Miten saa suolan pois voista?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Pitäisi saada voista ylimääräinen suola pois. Suolapitoisuus on n. 1% tai 0,9g natriumia 100g:ssa voita toisin sanoen liikaa.

Kommentit (8)

aes
Seuraa 
Viestejä173
Liittynyt4.7.2008
Pikkulintu
Pitäisi saada voista ylimääräinen suola pois. Suolapitoisuus on n. 1% tai 0,9g natriumia 100g:ssa voita toisin sanoen liikaa.

Mahtaa olla vaikeaa. Mikset ostaisi suolatonta voita? Valion tuotteissa vihreä paketti, jos pikkukaupoista ei löydy niin isommista marketeista varmasti.

kytoann
Seuraa 
Viestejä1906
Liittynyt16.3.2005

Kylmässä vedessä puukauhalla hieromalla ennen voita pestiin. En tiedä saako aivan suolatonta sillä tavoin, ehkä jos jaksaa käyttää aikaa ja vaihtaa vettä moneen kertaan. liikaa ei tietenkään pidä vatkata tai vesi sekoittuu voihin.

Tyhmyydelle minä olen vihainen kuin rakkikoira; mutta viisaus ei ole kaikille suotu.

Vierailija

Missä käytössä tuosta suolasta haittaa on? Pesemisen jälkeen varmaankaan ainakaan paistamiseen sovellu räiskymisen vuoksi.

kytoann
Seuraa 
Viestejä1906
Liittynyt16.3.2005

Silloin ennen wanhaan, kun taloissa kirnuttiin voita, se suolattiin usein karkealla suolalla. Oli muuten namia, ehdin pari kertaa maistaa ! Monesti taisivat tosin käyttää reilunpuoleisesti suolaa, ettei tulisi liian paksulti vedettyä arvokasta voita leivälle.
Leivontaohjeissa käskettiin usein käyttää pestyä voita. Kaipa se kakkuihin yms. sopi paremmin kuin vahvasti suolattu.

Tyhmyydelle minä olen vihainen kuin rakkikoira; mutta viisaus ei ole kaikille suotu.

Tuppu L 2.0
Seuraa 
Viestejä3156
Liittynyt25.5.2009

Saisikohan seuraavalla tekniikalla. Liuottaisi sen voin asetoniin. Lorauttaisi metanolia hieman sen lioksen sekaan. Sitten jossain suljetussa astiassa sekoittaisi sitä liuosta kunnolla vartin. Jonkun aikaa antaisi seistä siellä suljetussa pöntössä paikoillaan. Sitten kun se aine on jakautunut, niin ottaisi sen poolittoman osan erilliseen astinaan ja metanolijätteen viemäriin. Lopuksi antaisi sen asetonin haihtua tai ottaisi sen talteen, jolloin pitäisi olla puhdasta voita jäljellä.

Vierailija

Pesin voita seuraavalla menetelmällä: Leikkasin 150g painoisen palan voita ja laitoin sen astiaan. Lisäsin litran kylmää vettä ja sekoitin voita vatkaimella. Vaihdoin veden viisi kertaa. Makuaistin perusteella voi on selvästi vähemmän suolaista, kuin ennen lotrausta. Voin sisään jäi vettä, mutta sen sai pois sekoittamalla, vesi valui astian pohjalle. Pitäisi vielä vertailla makua kaupasta ostettuun suolattomaan voihin, niin voisi tehdä tarkemman arvion suolattomuudesta ja mausta.

Uusimmat

Suosituimmat