Kansalais Asiamies valvomaan päätöksiä täällä Suomessa

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Ehdotan, että Suomeen perustetaan Kansalais Asiamiehen virka.

Tällä Asiamiehellä olisi oikeus ja velvollisuus tutkia, miten päätökset
esim energian, autoverotuksen ja esim polttoaineisiin liittyvissä asioissa
muotoutuvat. Ketkä päätöksen ovat aikaan saaneet, sekä
mitkä tahot ovat lopullisen päätöksen asiassa tehneet ja tiedottaa
niistä julkisesti.

Suomen energiapolitiikka on todellakin vertaansa vailla.

Ensimmäisenä tehtävänään tällä Asiamiehillä olisi tutkia,
miten ja kuka on saanut aikaan tämän "uuden" bensiinin
käyttöömme.
Mitään faktaa ja käyttökokemusta asiasta ei ole ja joudumme
täällä "halpojen" autoilukustannusten maassa nyt koekaniineiksi
omilla autoillamme, polttoaineella, joka syö tiivisteet ja metallit.

Mikään EU säädös tai vastaava ei olisi asiaa pakottanut tekemään.

Autoissahan käytetään metalliseoksia ja tiivisteseoksia, jotka
ovat merkkikohtaisia ja valmistajakohtaisia jne jne

Kukaan ei tiedä mitä tapahtuu, se on fakta.

"Vanhalla" polttoaineella aletaan nyt rahastaa ja meille
nyt armeliaasti.. tiedotetaan tämänkin poistuvan tuota pikaa
jakelusta ?

Johan on markkinat ja meiningit !

Asiamiehelle olisi kyllä töitä muullakin saralla.

Antero Rantanen
040 511 5245

Sivut

Kommentit (18)

Vierailija
Mitään faktaa ja käyttökokemusta asiasta ei ole ja joudumme
täällä "halpojen" autoilukustannusten maassa nyt koekaniineiksi
omilla autoillamme, polttoaineella, joka syö tiivisteet ja metallit.



Älä käsitä väärin. En ole sitä mieltä että E10 kaataminen väkisin ihmisten tankkeihin (tai ylleensä minkään muunkaan) olisi mitenkään hyvä juttu. Mutta käsittääkseni Yhdysvalloissa on myyty etanoli pitoista bensiiniä jo pitemmän aikaa. Korjatkaa jos olen väärässä. Tuolla motoristien ja muiden mobilistien foorumeilla oli nuista materiaalien kestävyyksistä ainakin alan harrastajien mutu tietoa. Itselleni jäi sellainen fiilis että materiaali seikat eivät olisi niinkään ongelmallisia kuin sytytys ennakon ja polttoaine/ilma seos ongelmat (kone käy laihalla ym.)

Se mitä en käsitä on että kuinka lähes kaikkia kansalaisia koskevasta asiasta ei edelleenkään löydy kovin paljoa ainakaan virallista tietoa. Ottaen vielä huomioon että kyseistä polttoainetta wikipedian mukaan myydään useissa maissa en ymmärrä kuinka täällä pohjolassa on tiedotus tasolla nolla.

Virallinen tiedotus sivu näyttää ala-astelaisen tekemältä kuten myös sen sisältämä informaatio. Sivulla pitäisi mielestäni mainita auto merkkien ja mallien lisäksi myös moottorin tyyppi, koska lähes jokaista autoa valmistetaan useammalla kuin yhdellä moottorilla.
Edelleenkään en ole saanut mitään virallista tietoa siitä miksi polttoainetta autooni ei saa tankata. Foorumeilla jutustellaan kaikenlaista, mutta vaikka olen kahlannut läpi useamman ahetta käsittelevän keskustelun on info edelleen vähintäänkin ristiriitaista.

Eikä tämä polttoaine systeemi ole ensimmäinen eikä taatusti viimeinen asia jossa hanuri edellä lähdetään kipuamaan. Eli kansalais asiamiehelle olisi hommia.

Vierailija

Yhdys sanat.

Antero voisikin kertoa, että mikäs se sellainen metalli(seos) on, joka alkoholiin liukenee/hapertuu/särkyy?

Vierailija

Kiitokset Jaakko Fagerlundille kommennteista.

Metalliseoksista en tiedä, mutta sen tiedän, että esim
polttamalla epätäydellisesti huonoa polttoainetta vaikka
saunan pesässä, saa kiukaan teräksen puhki melko nopeasti.
Keskuslämmitys kattilaa poltettaessa sama
fakta.
Vaurautalohkoja ja mäntiä autoissa ?
Nykyäänhän ja jo pitkään, on kaikki alumiinia ja mitä
laatua missäkin ?

Mutta, kuten itse mainitsit esimerkin sytytys ennakosta jne
Epätäydellinen palaminen ja sen aiheuttamat asiat moottorissa ?
Muut mahdolliset esille tulevat asiat ?

En halua lietsoa mitään teoriaa ym jne,

Mutta, kyllä olisi pitänyt kaikenkaikkiaan toimia huomattavan
perusteellisemmin asiassa.
Mikä hoppu meillä Suomessa oli ottaa tämä käyttöön,
kun on hyvin tiedossa, että Suomessa on Euroopan vanhin
autokanta ?
Täällä on korjattu vanhaa hyvää kulkupeliä ja satsattu niihin ja
varaosahuoltoon ym, ei tuo nyt niin huono asia ole täällä
Pohjan perillä...
Tietysti olisi hyvä, jos siirryttäisiin uusiin ns "vähäpäästöisiin" ?,
mutta tässäkin asiassa on monta puolta..

Kyllä tämä asia pitää nyt tutkia ja perusteellisesti.

Antero Rantanen
040 511 5245

Vierailija
anteror
Kiitokset Jaakko Fagerlundille kommennteista.

Metalliseoksista en tiedä, mutta sen tiedän, että esim
polttamalla epätäydellisesti huonoa polttoainetta vaikka
saunan pesässä, saa kiukaan teräksen puhki melko nopeasti.
Keskuslämmitys kattilaa poltettaessa sama
fakta.
Vaurautalohkoja ja mäntiä autoissa ?
Nykyäänhän ja jo pitkään, on kaikki alumiinia ja mitä
laatua missäkin ?

Mutta, kuten itse mainitsit esimerkin sytytys ennakosta jne
Epätäydellinen palaminen ja sen aiheuttamat asiat moottorissa ?
Muut mahdolliset esille tulevat asiat ?

En halua lietsoa mitään teoriaa ym jne,

Mutta, kyllä olisi pitänyt kaikenkaikkiaan toimia huomattavan
perusteellisemmin asiassa.
Mikä hoppu meillä Suomessa oli ottaa tämä käyttöön,
kun on hyvin tiedossa, että Suomessa on Euroopan vanhin
autokanta ?
Täällä on korjattu vanhaa hyvää kulkupeliä ja satsattu niihin ja
varaosahuoltoon ym, ei tuo nyt niin huono asia ole täällä
Pohjan perillä...
Tietysti olisi hyvä, jos siirryttäisiin uusiin ns "vähäpäästöisiin" ?,
mutta tässäkin asiassa on monta puolta..

Kyllä tämä asia pitää nyt tutkia ja perusteellisesti.

Antero Rantanen
040 511 5245




Suurin osa päätöksistä joita Suomessa tehdän vaikuttaa olevan aivan muilla perustein tehtyjä, kuin ihmisten hyvinvoinnin. Todellakin kansalaisten tulisi kantaa vastuuta enemmän eikä antaa hallituksen tehdä mitä vain perustelematta. Emme kai me missään diktatuurissa halua elää?

Itselläni on vähäpäästoinen Nissan 80-luvulta. Onko muka totta, että jos olisin vaihtanut/vaihtaisin 5v välein autoa, niin pelastaisin sillä maailmaa? Eikö auton rakentaminenkin aiheuta päästöjä+joku toinen jatkaa täysin toimivan auton käyttöä tai se romutetaan turhaan= päästöjä.

Etanolin hinnan perusteella rakentuva tuotanto. Sademetsiin ja muihin eksoottisempiin paikkoihin perustuva kasvatus ja ruokakasvien käyttö etanoliin kontrolloimattomasti. Nämä aiheuttavat rutkasti lisää päästöjä ja tuhoa. Kaupunkijunien lisääminen, kevyen liikenteen tukeminen teollisuuden energiatehokkuuden tekninen kehittäminen olisivat oikeita tekoja.

Muistan eräällä suurella työmaalla oli satoja isotehoisia valaisimia myös hiljaisina aikoina päällä ja yötä päivää. Arviolta vähintään 600W < 1000W. Eikö esim. valaistukseen kannattaisi satsata ledejä tms?

Materiaalien käytön tehokkuus ja ylimääräisen tuotannon vähentäminen / valmiin hyödyntäminen. Jos täällä Suomessa lisätään 300% veroja lisää ja laitetaan kapulaoita tuontannon rattaisiin, niin ei se positiivisesti maailmaan vaikuta, koska esim Kiinassa rajoitteita ei ole. Tekniikan ja maalaisjärjen kautta on parempi toimia.

Vierailija
anteror
Metalliseoksista en tiedä, mutta sen tiedän, että esim
polttamalla epätäydellisesti huonoa polttoainetta vaikka
saunan pesässä, saa kiukaan teräksen puhki melko nopeasti.
Keskuslämmitys kattilaa poltettaessa sama
fakta.
Vaurautalohkoja ja mäntiä autoissa ?
Nykyäänhän ja jo pitkään, on kaikki alumiinia ja mitä
laatua missäkin ?

Eli et tiedä, mutta heittää piti silti? Jos se kerran puhki menee "melko nopeasti" se saunan kiuas jossa käytetään aika perus kuuma- tai kylmävalssattua ohutta teräslevyä, niin miten se liittyy auton moottoriin saati etanolin polttamiseen? Tunnetusti nuo autojen moottorin eivät ole puhki menneet tavallisella polttoaineella (95E), joten mikähän siinä etanolissa sen puhki laittaa?

Vierailija
anteror

Metalliseoksista en tiedä, mutta sen tiedän, että esim
polttamalla epätäydellisesti huonoa polttoainetta vaikka
saunan pesässä, saa kiukaan teräksen puhki melko nopeasti.
Keskuslämmitys kattilaa poltettaessa sama
fakta.



Tässä taitaa olla kyse korroosion ja liian korkean palamislämpötilan yhteisvaikutuksesta ohutlevyosiin.

anteror

Vaurautalohkoja ja mäntiä autoissa ?
Nykyäänhän ja jo pitkään, on kaikki alumiinia ja mitä
laatua missäkin ?



Lohkon metalliseos on aika merkityksetön asia, sillä sylinteriputket ovat edelleen terästä.

anteror

Mutta, kuten itse mainitsit esimerkin sytytys ennakosta jne
Epätäydellinen palaminen ja sen aiheuttamat asiat moottorissa ?
Muut mahdolliset esille tulevat asiat ?



Tulpat, venttiilit ja jäännöshappitunnistin karstoittuvat.

Palamiseen liittyvät ongelmat liittyvät enemmän siihen, että moottorinohjausohjelmisto on suunniteltu suuremman energiatiheyden polttoaineelle (tosin jäännöshappitunnistimen pitäisi pystyä korjaamaan asia).

Voihan sitä jokainen miettiä kuinka suuri ero on 10% etanolia ja 5% etanolia sisältävän bensan välillä.

Summa summarum, jos omaan autooni ei "E10" kävisi; ajaisin sillä silti.

Vierailija
Ehdotan, että Suomeen perustetaan Kansalais Asiamiehen virka.
Kannatan. Paitsi että Kyseisiä virkoja saisi olla jokunen kappale (IMO) ja viranhaltijan valintakriteerit hiukan tarkemmat kuin kansanedustajille.
En ihmettele yhtään että ministereitä uhkaillaan jopa kuolemalla nykyään....

Tässä taitaa olla kyse korroosion ja liian korkean palamislämpötilan yhteisvaikutuksesta ohutlevyosiin.

Tavallaan. Kyse on teräksen raerakenteen muutoksista kyseisissä liian korkeissa lämpötiloissa ja huonosta "huuhtelusta".
Kattilan sisukset tosin on valmistettu ns. "tulenkestävistä" teräksistä, jos ne on valmistettu oikein, eli sisus kestää korotettua lämpöä huomattavasti paremmin kuin tavallinen teräs (..oikein käytettynä..).
Materiaalit riippuu tietenkin kattilan tyypistä.

Vierailija
JaakkoFagerlund
anteror
Metalliseoksista en tiedä, mutta sen tiedän, että esim
polttamalla epätäydellisesti huonoa polttoainetta vaikka
saunan pesässä, saa kiukaan teräksen puhki melko nopeasti.
Keskuslämmitys kattilaa poltettaessa sama
fakta.
Vaurautalohkoja ja mäntiä autoissa ?
Nykyäänhän ja jo pitkään, on kaikki alumiinia ja mitä
laatua missäkin ?

Eli et tiedä, mutta heittää piti silti? Jos se kerran puhki menee "melko nopeasti" se saunan kiuas jossa käytetään aika perus kuuma- tai kylmävalssattua ohutta teräslevyä, niin miten se liittyy auton moottoriin saati etanolin polttamiseen? Tunnetusti nuo autojen moottorin eivät ole puhki menneet tavallisella polttoaineella (95E), joten mikähän siinä etanolissa sen puhki laittaa?



Eivät ne tavallisella polttoaineella ja oikein säädettynä puhki menekkään. Ilma/polttoaineseoksen muutos aiheuttaa sen että kone käy laihalla, josta pitemmän päälle seurauksena reikä männässä + muuta mukavaa, ellei kaasuttimia säädetä tai ruiskun ohjausta muuteta. Jos autossasi on lambda anturi se saattaa osata säätää ilma määrän oikeaksi. En osaa sanoa kuinka nopeasti laihalla ajeleminen vaurioittaa moottoria jossain 60 heppaisessa kotilossa, mutta ainakin suurempitehoisissa mopottimissa saattaa vaurio tulla äkistikin.

Vierailija
Vpää

Itselläni on vähäpäästoinen Nissan 80-luvulta. Onko muka totta, että jos olisin vaihtanut/vaihtaisin 5v välein autoa, niin pelastaisin sillä maailmaa? Eikö auton rakentaminenkin aiheuta päästöjä+joku toinen jatkaa täysin toimivan auton käyttöä tai se romutetaan turhaan= päästöjä.




Ulkomuistista ainakin Volvon ja Toyotan sivustoilta on luettavissa, mikä osa esimerkiksi hiilidioksidipäästöistä syntyy autoa valmistettaessa ja mikä osa auton käyttöiän aikana ajamisen seurauksena.
Edelleen ulkomuistista valmistuksen osuus käyttöiän päästöistä näissä laskelmissa taisi olla luokkaa 20-30%.

Aja ihmeessä vanhalla, jos toimii. Ajokilometrit ratkaisevat myös.

Vierailija

Voisin tähän liittää jokusenkin linkin kirjoituksia ja julkaistuja juttuja eri
medioissa, koskien "uutta" polttoainetta, joita olen lukenut ja joita nyt tulee
esiin päivittäin. Saman asian voitte todeta uutisia lukemalla ja muutamalla
sanalla Googlettamalla.

Toivon nyt puolestani, että olen täysin väärässä.

Pahaa pelkään, että vuoden parin kuluttua alkaa näkyä vaikutukset.
Nyt sitten jokunenkin taho loihe lausumahan;

On auton valmistajien vika, jos tätä uutta polttoainetta eivät kestä

Tässä vaiheessa, vasitenkin, voisi nyt joku vaikutusvaltainen, mielellään
erittäin painava sellainen, ottaa "puheeksi", että ainakaan tuota 98-99
entistä laatua ei nyt poistettaisi markkinoilta, joka nyt on
armeliaasti meille ilmoitettu !

Kohtahan tänne Suomeen ei voi kukaan turistikaan
saapua veneellä, autolla, moottoripyörällä jne, joka vaatii kunnon
polttoainetta !
Puhumattakaan omista kaikista vanhemmista ja harvemmin käytetyistä
laitteistamme ja kulkuneuvoista, jotka on suunniteltu säilyvälle ja kosteutta
keräämättömälle polttoaineelle, joka ei tuhoa tiivisteitä, eikä metallia !
Näillä leveyasteilla täällä Pohjan perillä, lähes arktisissa olosuhteissa.

Tulee tässä mieleen jokunen vuosi sitten tehty puhelinnumero
"uudistus", jossa kaikki maamme suuntanumerot ja puh numerot
ym vaihdettiin ja oli melkoinen bisnes.
Tässä vaiheessa ketään ei saanut puhelimeen ja oikeastaan ainoa keino, oli
soittaa ns "tiedusteluun".

Tässä on nyt sitten kysymys, hiukan toisen luokan muutoksesta ja
tuhlauksesta, muka ekologisuuden nimissä.

Malliesimerkki, kuinka huijarit käyttävät hyödykseen hyväuskoisuuttamme ja
sinänsä vakavaa ympäristökysymystämme.

Paljonkohan tarvittaisiin ja mitä, että Suomalaiset lähtisivät barrikadeille ?
Onkohan se tuo kylmyys vai mikä, että meitä on niin helppo hallita ja
saada lähes mikä tahansa päätös "läpi" ?

Antero Rantanen
040 511 5245

Mr Bauglir
Seuraa 
Viestejä1672
Liittynyt10.4.2005
JaakkoFagerlund
Yhdys sanat.

Antero voisikin kertoa, että mikäs se sellainen metalli(seos) on, joka alkoholiin liukenee/hapertuu/särkyy?




Alumiini. Sitä en osaa sanoa minkä verran polttoainejärjestelmässä alumiinia on, oisko pumpussa jotain?
Tiivisteet ja letkut (suodattimet?) on kait ne joka tuosta EtOH:sta eniten kärsii.

Mutta eikös 98 anna enemmän potkua kuin tuo etanolisotku? Eli vaikka on kalliimpaa, rahalle saa enemmän vastinetta?

Oikeiston ja vasemmiston erohan on nykyisin taantumuksellisuus ja uudistusten halu.-Puuhevonen-
Verkkomedia ja Venäjän ääni ovat asiallisia ja antavat oikeata tietoa. -pinklin1-
Huumekauppaa ei säätele mikään lainsäädäntö -:)lauri

V.A.Littaa
Seuraa 
Viestejä873
Liittynyt1.4.2008
Mr. Bauglir
JaakkoFagerlund
Yhdys sanat.

Antero voisikin kertoa, että mikäs se sellainen metalli(seos) on, joka alkoholiin liukenee/hapertuu/särkyy?




Alumiini. Sitä en osaa sanoa minkä verran polttoainejärjestelmässä alumiinia on, oisko pumpussa jotain?
Tiivisteet ja letkut (suodattimet?) on kait ne joka tuosta EtOH:sta eniten kärsii.

Mutta eikös 98 anna enemmän potkua kuin tuo etanolisotku? Eli vaikka on kalliimpaa, rahalle saa enemmän vastinetta?


Usein koko moottori on alumiinia.

Jägermeister
Seuraa 
Viestejä1013
Liittynyt23.4.2008
V.A.Littaa

Usein koko moottori on alumiinia.

Tämä ei nyt kuulu aiheeseen mutta kyllä polttomoottorissa on paljon osia, jotka eivät ole alumiinia:
Kampiakseli, sylinteriputket, vauhtipyörä, kiertokanget, männäntapit, venttiilikoneisto nokka-akseleineen. Nuo nyt ainakin.
Eli ainakin massaltaan teräs/valurauta/valuteräs edustanee vielä useimmissa moottoreissa enemmistöä.

---

Vierailija
KBolt
Kannatan. Paitsi että Kyseisiä virkoja saisi olla jokunen kappale (IMO) ja viranhaltijan valintakriteerit hiukan tarkemmat kuin kansanedustajille.
En ihmettele yhtään että ministereitä uhkaillaan jopa kuolemalla nykyään....



Eikö kansanedustajilla ole melko hyvät edellytykset hankkia tietoa tehdyistä päätöksistä? Lienee mahdollista hankkiutua kansanedustajaksi mutta toteuttaa tointa eri näkökulmasta? Unohtaa suosiolla kirkasotsaiset kuvitelmat asioihin vaikuttamisesta ja käyttää kaiken liikenevän ajan tehtyjen päätösten ja valmistelun taustojen sekä kytkentöjen avoimeen esittelyyn esimerkiksi verkkomediassa.

-

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat