Muovipullojen rutistuminen

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Oon huomannut, että kun muovipulloa ei ihan heti palauta kauppaan, ja jättää korkin kiinni, se imautuu ajan myötä littuun. Se imautuu myös, vaikka nestettä olisikin vähän pohjalla.
Kyse on siis näistä uusista veltoista pulloista.

Mutta miksi? mikä saa paineen pullon sisällä pienenemään?

Sivut

Kommentit (34)

Vierailija

Käytetäänkö näitä rutistenita pulloja uudelleen?
Monestiko keskimäärin muovipulloa uudelleenkäytetään, vai ovatko ne kertakäyttökammaa, vaikka niistä maksetaan pantti?
Mihin palautatte esim. Virosta ostamanne oluttökit tai pullot?
Itse vien ne markettien pullonpalautukseen, vaikkei niistä saakaan "rahaa".
Yleensä ne menevät automaatista läpi.
Joko Lidl:n "erikoispullot" ovat kaikissa paikoissa palautettavia?

Voi aikoja voi tapoja, muistan vielä vuonna 1964, jolloin maitoa haettiin joistakin kaupoista omalla hinkillä.

Vierailija
VPeltonen
Pullon vieminen lämpöisestä kylmenpään jolloin ilma kutistuu.

Pullot kutistuu ihan vakiolämpötilassa ja paineessa tuossa pöydällä odotellessaan.

edit: ja ne siis palautuvat muotoonsa kun korkin avaa. Itseasiassa pulloja palauttaessa niin täytyykin tehdä, koska muuten osa menee hylkyyn.

Vierailija
Heat
VPeltonen

Pullot kutistuu ihan vakiolämpötilassa ja paineessa tuossa pöydällä odotellessaan.

edit: ja ne siis palautuvat muotoonsa kun korkin avaa. Itseasiassa pulloja palauttaessa niin täytyykin tehdä, koska muuten osa menee hylkyyn.

Kyllä sama tapahtuu myös vakiolämpöisessä kaapissa. Olen huomannut.

Saw
Seuraa 
Viestejä6251
Liittynyt20.6.2009
Starman
Monestiko keskimäärin muovipulloa uudelleenkäytetään, vai ovatko ne kertakäyttökammaa, vaikka niistä maksetaan pantti?
Nykyään ovat kertakäyttökammaa. Pantti on siksi, ettei seuraavaa pulloasi varten tarvitse lähteä pumppaamaan öljyä ja koko muovinvalmistusprosessia läpi, vaan voidaan jatkaa siitä vaiheesta, että muovi on jo muovia. Palautetut pullot murskataan, ja siitä murskasta sitten voi tulla uusi pullo - tai jotain muuta.

Young man, there's a place you can go.
I said, young man, when you're short on your dough.
You can stay there, and I'm sure you will find
Many ways to have a good time.

It's fun to stay at the Y.M.C.A.

Denzil Dexter
Seuraa 
Viestejä6665
Liittynyt7.8.2007
Electric shadow
Heat
VPeltonen

Kyllä sama tapahtuu myös vakiolämpöisessä kaapissa. Olen huomannut.

Noin käy niille, jotka käyttöohjeen vastaisesti tekevät kiljua pulloissaan: happi kuluu pois ja pullo menee läjään.

Vierailija
Denzil Dexter
Noin käy niille, jotka käyttöohjeen vastaisesti tekevät kiljua pulloissaan: happi kuluu pois ja pullo menee läjään.

Mä mitään kiljuja tee, ihan kaupan sopalla mennään.

Vierailija

Tuli tarkistettua kaappi ja siellähän niitä ruttuisia puolentoista litran muovipulloja nytkin on. Toinen havainto on se, että niissä on pohjalla jämiä juomasta, täysin kuivuneina pläntteinä.

Selitystä en tähän hätään keksi. Kosteus vaikuttaa tulevan ulos, mutta ilma ei pääse sisään?

Vierailija

Kävin saunassa. Tuli mieleen testata tuota lämpötilan vaikutusta rutistuneisiin pulloihin. Silloin kun nuo suljin oli kesä ja lämpötila saattoi olla jopa 26. Nyt se on 21.7.

Vein pullot jäähtyvään saunaan sen samaisen lämpötila-anturin kanssa, jonka lukema minulla on kesältä mielessä. Odotin kunnes mittarin osoittama lämpötila oli selvästi laskenut ensin noustuaan. N. 45 min., joten voi olettaa pullojenkin lämpötilan tasaantuneen.

Kuvasta se ei oikein näy, mutta lämpötila mittarissa kuvaushetkellä on 54.5.

Kuvan pienempi pullo on edelleen lytistynyt, isompi on paisunut alkutilanteesta paljon, mutta vieläkin se on selvästi kolmion mallinen. Ja pullot ovat sisältä täysin kuivat ja siis kesästä avaamattomat. Mitään plänttejä pohjissa ei tietenkään Novelle-pulloissa näy, sehän on vettä.

Notta mikäs tämän nyt sitten aiheuttaa?

Edit: Toinen kuva vielä isommasta pullosta ylhäältä, nyt se lytistyminen näkyy paremmin, lämpötila tuossa 53.7.

Ronron
Seuraa 
Viestejä9265
Liittynyt10.12.2006

Itse olen kans aatellut että se on tuo kylmä ulkoreissu mikä ne lyttyyn painaa, mutta jos kerta ihan huoneenlämmössä jo rutistuneet niin täytyypä miettiä uudelleen..

Ilmeisesti se muovikuori läpäisee jotain siitä limpparista ja näin ainemäärä pullon sisällä pienenee ja muovi rutistuu. Varmaan hiilidioksidi tai jokin mitä ei ulkopuolella niin paljon ole. Hmm. Tai sitten siellä pullossa tapahtuu jokin kemiallinen reaktio ajan kanssa mikä vähentää painetta sisäpuolella.

Oikeastaan jos vakavasti mietitään niin uskon teidän puhuvan paskaa, ei ne mitään rutistu. Vedän tuossa itse jossain vaiheessa lidlin puoltoistalitrasen kokiksen ja katson mitä pullolle käy täällä huoneenlämmössä. Veikkaan että ei mitään. Kyllä se taitaa olla se pakkanen joka niitä ryttäilee.

くそっ!

Saw
Seuraa 
Viestejä6251
Liittynyt20.6.2009

Kyllä ne rytistyyy. Kaikki 1,5 litraset tyhjät ohutmuovipullot on mulla pullokaapissa rytistyneenä, vaikka en niitä rytistäny oo ite.

Young man, there's a place you can go.
I said, young man, when you're short on your dough.
You can stay there, and I'm sure you will find
Many ways to have a good time.

Vierailija
Ronron
Oikeastaan jos vakavasti mietitään niin uskon teidän puhuvan paskaa, ei ne mitään rutistu. Vedän tuossa itse jossain vaiheessa lidlin puoltoistalitrasen kokiksen ja katson mitä pullolle käy täällä huoneenlämmössä. Veikkaan että ei mitään. Kyllä se taitaa olla se pakkanen joka niitä ryttäilee.

Ei tässä nyt puhuta paskaa. Onneksi tuli puheeksi nyt, kun pullot on vielä tuolla saunan nurkassa. Tässä kuvassa näkyy nyt mittarin lukemakin:

Ja kaapissa on lisää, kaikki kasassa.

Vierailija

Ronron, testi on onneksi helppo. Ei muuta kuin korkki kiinni ja odottamaan. Menee noin kuukauden kuluessa pikkuhiljalleen. Ekat merkit näkyy noin viikon kuluessa, ainakin näillä pepsimax-merkkisillä koe-eläimillä joita mulla enimmäkseen on.

Denzil Dexter
Seuraa 
Viestejä6665
Liittynyt7.8.2007

Vielä yksi teoria:

Tyhjissä pulloissa korkki on enemmä tai vähemmän huonosti kiinni. Kun pulloon syntyy lämpötilavaihtelun tms johdosta ylipaine, se pääsee purkautumaan. Jatkossa muodostuva alipaine ei pois pääsekään, koska korkki puristuu kiinni kuin mummon hillopurkissa ikään.

-:)lauri
Seuraa 
Viestejä26993
Liittynyt13.5.2005

Kyseessähän on tietenkin vain perinteinen kvantti-ilmiö suuremmassa mittakaavassa. Koska molekyylien sijaintien todennäköisyys on suurempi pullon ulkopuolella kuin pullon sisäpuolella, ajan mittaan aine löytyykin pullon ulkopuolelta. ...ja kaikki laajenee...

Riittoisampi keskustelukumppani.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat