Tulisiko halvemmaksi sulattaa?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Sanotaan että Helsingissä on nyt 10 neliön alueella puolitoista kuutiota lunta..otetaan sulatettavaksi vaikka kilometri Mannerheimintietä, annetaan sen olla 20 metriä leveä, se tekee 20 000 neliötä, jossa on 3000 kuutiota lunta.

Annetaan ulkoilman ja lumen lämpötilaksi -10 astetta, ja jotta lumi sulaisi se tulee lämmittää +1 asteeseen, nostamme lumen lämpötilaa siis 11 astetta, oletetaan että ilma on tyyni eikä tuuli vie lämpöä.

Väittävät että kuutiossa lunta on vettä 100 kiloa, vettä on siis kaikkiaan 300 000 kiloa.

Kilon vettä lämmittämiseen tarvitaan 4,2 kilojoulea, saamme laskuksi

11 * 300 000 * 4,2 = 13 860 000 kJ

Muutetaan kilowattitunneiksi. 13 860 000 kJ => 13 860 000 kWs : 3600 s/h = 3850 kWh. Annetaan kilowattitunnin hinnaksi 10 senttiä.

Kilometrin sulattaminen maksaisi siis 3850 * 0,10 € = 385 euroa.

Mikä meni pieleen? Jos lasku on oikea, niin yllättävän halpaa olisi sulattaa..ottaen huomioon että lunta ei tarvitse aurata syrjään, nostaa kauhakuormaajilla kuorma-autoon, ja kipata mereen jossa kallis hinaaja seilaa edestakaisin pitääkseen meren auki.

Sivut

Kommentit (63)

Vierailija

Tietenkin sulattaminen autokadulla on edullisempaa kuin se ruljanssi autojen siirtoineen ja työn viiveineen ja kaluston ylläpitoineen, onhan työ kallista.
Mutta sulatusmenetelmän perustamiskustannukset ovat niin ettei siihen tule käytönaikaisia palkkakustannuksia.

Toinen ratkaisu on autojen pysäköintikielto yöllä jolloin kaluston käyttö on tehokasta. korvauksena autoilijat saisivat maksuvapaat paikat sulana aikana.

Hesassa on 1200 km katuja ja ratkaisua vaatii ainakin puolet.

Jorma
Seuraa 
Viestejä2350
Liittynyt27.12.2008
kokeellinen tiede

Mikä meni pieleen?

Suurin virhe oli sulamislämmön unohtaminen.
Jään ja veden ominaislämmöt eivät myöskään ole samat.

Vierailija
kokeellinen tiede

Mikä meni pieleen?




Sulatusverkoston rakentamisen pääomakustannukset? Miten meinasit toteuttaa?

Vierailija

Jään sulamislämpö 333 kJ.

300 000 kuutiota jäätä/lunta * 333 kJ = 99 900 000 kJ

99 900 000 : 3600 = 27 750 kWh.

27 750 kWh * 0,10 € = 2 775 €.

Ei siltikään mahdoton hinta, epäilen että tulee havemmaksi kuin lumen siirto, ei ole halpaa siirtää 3000 kuutiota lunta kuormureilla...

Autojen poistaminen keskustasta olisi hyvä idea, mutta miten ihmiset siirtyisivät keskustaan, kävellen/pyörillä...ehkäpä.

Olen taipuvainen ajattelemaan, että jos on pakko ahtaa työpaikkoja ja ihmisiä yhteen niemenkärkeen noin paljon, niin parempi olisi joko sulattaa lumet tai sitten kieltää autoilu ja hankkia kaikille riksat.

Vierailija
konsta
kokeellinen tiede

Mikä meni pieleen?




Sulatusverkoston rakentamisen pääomakustannukset? Miten meinasit toteuttaa?



En tiedä!

Kai niitä katuja joskus päällystetään ja samalla voisi vetää sähkökaapelia..Helsingillähän on oma energialaitos joka varmaan myy omakustannushintaan sähköä tähän tarkoitukseen..

Kalliimpi ratkaisu etanolilla sekoitettu vesijohtoverkosto! Varmaan käytössä huikeasti halvempi..

Vierailija

Olisi siihen hyvä väliratkaisukin. Jokaisesta autosta nykkelit lumikuskeille ja valtuudet tukkia jokin katu siirtämillään autoilla työn ajaksi. Homma etenisi katuosuus kerrallaan ja auto nököttäisi paikallaan kun omistaja aamulla läksisi duuniin.

jepajee
Seuraa 
Viestejä22001
Liittynyt29.12.2009
kokeellinen tiede
Jään sulamislämpö 333 kJ.

300 000 kuutiota jäätä/lunta * 333 kJ = 99 900 000 kJ

99 900 000 : 3600 = 27 750 kWh.

27 750 kWh * 0,10 € = 2 775 €.

Ei siltikään mahdoton hinta, epäilen että tulee havemmaksi kuin lumen siirto, ei ole halpaa siirtää 3000 kuutiota lunta kuormureilla...

Autojen poistaminen keskustasta olisi hyvä idea, mutta miten ihmiset siirtyisivät keskustaan, kävellen/pyörillä...ehkäpä.

Olen taipuvainen ajattelemaan, että jos on pakko ahtaa työpaikkoja ja ihmisiä yhteen niemenkärkeen noin paljon, niin parempi olisi joko sulattaa lumet tai sitten kieltää autoilu ja hankkia kaikille riksat.




Asutko edes Helsingissä? Mielestäni katujen kunnossapidon ei tule olla politiikkaa, vaan ihan maalaisjärjellä selitettävissä oleva asia.

Tuppu L 2.0
Seuraa 
Viestejä3156
Liittynyt25.5.2009

Ydinvoimaloiden ja teollisuuslaitosten hukkalämmöllä voisi lämmittää kiinteistöt ja kadut. Toisaalta kun teitä suolataan, niin siihen sulattamiseen voisi käyttää merivettä.

Vierailija

Katulämmitykset toteutetaan kyllä ihan lämmitysputkistoissa kiertävällä glykolilla, eikö sähköllä. Ja sellasen järjestelmän teko ei todellakaan ole mikään halpa tai helppo keikka. Kuten ei myöskään kyllä ole ihan halpaa tuo katujen auraskaan.

Saw
Seuraa 
Viestejä6251
Liittynyt20.6.2009
TuomasK
Katulämmitykset toteutetaan kyllä ihan lämmitysputkistoissa kiertävällä glykolilla, eikö sähköllä.
Täytyy se lämpöenergia kuitenkin jollain tuottaa. Sen saa sitten sähköllä tai kaukolämpöstä.

Young man, there's a place you can go.
I said, young man, when you're short on your dough.
You can stay there, and I'm sure you will find
Many ways to have a good time.

It's fun to stay at the Y.M.C.A.
It's fun to stay at the Y.M.C.A.

Paul M
Seuraa 
Viestejä8560
Liittynyt16.3.2005

Sulatuksen hyötysuhde unohtui. Myös maamassaa lämmitetään tolkuttomasti. Ja jäätynyttä maakosteutta sulatetaan. Kaikki ei sula tasaisesti ja viimeistä 10 % aluetta poltetaan tupla-aika vähintään siihen verrattuna miten muu alue suli. Hinnalle kertoimeksi 5...10, niin ollaan oikealla hehtaarilla.

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

Vierailija

Tuo glykoli huomautus vaan siitä syystä, että ei se asia ihan niin toimi, että vedetään vaan piuhat asfalttiin ja töpseli seinään.

Ja tuota, eihän siellä lämmitettävällä kadulla sitä lunta ole tuhansia kuutioita, siinähän se hiljakseen sulaa samalla kun sitä taivaalta sataa. Ellei sitten ketjunaloittaja tarkoittanut että siinä jo kertyneitä lumia aletaan jollain töhöttimellä sulattamaan.

mika 69
Seuraa 
Viestejä136
Liittynyt3.12.2010
Tuppu L 2.0
Ydinvoimaloiden ja teollisuuslaitosten hukkalämmöllä voisi lämmittää kiinteistöt ja kadut. Toisaalta kun teitä suolataan, niin siihen sulattamiseen voisi käyttää merivettä.



Tuskimpa ainakaan tuo itämeren vesi kävisi tuohon tielle levittämiseen, suolapitoisuus ~0.7%. Ja kuinka monikymmenkertainen määrä pitäisi vaikkapa Barentsinmeren vettä levittää raakaan suolaan nähden?

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat