreeni/poskiontelontulehdus ja sinä skitsofrenia/aivokasvain, niin kyllä minusta siinä on havaittavissa hypokondriaa.

Mutta kuten sanoin, henkilökohtaisesti en usko hypokondrian sulkevan oikeaa sairautta taustalla pois, vaan on enemmänkin juuri lääkäreiden typeryydestä seuraava mielentila kun ongelmaan ei löydetä ratkaisua. Laajemmin epätietoisuudesta.

Eikä sillä ole mitään merkitystä näkisinkö sinut kasvokkain. Tai.. Jos olet kovinkin kaunis, niin ehkäpä taipuisin hyväksymään sinut juuri sellaisena kuin tällä hetkellä olet.

Lue vaikka noita mun listaamia sairauksia, niistä pääset alkuun sieltä miedommasta päästä ja mahdollisesti jopa siihen omaan diagnoosiisi.

Voisin lisätä tohon listaan vielä ruoka-aine yliherkkyyksiä, kuten ihokeliakia.
Itse olen käynyt keliakiatesteissä, mutta niissä ei selvinnyt mitään ja hetken epäilinkin olleeni vain hysteerinen, vaan köyhän viljakuuri on taas saanut kyynerpäähän aikaiseksi hienovaraista ihottumaa, jota on turha lääkärille edes näyttää ilman että raavin sen ensiksi ihan silmiinpistäväksi.
BTW: Kun poltan kukkaa (ei hasista) voin syödä ilman oireita vilajtuotteita. Se on saanut pohtimaan kannabinoidireseptorien merkitystä oireissani.
Tosin se voinee myös johtua lehtivihreästä, jolla on immuunipuolustusta heikentävä vaikutus.

Jyri T.
Seuraa 
Viestejä1316
Liittynyt12.11.2010
kuva-maija
sain skitsofrenialääkkeitä jotka ei muuten auta mitään. [...] mun aivot on varmaa sitten 24/7 semmosessa unen hämärätilassa kun ei ajatukset kulje ja välillä kuulen vaan noita lausahduksia.

Hmmm.... vieläkö käytät noita lääkkeitä? Ne laittaa varmasti pollan sekasin, jos niitä ei oikeasti tarvitsisi.

Suosikkiurheilulajini on nojatuolisarkasmi.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat