Vaaran paikka

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Ajattelin avata ketjun, jossa keskustellaan erilaisista tavallaan vaarattomista, mutta kuitenkin vaarallisista paikoista.
Tässä eräs sellainen, joka on Jämsän Vitikkalan sillallata. Ennen joululomia alakoululaisilla oli oikein polkukin tuossa penkan päällä. Eräskin koululainen kurkoitteli kaiteen yli, joka oli hänen vyötärön korkeudella. Komensin pois. Nyt lumipenkka on jo vaarallisen korkealla. Joku pieni alakoululainen vielä kieppaa tuosta alas. Uteliaita kun ovat. Niin ne nuoret. Vitikkalan ala-aste on muuten tuosta sillalta noin 300 metrin päässä. Toinen, Jokivarren ala-aste on 500 päässä.

Olen laittanut tietoa paikallislehteen, jospa kysyisivät kaupungilta mitä asian eteen aikovat tehdä

[size=70:120qrkc7]Kuvat aamuhämärässä otettu ja halvalla digipokkarillani. Väritasapaino ei ole kohdallaan.[/size:120qrkc7]

Laitelkaas te muutkin omia kuvia sellaisista yhteiskunnallisista vaaranpaikoista, johon kuntien pitäisi pitäisi puuttua, toimia. Tämä ei sitten ole mikään pelleilyketju, joten mitään Grand Canyon juttuja ei tarvita!

J-P

Kommentit (5)

RaahenTiikeri
Seuraa 
Viestejä973
Liittynyt18.2.2009

kuvia ei ole laittaa.Mutta samaisesta kunnasta tulee mieleen muutamakin paikka,joissa pimeätä katuvaloa ei huolleta,ilmeisesti siinä uskossa,että kevään valo kuittaa tekemättömyyden.
Ihan kauhean vaarallista paikkaa ei tule mieleen,mutta muutama pikkuristeys.

Ja sit muutama risteysalue,edelleen saman kunnan alueelta kuin vaajankin juttu,joissa tuntuu,että se kinos on tarkoituksella työnnetty kolmion takaa lähtevien kiusaksi.Ne ovat jo todellisia vaaran paikkoja.Mutta tämä talvi on kyllä lumen kanssa tietysti ihan poikkeuksellinen.Ei kai "aika laajaksi" levähtäneeksi kunnassa ihan joka paikkaan ehdi.

Mites JP,kuinka iso kuntamme loppujen lopuksi on?En tarkita neliökilometrejä vaan sanallisuutta.Etelässä mennään vissiin melkein ihan kuhmoisten keskustaan asti?lännessä längelmäen puoliväliin,jyväskylän suuntaan korpilahdelle asti(joka on kai nykyään jkylää ilman maantieteellistä yhteyttä).Itse asun täällä (kai?)luoteiskolkalla melkein mänttän rajalla.Ja koskenpään suunta on ihan hepreaa,siis paikkana ihan lapsesta asti tuttu,mutta maantieteellisesti.Taitaa joitain koskenpään riekaleita ylttää melkein sinne petäjäveden kylille asti?
iso on pläntti.En ole varma miten vertautuu 1900-luvun alun "suurjämsään"

Vierailija
RaahenTiikeri
Mites JP,kuinka iso kuntamme loppujen lopuksi on?En tarkita neliökilometrejä vaan sanallisuutta.Etelässä mennään vissiin melkein ihan kuhmoisten keskustaan asti?lännessä längelmäen puoliväliin,jyväskylän suuntaan korpilahdelle asti(joka on kai nykyään jkylää ilman maantieteellistä yhteyttä).Itse asun täällä (kai?)luoteiskolkalla melkein mänttän rajalla.Ja koskenpään suunta on ihan hepreaa,siis paikkana ihan lapsesta asti tuttu,mutta maantieteellisesti.Taitaa joitain koskenpään riekaleita ylttää melkein sinne petäjäveden kylille asti?
iso on pläntti.En ole varma miten vertautuu 1900-luvun alun "suurjämsään"

Jämsähän oli aikoinaan seitsemän pitäjän oma maakunta. Minä isäni munaskuissa tulin näille seutukunnille vasta joskus 1943 paikkeilla Karjalasta.

Se, miten Suur-Jämsä alkoi pirstaloitua ei ole oikein luotettavaa historiantietoa. Eräs indikaattori tosin oli Jämsänkosken paperitehtaan perustaja Juuso Walden. Yhtyneet Paperitehtaat ja nykyään UPM. Juuso, jonka aikoinaan tapasinkin, halusi oman tehdasmiliöön, ja että tulee toimeen omillaan.

Koskenpää pakkoliitettiin (kotikuntani) Jämsänkoskeen ja sitten nyt muutama vuosi sitten Jämsänkoskikin Jämsään. Kuhmoinen on liittymässä Padasjoen kautta Lahden vaikutuspiiriin, vaikka yhteistyötä mm. terveyshuollon ja viranomaistahojen kanssa Jämsään onkin. Längelmäestä puolet kuuluu Jämsään. Koko Kuorevesi aina Mäntän rajoille.

Jämsän Kuoreveden pohjois-osa haluaakin liittyä Mänttään. Varsinkin Runttimäki ja Kavala, Pihlaiston porukat ajavat myös samaa asiaa. Ei vaan onnistu, ei, koska valtiovalta on asettanut tiukat reunaehdot. "Olette näin, ja sillä selvä" Sitä aluepolitiikkaa siis.

Sen mitä tiedän Jämsän kaupunginvaltuuston, sekä hallituksen mietteistä, niin EI enää yhtään ns. pakkoliitosta, edes porkkanarahaa pidä tarjota.
Petäjävesi tietenkin kuuluu, samoin Korpilahti, joka on nyt Jyväskylää, Jämsän seutukunnan vaikutusalueeseen, vaan kyllä tämä Suur-Jämsä alkaa jo rittämään. Heikot ympäristökunnat hakeutuvat vain isompien "kainaloon", kun oma talous on totaalisesti kuralla.

Ankaria suljetuin ovin käytyjä riitoja koko ajan. Mikään ei oikein toimi enää. Menee vielä muutama valtuustokausi, niin vanhat parrat saadaan muille maille, ja ymmärrystä yhteistyöhön löytyy paremmin.

Ei noista pakkoliitoksista ole muuta kuin häviäjiä. Eräs viime-aikainen esimerkki on tämä meidän aluesairaala. No se piti yksityistää/osakeyhtiöittää, ja seurakset ovat useitten tiedossa. Millään taholla ei ole mitään oikeaa otetta/näkemystä mahdollisuuksia vaikuttaa yhteiskunnan toimintoihin.

J-P

Rousseau
Seuraa 
Viestejä16844
Liittynyt13.11.2009

Tehdään koko Suomesta yksi helvetin iso kunta niin liitoshinkuiset saavat sellaiset megaorkut että huuto kuuluu Eestiin asti.

Eli en minäkään sitä jatkuvaa yhdistelypolitiikkaa ymmärrä. On siinä ihmisten identiteetit vinksin vonksin kun syntymäkunta on pakkonaitettu ja hävitetty kartalta pois. Minusta se on melkein loukkaus ja häväistys ihmisiä kohtaan että niin on.

RaahenTiikeri
Seuraa 
Viestejä973
Liittynyt18.2.2009

J-P:lle.Minähän olen kaipolalainen lähtöjään,niin yhtyneitten (sanotaan kaipolassa edelleen muodossa yhtiö vaikka Yhtyneet Paperitehtaat nimi jäi jo 80-luvulla)ja Juuson historia on imetty äidin maidosta.
Miksei myöhemmin kirjoistakin.Ja töissäkin on tullut oltua.Ja yllättävää kyllä,Juuso näkyy edelleen tehtaan sisällä.Paperitehdas kakkonenhan on ihan alkuperäisessä 60-luvun kuosissa rakennuksiltaan ja ihan ensimmäinen paperitehdas 1 on siistamona ja kyllä sielläkin vanha arkkitehtuuri pinnassa (sisäpuolella)on,ulos päin näkyy tietysti vaan tylsää nykyaikaista elementti pintaa.

Mutta tuohon kuoreveteen.Kun en itse verisiteitä tänne omaa(viihdyn kyllä),niin en niin tarkkaan ole seurannut tota kränää,mutta pihlaistoa en kyllä ymmärrä.Ei pihlaistolla ole kyllä minun käsittääkseni läheistäkään yhteyttä mänttään?kerran olen pihlaiston läpi ajellut,ja minä kyllä sijoitan sen kartalle ihan eri suuntaan.

koskenpää on hieno paikka.On tullut aikoinaan sukulaisten mökillä vietettyä paljon aikaa ja sitten vanhemmatkin omisti aika läheltä koskenpään kylää kesäasunnon.Todella idyllistä seutua.Voisin kuvitella asuvani.

Ja voisinpa väittää,että on sitä tullut soudeltua silläkin järvellä jossa JP pitää kesäkortteeria.
En nyt mitään ähäkutti määpäs tiedän sut sääpäs et tiedä mua-leikkiä nyt meinaa (koska tiedän sinut vain ja ainoastaan työsi julkisen laadun takia edes olematta asiakas)
mutta luulen,että tiedän sinun kesämökkisi.Kun ei se sukunimesi ihan yleisin ole ja kys.järvi on tullut aikoinaan soudeltua aika lailla kulmasta kulmaan sukulaisten kanssa ja nimi on jäänyt mieleen kun on sanottu että tuolla on se ja se ja tuolla on lähde jne...Ja sinä olet jossain keskustelussa(SUTissa tai täällä) maininnut mökkisi.

[size=85:3881dp4n]salapoliisityötä;
Olenko JP oikeassa.kesämökkisi sijaitsee U:lla alkavan(todella kauniin) järven rannalla johon laskee R:llä alkava koski ja järvestä laskee pois L-kirjaimella alkava koski lähellä koulua jossa pidetään erilaisia leirejä?
Järven rannalla sijatsee seurakunnan ylläpitämä leiripaikka sekä kummitustaloksi mainittu L-alkuinen tila.[/size:3881dp4n]

-jos olen oikeassa,niin noista taatusti tunnistat paikan.Jos olen väärässä,niin sitten sukunimelläsi varustettuja mökkiläisiä on siellä suunnalla enemmän ja mää veikkasin "väärää hevosta".

Jos veikkasin "oikeaa hevosta" niin osaan kyllä kuvailla tarkemminkin maisemat järven kyseiseltä kolkalta.

Uusimmat

Suosituimmat