Hammasmädästä johtuvat lihas- ja nivelkivut

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Hampaan juureen saattaa muodostua mätäpaise, joka ei nosta painetta ja aiheuta kipua. Mätä puhkaisee tiensä suoraan verenkiertoon. Muutamassa kuukaudessa alkavat sitten nivelet kipeytyä, mikä heijastuu myös ympäröiviin lihaksiin. Tulehdus iskee yleensä suuriin niveliin, kuten ranteisiin, kyynärvarsiin, nilkkoihin ym.
Mikäli jollain henkilöllä on enemmän kuin kaksi niveltä tulehtuneena samaan aikaan, eikä mitään selvää syytä tunnu löytyvän, on suurella todennäköisyydellä kyseessä hampaan juuressa oleva mätäpaise.

Verenkuva testit eikä CK lihastulehdusta kuvaavat testit paljasta hammastulehdusta aina. Pitää teettää vanha kunnon senkka, minkä kohonnut arvo kertoo heti, jos hampaissa on vikaa.

Kerran juurihoidettua hammasta ei missään tapauksessa saa yrittää hoitaa uudelleen, vaan se pitää poistaa välittömästi.

Nivelkivut häviävät parissa viikossa, mikäli syynä on ollut hammasmätä

Sivut

Kommentit (51)

Kulaushaikara
Seuraa 
Viestejä1023
Liittynyt27.4.2009

Kuulin tapauksesta, jossa miehellä oli jo jalat läheneet alta, käveli kepeillä ja niilläkin huonosti, silmästä oli lähtenyt näkö ja muutakin vaivaa ilmeisesti oli. Lääkärit eivät löytäneet syytä. Kansanparantaja sanoi, että mene hammaslääkärille, leukaluussa on mätää. Hammaslääkäri ei löytänyt sitä, vaan lähetti kotiin. Toinenkin hammaslääkärikäynti päätyi samoin, mutta jonkinmoisen riidan päätteeksi otettiin sisään sairaalaan, jossa viettikin useita päiviä elämän ja kuoleman rajamailla. Oli se mätä jotenkin levinnyt aivoihin. Minä siitä mitään ymmärrä, mutta noin kansankielellä. Tarinakin on voinut vähän muuttaa muotoaan, tästä on jo muutama vuosi aikaa.

Joka tapauksessa pointtini oli, että todellakin hampaasta lähtenyt mätä ei näykynyt missään testeissä, vaikka oireita oli vaikka muille jakaa ja loppu olisi saattanut olla kohtalokas.

Oliko kyseessä amalgaamin aiheuttama juttu vai reikä paikan alla?

Vierailija

Hampaiden takana olevista verisuonista käsittääseni pystyy "ohittamaan" veri-aivoesteen. Sitä kautta virus tai bakteeri voisi päästä aivo-selkäydinnesteeseen.

Agatha
Seuraa 
Viestejä90
Liittynyt1.7.2009

Eräällä henkilöllä oli tullut haavaumia jalkoihin. Asiaa tutkittiin paljon ja potilas joutui syömään useitakin penisilliinikuureja, mutta vaiva ei hävinnyt.

Sitten joku lääkäri kehotti potilasta tarkistuttamaan hampaansa. Sieltä löytyi hammas, jonka juuressa oli mätäpaise. Kun hammas poistettiin, hävisivät vaivat nopeasti.

Millä saataisiin terveyskeskuslääkärit kehottamaan potilaitaan tarkistuttamaan hampaansa, jos tavallisilla hoidoilla vaivat eivät häviä.

Tekonivelleikkauksia suorittavat lääkärit vaativat jo nyt, että ennen leikkausta potilaan on esitettävä kirjallinen tarkastustodistus hammaslääkäriltä. Todistus ei saa olla kuukautta vanhempi.

Agatha
Seuraa 
Viestejä90
Liittynyt1.7.2009

Eräällä yli 70 vuotiaalla ystävälläni alkoivat nivelet oireilla kesällä 2010. Syksyllä tilanne paheni niin, että hänen piti pyytää muita auttamaan takkia päälle, kun olkanivelet olivat niin kipeät. Sitten kipeytyivät lonkkanivelet niin, että nukkuminenkin oli tuskallista. Autosta ei meinannut päästä ulos ilman apua.

Häneltä löysi hammaslääkäri joulukuussa eräästä hampaan juurista mätäpaiseet. Hammas ei ollut kuitenkaan aiheuttanut minkäänlaista kipua.
Hammas poistettiin ja oireet alkoivat hitaasti lieventyä.
Helmikuussa, kun tervehtyminen oli hidasta, tutkittiin hampaat uudelleen ja otettiin useita veritestejä ja myös senkka.
Mitään ei löytynyt ja senkka oli alle 10, joten hammas- tai muuta tulehdusta ei pitänyt olla.

Nyt vasta 11 kuukautta myöhemmin kivut ovat hävinneet kaikista nivelistä ja olo tuntuu erinomaiselta.
Vanhemmalla iällä näyttävät vauriot korjaantuvan hyvin hitaasti, jos koskaan täydellisesti.

Vierailija
eso
Hampaan juureen saattaa muodostua mätäpaise, joka ei nosta painetta ja aiheuta kipua. Mätä puhkaisee tiensä suoraan verenkiertoon. Muutamassa kuukaudessa alkavat sitten nivelet kipeytyä, mikä heijastuu myös ympäröiviin lihaksiin. Tulehdus iskee yleensä suuriin niveliin, kuten ranteisiin, kyynärvarsiin, nilkkoihin ym.
Mikäli jollain henkilöllä on enemmän kuin kaksi niveltä tulehtuneena samaan aikaan, eikä mitään selvää syytä tunnu löytyvän, on suurella todennäköisyydellä kyseessä hampaan juuressa oleva mätäpaise.

Verenkuva testit eikä CK lihastulehdusta kuvaavat testit paljasta hammastulehdusta aina. Pitää teettää vanha kunnon senkka, minkä kohonnut arvo kertoo heti, jos hampaissa on vikaa.

Kerran juurihoidettua hammasta ei missään tapauksessa saa yrittää hoitaa uudelleen, vaan se pitää poistaa välittömästi.

Nivelkivut häviävät parissa viikossa, mikäli syynä on ollut hammasmätä

Hampaita kannattaa hoitaa.

Paul M
Seuraa 
Viestejä8560
Liittynyt16.3.2005

Kunnat säästävät mielellään hammashuollosta. Ja jos huoltoon pääsee, on se joku hammashygienisti, joka väsää tilapäisen paikan.

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

---
Seuraa 
Viestejä3395
Liittynyt6.9.2006
Agatha

Millä saataisiin terveyskeskuslääkärit kehottamaan potilaitaan tarkistuttamaan hampaansa, jos tavallisilla hoidoilla vaivat eivät häviä.

Ei sitä hoitosuunnitelmaa nyt varmaan ihan niinkään kande toteuttaa, että kokeillaan ensin kaikki muut konstit ja sitten jos ei olo helpotu niin hamppikseen. Ongelma tässä on ennen kaikkea yleislääkärin tietämättömyys suuasioista. Tiedetään toki, että suun alueen sairaudet aiheuttavat komplikaatioita, mutta jotenkin koetaan että se turpavärkki ei ole omaa aluetta ja ilmeisesti mielletään että se on asia, joka hoidetaan potilaan toimesta erillisenä, muista vaivoista irrallisena asiana sitten omalla ajallaan hammaslääkärin vastaanotolla.

Tästä joskus mielestäni oikein uutisoitiin, että yleislääkärien tulisi koulutuksessa perehdyttää enemmän mahdollisiin suun alueen vaivojen tunnistamiseen ja sitä kautta lähetteen rustaaminen hammaslääkärille olisi pienempi kynnys. Nyt sitä lähetettä ei hevin uskalleta kirjoittaa, koska pelätään että hammaslääkärit kiroavat että mitä se sen tänne lähetti kun jonot ovat muutenkin järkkyjä.
Muihin erikoissairaanhoidon yksiköihin kyllä uskalletaan lähete kirjoittaa, mutta hammaslääkäri on pyhä paikka. Tai ilmeisesti se on juuri kuten viittasinkin, paikka jossa jokaisen oletetaan säännöllisesti käyvän muutenkin (max. 3-vuoden välein), joten siihen asiaan ei erikseen tarvitsisi puuttua.

Miksiköhän yleislääkärillä ei ole tapana käydä tarkistuttamassa vaivojansa tietyin väliajoin, vaikka ei oireita olisikaan, suositteleehan ne kuitenkin että sama tehdään hampaidenkin suhteen? Lekuri voisi jututtaa 3-5 vuoden välein ja vähän katsoa potilaan yleistä happea ja ottaa verenkuvat ja toivottaa tervetulleeksi taas 3-5 -vuoden päästä, ellei nyt jotain akuuttia esiinny ennen sitä. Moni käy lekurissa kyllä useamminkin, mutta silloin on aina jokin yleissairaus joka vie fokuksen eikä mahdollisia muita vaivoja niillä käynneillä edes suostuta tutkimaan. Yksi sairaus ja yksi käynti, jos on toinen vaiva, niin varaa sille oma aika.

Ronron
Seuraa 
Viestejä9265
Liittynyt10.12.2006

No voihan saatana. Yhtäkkiä kaikki onkin selvää. Mistä tämä aihe oikein ponnahti ilmoille? Olen tässä miettinyt mikä ihme minua vaivaa, käynyt läpi mielessäni kaikki skenaariot leukemiasta ja muista syövistä keliakiaan. Minulla on ihan kummallisia vaivoja jotka ei tunnu normaaleilta parikymppiselle. Minua on alkanut sattumaan paikkoja yhä enemmän ja enemmän. Kaikki sanoo että pitäisi vaan liikkua enemmän ja olla vähemmän koneella yms. Mutta tiedän ettei tämä ole sellaista, lihaksiini ja ympäri kehoani tuntuu kummallista kolotusjomotusta, sellaista tulehtunutta tunnetta. Olen painanut asiaa jossain määrin villaisella ja ajatellut että ehkä fibromyalgiaa tai muuta, tai sitten vaan stressi tai joku tai kuvittelen vaan tai viina.. olen viime aikoina kyllä alkanut huolestua koska olen tajunnut että tämän takana on oltava jotain vakavempaa. Vittu. Minulla on hammasmätä. Kaiken tämän ajan, jo vuosia, minua on samalla sattunut ylähampaisiin, tuonne poskihampaisiin oikealle puolelle ikeniin. Niitä hampaita paikattiin joskus viitisen vuotta sitten. Kaikki tämä johtuukin siis hampaistani. Tiedän että hampaani eivät ole kunnossa mutta olen saanut vasta nyt varattua ajan hampilääkärille koska olen saamaton. Ehkä pitäisikin varata akuuttiaika, tuo varaamani aika on vasta helmikuulle.

Ehkä pitää sitten poistaa hampaita mutta toisaalta aika yksi ja sama.

Juu olen todella idiootti kun en ole puhunut lääkäriin vaivoistani tai käynyt muutenkaan hampaita tutkituttamassa, mutta sellainen minä olen.. en vain saa aikaiseksi.. helpompaa ihmetellä itsekseen omia vaivojaan ja kitua. Ajatella että se on vain jotain ja menee ohi.. mutta nyt kun tiedän niin asia täytyy korjata pikimmiten.

くそっ!

jepajee
Seuraa 
Viestejä22001
Liittynyt29.12.2009

Jos ei hammaslääkäri auta niin syy voi myös olla sienitulehduksessa. Kanditoksiini aiheuttaa fibromyalgian kaltaisia oireita, mutta toisaalta niin myös moni muukin.

Tästä ei kyllä kannata lääkärille mainita, mutta jos on hilseilevät jalat tai vaikka kynnet niin lääkityksen saa. Kannattaa vaatia määritys, sillä sopivan lääkkeen löytäminen saattaa olla siitä kiinni. Valkosipulin alliini on myös todettu jopa tehokkaammaksi kuin apteekin synteettiset valmisteet.

..Nyt kun muistelen, olet Ronron aiemmin ihmetellyt valkoisia kynnenalusia. Se on selkeä indikaattori sienestä. Toinen usein ihmisillä varsinkin kesäisin näkyvä paikka sienelle on isovarpaan nivelen kohdalla oleva ruskea hilseilevä läikkä. Olen sen itse sienilääkkeillä sieneksi havainnut. Ei ole enää. Tosin sormissa on ja se pääsee niistä jatkuvasti suuhun, jonka seurauksena varsinkin vitamiinien kanssa huulet rohtuvat välillä pahastikin.

Se on vaan vähän vaikeeta päästä siitä eroon kun niin monella on se.

Niin ja yksi vittumainen on mustahome. Se kannattaa jynssätä pinnoilta neuroottisesti irti. Homeongelmaa voi tarkastaa itse laittamalla vessapaperirullan pahvin kostutettuna märkätiloihin. Se on sen verran vaikeasti inokuloituva ettei siihen tartu kesymmät homeet helposti. Toki varmempaa ja nopeampaa on soittaa asiantuntijalle.

E: siis inokuloituva, ei inkuboituva.

jussipussi
Seuraa 
Viestejä32557
Liittynyt6.12.2009
Ronron
Tiedän että hampaani eivät ole kunnossa mutta olen saanut vasta nyt varattua ajan hampilääkärille koska olen saamaton. Ehkä pitäisikin varata akuuttiaika, tuo varaamani aika on vasta helmikuulle.

Samantien aika Hammaslääkärille. Tulehdus jyllää...

Reipas kuuri C vitamiinia, tulehduksia vastaan ja vammojen paranemiseen.

jussipussi
Seuraa 
Viestejä32557
Liittynyt6.12.2009
jees
Jos ei hammaslääkäri auta niin syy voi myös olla sienitulehduksessa. Kanditoksiini aiheuttaa fibromyalgian kaltaisia oireita, mutta toisaalta niin myös moni muukin.

Tästä ei kyllä kannata lääkärille mainita, mutta jos on hilseilevät jalat tai vaikka kynnet niin lääkityksen saa. Kannattaa vaatia määritys, sillä sopivan lääkkeen löytäminen saattaa olla siitä kiinni. Valkosipulin alliini on myös todettu jopa tehokkaammaksi kuin apteekin synteettiset valmisteet.

..Nyt kun muistelen, olet Ronron aiemmin ihmetellyt valkoisia kynnenalusia. Se on selkeä indikaattori sienestä. Toinen usein ihmisillä varsinkin kesäisin näkyvä paikka sienelle on isovarpaan nivelen kohdalla oleva ruskea hilseilevä läikkä. Olen sen itse sienilääkkeillä sieneksi havainnut. Ei ole enää. Tosin sormissa on ja se pääsee niistä jatkuvasti suuhun, jonka seurauksena varsinkin vitamiinien kanssa huulet rohtuvat välillä pahastikin.

Se on vaan vähän vaikeeta päästä siitä eroon kun niin monella on se.

Niin ja yksi vittumainen on mustahome. Se kannattaa jynssätä pinnoilta neuroottisesti irti. Homeongelmaa voi tarkastaa itse laittamalla vessapaperirullan pahvin kostutettuna märkätiloihin. Se on sen verran vaikeasti inokuloituva ettei siihen tartu kesymmät homeet helposti. Toki varmempaa ja nopeampaa on soittaa asiantuntijalle.

E: siis inokuloituva, ei inkuboituva.

Jodia ja natrium bikarbonaattia verenkiertoon.

Ronron
Seuraa 
Viestejä9265
Liittynyt10.12.2006

Kyllä, minulla on ongelmia sormieni kynsien kanssa. Ne vetäytyvät epämääräisesti, eli irtoavat pohjastaan, kasvavat takaisin kiinni ja taas vetäytyvät, ilman mitään systeemiä. Välillä joku sormen kynsi näyttää normaalilta, kohta se on taas huono. Tätä tapahtuu kaikissa sormissani nykyään, alunperin sitä oli yhdessä sormessa, sitten toisessa ja lopulta kaikissa. Joskus alussa kerroin siitä lääkärille mutta se sanoi että ei ole kynsisieni ja näytti minulle kuvia kynsisienestä. Sanoi että leikkaan niitä vaan liian lyhyeksi jne. Että älä nyrhi niitä. Tiesin jo silloin että paskat, se siitä johdu, sieni se on. Tai joku muu tauti. Mutta pitäisi mennä tonne samariaan analysoitavaksi enkä saamattomuuttani ole jaksanut mennä kun vituttaa kaikki. Apteekin jotain kynsisienipuikkoa kokeilin ja vitut siitä ollut mitään iloa. Myönnän ettei nämä siis näytä sillä lailla pahoilta kuin kynsisientä havainnollistavissa kuvissa, kun nämä ovat lähinnä vähän irronneet pohjastaan niin että ne voi leikata periaatteessa ylilyhyiksi, silleen että kynsipohja tulee näkyviin. Se ei ole kuitenkaan normaalia eli joku näissä on. Kaikki taisi alkaa siitä kun teloin nimettömäni kynnen silleen että se irtosi liian syvältä pohjastaan. Siitä se jotenkin alkoi kummallisesti leviämään en tiedä miksi. Samoihin aikoihin tosin aloitin työt puhdastilassa jossa joutuu käyttämään koko työpäivän taukoja lukuunottamatta kumihanskoja. Sekin tietysti osaltaan saattaa houkutella sieniä kun kädet kosteina hanskojen sisällä tuntikausia putkeen joka päivä. Nämä kynnet on siis olleet huonoina nyt pari vuotta, melkein yhtä kauan kuin tuolla töissä ollut.

En muista koska alkoi sattua hampaisiin mutta sitäkin on jatkunut pitkään, reippaasti yli vuoden ellei vuosia. Varmaan yli vuoden tuntunut epämukavalta kehossa, varsinkin yläkropassa. Nyt viime aikoina on alkanut olla entistä pahempaa. Ihmettelin juuri tänään miksi minua sattuu jalkoihin, miksi ne ovat kipeät ja voimattomat kuin olisin eilen käynyt treenaamassa. Tätä on jatkunut tämän viikon enkä ole keksinyt järkevää selitystä. Kädet on olleet kipeitä kuukausia, mikä on myös uutta oiretta. Rintaan sattuu, selkä on paskana, niska oireillut pitkään enkä saa sen vuoksi asentoa sängyssä ja nukahtaminen on vaikeaa. Maha usein sekaisin ja kipeä ja kourii. Olen kerinnyt epäilemään myös keliakiaa. Nenän pielessä möyrinyt joku tulehduspaska puoli vuotta, siirtyi silmäluomeen ja siitä silmäkulmaan. Edelleen nenänpielessä jotain muttei enää ollut kipeä niin. Teen vähänkin yhtään mitään niin lihakset kipeytyy käsittämättömällä lailla, kuin olisin rehkinyt oikein kunnolla. Muutoin niitä vaan kolottaa ja sattuu epämääräisesti ja vaihtelevista paikoista, milloin kädet, milloin rinta ja selkä ja hartiat jne.. vittu tämä on perseestä. Perseeseenkin tulee jatkuvasti hiertymää ja haavoja, se on myös kostea kokoajan. Olen kelannut itsemurhaakin koska en edes tiedä kuinka avautuisin näistä kaikista oireista jollekin lääkärille. Olen käynyt lääkärissä näinä aikoina usein mutten koskaan ole saanut kerrottua, koska jotenkin se vaan on niin typerää, ei pysty, ei kehtaa, liikaa kaikkea, ei siinä ole mitään järkeä.. aina vaan jää sanomatta.. ja sitten tuntuisi vielä typerämmältä yhtäkkiä mennä paljastamaan että bytheway kaikki nämä ajat minulla on ollut tätä ja tätä ja tätä ja tätä ja tätä mutten ole vain viitsinyt kertoa.. sitten ne syyttäisi minua miksen ole kertonut ja sanoisi että älä ryyppää enää ja katsotaan sitten parin kuukauden päästä uudelleen. Vittu.. ei voi olla ryyppäämättä kun kaikki on päin vittua. Kehoni on rikki.. ei ne minua usko.

Tämä oli avautuminen, koska olen taas kännissä, ja siitähän tämä kaikki varmaan johtuukin. Sanokaa tekin se. Ihan sama. Kyllä tämä tästä, sanoin aiemmin meneväni lääkäriin tällä viikolla mutta menenkin varmaan myöhemmin, ehkä ensi viikolla. Tällä viikolla ei kerkiä.. ajatukset harhailee tekisi mieli poistaa tämä viesti ennen lähettämistä mutta teen sitä niin usein, jospa tällä kertaa lähetänkin ja otan vastaan mitä tulee. Ei tässä mitään järkeä ole ja lääkärillehän nämä asiat pitäisi purkaa..

くそっ!

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat