Pakkoruotsi Euroopan ihmisoikeussopimuksen vastainen?

Seuraa 
Viestejä1950
Liittynyt27.3.2006

Euroopan ihmisoikeussopimuksen viides pykälä takaa ihmisille oikeuden vapauteen.

Itse koen omaa vapauttani karkeasti loukatun sillä, että minulle on pakolla syötetty vieraan kulttuurin ja minulle vieraan ihmisryhmän kieli. Kieli, josta ei ole minulle ollut juurikaan hyötyä ja joka on käytännössä estänyt minua opiskelemasta hyödyllisempää kieltä sen tilalta.

Tulevana vanhempana koen myöskin hyvin loukkaavana sen, että en voi vapaasti valita vielä kasvavalle lapselleni haluamaani hänen tulevaisuuttaan ajatellen parasta kieliopetusta, vaan minun on pakolla vietävä lapseni kouluun, jossa hänelle syötetään minulle vieraan kulttuurin kieli. Tämänhetkisen käytännön mukaan ainoa tapa estää tämä on muuttaa pois Suomesta.

Mikäli käytäntö Suomessa ei muutu, niin tulen kieltämään kielen pakko-opetuksen lapseltani ja mikäli sitä siitä huolimatta opeteaan, niin tulen valittamaan siitä Eroopan ihmisoiekustuomioistumeen vanhemman vapauttani karkeasti rajoittavana toimena.

To refuse a hearing to an opinion, because one is sure that it is false, is to assume that one's own certainty is the same thing as absolute certainty. All silencing of discussion is an assumption of infallibility. - John Stuart Mill -

Sivut

Kommentit (1150)

ykskivi
Seuraa 
Viestejä1950
Liittynyt27.3.2006

Kuinka paljon suomenruotsalaiset ovat hyötyneet juuri sinun ruotsinkielentaidoistasi. Vastaa rehellisesti.

Tarkoituksena on siis löytää vastaus siihen kysymykseen, kuinka paljon suomenruotsalaiset hyötyvät siitä, että juuri sinä osaat ruotsia. Tässä siis EI kysystä sitä, kuinka paljon sinä itse olet hyötynyt ruotsinielentaidoistasi.

To refuse a hearing to an opinion, because one is sure that it is false, is to assume that one's own certainty is the same thing as absolute certainty. All silencing of discussion is an assumption of infallibility. - John Stuart Mill -

Vierailija

Eivät yhtään. Joskus nuorna miehenä yritin opiskelijabileissä vongata yhtä ruotsinkielistä tytteliä, mutta sen englannin taito oli vähän huono, joten ei siitä tullut mitään.

Vierailija

Elä nyt ainakaan enempää näitä ketjuja avaa samasta, kyllä yhdelläkin pärjää. Aihe on hyvä, mutta liika on liikaa.

Vierailija

Hyvin vähän. Pystyn asiakaspalveluun auttavasti, mutta heti kun joudun miettimään ilmaisua, asiakas kiltisti ja ymmärtäväisesti vaihtaa suomen kieleen.

Sen sijaan itelleni on ollut iloa kyvystä lukea ruotsalaisia kirjoja kiinnostusaiheistani. Englanninkielisessä maailmassa olot ovat usein niin erilaiset että soveltuvuus on heikko meidän oloihin Suomessa.

Myös Hbl on ollut kiva välillä silmäillä. Toinenkin näkökulma.

Luultavasti kunnollisesta saksasta tai venäjästä olisi ollut kuitenkin enemmän iloa. Ruotsin ohella niiden oppiminen jäi molemmissa pintaraapaisuksi. Eikä se ranskakaan olisi haitannut.

ykskivi
Seuraa 
Viestejä1950
Liittynyt27.3.2006

Toivoisin vielä, että ne (tai hän?) joka vastaa tähän 1 tai 2, miettii ainakin itsekseen vastauksen kysymykseen, olisiko hän lukenut ruotsinkielen myös, jos se olisi ollut vapaaehtoinen?

ykskivi
Seuraa 
Viestejä1950
Liittynyt27.3.2006

Ai, nyt nämä kaksi yhdistettiin. Eivät nämä kyllä minun mielestäni ole sama asia. Se toinen oli äänestys, jonka tulos jäänee nyt arvailujen varaan

No totta kyllä, ehkä näitä kahta ei olisi pitänyt samaan aikaan avata. Jäi kyllä kaivelemaan, mikä olisi ollut sen äänestyksen tulos.

Huoh..

Edit: äänestyksen tarkoituksena oli saada ihmiset miettimään pakkoruotsin kokonaishyödyn ajatellen: 1) ruotsinkielen taidon hyödystä itselleni 2) oman opiskeluni hyödystä ruotsinkielisille ja 3) ruotsinkielisten tulisi myös miettiä mikä hyöty juuri heille on siitä, että jokaista heitä kohtaan 20 kertainen määrä suomenkielisiä on opiskellut ruotsin. Tätä voisi ehkä pohtia enemmän "Pakkoruotsi alasko" - ketjussa.

Vierailija
ykskivi
Ai, nyt nämä kaksi yhdistettiin. Eivät nämä kyllä minun mielestäni ole sama asia. Se toinen oli äänestys, jonka tulos jäänee nyt arvailujen varaan

No totta kyllä, ehkä näitä kahta ei olisi pitänyt samaan aikaan avata. Jäi kyllä kaivelemaan, mikä olisi ollut sen äänestyksen tulos.

Huoh..

Yhdistäjä on joku pakkoruotsin kannattaja. Näin saatiin äänestys poistettua ja nyt näyttää siltä kuin suurimmassa osassa ketjun viesteistä ei olisi mitään järkeä.

Dresden
Seuraa 
Viestejä1191
Liittynyt16.3.2005
Vääpeli
ykskivi
Ai, nyt nämä kaksi yhdistettiin.

Huoh..

nyt näyttää siltä kuin suurimmassa osassa ketjun viesteistä ei olisi mitään järkeä.

Tuon takia ei ketjuja olisi tarvinnut yhdistää.

Die Lust zur Zerstörung ist eine schaffende Lust. - Jules Elysard

Dresden
Seuraa 
Viestejä1191
Liittynyt16.3.2005
Armitage
Saamelaisista viis, vaikka ovat prosentuaalisesti yhtä suuri vähemmistö kuin suomenruotsalaiset?

Ehkä eivät aivan...

Die Lust zur Zerstörung ist eine schaffende Lust. - Jules Elysard

Vierailija
Dresden
Armitage
Saamelaisista viis, vaikka ovat prosentuaalisesti yhtä suuri vähemmistö kuin suomenruotsalaiset?

Ehkä eivät aivan...

Lievästi ilmaistuna. Saamelaisia noin 6000, ruotsinkielisiä suomalaisia noin 290000. Eli saamelaisia on ruotsinkielisiin verrattuna Suomessa noin 2%, siis vähemmän kuin ruotsinkielisiä on suomenkielisiin verrattuna.

Vierailija
ykskivi
Toivoisin vielä, että ne (tai hän?) joka vastaa tähän 1 tai 2, miettii ainakin itsekseen vastauksen kysymykseen, olisiko hän lukenut ruotsinkielen myös, jos se olisi ollut vapaaehtoinen?

En olisi lukenut vapaaehtoisesti. Jälkeenpäin olen tyytyväinen, että pakottivat. Luultavasti en olisi myöskään suorittanut varusmiespalvelua, jos se olisi ollut vapaaehtoinen. Jälkikäteen ajatellen se oli kuitenkin hyvin kasvattava ja opettavainen kokemus, joten olen tyytyväinen, että sekin tuli käytyä. Mahdollisesti olisi saattanut jäädä oppivelvollisuuskin suorittamatta, jos kukaan (vanhemmat ja yhteiskunta) ei olisi pakottanut.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat