Risteijä Aurora

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Jossain lehdessä,en muista missä oli juttua "historiaan jäävistä laivoista".
Kirjoitettiin Itänaapurin vallankumouksen alkumetelin aiheuttaneesta laivasta ,risteilijä Aurorasta,joka myös vaikutti Suomen historiaan ja nykypäivään.
Muistan joskus lukeneeni ,en muista koska,joskus 90- luvulla kai että nykyinen Aurora ei ole sa ma paatti kun sanotaan . Aito Aurora olisi ruostunut ja uponnut aikojs sitten Nevalla.
Nykyinen Aurora olisi kopio silloisen Neuvosto hallinnon käskystä.
Että toverit,kertokaa totuus.

Kommentit (2)

Vierailija

Tätä juttuu tarkoitin,tosta äskösestä linkistä löysin:

Pietarilaisen lehden väite
Nevan rannalla ei ole todellinen vallankumousristeilijä Aurora

Turun Sanomat 8.11.2006 1:31:49
Turun Sanomat

TS/Eija Loueniva
Pietarin meriakatemian edustalla sijaitseva ristelijä Aurora on yksi kaupungin suosituimmista turistikohteista. Pietarilaislehden mukaan sillä on vähän yhteistä todellisen vallankumousristeilijän kanssa. Taustalla Nahimovin sotakorkeakoulu.

EIJA LOUENIVA

Risteilijä Aurora, jonka tykillä venäläisten lähteiden mukaan ammuttiin paukkupanos lokakuussa 1917 Talvipalatsin valtauksen merkiksi, on Pietarin meriakatemian edustalla Nevalla. Se on yksi Pietarin suosituimpia turistikohteita.

Pietarilainen sanomalehti Smena kirjoitti kuitenkin äskettäin, että tällä Nevalla sijaitsevalla risteilijä Auroralla on itse asiassa vähän yhteistä todellisen vallankumousristeilijän kanssa, sillä todellinen Aurora on lojunut jo 19 vuotta eteläisellä Suomenlahdella Rutshin kylän edustalla, missä paikallisen kalastussohvoosin työläiset veivät siitä käyttöön soveltuvia osia.

Pietarissa on kulkenut vuosien juoksussa juttuja, että meriakatemian edustalla oleva Aurora ei ole täysin alkuperäinen. Aurora valmistui vuonna 1900 ja otettiin käyttöön vuonna 1903.

Smenan mukaan se vaurioitui jo ensimmäisessä taistelussaan Venäjän Japanin sodassa. Sitten seurasi ensimmäinen maailmansota, lokakuun vallankumous ja toinen maailmansota.

Pian sotien jälkeen Aurora vietiin korjattavaksi Kronstadtin telakalle, jossa muiden muassa vaihdettiin tykit. Risteilijän entisöintiä ja uudistusta jatkettiin 1980-luvulla. Sen vedenalainen osa vaihdettiin Pohjoisella telakalla lehden mukaan uudeksi ja risteilijä palasi totutulle paikalleen meriakatemian edustalle.

Telakalle jäänyt runko-osa päätettiin kuljettaa pois kansan silmistä. Vuonna 1987 se vietiin Suomenlahden eteläpuolelle Rutshin edustalle. Siellä paikalliset työläiset ottivat käyttöönsä, mitä risteilijän jäännöksestä irti lähti.

Lähialueiden asumuksissa on metalliportaita, muita metalliosia, valaisimia ja puuhuussin seinässä pyöreä Auroran ikkuna. Matalan veden aikaan Rutshin edustalla on nähtävissä vedessä jo 19 vuotta maannut historiallinen jäänne.

Kiitti Dresden.

Uusimmat

Suosituimmat