Sinkkivalu

Seuraa 
Viestejä26832
Liittynyt16.3.2005

Yritin valaa metalliesinettä sinkistä. Metalli oli peräisin Bilteman veneanodista, sulatin sen uudenvuoden valukauhalla ja kaadoin yksipuoleiseen kipsistä tehtyyn muottiin. Metallin pintajännitys oli kuitenkin niin suuri, että se ei täyttänyt muottia kunnolla. Millähän sitä saisi alennettua? Auttaisiko muotin kuumennus tai sulan kuumennus reippaasti sulamispisteen yli?

Sivut

Kommentit (60)

Vierailija

Tinaa/lyijyä "kuumemmat" metallit vaativat yleensä ainakin kosaanin, ja sen seuraksi mielellään upokkaan polttouunissa.

Pronssiin tarttee jo ilma-ahtimen.

Vierailija
Neutroni
Yritin valaa metalliesinettä sinkistä. Metalli oli peräisin Bilteman veneanodista, sulatin sen uudenvuoden valukauhalla ja kaadoin yksipuoleiseen kipsistä tehtyyn muottiin. Metallin pintajännitys oli kuitenkin niin suuri, että se ei täyttänyt muottia kunnolla. Millähän sitä saisi alennettua? Auttaisiko muotin kuumennus tai sulan kuumennus reippaasti sulamispisteen yli?



Eikös siihen voisi tehdä kipsistä kannen, johon poraa senkatun reijän suppiloksi ja kaataa aika täyteen. Muutama ilmareikä kannattaa kai porata lisäksi.

Mikä siitä pitäisi tulla?

Vierailija

Minä täryyttäisin muottia kaadon aikana. Mitään kokemusta ei tosin metallivaluista juurikaan (joskus lyijykuulia valanut, siinäkin auttoi kopautus)

Vierailija

Helpottaa kummasti, kun muotti täyttyy alhaalta ylös, eli valukanava johtaa muodon alle ja muodon päällä on ilmaukset tarpeellisissa paikoissa. Sulan lämpötila tulisi olla jonkin verran sulamispisteen yli, jotta se ei ryydy sinne muottiin heti. Samoin muotin lämmitys auttaa ja tämä lämmitys myös poistaa mahdollisen veden sieltä muotista, näin vähentäen höyryräjähdyksen riskiä (ts. kuumaa höyryä ja sulaa metallia naamalle).

Ainuttakaan sinkkivalua en ole tehnyt, mutta alumiinin kaatovalumuotteja ja painevalumuotteja on tullut raapittua useampiakin kasaan.

Edit: Kuva ketuiksi menneestä kappaleesta olisi hyvä, koska siitä näkisi heti valuvirheet ja tietäisi kertoa, että mikä ne aiheuttaa.

Vierailija

Ensinnäkin, kipsimuottia ei pidä koskaan käyttää jos ei ole polttanut sitä ensin, ja sitten säilönyt ilmatiiviiseen tilaan ettei se ime kosteutta ilmasta. Jos metalli kuplii muotissa, kielii se kosteudesta, ja silloin tulee paska valu.

Jos sekä muotti että metalli hehkuu kaadettaessa, niin hyvät saumat saada hyvä valu aikaiseksi.

Tuo muotin tärisyttäminen nyt ei kannata, ainakaan kipsimuotin, sillä menee vaan se muotti rikki.

Mutta jos haluaa tosi tarkkoja yksityiskohtia niin tarvitsee sentrifugivalun, eli muotti pistetään pyörimään sentrifugin lailla kun kun kaato on tehty. Hammaslääkärit käytti ainakin ennen tekohampaiden valuun sellaisia.

Höyryräjähdyksen riskiä ei pidä koskaan vähentää, vaan se pitää eliminoida, ainakin jos on kyse kuumista metalleista, kuten pronssi tai rauta.

Vierailija
hOx
Minä täryyttäisin muottia kaadon aikana. Mitään kokemusta ei tosin metallivaluista juurikaan (joskus lyijykuulia valanut, siinäkin auttoi kopautus)



Minullakin on tapana esittää asiantuntijaa kun en tiedä yhtään mistä puhun. No ei vaiskaan, en nyt ole niin hölmö.

Vierailija
Armitage
hOx
Minä täryyttäisin muottia kaadon aikana. Mitään kokemusta ei tosin metallivaluista juurikaan (joskus lyijykuulia valanut, siinäkin auttoi kopautus)



Minullakin on tapana esittää asiantuntijaa kun en tiedä yhtään mistä puhun. No ei vaiskaan, en nyt ole niin hölmö.



Ai jaa, missähän minä asiantuntijaa esitin? Aika selkeästi toin esiin, ettei ole ominta aluettani.

Saa kait sitä esittää ideoita mikä saattaa auttaa.

Vierailija
hOx
Armitage
hOx
Minä täryyttäisin muottia kaadon aikana. Mitään kokemusta ei tosin metallivaluista juurikaan (joskus lyijykuulia valanut, siinäkin auttoi kopautus)



Minullakin on tapana esittää asiantuntijaa kun en tiedä yhtään mistä puhun. No ei vaiskaan, en nyt ole niin hölmö.



Ai jaa, missähän minä asiantuntijaa esitin? Aika selkeästi toin esiin, ettei ole ominta aluettani.

Saa kait sitä esittää ideoita mikä saattaa auttaa.




Joo, se on hemmetin hyvä neuvoa väärillä neuvoilla toisia asioissa joista ei mitään tiedä. Viikon verran kun kaikki toimisivat sillä tavalla, niin eiköhän saataisi maailmanloppu aikaiseksi.

Jos joku tekee kipsimuotin ja ei osaa seossuhteita kunnolla, niin muotti ei kestä täristämistä, vaan halkeaa, ja siten menee koko homma täysin poskelleen. Tosin voi se mennä muutenkin siinä vaiheessa. Neuvosi vaan ei auta mitään ja pahimmassa tapauksessa haittaa. Miksi siis sellaista pitää mennä laukomaan?

Miten ajattelit täryyttää sitä muottia muuten? Jollain täryyttimellä vai?

Vierailija

Eiköhän se kipsimuotinkin särkyminen riipu vähän siitä, paljonko sitä rasitetaan. Täryyttää voi aivan vähänkin.

Ei ole pakko kokeilla neuvoa, jos se tuntuu huonolta.

Toisaalta, yhden kipsimuotin särkyminen neuvoa kokeillessa tuskin on maailmanloppu? Meuhkaat asiasta, ikäänkuin kyseessä olisi ydinreaktorin ajaminen kriittiseen tilaan. Tuskinpa tämä nyt sentään niin big deal on vaikka vähän kokeilee eri tapoja saada tasainen valu? Muottejahan menee kuitenkin jokatap piloille/uusiksi valuhommissa, jos kerta kipsillä duunaa.

PS. Alien elokuvastako oman kuvasi löysit?

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26832
Liittynyt16.3.2005

Yritän valaa puolapyöriä. Puolat ovat ohuemmasta päästään 2 mm leveitä ja noin 15 mm pitkiä. Puolat eivät täyttyneet kunnolla, vaan metalli jäi elohopeapisaran tavoin korkeaksi pisaraksi muotin päälle. Kuumensin sulaa jonkin aikaa sulamisen jälkeen, joten ei se aivan jähmettymispisteessä ollut.

Tuo kosteus saattoi olla osasyynä. Pidin muottia vuorokauden leivinuunissa kuivumassa (100-50 asteessa), mutta se ei näköjään riittänyt. Pientä kuplimista siinä oli, kun kaadoin metallia, mutta ei mitään dramatiikkaa. Mutta en sitten tiedä, onko se koko ongelma. Teen nyt uuden muotin ja kuumennan sen tavallisessa uunissa 300 asteeseen. Kuinka kauan sitä pitäisi pitää 300 asteen lämmössä kosteuden poistumiseksi?

Toinen ongelma on tuo kipsi. Jostain syystä tähän mennessä on yksi muotti neljästä yrityksestä onnistunut. Sen voisi ilomielin korvata jollain helpommalla aineella. Mistähän saisi valuhiekkaa pieninä määrinä? Millainen laatu sopii tämänkaltaiseen työhön? En viitsisi tehdä mitään ihmeellisiä suljettuja muotteja kanavineen, jos se ei ole aivan välttämätöntä, koska koneistan pyörät joka tapauksessa mittoihinsa oleellisilta pinnoilta. En myöskään halua sulattaa sinkkiä kuumempia metalleja tällä tietotaito- ja välinetasolla.

Jorma
Seuraa 
Viestejä2350
Liittynyt27.12.2008
Neutroni
Yritän valaa puolapyöriä. Puolat ovat ohuemmasta päästään 2 mm leveitä ja noin 15 mm pitkiä. Puolat eivät täyttyneet kunnolla, vaan metalli jäi elohopeapisaran tavoin korkeaksi pisaraksi muotin päälle. Kuumensin sulaa jonkin aikaa sulamisen jälkeen, joten ei se aivan jähmettymispisteessä ollut.

Tuo kosteus saattoi olla osasyynä. Pidin muottia vuorokauden leivinuunissa kuivumassa (100-50 asteessa), mutta se ei näköjään riittänyt. Pientä kuplimista siinä oli, kun kaadoin metallia, mutta ei mitään dramatiikkaa. Mutta en sitten tiedä, onko se koko ongelma. Teen nyt uuden muotin ja kuumennan sen tavallisessa uunissa 300 asteeseen. Kuinka kauan sitä pitäisi pitää 300 asteen lämmössä kosteuden poistumiseksi?

Toinen ongelma on tuo kipsi. Jostain syystä tähän mennessä on yksi muotti neljästä yrityksestä onnistunut. Sen voisi ilomielin korvata jollain helpommalla aineella. Mistähän saisi valuhiekkaa pieninä määrinä? Millainen laatu sopii tämänkaltaiseen työhön? En viitsisi tehdä mitään ihmeellisiä suljettuja muotteja kanavineen, jos se ei ole aivan välttämätöntä, koska koneistan pyörät joka tapauksessa mittoihinsa oleellisilta pinnoilta. En myöskään halua sulattaa sinkkiä kuumempia metalleja tällä tietotaito- ja välinetasolla.


300 astetta alkaa olla maksimilämpö, mitä tavallinen kipsi kestää. Kidevesi alkaa irrota ja jäljelle jää vain kipsi lauhetta samaa, jolla aloitit. Toivottavasti kipsisi on valumuotteja varten tarkoitettu. Onnea yrityksille.
Saattaa olla myös, että sinkkianodit eivät ole valuominaisuuksiltaan samaa luokkaa valamiseen tarkoitetun sinkin kanssa.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26832
Liittynyt16.3.2005
Jorma
300 astetta alkaa olla maksimilämpö, mitä tavallinen kipsi kestää. Kidevesi alkaa irrota ja jäljelle jää vain kipsi lauhetta samaa, jolla aloitit.



Olenkin miettinyt, voisiko sudeksi meneitä muotteja ennallistaa jauhoksi, mutta olen luullut siihen tarvittavan jotain älytöntä lämpöä. Täytyy sitten ehkä tyytyä hieman matalampaan lämpötilaan.

Toivottavasti kipsisi on valumuotteja varten tarkoitettu.



No ei ole. Mutta katsoin jonkun valukipsin soveltuvan jopa pronssivaluihin, niin ajattelin tavallisen käyvän sinkille.

Saattaa olla myös, että sinkkianodit eivät ole valuominaisuuksiltaan samaa luokkaa valamiseen tarkoitetun sinkin kanssa.



Varmaan anodi on halvinta mahdollista sinkkiä, kun taas valuun seostetaan jotain seosaineita. Mutta ei tässä tarkkuusvalusta ole kyse.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat