Seuraa 
Viestejä45973

Ku tuola o ny tuo ketju josa pitää praatata kirijakieltä nii puhutaamme täälä sitte semmoosella murtehella ku lystäämmä. Kirijotelkaa murtehien kauneuesta, arvuutelkaapa myös mistäpäin Suomea jokahise keskustelijan höpäjät on kotosi ja tehkää sillä tummunne ja tuoranne kielellä mitä sylyki suuhun tuo. Kuhan käytätte sitä!

Ja virhehiä täälä ei voi tehä. Son kieli semmoosta ku sen praataa ja pennällä paperihi raapustaa. Ainuastaa semmone jokaei kieltä pruukaa käyttää, niin ei myöskää tee virhehiä.

Sivut

Kommentit (67)

Vai että murteie mukasta länksytystä? Ovvoa ni paljo aikoa siitä ku viimeks ol kunno kielkylyvyssä. Teälä etelän hetelmät poksahtelii peäkoppoa ja puheepars onnin hienuu että. Se on se murteella veäntämine vähä väkinäistä ku on kuulolla jos kullostaki savvoo ja rajantakasta. Töissä joutuu kuuntelee millo mitäki rajantakasta - varsinki näi loppiaisena ku turistit iha laumoina tänne änkii.

Voa taitoa toi googelin murrestus tulla vähä pohjosempoa kutämä

Koitetaan ny vaikkemmää kovirraskasta murretta puhukkaan. Lukijalla voi olla vähä vaikeeta ku pitää kirjottaa jotain sanoja yhteen että olis samallaista kiältä kun puhuttuna.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
DedMoroz
Seuraa 
Viestejä19204

Että sitten tällanen ketju.
Menee kyllä kieli solmuun itellä, jos koittaa skrivaa tollasten jälkeen niinku bamlaa. Mulle kun tarttuu snadiki murrebiitti heti eikä huomenna. Mä oon tapellu monasti sen kanssa, että pystys pitään oman kielensä (ja päänsä) omana tuolla periferiassa, mutta ei tuu mittää, ei. Nuotti tarttuu ku tauti. Hävettää tollanen, vähän.

Exä sanoki, että tietää heti kenen kanssa mä oon jutellu, ja vaikka ei olis koskaan ihmistä tavannu, että about millanen persoona, kun mä aukasin turpani ja turisin muutaman hetken.

I usually give people more chances than they deserve but once I'm done, I'm done.

Miss Baker

Sää taijat ainaki ejustaa jotai itämurtehia. Jos näi o, nii emmää sitte nii mahottoma palijo pohojosempaa oo. Hituse Merenkurkusta ylöspäi rannikkua pitki.

Semmone täsä tuli mielehe, että mielestäni murtehia ei pysty täysi kirijottaha näillä kirijakiele säännöillä. Omasa suusa tuntuu oleva semmosia ääntehiä, ettei niille löyvy sopivaa kirijainta. Jos vaikka täsä ny mieti jotain, nii tuntuu suusa kieli menevä silläviisii, että tuon "mieti" ja "mietin" välille pitäs saaja joku välimuoto. Selevää ännää siinä eijoo lopusa, mutta ei se tuoho iihinkää lopu suoraha, vaa jonkumalline ohukaisempi ääni siinä lopusa kuuluu. On nuita muitaki tuommosia sanoja, joista ei oikee osaa päättää mite nuo tulis kirijottaa.

Vatkain
Googeli on Etelä-Pohjanmaalta, Miss B Luoteis-Karjalasta, Edu Turusta ja Deddi Hesasta. Ja meä oon moalta!

Hyijjolokohon, että oikei eteläpohojalaine! Jos sieltä olisin, nii kävis tämmöne iha syrämmelle, mutta nyt käy vai syjämmelle.

Minen oo ainaka iästä, oon Päijäntee länsrannalta. Siitä keskeltä järvii. Jos ninku oatelloa läntistä rantapuolta - en o veessäsyntyny ja -kasvanu. En tiiä mihi - läns vai itämurteesee toi pohjone Häme sitte sijottuu. Sielä kylä veänneteä ja käennetäe mutta sanotaa nuukailemata reilusti persoonaronominit minä ja sinä nelkirjaimisesti.

googeli
Miss Baker

Sää taijat ainaki ejustaa jotai itämurtehia. Jos näi o, nii emmää sitte nii mahottoma palijo pohojosempaa oo. Hituse Merenkurkusta ylöspäi rannikkua pitki.

Semmone täsä tuli mielehe, että mielestäni murtehia ei pysty täysi kirijottaha näillä kirijakiele säännöillä. Omasa suusa tuntuu oleva semmosia ääntehiä, ettei niille löyvy sopivaa kirijainta. Jos vaikka täsä ny mieti jotain, nii tuntuu suusa kieli menevä silläviisii, että tuon "mieti" ja "mietin" välille pitäs saaja joku välimuoto. Selevää ännää siinä eijoo lopusa, mutta ei se tuoho iihinkää lopu suoraha, vaa jonkumalline ohukaisempi ääni siinä lopusa kuuluu. On nuita muitaki tuommosia sanoja, joista ei oikee osaa päättää mite nuo tulis kirijottaa.

http://sana.tkk.fi/alkupalat/lesson_3_1.html
Olisiko liudennusmerkki, mitä haet?

googeli
Miss Baker

....., että tuon "mieti" ja "mietin" välille pitäs saaja joku välimuoto. Selevää ännää siinä eijoo lopusa, mutta ei se tuoho iihinkää lopu suoraha, vaa jonkumalline ohukaisempi ääni siinä lopusa kuuluu. On nuita muitaki tuommosia sanoja, joista ei oikee osaa päättää mite nuo tulis kirijottaa.

Siihe pitäs sitte änkee se persoonaronomini. Eli "mie /mää/mnää mieti" - mikä se teiä luontasi' ronomini ny oiskoa. On tainnu voa männä ni hektiseks murteenki veäntö ettei iha kaikkee sälää sinne ehi tokottoakoa. Jotenki se pitäs kuitenki erottoa käskysana (elikä komandanttieänne) mieti ja männeeaja muoto mieti' (tämä viimene yksikö ensimmäise' reesenssi sillä loppuhenkosella tai -hengettömyyellä)

toas pit korjata kiel-, miel- tai täpyttelyvirhettä

googeli
Vatkain
Googeli on Etelä-Pohjanmaalta, Miss B Luoteis-Karjalasta, Edu Turusta ja Deddi Hesasta. Ja meä oon moalta!

Hyijjolokohon, että oikei eteläpohojalaine! Jos sieltä olisin, nii kävis tämmöne iha syrämmelle, mutta nyt käy vai syjämmelle.

Vai Turusta... sylämmelle käy, juu.

Marssilainen
Seuraa 
Viestejä3337

Pahat kirjaimet kuuluu hyljeksiä eri tavoilla eri murteissa. Kirjaimia, joita ei pidä ihmisen ääntämän ovat: b d f g ja nämä tulee kiertää eri keinoilla. Hyvä esimerkki tuo sydän. Siellä tuli jo syrän, syvän ja sylän - Meilä se on sitte syän

edit. pittää tarkentaa, että kyllä siihen se vee saattaa useasti meiläki tulla, mutta aika heikkona.

Siinä se taas nähtiin, kuinka vilunki rehellistä huiputtaa...

Arvatkaas mist miä oon kotosi. Voin antaa yhen vinkin. Vois vähänniiku sanoo, et tääl ''puolkaupungis'' ei oikeestaa oo ees omaa murret, vaa tääl tää puhekiäl on vaa sekotust sekä idäst, et lännest.

On se vaa aika vaikeet kirjottaa tällee murteel, ku yleensä mie oon tottunu kirjottaa puhe/yleiskiält. On se metkaa, et ei sit oikeestaa ees tajuu et puhuu murteel ennenku näkee sen kirjotettuun. Eikä tää mun murre mitää hirveen erikoist oo, mut murretta kuitenki.

Sepi
Seuraa 
Viestejä3265

Tällainen kielellinen irroittelu voi olla virkistävää. Kammottavia sen sijaan ovat pidemmät murresepustukset, joiden lukeminen on tuskallista. Tuskallisuus johtuu ehkä siitä, että puhutun murteen kirjalliseen muotoon saattaminen ei tahdo onnistua. Lopputulos on kammottavaa länkytystä tyyliin "Emmie kehtoossyyvä ätkeltää ja ätkähtäämmuatallöhöttämmään."

Kuultuna erivahvuisina vivahteina erottuvat ilmaisut korostuvat kirjoitettuna usein häiritsevästi. Esimerkiksi mnä ja snä -ilmaukset voivat sanottuna erota sinästä ja minästä vain aavistuksen verran, mutta kirjoitettuna ne näyttävät tönköiltä.

DedMoroz
Seuraa 
Viestejä19204
Marssilainen
Pahat kirjaimet kuuluu hyljeksiä eri tavoilla eri murteissa. Kirjaimia, joita ei pidä ihmisen ääntämän ovat: b d f g ja nämä tulee kiertää eri keinoilla. Hyvä esimerkki tuo sydän. Siellä tuli jo syrän, syvän ja sylän - Meilä se on sitte syän

edit. pittää tarkentaa, että kyllä siihen se vee saattaa useasti meiläki tulla, mutta aika heikkona.

Stadissa päin äännellään noitaki, tai kuka ääntelee ja mitä, kun alkaa olla stadi sellanen baabelin sekotus, kun täällä on sudeetteja reilusti enempi ku orkkisjengii.

Mun slangissa toi sydän on pumppu sillon ku puhutaan elimestä. Sydis, sydäri voi olla myös slaaki tai pumppu petti. Tota slaakia käytetään myös ilmaisemaan erilaisia kohtauksia niinko raivaria. Ja pumppu voi meinaa jengii tai bändiiki.

Sydän ei oikein herttaa kummempi kai oo ollu sillee romanttisessa mielessä, tai sit mä en oo vaan bonjannu. Nykyään nää kersat lovettaa niin perhanasti kaikkee, mun aikaan oltiin vaan lämässä tai lätkässä.

Kieli elää, ainakin täällä, melko kiihkeellä sykkeellä. Sillo ku mä olin snadi friidu, ni ei ollu enää paljon vanhan slangin bamlaajia, ja nekin eros toisistaan sen mukaan, mistä päin stadii ne oli. Nykysin jos tapaa jonkun vanhan slangin puhujan, niin sillo on jo sama lähtee heittää lottoo sisään. Ja sit nää tän päivän kersat taas ei enää oikein oo levelillä, et mitä se mutsi bamlaa.

I usually give people more chances than they deserve but once I'm done, I'm done.

Ilmiön historiaa

Nykyisen d:n paikalla oli >myöhäiskantasuomessa soinnillinen dentaalispirantti d. Se on sama äänne kuin nykyenglannin th esim. sanoissa mother ja this.

Itämurteista spirantti katosi jo varhain, lännessä se säilyi pitempään. Myöhemmin spirantti muuttui länsimurteissa l:ksi ja r:ksi. d-spiranttia on tavattu 1900-luvulla enää vain kymmenkunnassa pitäjässä Rauman seudulla sekä paikka paikoin peräpohjalaisten murteiden länsi- ja pohjoislaidalla.

Muutos d > l, pata : palan, lehti : lehlen, on tapahtunut ehkä 1000-luvulla lounaismurteiden itäryhmässä, josta se levisi erityisesti Hämeeseen. Vielä runsaat 50 vuotta sitten se oli laajoilla hämäläisalueilla vallitseva edustustapa.

Muutos d > r, pata : paran, lehti : lehren, alkoi toteutua viimeistään 1600-luvulla eri tahoilla. Hämäläisalueellakin l joutui viimein väistymään r:n tieltä. Aikoinaan r-ääntämys levittäytyi entiselle l-alueelle myös sellaisten pilkkahokemien voimalla kuin esim. Olin seittemän vuotta selälläni vanhassa kolossa renkinä ('olin seitsemän vuotta sedälläni vanhassa kodossa renkinä').

Itämurteiden puolella d-spirantti on kadonnut ilmeisesti jo ns. >muinaiskarjalaisessa vaiheessa viimeistään 1000-luvulla, niin että syntyi vaihtelu pata : paan, lehti : lehen.

Miten d-ääntämys on tullut yleiskieleen? Luotaessa kirjasuomea 1500-luvulla dentaalispiranttinen ääntämys oli vielä vallalla Länsi-Suomessa. >>Vanhassa kirjasuomessa äännettä merkittiin kirjaimilla dh ja d. Malli saatiin ruotsista, jossa myös oli ollut spiranttinen ääntämys. 1700-luvulla dentaalispirantti oli käynyt puhekielessä niin harvinaiseksi, ettei oikein tiedetty, miten kirjakielen d olisi luettava. Murteissa oli l, r tai kato. Silloin varsinkin sivistyneistö rupesi lukemaan d-kirjaimen d-äänteeksi, joka oli tuttu ruotsista ja muista vieraista kielistä. Tämä uusi, lähes kaikille suomen murteille vieras ääntämys vakiinnutettiin 1800-luvulla.

http://internetix.fi/opinnot/opintojaks ... astin.html

No on sillä deellä melekonen historia. Pitäisköhä omasa puheesa ottaa uuellee käyttöö tuo dh-äänne?

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat