Kytkimen käyttö autossa

Seuraa 
Viestejä13176
Liittynyt3.4.2005

Lähden aina liikkeelle niin että nostan sitä kytkinä, jotkut tekee niin että painaa kaasua ja sitten nostaa kytkintä kumpi on parempi keino?.

Otan aina kytkintuntumaa ennen kun lähen.

Sivut

Kommentit (53)

Vierailija

Kun painaa kaasua on hyvä päästää kytkin nopeasti jottei turhaan kulu. Ilman kaasua joutuu luistattamaan. Ei hyvä. Joillakin menee vanhoina koordinaatio ja kytkin savuaa turhaan.

Tip Vortex
Seuraa 
Viestejä679
Liittynyt10.3.2009

Minulla on molemmat jalat liikkeessä yhtäaikaa. Kaasupoljin painumassa alas ja kytkin nousemassa ylös. Kaasupoljin kuitenkin aloittaa, taktisesta tilanteesta riippuen peruskaasu ja lähtönopeus improvisoidaan. Tekniikan etu on että kytkimen kiinnittymisestä kertova nytkäys vaimenee huomaamattomaksi. Kytkin ei kuitenkaan jää luistamaan. Tekniikan katsoin autokoulunopettajalta 30 vuotta sitten. Samaa tapaa voi käyttää myös isommalle vaihtamisen yhteydessä.

Vierailija

Itse siirrän jalan jarrulta kaasulle. Silloin kun oli vielä manuaaleja, niin kaasun painamisen ja kytkimen nostamisen pystyi tekemään yhtäaikaa. Siis kytkin ottaa kiinni siinä vaiheessa, kun koneessa alkaa kierrokset hieman nousta. Liikkeellelähtö tapahtuu hienosti.

Devil
Seuraa 
Viestejä1328
Liittynyt16.3.2005

Ainakin tämän kylän vanhemmilla jäärillä on tapana lähteä (talvella) liikennevaloista sillä taktiikalla, että kaasu pohjaan ja kytkin ylös ja sitten katotaan miten pitkään renkaat sutii ennen kuin jostain löytyy pitoja.

X

Saw
Seuraa 
Viestejä6251
Liittynyt20.6.2009

No voi sitten tuommoinen vemputus olla hankalaa. Mistä sitä voi tietää milloin boksi tai muut härpäkkeet kuluu eniten!

Young man, there's a place you can go.
I said, young man, when you're short on your dough.
You can stay there, and I'm sure you will find
Many ways to have a good time.

It's fun to stay at the Y.M.C.A.
It's fun to stay at the Y.M.C.A.

CE-hyväksytty
Seuraa 
Viestejä29006
Liittynyt30.4.2005
Devil
Ainakin tämän kylän vanhemmilla jäärillä on tapana lähteä (talvella) liikennevaloista sillä taktiikalla, että kaasu pohjaan ja kytkin ylös ja sitten katotaan miten pitkään renkaat sutii ennen kuin jostain löytyy pitoja.

Se on sitä varten, ettei auto sammu risteykseen.

matti-
Seuraa 
Viestejä63
Liittynyt12.9.2009
bena
Itse siirrän jalan jarrulta kaasulle. Silloin kun oli vielä manuaaleja, niin kaasun painamisen ja kytkimen nostamisen pystyi tekemään yhtäaikaa. Siis kytkin ottaa kiinni siinä vaiheessa, kun koneessa alkaa kierrokset hieman nousta. Liikkeellelähtö tapahtuu hienosti.



Väärin. Sinä et käytä kytkintä ollenkaan, kun ei automaatissa ole kytkintä, siinä on momentinmuunnin.

Vierailija
matti-
bena
Itse siirrän jalan jarrulta kaasulle. Silloin kun oli vielä manuaaleja, niin kaasun painamisen ja kytkimen nostamisen pystyi tekemään yhtäaikaa. Siis kytkin ottaa kiinni siinä vaiheessa, kun koneessa alkaa kierrokset hieman nousta. Liikkeellelähtö tapahtuu hienosti.



Väärin. Sinä et käytä kytkintä ollenkaan, kun ei automaatissa ole kytkintä, siinä on momentinmuunnin.



Joo niin on minun automaatissani, mutta löytyy noista uudemmista kytkimiäkin. Lähinnä tarkoitin, etten nykyään käytä kytkintä vaan "siirrän jalan jarrulta kaasulle".

matti-
Seuraa 
Viestejä63
Liittynyt12.9.2009

Pitää paikkaansa.

Näissä tuplakytkin "automaateissa" on tosiaan kytkimiä ainakin.

Mutta, siinähän tietokone ohjaa sitä kytkintä. Eli se on tavallansa automatisoitu manuaali, mutta käyttäjän näkökulmasta se toki on automaatti.

JuurikinNiin
Seuraa 
Viestejä1887
Liittynyt4.3.2007

Et ilmeisesti omaa ajokokemusta vielä tarpeeksi.

Mutta älä huoli ajamalla sitä saa lisää.

Itse painelen pedaaleja ihan yht'aikaisesti, kuten edellä joku kuvasikin.

Joskus vain nostan kytkimen ja kun auto jo liikkuu ja kytkin on ylhäällä, vaihdan heti kakkoselle ja silloin taas käytän molempia jalkoja yhtä aikaa.

Käytä polkimia siten, että ajo on joustavaa. Jos jalkoja pitää miettiä liikkeelle lähdöissä, niin ajamalla se tatsi sitten löytyy.

Sinänsä kytkimelle ei ole mitään haittaa luistamisesta, levy kuluu loppuun ehkä hieman nopeammin, käytännössä tuo on merkityksetön ero.

Eri asia on jos kuivalla asfaltilla on kakkonen päällä ja kaasu pohjassa, käsijarru mielellään päällä, ja sitten kun lähtee hitaasti "kiinnittämään" niin kytkin savuaa hyvin nopeasti pilalle. Alan miehet käyttää moisen jälkeen levyä irti ja hioo sen pinnat 240:llä hiomapaperilla jälleen hieman "karheaksi" ja kastelee sen asetonilla, jonka jälkeen rääkistä "kiillottunut" levy on kuin uusi.

Suomen uusriistokapitalismin pääjehu on Sauli Niinistö. -Pirta-

Teekkari
Seuraa 
Viestejä2347
Liittynyt27.4.2008

Kyllä molempia yhtäaikaa ilman muuta. Heinätyksessä liikkeellelähdöt tulivat tutuiksi äkkinäisillä liikkeillä tulee ruumiita, kun ihmiset tippuu kasan päältä.

Otan kytkimellä ensin pintaan kiinni ja sitten lisää kaasua tai kierroksia koneesta riippuen, ettei sammu ja tämän jälkeen loput kytkimestä. Kytkin on käyttöä varten.

Everything you know, is about to change.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26890
Liittynyt16.3.2005
JuurikinNiin
Sinänsä kytkimelle ei ole mitään haittaa luistamisesta, levy kuluu loppuun ehkä hieman nopeammin, käytännössä tuo on merkityksetön ero.



Kun näillä säillä tekee kytkinremppaa pihalla puutteellisilla vehkeillä, voi varmaan päätyä toisenlaiseenkin johtopäätökseen asian merkityksellisyydestä. Nykyautoissa kuitenkin kytkin kestää oiken ajettuna sen minkä autokin.

Vierailija

Joo. Vaan yrittäkääs isokenkäiset ajaa tällä Sierra 2.0 RS ralliviritteisellä

Jossa on tälläiset polkimet. Kaasua ja jarrua voi painaa oikealla jalalla yhtä aikaa. Noin sitä autoa ohjataan rallipoluilla tiukoissa paikoissa.

Edesmennyt koirani ainakin oivalsi asian

Minä en ole vieläkään oppinut ajamaan automaatilla liukkailla keleillä. En jotenkin luota sellaisen auton hallintaan, siis itseeni.

Kaippa tuo kytkin kuluu eniten siten, että kuski lepuuttaa vasenta jalkaansa polkimen päällä. Normaali kulutusta varten se levypakka on tehty, vaan ei luistattamiseen. Liikennevaloissa käsijarru päälle, ei kytkintä luistamalla paikallaan oloa.

Jotenkin ei ole tullut mieleenkään avauksen sanoma. Tuo kytkimen käyttö täyttyy lähteä selkäytimestä, sitä sen koommin ajattelematta.

Lurulude
Seuraa 
Viestejä248
Liittynyt23.3.2007

Eipä tuota kytkintä jaksa polkea kuin liikkeellelähdössä.. Silloin jollain väännöttömällä pukkubensalla kaasun taputusta ja kytkin ylös. Kertaakaan tuolla tavalla ei ole sammunut, eikä kierrokset nousseet yli 100rpm tyhjäkäynnistä. Tai no näissä uusissa sähkökaasuromuissa ei tartte tuota pumppaustakaan, ecu hoitaa sen automaattisesti.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat