Vaikuttaako kuun vaiheet kuusen varisemiseen ja kukkien kasv

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

työkaverit heitti tällaisen tänään.

ite en ole kuullukkaan moisesta, että joulukuusikin pitäis muka hakea mehtästä ennen täyttä kuuta????
mihin tää muka perustuu

sama kukkien istutusten kans, ne pitäis muka istuttaa "alkavan kuun aikaan"

onko mua nyt kusetettu vai onko mulla valtaisa aukko sivistyksessä

Kommentit (3)

syytinki
Seuraa 
Viestejä8910
Liittynyt18.8.2008

Enpäs usko, että kusetettu eikä ole sivistyskään aukollinen. Toisaalta voiko sivistystä ollakaan ilma aukkoja (lainaus Immanuel Kant kapakassa).

En ole koskaan kuullut, mutta taitaa olla noita "wanhan kansan uskomuksia" kuun vaiheiden vaikutuksesta. Eipä noita juuri ole tutkittu, mikä ei tarkoita uskomusten olevan huonoja. Joskus osoittautuvat helkutin päteviksi ja toisinaan höpöksi.

Vesomisesta olen kuullut, että jonkun kuun vaiheen aikana katkaistu vesoo huonosti ja vielä huonommin jos kusee ensin vesurin terään.

Hämärästi muistan, että oikeaa taimikonhoitoaikaa on jopa tutkittu eli koska katkottu lehtipuu vesoo eniten. Millään pirulla en muista, mikä oli tutkimuksen tulos.

Vierailija

Kuun vaiheet vaikuttavat yöllä saatavan valon määrään joka vaikuttaa kasvin kasvunopeuteen. Alkavan kuun aikaan istutetun kasvin vuorokautinen kasvuaika pitenee kuukauden ajan joten se kasvaa kuukaudessa enemmän kuin johonkin muuhun aikaan istutettu (voi olla myös eri tavalla, riippuu siitä miten kasvin koko vaikuttaa kasvunopeuteen). En tiedä onko eroa niin paljon että se voidaan havaita.

Lisäksi kuun vaiheet vaikuttavat hyönteisten ja eläinten liikkumiseen yöllä.

Uusimmat

Suosituimmat