Sulan muovin käsittely (PVC, polyeteeni, polykarbonaatti...)

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Millä tavalla ja miten kannattaisi sulattaa valmista muovia ja tehdä siitä itselle jotain esineitä?
Esimerkiksi mikä lämpötila olisi sopiva PVC putken sulattamiseen ja valuttaa se muottiin?

Ajattelin tehdä itselleni pientuulivoimalaitoksen siivet kokonaan muovista.
Muottina toimii kuusivanerista tehty kaksiosainen muotti. Muotti on siis reilu 2,5 m pitkä ja "siiven" tyvestä valuteltaisiin sula muovi muottiin.

Millä aineella sivelen muotin pinnan ettei muovi tartu muottiin?

Ensimmäiseksi vaihtoehdoksi tuli tämä PVC putkien sulattaminen.
Kärsiikö PVC putken ominaisuudet jos sitä sulattelee ja uudestaan jäähdyttää?

Mites polyeteeni jota on esim. muovikasseissa? Saisikohan siitä jämäkän tuulimyllyn siiven?
Polykarbonaattikin tuli tuossa mieleen ainakin vahvuutensa puolesta. Sen uudelleen sulattaminen ja jäähdyttäminen varmaan heikentää ominaisuuksia.

Jos ylläolevat muovit menettävät ominaisuuksiaan paljon, niin viimeisenä vaihtoehtona olen miettinyt ihan valmista hartsipolyeteeniepoksiliimaa.
Suihkutan muottiin jotain kevyttä laajenevaa tavaraa (uretaanivaahto). Aukaisen muotin ja sivelen hartsiepoksilla tämän uretaani siiven muutamaan kertaan.
Ongelmana on vain että tekeekö "märkä" liima uretaanille vääntymiä.

Sivut

Kommentit (52)

Heksu
Seuraa 
Viestejä5463
Liittynyt16.3.2005

Näinköhän onnistuu ilman ruiskuvalukonetta... Onhhan noita valuhartseja olemassa, millä saat umpimuoviset siivet, mutta taitaa tulla helvetin painavat! Mikset käytä ihan normaalia lujitemuovia, ts. lasi- tai hiilikuitua? Helppo ja hyväksi havaittu konsti. Teet kuoret lasikuidusta ja täytät vaikka uretaanilla, jos se on tarpeellista.

Vierailija
PoLe
Millä tavalla ja miten kannattaisi sulattaa valmista muovia ja tehdä siitä itselle jotain esineitä?
Suojakaasussa. Useat muovit palavat jo ennen sulamispistettään ilmassa. PVC:n hitsausta tosin voi tehdä ihan kuumailma puhaltimellakin, mutta ei siitä helpolla lujaa saa, jos sattuu vähän palanutta PVC:t ähitsin sekaan.

PoLe
Ajattelin tehdä itselleni pientuulivoimalaitoksen siivet kokonaan muovista.
Saisikohan siitä jämäkän tuulimyllyn siiven?

Ei saa, kaikki muovit ovat varsin joustavia, eikä suinkaan jäykkiä.
Jos yhtään haluat jäykkyyttä, niin lujitetta sekaan on ihan pakollinen menetelmä. Joko synteettisiä kuituja tai sitten puukomposiittia. Tuossa sovelluksessa pääset helpoimmalla laminoimalla lasi- tai hiilikuitua (uros- tai naaras- )muotin pintaan.

PoLe
Suihkutan muottiin jotain kevyttä laajenevaa tavaraa (uretaanivaahto). Aukaisen muotin ja sivelen hartsiepoksilla tämän uretaani siiven muutamaan kertaan.
Ongelmana on vain että tekeekö "märkä" liima uretaanille vääntymiä.

Liuotteeton epoxi ei vääristä uretaanivaahtoa mitenkään, ellet laita niin paksua kerrosta kerralla, että exoterminen epoxin kovetttumisreaktiuo kuumentaa vaahdon pehmeäksi.
Liuotteelliset hartsit pilaavat vaahtomuotin varmasti.

Helpoin ja paras tapa tehdä vaahtomuotti on työstää se kovasta vaahtolevystä, eikä paisuttaa sitä vanerimuotissa.
Kts "hot wire cutting".

Vierailija
Heksu
Onhhan noita valuhartseja olemassa, millä saat umpimuoviset siivet, mutta taitaa tulla helvetin painavat !
Ja ennenkaikkea erittäin kalliit, paljion kalliimmat kuin valmiina ostetu kaupallinen turbiini jo tuossa mittakaavassa. Tämä kun ottaa huomioon miten monta harjoituskappaletta joutuu tekemään, ennenkuin syntyy valmista. Valuhartsit kun lämpenevät kovettuessaan, ja noin paksu klöntti kerralla ei todellakaan ole helppoa saada kovettumaan ilman ylikuumenemista exotermisestä kemiasta johtuen.

Vierailija

Kuumavalut (isot) voi unohtaa. Niistä ei koskaan ole ollut pienvalmistukseen, vaan suursarjoihin. Pienen voi tehdä hyvinkin vain sulattamalla muottiin.

Yksinkertaisin kylmävalumuotti syntyy savesta jota saa maasta kaivaen. Kostealle savelle voi valaa suoraankin kun pinnan sitten käsittelee poistettuaan saven kaapien ja pesten. Saven saa muotoon tekemällä puisen rangan jossa ulokkeet osoittavat mitat.

Vierailija
PoLe
Millä tavalla ja miten kannattaisi sulattaa valmista muovia ja tehdä siitä itselle jotain esineitä?



Mikrossa olen itse sulatellut jigipyrstöjä uudelleenvalua varten. Toimii varsin hyvin, mutta en kyllä ruokaa vältämättä enää samaan koneeseen laittaisi.

Vierailija
kuukle
Suojakaasussa. Useat muovit palavat jo ennen sulamispistettään ilmassa. PVC:n hitsausta tosin voi tehdä ihan kuumailma puhaltimellakin, mutta ei siitä helpolla lujaa saa, jos sattuu vähän palanutta PVC:t ähitsin sekaan.




No ohhoh, outoa ettei kukaan muovitieteen tietäjä reagoinut pläjäykseesi. En tunne muoveja kaupunkilaisjunttia enempää, mutta näin äkkiseltään väittäisin, että kirjoitit enimmäkseen tuubaa...

Ilman googlen apuja: Muovit jaetaan kahteen pääryhmään: kerta- ja kestomuoveihin. Vain kestomuoveja kannattaa yrittää sulattaa. Kertamuoveilla ei sulamisen tapaista muodonmuutosta ole vaan ne "palavat" (tai hajoavat tai ihan mitä vaan)

Jos puhutaan nyt sitten kestomuoveista, niin onpa ennenkuulumatonta jos ne tosiaan "palavat" ilmassa ennen sulamistaan. Btw, olen ymmärtänyt, ettei useimmilla muoveilla ole kiderakennetta, ts. ne ovat lasin tapaan amorfisia, vailla tarkkaa sulamispistettä....

Olen moneenkin kertaan sulatellut mm. ämpärimuovia elikkä sitä kauppojen muovikassimuovia. Polyeteeniähän se! Kyllä se ainakin mukavasti pehmenee sopivasti lämmittämällä - ja taas kovettuu kun on jäähtynyt.

Hitsauksesta en osaa sanoa mitään, mutta omistamani alan engl. oppikirja ei mainitse suojakaasuista yhtään mitään. Sen sijaan metallien yhteenliittämisessä olen käytellyt suojakaasuja menestyksellä.

Veikkaisin, että esim. PE on hitsattavissa yhteen vaivatta ja ilman suojakaasuja. Muistaakseni LVI-tekniikassa on em. liitostapa yleisesti käytössä. Ottaen huomioon millaisia tolloja LVI-alalla työskentelee, ei menetelmä voi olla ainakaan kovin vaikea.

Palaten kysyjän alkup. kysymykseen: miten muovista voisi valaa. Jaa-a, kuten todettua, muovi on amorfista. Kaikki riippuu käyttämässä muovilaadun "sulanpisteen" viskositeetista. Ainakin omat havainnot muoveista ovat, että useimmit niistä tuppaavat olemaan aika sitkeää "räkää" - ihan kuten lasikin plastisessa tilassa ollessaan. Joten ehdotettu painevalu lienee ainoa vaihtoehto valamiselle.

Muovista voi kyllä käsin muotoilla ihan kuten lasistakin vaikka mitä. Ottaa esim. akryylilevyn kun se on plastinen ja tekee siihen käsin muotoja. Koska muovi plastisoituu aika kohtuullisissa lukemissa - max. pari kolme sataa astetta useimmat muovit - niin esim. sulaettua muovilevyä voi käsitellä hanskat kädessä. Lasin kanssa se ei onnistu, sen verta kuumaa lasimassa on.

Varmaan lasinpuhalluksesta voi oppia paljon muovin muovaamisessa tarpeellisia tekniikoita? Ja muuten; lasinpuhaltajat jäähdyttävät puhalletut kappaleet todella hitaasti (useamman tunnin jälkilämpökästittely) Päteeköhän sama muoviin? Muuten kappaleista saattaa tulla brisantteja?

Vierailija
hOx
kuukle
Suojakaasussa. Useat muovit palavat jo ennen sulamispistettään ilmassa. PVC:n hitsausta tosin voi tehdä ihan kuumailma puhaltimellakin, mutta ei siitä helpolla lujaa saa, jos sattuu vähän palanutta PVC:t ähitsin sekaan.




No ohhoh, outoa ettei kukaan muovitieteen tietäjä reagoinut pläjäykseesi.
lasinpuhaltajat jäähdyttävät puhalletut kappaleet todella hitaasti (useamman tunnin jälkilämpökästittely) Päteeköhän sama muoviin? Muuten kappaleista saattaa tulla brisantteja?



Joo, ei mikään kestomuovi tietysti syty palamaan ennen sulamispistettään, eikä ihan heti sen jälkeenkään.
Muoviin ei jää sitä rikkovia jännityksiä, koska se on joustavaa/polymeerit pääsevät liikkumaan suhteessa toisiinsa sitä paremmin, mitä kuumempaa muovi on.
Jonkunlaiset lavat voisi tehdä vaikka PVC-putkesta halkaisemalla pituussuunnassa riittävän suurihalkaisijaisesta putkesta suikaleita ja vahvistamalla alumiinisella neliöputkella lähes koko matkalta.
Niin tai sitten tekee putkesta muotin, johon laminoi lasikuitua, jonka päälle ohutta uretaanilevyä ja jälleen lasikuitua.
Putki vahataan ensin, vahan päälle irrotusainetta, ehkä valkoista gelgoatia ja ensimmäinen lasikuitulaminointi...
Lasikuitumuotin valmistus-haulla löytyy googlesta asiasta tarkemmin.
Lavan laminointiin riittää 1 kerros ohutta lasikuitumattoa.
Jos putki on aika naarmuton, sen ulkopintaa voisi käyttää muottina tai puristaa lavan kahden putkenpuolikkaan väliin ja kuiduttaa lopuksi neliöputken pätkän kourun takapuolelle heti kun lapa on kuivunut, eli alle tunnin päästä.
Hartsi kannattaa levittää telalla, pensselillä levitettäessä lopputuloksesta voi tulla aika tikkuinen.

Vierailija

Uusia ideoita ei pitäisi milloinkaan lynkata,niistä voi syntyä ihan hyviä sovellutuksia johonkin,tuo PVC putken käyttö muottina siiven tekoon vois olla sellainen,mietin tuossa että jos jos sitä halkaistua putkea vääntää ikäänkuin kierteelle,niin eikö se olisi siiven profiilille ihan hyväksi,kiertohan noissa kaikissa pitkissä lavoissa on?
Mutta ihan kaikkea ruutia ei kannata koittaa keksiä uudestaa,tai ainakin olla varovainen siinä,voi talli hulmahtaa liekkeihin kun teette uusia visioita....
Kukaan ei ole vastannut tuohon oliko se "polyeteeniepoksiliima" joku juttuun...halooo?

V.A.Littaa
Seuraa 
Viestejä873
Liittynyt1.4.2008

Olen pahoillani, että lainaan aihetta, mutta kysymykseni liittyy kyllä muoviin, joten voinemme todeta että tämä välikysymykseni laajentaa yhteistä tietouttamme muovin käyttäytymisestä...

Vaihdoin polttoaineletkuja moottoripyörään ja lisäsin muovisen polttoaineensuodattimen tankin ja polttoainepumpun välille. Uudet letkut painavat polttoaineensuodattimen (sellaista valkoista läpikuultavaa muovia) sylinteriä vasten (tarkemmin erään pultin päätä vasten). Kyseessä on ilmajäähdytteinen moottori. Ei kai ole mahdollista, että polttoaineensuodattimeen sulaisi reikä, kyllähän se sisällä oleva polttoaine sitä muovia jäähdyttää toisesta suunnasta. Nestejäähdytteiset moottoripyörät usein on hieman yli sadassa asteessa (paineistettu jäähdytysjärjestelmä) niin voisin kuvitella että tuo ilmajäähdytteinen olisi korkeammassa lämmössä ainakin helteillä kaupungissa tai valoissa.

Mitä ajattelette?

Vierailija
pkinnune

Kukaan ei ole vastannut tuohon oliko se "polyeteeniepoksiliima" joku juttuun...halooo?



Mikä oli kysymys?
Ei ole mitään polyeteeniepoksiliimoja, epoksimuovia syntyy epikloorihydriinin ja bis-fenolin reagoidessa.

Vierailija
V.A.Littaa
Olen pahoillani, Uudet letkut painavat polttoaineensuodattimen sylinteriä vasten (tarkemmin erään pultin päätä vasten).



Onkos sulla palovakuutus?
Pelkkä tärinä puhkasee suodattimen, vaikka se olisi viileää pulttia vasten.

Vierailija
pkinnune
,mietin tuossa että jos jos sitä halkaistua putkea vääntää ikäänkuin kierteelle,niin eikö se olisi siiven profiilille ihan hyväksi,kiertohan noissa kaikissa pitkissä lavoissa on?



Voisihan lapoja taivuttaa kehän suuntaisesti mutkalle, siiville tulisi lisää pituutta ilman että roottorin halkaisija kasvaa.
Aikaisemmassa viestissäni olleen neliöputken voisi korvata lähes koko matkalta pituussuunnassa halkaistulla pyöreällä alumiiniputkella, jonka sitten laminoi siiven takapuolelle.
Ilmanvastus olisi pienempi ja varmaankin myös roottorista lähtevä ääni.
Yhdellä halkaisulla saa kahteen lapaan vahvikkeet kun ei halkaise putkea kummastakaan päästä loppuun asti.
Putken voisi laminoida melkein lavan laitaan ja laittaa jousen siihen niin että lapa pääsee kiertymään akselinsa ympäri jos tuulee liian kovaa, sillä saisi säädettyä pyörimisnopeutta.

Denzil Dexter
Seuraa 
Viestejä6665
Liittynyt7.8.2007
V.A.Littaa
Olen pahoillani, että lainaan aihetta, mutta kysymykseni liittyy kyllä muoviin, joten voinemme todeta että tämä välikysymykseni laajentaa yhteistä tietouttamme muovin käyttäytymisestä...

Vaihdoin polttoaineletkuja moottoripyörään ja lisäsin muovisen polttoaineensuodattimen tankin ja polttoainepumpun välille. Uudet letkut painavat polttoaineensuodattimen (sellaista valkoista läpikuultavaa muovia) sylinteriä vasten (tarkemmin erään pultin päätä vasten). Kyseessä on ilmajäähdytteinen moottori. Ei kai ole mahdollista, että polttoaineensuodattimeen sulaisi reikä, kyllähän se sisällä oleva polttoaine sitä muovia jäähdyttää toisesta suunnasta. Nestejäähdytteiset moottoripyörät usein on hieman yli sadassa asteessa (paineistettu jäähdytysjärjestelmä) niin voisin kuvitella että tuo ilmajäähdytteinen olisi korkeammassa lämmössä ainakin helteillä kaupungissa tai valoissa.

Mitä ajattelette?




En laittais ilmajäähykonetta vasten. Väännä niin, että on irti koneesta tai laita lämpökilpi väliiin (joku metallilätkä joka on hiukan irti suodattimesta tai lasikuitukangas tms). Vaikka muovi ei sulaisikaan, ei hankaaminen tee hyvää pidemmän päälle.

Vierailija
fenomenologi
pkinnune

Kukaan ei ole vastannut tuohon oliko se "polyeteeniepoksiliima" joku juttuun...halooo?



Mikä oli kysymys?
Ei ole mitään polyeteeniepoksiliimoja, epoksimuovia syntyy epikloorihydriinin ja bis-fenolin reagoidessa.



Pole siitä kirjoitti

Jos ylläolevat muovit menettävät ominaisuuksiaan paljon, niin viimeisenä vaihtoehtona olen miettinyt ihan valmista hartsipolyeteeniepoksiliimaa.
-------------------------------------?
Suihkutan muottiin jotain kevyttä laajenevaa tavaraa (uretaanivaahto). Aukaisen muotin ja sivelen hartsiepoksilla tämän uretaani siiven muutamaan kertaan.
Ongelmana on vain että tekeekö "märkä" liima uretaanille vääntymiä.

Epoksit on kyllä ihan tuttuja,siis perus käsinlaminointi ja injektointi epoksit+liimat

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat