Suomen kielen aggressiivi

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

(Toivottavasti nyt tämä on oikea alue... )

Bongasin kirjastosta Tiede-lehden numeron 12/2010, jossa oli mielenkiintoinen juttu (suomen) kielen muuttumisesta, mutta jossa annetut esimerkit puhekieleemme (eritoten nuorison keskuudessa käytettyyn puheenparteen) pesiytyneestä "mitään-aggressiivista" kuulostivat aikamoisen oudoilta ainakin meikäläisen korvaan.

Kyse on siis siitä jupisevasta kieltomuodosta josta sana 'ei' on pudotettu pois. Esim. kaupassa teini ilmaisee kaverilleen seuraavansisältöisen lauseen

"Eivät nuo (esineet tuossa alelaarissa) mitään omenoita ole"

näin:

"...nuo mitään * omenoita ole, *."

(* = sijoita tähän vapaavalintainen muotikirosana, tavallisesti "-ttu" )

Tämä ei ole mitään erikoista, sanon itsekin noin tahtoessani ilmaista vastaavansisältöisiä lausahduksia koomisella sävyllä höystettynä.

Erikoinen taas mielestäni oli toinen lehden esimerkki, suunnilleen seuraavantapainen:

"Ei se mikään laukku ole."
-> "...se mitään laukku ole."

Tämä on mielestäni pahimman luokan epäpuhekielisyys, sillä en ole koskaan kuullut kenenkään lähipiirissäni sanovan esitetyllä tavalla tai nähnyt sitä internetissä kirjoitettuna noin. Päin vastoin, itse muotoilisiin alkuperäiseen kieltolauseen aggressiiviin seuraavasti:

"...se mikään laukku ole".

Toisin sanoen, ainoastaan kieltosana "ei" pudotetaan pois, jotta lausetta saadaan sävytettyä pontevan jupisevalla aggressiolla, eikä sanaa "mitään" suinkaan tungeta kaikkialle, kuten lehdessä muistaakseni esitettiin.

Mitä mieltä muut palstalaiset ovat? Onko puhekielikorvani väärässä?

Sivut

Kommentit (22)

Vapaa radikaali
Seuraa 
Viestejä1535
Liittynyt26.8.2009
Clarvin
Onko puhekielikorvani väärässä?

...se mitään väärässä ole.

Eiköhän tuo "mitään" ja "mikään" viittaa vieläkin ihan selvästi siihen / niihin esineisiin ja
asioihin, joihin aggressiivi kohdistuu. Itsekin ihmetttelin jutussa tuota samaa asiaa.
Mielestäni tuo mitään-mikään menee aika luonnostaan oikein. Itse käyttäisin aggressiivia suurin piirtein näin:

..tu siellä mitään sada!
..tana se mikään Mersu oo!
..tu sulla mitään fyrkkaa ole!
..skat sä mitään lottovoittoa saanu!

jne. Mutta tämä tietysti vain spekulaationa siinä tapauksessa, että joskus harhaantuisin
käyttämään aggressiivia. ..tu mä niin sivistymätön ole.

Gentlemen, start polishing your tin foil hats!

Vierailija

Mulla on sellainen mielikuva tästä aggressiivista, että se on alkunsa saanut niistä "ei noi ole mitään omenoita nähnykkään"-tyylisistä heitoista joita viljeltiin silloin pari vuosikymmentä sitten. Aika ja kielen evoluutio ovat vain tehostaneet ja tiivistäneet ilmaisun nykyiseen muotoonsa.

..mitään mistään tiedä.

Heksu
Seuraa 
Viestejä5463
Liittynyt16.3.2005
Clarvin
Bongasin kirjastosta Tiede-lehden numeron 12/2010, jossa oli mielenkiintoinen juttu (suomen) kielen muuttumisesta, mutta jossa annetut esimerkit puhekieleemme (eritoten nuorison keskuudessa käytettyyn puheenparteen) pesiytyneestä "mitään-aggressiivista" kuulostivat aikamoisen oudoilta ainakin meikäläisen korvaan.

Ihmettelin vähän samaa. Erityisesti ihmettelin, miksi sitä "mitään" piti korostaa, kyllähän aggressiivi muodostuu ihan sujuvasti ilmankin.

-> "...se mitään laukku ole."

Tämä on mielestäni pahimman luokan epäpuhekielisyys, sillä en ole koskaan kuullut kenenkään lähipiirissäni sanovan esitetyllä tavalla tai nähnyt sitä internetissä kirjoitettuna noin. Päin vastoin, itse muotoilisiin alkuperäiseen kieltolauseen aggressiiviin seuraavasti:

"...se mikään laukku ole".

Ilman muuta näin. Liekö kyse siitä, että kielitieteilijältä on lähtenyt mopo käsistä, ja on alettu väkisin muodostamaan jotain formaalia aggressiivin kielioppia?

Toisin sanoen, ainoastaan kieltosana "ei" pudotetaan pois, jotta lausetta saadaan sävytettyä pontevan jupisevalla aggressiolla, eikä sanaa "mitään" suinkaan tungeta kaikkialle, kuten lehdessä muistaakseni esitettiin.

Näin minäkin näkisin. Mitään sopii toki hyvin moniin yhteyksiin vähättelevänä ilmauksena.

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
Liittynyt4.3.2008

Kun sanotaan että se mitään Mersu ole, niin siinä kiistetään Mersulta se ydinasia joka tekee siitä Mersun. Se mitään laukku ole, ei ainoastaan väheksy laukkua laukkujen joukossa vaan ko. laukun laukkumaisuutta. Laukun laukkuutta, ydinlaukkuutta. Mulla ei tee mitään heikkoa ymmärtää mitään-sanan käyttöä agressivissa kuin agressiivissa.

Hämmentää.

Saw
Seuraa 
Viestejä6251
Liittynyt20.6.2009

eniwei hei pliis joz silleen aattelee et pitäis ninku jotai vitu sääntöi väsää nii vitu haistkaa pee tai jotai

Young man, there's a place you can go.
I said, young man, when you're short on your dough.
You can stay there, and I'm sure you will find
Many ways to have a good time.

It's fun to stay at the Y.M.C.A.
It's fun to stay at the Y.M.C.A.

Kosh
Seuraa 
Viestejä21228
Liittynyt16.3.2005
Vatkain
Kun sanotaan että se mitään Mersu ole, niin siinä kiistetään Mersulta se ydinasia joka tekee siitä Mersun. Se mitään laukku ole, ei ainoastaan väheksy laukkua laukkujen joukossa vaan ko. laukun laukkumaisuutta. Laukun laukkuutta, ydinlaukkuutta. Mulla ei tee mitään heikkoa ymmärtää mitään-sanan käyttöä agressivissa kuin agressiivissa.

*ttu se mikään agressivi tai agressiivi ole!

Son aGGressiivi.

Mutta kyllä tuo kuulostaa selittelyltä. "mitään laukku" on keksitty ilmaisu jota ei käytetä, kun taas "mikään laukku" on ymmärrettävä aj normaali aggressiivi. Ainakaan itse en ole kuunaan törmännyt tuollaiseen mitään-muotoon. Jotenka se mitään mikään aggressiivi ole!

Se oli kivaa niin kauan kuin sitä kesti.

visti
Seuraa 
Viestejä6331
Liittynyt16.11.2009

Kun nyt kielikorvaillaan, niin minä ihmettelin muutettuani Pohjanmaalta tänne Uudellemaalle, kun pikkupoika nosti ojasta kepillä jotain ja huusi "Ketä haluaa syödä sammakonkutua". Hän ei jäänyt ainoaksi, ketä puhui noin. Onko tuttua?

Tuppu L 2.0
Seuraa 
Viestejä3156
Liittynyt25.5.2009

'Ketä'-sanan olen kuullut käytettävän juuri näin, mutta kieltämättä se on hieman idioottimainen kielioppivirhe. Ulkomaiselle ihmiselle sen hyväksyn, mutta muuten on pakko aina huomauttaa.

Vapaa radikaali
Seuraa 
Viestejä1535
Liittynyt26.8.2009
Tuppu L 2.0
'Ketä'-sanan olen kuullut käytettävän juuri näin, mutta kieltämättä se on hieman idioottimainen kielioppivirhe. Ulkomaiselle ihmiselle sen hyväksyn, mutta muuten on pakko aina huomauttaa.

..toi ketään laukku oo!

Gentlemen, start polishing your tin foil hats!

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat