Kauan kestää renun jakohihna

Seuraa 
Viestejä13176
Liittynyt3.4.2005

Joku vaihtanut kesällä 2007 hihnan, niin kannattaako vaihdattaa nyt viimeistään keväällä.

4 vuotta tulee täyteen. Autolla ajettu vasta 88180 tuhatta

Mitäpä nämä hihnat kestää, eli tollakin hihnalla on korkeintaan joku 30 tuhatta ajattettu tai vähän päälle.

Eli oon kuullut juttuja että 60-100 tuhatta pitäis vähintää kestää, mutta ikää joku 4 vuotta, niin lieneen haperakin.

Sivut

Kommentit (25)

vihertaapero
Seuraa 
Viestejä6081
Liittynyt7.3.2006

Rellun hihna kannattaa vaihtaa mieluiten puolivuosittain. Eivät ne fransmannit osaa autoja tehdä.

Konsta: ...joten jäähdytysvesi on varmasti erittäin korkeaktiivista.
Brainwashed: En tosiaankaan pidä itseäni minään asiantuntijana...

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26835
Liittynyt16.3.2005
tiäremiäs

Mitäpä nämä hihnat kestää, eli tollakin hihnalla on korkeintaan joku 30 tuhatta ajattettu tai vähän päälle.

Eli oon kuullut juttuja että 60-100 tuhatta pitäis vähintää kestää, mutta ikää joku 4 vuotta, niin lieneen haperakin.




Kukaan ei tiedä. Jos noudatat valmistajan vaihtovälisuositusta, hihnan rikkoutuminen on epätodennäköistä (mutta mahdollista). Joku yksittäinen yksilö voi kestää paljokin kauemmin, mutta jakohihna ei yleensä ole niitä osia, joista kannattaa pihistely aloittaa.

Vierailija

4 vuotta tai 90.000 km
Jos sillä on ajettu 30 tuhatta, kannattaa ehkä poistaa hihnan suojus ja katsoa ettei siinä näy murtumia ja näyttää muutenkin ehjältä.
Auton myynyt on voinut itsekin kirjottaa huoltokirjaan "myyntipuheeksi" että hihna on vaihdettu vaikka ei ole, ehkä se kannattaisi vaihtaa.
Jos hihna katkeaa, ei sieltä yleensä väänny kuin pari venttiiliä.

Vierailija

Mikäs muuten se käytännössä venttiilien vääntymisen aiheuttaa? Moottori varmaan ryntää ja venttiilit siinä samassa - vai

Miten sitten niissä automalleissa joissa hihnan katkeaminen ei aiheuta mitään (kuin hihnan vaihtamisen) on järjestetty venttiilien kestäminen?

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26835
Liittynyt16.3.2005
ratz
Mikäs muuten se käytännössä venttiilien vääntymisen aiheuttaa? Moottori varmaan ryntää ja venttiilit siinä samassa - vai

Miten sitten niissä automalleissa joissa hihnan katkeaminen ei aiheuta mitään (kuin hihnan vaihtamisen) on järjestetty venttiilien kestäminen?




Ei moottori voi rynnätä, jos venttiilikoneisto putoaa pois pelistä. Pyörittävä momentti häviää viimeistään puolen kierroksen jälkeen, kun meneillään oleva työtahti loppuu. Joissain moottoreissa yläkuolokohdassa oleva mäntä osuu täysin auki olevaan venttiiliin. Ei kyllä huvittaisi sitäkään kokeilla nykyaikaisilla alumiinikansilla.

Vierailija

Ok, eli männän ja venttiilin välissä ei ole niin paljoa tilaa että molemmat mahtuisivat samaan aikaan ääriasentoihinsa.

Teekkari
Seuraa 
Viestejä2347
Liittynyt27.4.2008

-94 lagunasta löysin venttiilien päät sylinterin kannesta 8 vuotta sitten. 2000 €. En muista paljon hihnalla oli ajettu, ei onneksi oma auto.

Everything you know, is about to change.

Vierailija

Niin no, itse menisin niiden kilometrien mukaan ennemmin. Tietty jos monta vuotta menee yli suosituksesta, niin voisinkin vaihtaa ennen kilsojen täyttymistä. Mulla alkaa nyt omassa autossa olemaan vuosien puolesta vaihtokypsä mutta ajattelin silti olla vaihtamatta. Kilsojenkin puolesta saatan vetää vähän yli. Toyota on merkki ja olen kuullut huoltomiestenkin vetävän yli kilsojen vaikka ei lompakosta ole vaihto kiinni. Relluista ja muista en tiedä.

Vierailija
tiäremiäs
Eli kannattaa vaihdattaa ainakin vuosien mukaan, kun tulee 4 vuotta täyteen. Hapertuuhan se kumi ja muu kuitu mitä siinä käytetään.



KYllä minäkin melkein tekisin tuon remontin, ihan varoiksi.
Veljen diesel rellusta oli edellisellä omistajalla mennyt remmi ihan vaihtovälillä, veli vielä kannen joutui jälkeenpäin remontoimaan. Ei ole Renaulteissa ihan ennenkuulumatonta, että varman päälle kannattanee ottaa.

Vierailija
Neutroni
ratz
Mikäs muuten se käytännössä venttiilien vääntymisen aiheuttaa? Moottori varmaan ryntää ja venttiilit siinä samassa - vai

Miten sitten niissä automalleissa joissa hihnan katkeaminen ei aiheuta mitään (kuin hihnan vaihtamisen) on järjestetty venttiilien kestäminen?




Ei moottori voi rynnätä, jos venttiilikoneisto putoaa pois pelistä. Pyörittävä momentti häviää viimeistään puolen kierroksen jälkeen, kun meneillään oleva työtahti loppuu. Joissain moottoreissa yläkuolokohdassa oleva mäntä osuu täysin auki olevaan venttiiliin. Ei kyllä huvittaisi sitäkään kokeilla nykyaikaisilla alumiinikansilla.



Kaverin Alfasta napsahti jakohihna noin 40tkm kohdalla (vaihtoväli 60tkm). Meni toki takuuseen, ja lopputulemana oli vaihdettu kokonaan uusi kone, sillä se tuli halvemmaksi kuin korjaaminen.

Varmaan noissakin on merkki- ja mallikohtaisia eroja, mutta keskimäärin pienemmällä kiusalla päässee kuitenkin jos vaihtaa se remmin liian usein kuin liian harvoin.

Vierailija

Jokainen voi ostaa vapaasti pyörivän koneen, missä hatut ei yllä mäntiin, tai sitten jakohihnan ketjullisen (bemari, Voyager kutoskoneella yms). Aika monessa homma hoituu nykyään hammasrattailla.

En ole oikein autoista perillä kun ei ole varaa tilata autolehtiä. Olisko jollain taulukkoa että mikä on missäkin, ja onko vapaasti pyörivä kone?

Vierailija
Lektu-Elli
Jokainen voi ostaa vapaasti pyörivän koneen, missä hatut ei yllä mäntiin, tai sitten jakohihnan ketjullisen



Eipä se ketjukonekaan taida olla autuaaksi tekevä. Kaverille napsahti just joulun alla parin tonnin lasku kun oli jakopäänketju päässyt Ruotsalaisen Automobiili OY:n tuotteessa venymään.

ROOSTER
Seuraa 
Viestejä5000
Liittynyt21.6.2009

Vaimolla käytetty Rellu johon eka hihnanvaihto 123000, nyt vedetty sen jälkeen 90000 ja ajattelin vielä 50000 ajattaa ennen vaihtoa. Aika ei syö hihnaa ollenkaan siten kuin km - kymmenen vuotta kestää hihna kuin hihna, ellei hölmöyksissään säilytä autoa lämpimässä tallissa - silloin vaihtoväli on neljä vuotta tai 50tkm.

Yleinen mielipide on aina väärässä.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat