E10 bensiini

Seuraa 
Viestejä3976
Liittynyt12.6.2007

Vuodenvaihteen jälkeen 95-bensiini korvataan E10-bensiinillä. Ilmeisesti sen takia, että tämä uusi keksintö säästää luontoa ja vähentää kasvihuoneilmiötä, tämä ok.
Kävin tällaisella sivulla missä kerrotaan miten uusi bensa soveltuu mihinkin automerkkiin:
http://www.e10bensiini.fi/
Onko niin, että se oktaaniluku mikä lukee auton käyttöohjekirjassa kertoo jo sen, että voiko E10:tä käyttää vaiko ei? Eli jos olen tankannut tähän asti 95:ttä, niin voinko huoletta jatkaa E10:llä? Kun selasin em. sivustolta automerkkejä ja vuosimalleja, niin siellä kyllä tulee soveltuvuuseroja jo vuosimallin mukaan, ja se mikä vielä sekoittaa tilannetta on se, että onko jollain automallilla ollut maahantuoja eli onko sitä myyty Suomessa...
Luin lehtiartikkelin missä kerrottiin että 30% autoista jotka nyt käyttää 95:ttä, joutuvat jatkossa käyttämään 98-bensaa.

"The universe is a big place, perhaps the biggest".
"Those of you who believe in telekinetics, raise my hand".
Kurt Vonnegut
"Voihan fusk." Minä

Sivut

Kommentit (589)

Tuppu L 2.0
Seuraa 
Viestejä3156
Liittynyt25.5.2009

Kaataisitko sinä 10% alkoholiliuosta kurkustasi alas?

Itse ainakin uskalla ottaa "riskin" ja käyttää ihan 10% etanoli-bensiiniä. Jos letkut hajoaa, niin pistän uudet ja paremmat. Jos jotain muuta hajoaa, niin sen jälkeen vaihda autoa ja merkkiä.

Hienoa kun polttoaineisiin tulee lisää alkoholia, vähentää ilmansaasteita mukavasti.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26848
Liittynyt16.3.2005
Astronomy
Onko niin, että se oktaaniluku mikä lukee auton käyttöohjekirjassa kertoo jo sen, että voiko E10:tä käyttää vaiko ei?

Ei. Oktaaniluku kertoo vain puristuskestävyyden. E10:n ongelma on kuitenkin alkoholi, joka syövyttää joidenkin autojen polttoainejärjestelmien materiaaleja.

Eli jos olen tankannut tähän asti 95:ttä, niin voinko huoletta jatkaa E10:llä?

Et, ellei niissä taulukoissa mainita sen sopivan automallillesi. Muuten voi edessä olla ongelmia, pahimmillaan kalliita.

Vierailija
Tuppu L 2.0
Hienoa kun polttoaineisiin tulee lisää alkoholia, vähentää ilmansaasteita mukavasti.

Vähentääkö? Pitäähän tuo pirtu tehdäkkin jossain. Raaka-aineet pitää tuottaa ja jalostaa jossain. Jonkun pitää myös jollain kuljettaa nuo kaikki jostakin johonkin.

Tuppu L 2.0
Seuraa 
Viestejä3156
Liittynyt25.5.2009

Ainakin ihan huoneoloissakin alkoholi palaa ilman hiukkaspäästöjä toisin kuin bensiini, joten moottoribensiiniin sekoitettuna sen luulisi romauttavan moottorin hiukkaspäästöt huomattavasti alemmalle tasolle. Tiedä sitten kuinka sen alkoholin valmistaminen saastuttaa, riippuu varmaan valmistusmenetelmistäkin.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26848
Liittynyt16.3.2005
OzziXX
Tuppu L 2.0

Vähentääkö? Pitäähän tuo pirtu tehdäkkin jossain. Raaka-aineet pitää tuottaa ja jalostaa jossain. Jonkun pitää myös jollain kuljettaa nuo kaikki jostakin johonkin.

Ei vähennä, vaan todennäköisesti lisää ja aiheuttaa siinä sivussa koko joukon muita maatalouden ympäristöongelmia ja nälänhätää, koska öljynjalostamoilla on varaa maksaa ravinnoksi kelpaavasta biomassasta enemmän kuin kehitysmaiden köyhillä. Biopolttoaineet ovat vain poliitikkojen viherintoilijoille myymää tekoympäristöystävällisyyttä, josta bonuksena voi kerätä muhkeat rahat työtä tekevältä keskiluokalta valtaeliitin taskuihin.

Astronomy
Seuraa 
Viestejä3976
Liittynyt12.6.2007

Kiitos Neutronille vastauksesta. Itse käytän 98-bensaa mutta vaimolla on vanha 85-mallinen Mersu 190, ja tuosta linkistä ymmärsin että hän joutuu vaihtamaan 98:iin kun auto on niin vanha. Jos letkut hapertuu uuden bensan takia niin ei kai siinä voi kuin syyttää itseään ja vaihtaa letkut uusiin tai teettää homma korjaamolla, ja jos on epävarma ja haluaa pelata varman päälle niin tankkaa jatkossa vain 98:ia? Vai?

Kurt Vonnegut
"Voihan fusk." Minä

Vierailija

Mitä minä niitä "soveltuvuuslistoja" katselin niin näytti yhtäkkisesti että ongelma-autot on kaikki pääsääntöisesti 2000-luvun alkupuolen autoja. Pitääkö paikkansa jotta vanhoilla vehkeillä ei näitä ongelmia olisi vai onko ne vain jätetty lisäämättä ongelma-autolistoille jotta jengi vihdoinkin ottaisi velkaa ja ostaisi uudemman vanhan raadon hajottua?

Heksu
Seuraa 
Viestejä5463
Liittynyt16.3.2005

Bensiiniä kuuluu jo mainostettavan radiossakin. Mainos tosin on vähän korni: siinä mainitaan, että jopa 70% Suomen autokannasta pystyy käyttämään ko. polttoainetta. Ei kuulosta kovin positiiviselta uutiselta. Tuntuu ihan uskomattomalta, että 30% autokannasta voidaan noin vain pakottaa tankkaamaan kalliimpaa polttoainetta. Onko tuo edes laillista?

Astronomy
Seuraa 
Viestejä3976
Liittynyt12.6.2007

Minä taas ymmärsin että uudemmat autot pelittää tällä E10:llä ihan ok. Joku tällä palstalla toki jo aiemmin loihi lausumaan että jos sun auton letkut hapertuu tai moottori hajoaa niin menee vaan ja ostaa uuden ja paremman auton tai vaihtaa ne letkut parempiin. Hyvä vinkki, varsinkin jos näin käy, niin meitä letkujen vaihdattajia on PAHIMMILLAAN 30% mutta käytännössä varmaan paljon paljon vähemmän...

Kurt Vonnegut
"Voihan fusk." Minä

Vierailija
Neutroni
Ei vähennä, vaan todennäköisesti lisää ja aiheuttaa siinä sivussa koko joukon muita maatalouden ympäristöongelmia ja nälänhätää, koska öljynjalostamoilla on varaa maksaa ravinnoksi kelpaavasta biomassasta enemmän kuin kehitysmaiden köyhillä. Biopolttoaineet ovat vain poliitikkojen viherintoilijoille myymää tekoympäristöystävällisyyttä, josta bonuksena voi kerätä muhkeat rahat työtä tekevältä keskiluokalta valtaeliitin taskuihin.

Tyypillisen folihattuinen ja vihrevainoharhainen mielipide Neutronilta. Kerro meille, mitä ruokaa poltetaan alkoholiksi, ja missä sen ympäristöhaitat näkyvät. Ja kuka saa ne rahat, jos ajatellaan, että öljy-yhtiö hyväksyttävä taho, koska se rahastanut sinua tähänkin asti? Ettei jäisi tuollaiseksi vakioheitoksi.

Hannu Tanskanen
Seuraa 
Viestejä8848
Liittynyt26.3.2009

Tässä taas tekniikkaa pakotetaan politiikan ruotuun,mitään järkevää hyötyä ei tuosta ole,mutta todennäköisesti paljon ongelmia. Vaikka autoni (Suzuki Alto) käsikirjan mukaan kaikki 1990 jälkeiset mallit voivat käyttää uutta E10:a, aloin tankkaamaan varmuuden vuoksi jo marraskuun alusta 98:aa, luultavasti ne pikkuhiljaa laimentavat bensaa pirtulla jo tämän vuoden puolella ja kun ääripakkasia on koko ajan luvassa, en ota riskiä tien poskeen jäämisestä. Uutisten mukaan joulunpyhinä ennätysmäärä autoja, yli 2000 sammui teille,ettei ennakoisi jo tulevaa?

Tuppu L 2.0
Seuraa 
Viestejä3156
Liittynyt25.5.2009

Minäkun olen käsittänyt, että ne surimmat ongelmat olisi ennemminkin käynnisymisessä kuin käynnissäpysymisessä. Tietysti ei koskaan voi olla liian varovainen.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26848
Liittynyt16.3.2005
konsta
Kerro meille, mitä ruokaa poltetaan alkoholiksi, ja missä sen ympäristöhaitat näkyvät.

Sokeriruokoa ja maissia ainakin tiedän käytettävän etanolin tuottoon. Ne haitat näkyvät maissa, joissa noita kasveja viljellään. Suomen ilmastossa taloudellinen biopolttoaineiden tuotanto ei käy päinsä, koska vuodessa on yksi lyhyt, viileä ja heikkotuottoinen kasvukausi.

Ja kuka saa ne rahat, jos ajatellaan, että öljy-yhtiö hyväksyttävä taho, koska se rahastanut sinua tähänkin asti? Ettei jäisi tuollaiseksi vakioheitoksi.

Tietenkin öljy-yhtiö on rahastanut aina, mutta nyt se voi keinotekoisen lainsäädännön turvin rahastaa vielä enemmän, ja minun taloudellinen elintaso laskee. Kyllä nykyinen poliitikkojen ympäristöinto on luonut massiivisen bisneksen, joka kerää pääosan rahoista liikemiesten taskuun (ja kabinettien pimennossa osa valuu niille poliitikoille). Se on taas yksi tulonsiirto keskiluokalta valtaeliitille. Jos ympäristöä haluttaisiin tosissaan suojella, se tehtäisiin aivan toisin. Mutta sitä kukaan vaikutusvaltainen ihminen ei suurin surminkaan halua, joten näpertelyksi se jää.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat