Miten opiskella? Miten luet kirjan?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Terve

Minä mielenkiinnolla kysyn, miten voisi parantaa omaa oppimista. Näin tuoreena yliopistolaisena haluaisin kokeneemmilta apuja. Eli suuri opus, jossa lähempänä tuhat sivua ja kielenä englanti. Aikaa pari kuukautta. Jotenkin tuntuu nyt niin vaikealta.

Lukiossa käytin lähinnä alleviivausta, siten että pelkät alleviivaukset tuli luettua. Jos enemmän keskeistä niin vetää kappaleen sivulle viivan. Hieman jotain tusseja olen käyttänyt. Etuna tässä voisi olla se että lukee tekstin uudelleen englanniksi, niin se varmasti sujuvoituu siitä. Miinukset: jäsentely vähäinen, alleviivauksesta ei jää niin paljon mieleen kuin kirjoittamisesta, uudelleen lukeminen hitaampaa kuin muistiinpanoista
Plussat: nopea, kirjan kuvia voi hyödyntää paremmin,

Vaihtoehtoisesti olen miettinyt, jospa kirjoittaisin kappale kerrallaan referaatin suomeksi, ranskalaisin viivoin yms. mutta kuitenkin siten että rakenne olisi aika sama, jolloin kirjasta voisi selata kuvat samassa yhteydessä. Miinukset: kirjoittelu hidasta, kuvat jäävät kirjaan. Plussat: oppii varmasti paremmin, joutuu miettimään ja koostamaan asian omin sanoin.

Onko kokemuksia? Mielipiteitä ajatuksistani.
Uusia ajatuksia!?
Ps. en käyttänyt hakua koska pitää odottaa aina 30 s uuden haun jälkeen prkl.

Sivut

Kommentit (17)

Saw
Seuraa 
Viestejä6251
Liittynyt20.6.2009

Kappale kerrallaan tiivistäminen olisi tosiaan vain tiivistämistä. Luku kerrallaan tiivistämisessä olisi jo ideaa. Tällöin asiasisältöä tulee oikeasti mietittyä. Tällöin tulee lukujen määrästä riippuen kirjoitettua noin 10-20 tekstiä. Eikä sen yhden tekstin pituuskaan tarvitse valtava olla. Enintään 1/2 A4 sivua per luku mulla on tapana kirjoittaa.

Toinen käyttämäni menetelmä on asiasanalistan keruu. Monesti näissä kirjoissa tulee vastaan vieraita sanoja. Kerään listaa, johon lisään aiemmin tuntemattomat sanat selityksineen.

Young man, there's a place you can go.
I said, young man, when you're short on your dough.
You can stay there, and I'm sure you will find
Many ways to have a good time.

It's fun to stay at the Y.M.C.A.

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
Liittynyt4.3.2008

Olen myös lukukohtaisen tiivistämisen kannalla. Lue ensiksi luku ajatuksella, koeta miettiä mistä siinä kerrotaan, mikä on tärkein pointti. Eli miksi koko luku on kirjassa. Kirjoita sen jälkeen tiivistelmä paperille ilman kirjaa ja vertaa sitten jäikö jotain oleellista pois. Tiivistelmät tosiaan max. puolikas A4.

Hämmentää.

Denzil Dexter
Seuraa 
Viestejä6665
Liittynyt7.8.2007

Minä luin ensin kirjan läpi hutaisemalla, sitten tarkemmin. Tarkoituksena oli saada asiat takaraivoon hautumaan muutamaksi yöksi ja palata sitten paremmin aiheeseen, kun se tuntuu vähän tutulta. En tiedä onko hyvä menetelmä sinulle, mutta minulle oli.

creep
Seuraa 
Viestejä292
Liittynyt10.9.2009

Monessa kirjassa (ainakin omalla alalla) on luvun lopussa valmis summary-sivu. Niitä ja sisällysluetteloa lukemalla saa hyvän yleiskuvan aiheista. Jos jokin jää epäselväksi, se kannattaa lukea tarkemmin itse tekstistä.

Kaikkia annettuja tuhatsivuisia kirjoja ei välttämättä ole tarkoitettu luettavaksi kannesta kanteen. Ja riippuu tietty aina siitä missä omat tavoitteet ovat; tentin läpäisyssä vai aihepiirin perusteellisessa oppimisessa

Vierailija

Kirja on suodatettu aihekokoelma. Paljon lukenut oppii ensin arvioimaan kirjoittajan suodatustavan: Myydäkseen, opettaakseen tai päteäkseen. Koulujen aiheissa on erityistä niiden kädestä käteen siirreltyjen totuuksien alkuperän hämärtyminen. Tiedon alkulähteet kertoisivat selvemmin ja mieleenpainuvammin asioista, mutta ajan niukkuus haittaa. Kuitenkin monesta kulmasta asiaa lähestyvä on vahvemmilla kuin kurssikirjan kautta pänttäävä. Mieluiten lisäillen kuin alleviivaillen. Asia jää mieleen paremmin kun sen erottaa sen esitysformaatista ja muokkaa omalla persoonallisella tyylillään.

Ding Ding
Seuraa 
Viestejä9031
Liittynyt16.3.2005

Voisit tehdä jokaisesta asiakokonaisuudesta miellekartan (engl. Mind Map). Niitä tehdessä asian oppii ymmärtämään, hyvin tehdyn miellekartan muistaa pitkään ja se on helppo purkaa takaisin jäsennellyksi tekstiksi.

Vierailija
Saw
Kappale kerrallaan tiivistäminen olisi tosiaan vain tiivistämistä. Luku kerrallaan tiivistämisessä olisi jo ideaa. Tällöin asiasisältöä tulee oikeasti mietittyä. Tällöin tulee lukujen määrästä riippuen kirjoitettua noin 10-20 tekstiä. Eikä sen yhden tekstin pituuskaan tarvitse valtava olla. Enintään 1/2 A4 sivua per luku mulla on tapana kirjoittaa.

Toinen käyttämäni menetelmä on asiasanalistan keruu. Monesti näissä kirjoissa tulee vastaan vieraita sanoja. Kerään listaa, johon lisään aiemmin tuntemattomat sanat selityksineen.

Back to basics eli mitä tarkoitetaan luvulla? Elikä chapter on esim. 30 sivua ja luku voi olla siitä 2 A4 sivua. Tätä siis ilmeisesti tarkoitatte? Kuulostaa hyvältä idealta lukua ja koittaa itse tiivistää. Sitten lukea uudelleen ja lisätä sekä korjata virheet.

creep
Monessa kirjassa (ainakin omalla alalla) on luvun lopussa valmis summary-sivu. Niitä ja sisällysluetteloa lukemalla saa hyvän yleiskuvan aiheista. Jos jokin jää epäselväksi, se kannattaa lukea tarkemmin itse tekstistä.

Kaikkia annettuja tuhatsivuisia kirjoja ei välttämättä ole tarkoitettu luettavaksi kannesta kanteen. Ja riippuu tietty aina siitä missä omat tavoitteet ovat; tentin läpäisyssä vai aihepiirin perusteellisessa oppimisessa

Joo samaten on summat kappaleiden takana. Chapterin aloitan lukemalla otsikot ja tiivistelmät. Sitten voisin lukea luku kerralla ja tehdä lopuksi tiivistelmät. Sitten katsoa osuiko kärpäsen muisti samaan. Muistiinpanoissa voisin viitata kuviin ja taulukoihin, jotta niitä voisi hyödyntää.

Lisäksi, kun aihe on laaja, voisi tehdä jonkinsortin supertiivistelmän chapterista. Kuten aiemmin mainittiin, voisi tehdä vaikka sanalistan tai sitten lyhyen hyvin karkean käsitekartan. Voisi olla myös fiksua tehdä chaptereista käsitekartta, jolloin yhteydet hahmottuisivat.

Niin ja tämä aihe on sellainen alallani että se kyllä pitäisi osata, koska se luo perustan kaikelle. Toki aika on rajattu... Lisäksi asia jopa kiinnostaa! Ei kun kokeilemaan.

Vierailija
tietää
Kirja on suodatettu aihekokoelma. Paljon lukenut oppii ensin arvioimaan kirjoittajan suodatustavan: Myydäkseen, opettaakseen tai päteäkseen. Koulujen aiheissa on erityistä niiden kädestä käteen siirreltyjen totuuksien alkuperän hämärtyminen. Tiedon alkulähteet kertoisivat selvemmin ja mieleenpainuvammin asioista, mutta ajan niukkuus haittaa. Kuitenkin monesta kulmasta asiaa lähestyvä on vahvemmilla kuin kurssikirjan kautta pänttäävä. Mieluiten lisäillen kuin alleviivaillen. Asia jää mieleen paremmin kun sen erottaa sen esitysformaatista ja muokkaa omalla persoonallisella tyylillään.

Lukemani aihe liittyy onneksi jokaisen elämään, toki hieman syvällisesti. Näin arkielämän esimerkit ja arkielämän kautta mietityt asiat tuovat vastaukset kuin itsestään. Asia jää parhaiten mieleen, kun asialle miettii yhteyksiä vanhaan. Toki aikaa ei ole.

jepajee
Seuraa 
Viestejä22001
Liittynyt29.12.2009

Mulla auttaa Denzilin metodit. Lisäksi toimin parhaiten itse paineen alla ja vikana päivänä lukeminen sen johdosta viime tingassa jää suhteellisesti paremmin mieleen. Suhteellisesti, koska toki ahkera pänttääminen tuottaa parempia tuloksia kunhan siitä ei tule liiallista pakkopullaa. Itselleni tärkeää oppimisessa on myös motivaatio. Jos en saa informaatioon tunnesidettä, en opi.

Saw
Seuraa 
Viestejä6251
Liittynyt20.6.2009
sepallusauki
Back to basics eli mitä tarkoitetaan luvulla? Elikä chapter on esim. 30 sivua ja luku voi olla siitä 2 A4 sivua. Tätä siis ilmeisesti tarkoitatte? Kuulostaa hyvältä idealta lukua ja koittaa itse tiivistää. Sitten lukea uudelleen ja lisätä sekä korjata virheet.

Chapter = Luku Luku 1
Subchapter = Alaluku Alaluku 1.1
Paragraph = Kappale Osa Alalukua 1.1

Itse suosittelen Chapter kerrallaan tiivistämistä, sillä kirjat on koottu usein siten, että luku on mahdollisimman itsenäinen kokonaisuus.

Vierailija
Vatkain
Chapteri kerrallaan, nimenomaan.

Täytyy sanoa että ei kyllä tulee mitään siitä että lukee kappaleen kerrallaan. Niin paljon termejä ja yksityiskohtia. Ehkä otsikot voi muistaa. Pakko kyllä lukea lyhyemmissä pätkissä kuin A4 * 30.

Saw
Seuraa 
Viestejä6251
Liittynyt20.6.2009
sepallusauki
Vatkain
Täytyy sanoa että ei kyllä tulee mitään siitä että lukee kappaleen kerrallaan. Niin paljon termejä ja yksityiskohtia. Ehkä otsikot voi muistaa. Pakko kyllä lukea lyhyemmissä pätkissä kuin A4 * 30.
Minkä alan kirja on käsittelyssä?

Ymmärtääkseni yhteiskuntatieteellisissä kirjatenteissä parhaat arvosanat saa kun osaa kirjoittaa oman näkemyksensä asiasta, sekä siinä ohella yksityiskohdilla osoittaa, että on lukenut kirjan. Pedagogisissa tenteissä tarvitaan paljon oman näkemyksen esittämistä, kirjatietous siinä tukena. Kauppatieteellisissä tenteissä painottuu taas kattava kokonaisuuksien hallintaa. IT-alalla melko 50/50 jakauma kokonaisuuksien ja yksityiskohtien hallinnalla.

Parasta vertaistukea tenttimiseen saa opiskelijajärjestöstä.

Vierailija
sepallusauki
Vatkain

Kyllä tulee, ainakin sitten kun vähän harjaannut.

Itsehän en enää juuri tukikeinoja harrasta: ahmin koko kirjan yhtenä putkena, ja sen jälkeen tenttiä edeltävänä iltana kertaan tiivistelmien ja sisällysluettelon avulla. Lukiessa pidän tosin usein vieressä arkkia, jolle kirjoitan erityisen kiinnostavat yksityiskohdat.

Ainakaan normaalisti yliopiston tenteissä ei ole ihan oikeasti tarpeen osata koko kirjaa yksityiskohtineen. Kokonaisuuden hallinta ja se, että osoittaa osaavansa ajatella itse vievät jo pitkälle. Omituiset pilkunviilaajatentaattorit ovat sitten asia erikseen.

Vierailija

Luen kurssikirjojen tekstin kertaalleen ajatuksella läpi ja jos siltä tuntuu, kirjoitan marginaaleihin pieniä mainintoja joistakin aikaisemmin tai muualla mainituista, nykyiseen aiheeseen liittyvistä asioista mahdollisen kertaamisen täydentämiseksi ja helpottamiseksi. Harvemmin mitään kertaamista edes tarvitsee. Olen aikaisemmin kokeillut molempia aloittajan mainitsemia tapoja ja todennut ne jäätävän työläiksi ja lopulta täysin turhiksi. Oppiminen tapahtuu pään sisällä; ei kirjan tai vihkojen sivuilla saati sitten luennoilla tms. turhuuksilla.

Oma neuvoni on siis yrittää ensin ilman apuvälineitä: ne ovat vain taakka jos et tarvitse niitä. Toki se voi aluksi olla vaikeaa, mutta taito lukea kehittyy yllättävän nopeasti jos sille on edellytykset.

Oppimismetodin lisäksi tärkeä huomio on myös se, ettei oppimista kannata pakottaa liikaa. Älä tee liian tiukkoja aikatauluja oppimisellesi. Sivujen selaaminen ilman ajatusta pelkän aikataulun noudattamisen vuoksi on silkkaa ajanhukkaa.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat