Yliopistotutkinnon radikaali muuttaminen
Yliopistotutkinnon radikaali muuttaminen
Täytyy sanoa, että joskus herää sellaisia perustavanlaatuisia kysymyksiä mieleen, että miksi joku asia on näin. Nyt on aiheena yliopistotutkinnot ympäri maailmaa. Amerikassa rajoittava tekijä on raha; lukukausimaksut voivat olla kymmeniä tuhansia eikä kaikilla perheillä ole varaa. Suomessa rajoittava tekijä on pääsykoekarsinta; tuhannet nuoret jäävät joka vuosi rannalle ihmettelemään, mitäkähän sitä elämällään tekisi. Järjetöntä!
Miksi kouluttautumista rajoitetaan näin? Miksi yliopistoon pitää päästä sisään? Miksi tutkintojen suorittamisesta on tehty niin kallista, kun niitä voitaisiin tuottaa valtaisan halvalla?
Tutkinnon suorittamiseen tarvitaan hyvin pieni instituutio nykyiseen verrattuna. Tutkinnossa tulee ainoastaan määrittää suoritettavat kirjatentit, suoritettavat harjoitustyöt ja seminaarit. Tenteille ja harjoitustöille tarvitaan tarkastuslaitos ja se on siinä. Ainoastaan seminaarit vaativat ohjausta, kaikki muu voidaan suorittaa itsenäisesti. Opetusta ei tarvita, koska yliopistot voivat aivan hyvin tehdä luentojen sijaan opetusvideoita, joita voi katsella kotona.
Näin kaikki pääsevät opiskelemaan vieläpä haluamaansa tahtia, kun ei tarvitse seurata mitään naurettavia yliopistojen kurssiaikatauluja ja muita ajallisia rajoitteita. On aivan käsittämätöntä, että Jenkeissä vanhemmat säästävät kymmeniä tuhansia dollareita lastensa opiskelua varten, kun tutkinnot voitaisiin suorittaa murto-osalla kustannuksista. Kaikki voisivat opiskella itselleen tutkinnon, jos tajuttaisiin luopua siitä ideasta, että yliopistoon täytyy päästä sisään pääsykoekarsinnan kautta tai maksaa törkeitä summia lukukausimaksuja.
Poikkeuksena ovat toki sellaiset oppialat, joissa tarvitaan välineistöä. Tällaisia aloja ovat mm. lääketieteen kandidaatin tutkinto ja labrahommia vaativat tutkinnot. Mutta miksi hemmetissä ekonomin, juristin, filosofian maisterin tai monen monen muun tutkinnon suorittamista varten pitäisi läpäistä jokin pääsykoeseula tai maksaa 5000-40000 dollaria vuodessa, kun kysymyksessä on äärettömän halvalla tuotettava palvelu nykyteknologian olosuhteissa? Tenttien, harkkatöiden ja seminaarien läpäiseminen riittää.
Säästettävät rahat voitaisiin käyttää ehdottamani kannustinjärjestelmän synnyttämiseen. Ehdottamassani mallissa opiskelijoille maksettaisiin pää- ja sivuaineen opintosuorituksista rahaa ja mahdollisesti ekstraa hyvistä arvosanoista . Tämä, jos mikä kannustaisi nopeaan valmistumiseen.
Siis herätkäämme Suomi ensimmäisenä! Tehkäämme tutkintojen suorittamisesta halpaa, tehokasta ja itsenäistä yliopistorakenteiden radikaalilla korvaamisella opetusvideoin ja tarkistuslaitoksin. Kun mukaan saadaan vielä ehdottamani kannustinjärjestelmä, niin meillä on maailman nopeimmat valmistumisajat ja halvimmin tuotetut tutkinnot ja huomattavasti nopeampi ja joustavampi koulutusjärjestelmä.
Sivut
Sillä turvataan/taataan tulevaisuuden yhteiskuntaluokkien väliset erot ja että harvoille valituille olisi jatkossakin helppoja ja hyväpalkkaisia sisätyöhommia.
Ainoastaan ratifikaatiota rajoitetaan.
Missä, koska ja kenen kanssa tapahtuu diskurssi? Mainitset tuossa todella paljon tehtävää, ja ilmeisesti oletat, ettei yliopisto-opetus palvele tieteen tekemistä mitenkään, tai toisinpäin.
Seminaareissa tapahtuu.
Kysehän on kilpailusta, elämme kapitalistisessa järjestelmässä, yliopistomaailma on sidoksissa liikemaailmaan ja toisinpäin, pidetään yllä mielikuvaa sankareista ja älypäistä, jotka kovalla työllä puurtavat tiensä yliopistoihin, kuten urheilija, joka voittaa kultamitalin.
Entäpä harjoitustehtävien palautustilaisuudet sekä ohjaustunnit? Niillä mm. opetetaan kädestä pitäen ihmisiä laskemaan laskuja. Näitten tarjoaminen massoille on mahdotonta.
Itsenäisesti ei opi oppimaan.
Young man, there's a place you can go.
I said, young man, when you're short on your dough.
You can stay there, and I'm sure you will find
Many ways to have a good time.
It's fun to stay at the Y.M.C.A.
It's fun to stay at the Y.M.C.A.
Vertaisfoorumit netissä voisivat auttaa. Olisihan kaikki opiskelijat samanlaisen tarpeen varassa. Kyllähän täällä tiedefoorumillakin on noita matematiikan kysymyksiä, joihin vastataan. Uudessa järjestelmässä jokaiselle oppiaineelle varmaan syntyisi oma fooruminsa.
Young man, there's a place you can go.
I said, young man, when you're short on your dough.
You can stay there, and I'm sure you will find
Many ways to have a good time.
It's fun to stay at the Y.M.C.A.
It's fun to stay at the Y.M.C.A.
En väitä, mutta huomattavasti halvemmaksi tulee. Lisäksi nettiin voidaan laittaa vaikka tarkastusvideo tehtävistä.
Ja lopuksi, jokainenhan on omasta oppimisestaan vastuussa. Kyllä motivoitunut opiskelija opettelee itse ratkaisemaan tehtäviä, ennen kuin alkaa oikeita vastauksia kyselemään kavereilta. Tentithän pitää osata läpäistä itse. Jos ei osaa laskea, ei läpäise tenttiä.
Logistiikan perustutkinto on 120opv, enkä tunne yhtäkään varastomiestä jolla kyseinen koulutus olisi, vaan monella on korkeakoulututkintokin. Lisää maistereita varastolle jeejee.
Valitettavasti, pelkällä motivaatiolla ei opi.
Young man, there's a place you can go.
I said, young man, when you're short on your dough.
You can stay there, and I'm sure you will find
Many ways to have a good time.
It's fun to stay at the Y.M.C.A.
It's fun to stay at the Y.M.C.A.
Ei nyt ihan noinkaan.
Siis mikä on nyt se prosessi ja osaprosessit tarkalleen ottaen, mistä puhut?
Eikös aika halvaksi tulisi sellainen systeemi, että puolen vuoden välein opiskelijoille annetaan kirjalista, joiden harjoitustehtävät pitää tehdä itsenäisesti? Harjoitustehtävävastauksiakaan ei tarvitse tarkastaa, vaan osaamista riittää mittaamaan puolen vuoden välein järjestettävä tentti. Itse asiassa samantien voisi antaa vaan kirjalistan neljäksi vuodeksi ja pitää sitten neljän vuoden päästä yhden isomman tentin.
Mutta tosissaan - eihän tämä oikeasti toimi. Eikä toimisi myöskään lievennetyt versiot tästä eli lähiopetuksen korvaaminen videoilla. Ongelmana on, että vasta yliopiston jälkeen on oppimisen osaamisessa ehkä sillä tasolla, että pystyisi näin itsenäiseen opiskeluun. Siis kyllähän periaatteessa kuka vaan voi lukea itsensä maisteriksi melkeinpä mistä tahansa aiheesta itsenäisesti - ja ei se pääsykoe enää sitten ole ongelma, kun on maisterin tiedot jo luettuna. Mutta ongelma on, että itsenäinen opiskelu on vaikeata.
Young man, there's a place you can go.
I said, young man, when you're short on your dough.
You can stay there, and I'm sure you will find
Many ways to have a good time.
It's fun to stay at the Y.M.C.A.
It's fun to stay at the Y.M.C.A.
Tuo on ihan loistava ehdotus. Ainoa ongelma on siinä että opiskelijat nousevat kapinaan tällaista järjestelmää vastaan.... tässä systeemissä kai tiputetaan pois ne jotka eivät omin avuin osaa tenttiä, vai kuinka? Eihän sellaista voi tehdä Suomessa?
Suomen ongelma on lähinnä siinä että 2/3 ikäluokasta on olemassa ammattikorkea- tai yliopistopaikka. Niin monella vaan ei ole akateemisia valmiuksia opiskella. Yliopistotkin ovat nykyään pullollaan valmennuskursseja tälle pääsykokeilla valitulle "eliitille".
Ammattikorkeissa yritetään työntää opiskelijat vaikka puoliväkisin valmiiksi, 30% rahoituksesta tulee valmiista tutkinnoista.
Too many protest singers, not enough protest songs...
Sivut