Laavalamppu

Seuraa 
Viestejä29006
Liittynyt30.4.2005

Ymmärrän miten laavalamppu toimii, mutta miksi laava ei jää säiliön puoleen väliin?
Miten saan käytettyä laavalamppua kätevimmin satunnaislukujen generointiin?

Kommentit (9)

Vierailija

Itsekin mietin, että jos se kerran alkaa laskeutumaa viilenemisen takia, niin miten se ylipäänsä on päässyt sinne korkealle?

Saw
Seuraa 
Viestejä6251
Liittynyt20.6.2009

Lampun pullossa oleva mönjä käyttäytyy päin vastoin kuin vesi. Lapmun lämmittämänä nousee, viilentyneenä laksee.

Vesi taas kylmetessään jäätyy, ja jää nousee pinnalle.

Young man, there's a place you can go.
I said, young man, when you're short on your dough.
You can stay there, and I'm sure you will find
Many ways to have a good time.

It's fun to stay at the Y.M.C.A.
It's fun to stay at the Y.M.C.A.

-:)lauri
Seuraa 
Viestejä26993
Liittynyt13.5.2005
Saw
Lampun pullossa oleva mönjä käyttäytyy päin vastoin kuin vesi. Lapmun lämmittämänä nousee, viilentyneenä laksee.

Vesi taas kylmetessään jäätyy, ja jää nousee pinnalle.

Vesi on raskainta 4 asteisena.

Riittoisampi keskustelukumppani.

Vierailija

Veikkaisin, että lämpö siirtyy "laavaan", sen verran nopeasti, että se ei ehdi nousta ennen kuin sen lämpöenergia on noussut jo niin korkeaksi että sen energia riittää nostamaan "laavan" lampun päähän.

Sama Vice versa.

Heksu
Seuraa 
Viestejä5463
Liittynyt16.3.2005
CE-hyväksytty
Miten saan käytettyä laavalamppua kätevimmin satunnaislukujen generointiin?

Räppää laavalampusta kuva webbikameralla ja ota tiedostosta joku md5 hash tjs?

CE-hyväksytty
Seuraa 
Viestejä29006
Liittynyt30.4.2005

Joo no. Mä nappaan rosvoliittimellä kameran datapiuhasta bitit sivuraiteille ja otan siitä näytteen muutaman millisekunnin välein ja sekoittelen sitä vielä jollain silmät kiinni kirjoitetulla algoritmillä. En mä muuten osaa.

Tässä vaan on se paha, että jos tietää kameran daattansiirrosta jotain, voi laskea todennäköisyyksiä joillekin luvuille. Siis ykkönen ei ole todennäköisyydeltään sama kuin neljäsataakaks. Täytyy ottaa näytteitä riittävän monesta kohtaa. Laavahan on kuitenkin todenäkösimmin joko ylä- tai alaosassa lamppua.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26890
Liittynyt16.3.2005
CE-hyväksytty
Joo no. Mä nappaan rosvoliittimellä kameran datapiuhasta bitit sivuraiteille ja otan siitä näytteen muutaman millisekunnin välein ja sekoittelen sitä vielä jollain silmät kiinni kirjoitetulla algoritmillä. En mä muuten osaa.

Hommaa ennemmin 24 bittinen AD-muunninpiiri, pane siihen metrin parin langanpätkä antenniksi ja käytä joka muunnoksesta muutama alin bitti.

Tässä vaan on se paha, että jos tietää kameran daattansiirrosta jotain, voi laskea todennäköisyyksiä joillekin luvuille. Siis ykkönen ei ole todennäköisyydeltään sama kuin neljäsataakaks. Täytyy ottaa näytteitä riittävän monesta kohtaa. Laavahan on kuitenkin todenäkösimmin joko ylä- tai alaosassa lamppua.

Tuo hash-algoritmi ratkaisee tuon ongelman. Sitä kannattaa käyttää tuon AD-muunninsatunnaislukugeneraattorinkin kanssa.

CE-hyväksytty
Seuraa 
Viestejä29006
Liittynyt30.4.2005
Neutroni

Hommaa ennemmin 24 bittinen AD-muunninpiiri, pane siihen metrin parin langanpätkä antenniksi ja käytä joka muunnoksesta muutama alin bitti.

Joo. Tuon kaltaisia on tullut jo tehtyä ihan vahingossakin. Mystillisten voimien riivaama AD-muunnin...

Neutroni
Tuo hash-algoritmi ratkaisee tuon ongelman. Sitä kannattaa käyttää tuon AD-muunninsatunnaislukugeneraattorinkin kanssa.

Mä en oikein tajunnut tuota hashia. Pitää hieman perehtyä.

Eikunniinjoo. Mitään digitaalista kameraa mulla ei oo, mutta voisin mitata lampun läpi kulkevaa valoa.

Vierailija

Täällä voit kokeilla laskea eri hash-algoritmeilla. Sivun yläreunassa on linkit kyseisten algoritmien wikipedia sivuille.
http://hash.spugesoft.com/

Nuo algoritmithan on suunniteltu siten, että jo pienetkin muutokset datassa aiheuttavat hyvin erilaiset hashit, joka taas parantaisi datan käyttöä satunnaislukujen generointiin.

Esim.
"aaaaaaaaaa"
MD5: e09c80c42fda55f9d992e59ca6b3307d

"aaaaaaaaab"
MD5: ba05a43d3b98a72379fdc90a1e28ecaf

Uusimmat

Suosituimmat