2%maito-tehtävä

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Tarkoitus olisi valmistaa 1 litra 2%:sta maitoa eli 20 g rasvaa litrassa. Valmistusaineina kevytmaito (1,5%) ja täysmaito (3,5%). Paljonko noita maitoja pitää kutakin sekoittaa, että saa tasan litran 2%:sta maitoa?
Ajattelin tätä kysymystä jääkaapillani ja rupesin laskemaan, mutta se ei ollutkaan niin helppoa kuin kuvittelin tai sitten olen tyhmentynyt. Osaako joku laskea?

Kommentit (11)

Vierailija
Kysynpä vaan
Eiköhän tuo ole 0.75l ja 0.25l

Päättelitkö päässäsi vastauksen vai käytitkö jotain kaavaa?
Itse aloin paperille hahmottelemaan laskukaavaa tuosta ja perseelleen meni.

Vierailija

Ok. Vaikeutetaampa tehtävää.
Täytyy saada 2%:sta maitoa. Tällä kertaa maidot ovat 1,234%:sta ja toinen 3,621%:sta.
Millähän kaavalla tuon voisi laskea?

Vierailija
kabus
Täytyy saada 2%:sta maitoa. Tällä kertaa maidot ovat 1,234%:sta ja toinen 3,621%:sta.

(1-x) * 0.01234 + x * 0.03621 = 0.02
Auki saa laskea itse. Tulos on oikea ja kaava yleispätevä.

Vierailija
Hybrid
kabus

(1-x) * 0.01234 + x * 0.03621 = 0.02
Auki saa laskea itse. Tulos on oikea ja kaava yleispätevä.

x = (0,02 - 0,01234) / (0,03621 - 0,01234)
x = 0,321
eli 32,1 prosenttia tuota enempirasvaista ja loput vähempirasvaista, jos meni oikein ...

Vierailija

Vastaava juttu ollut ennenkin. Itse ajattelen rasvaprosenttien muutoksia, mitkä ovat kääntäen verrannollisia tarvittaviin maitomääriin:

V1 / V2 = dp2 / dp1 = (3,621 - 2) / (2 - 1,234) = 1,621 / 0,766

Rasvaisempaa tarvitaan siis 0,766 / 2,387 l = 0,321 l

Ronron
Seuraa 
Viestejä9265
Liittynyt10.12.2006

Aina kun itselläni tulee vastaan jokin vastaava probleema joka pitäisi laskea/selvittää, jään pohtimaan asiaa kynän ja paperin ja kenties laskimen kanssa, koska se on hauskaa. Kyllä se useimmiten ihan silleen selviää, eikä tarvitse kysellä muilta, ellei ole kyseessä jokin lasku jossa vaaditaan lukiotaitoja. Lukion olen toki käynyt ihan pitkällä matikalla mutta en muista sieltä enää mitään.. integrointia tuskin koskaan edes kunnolla ymmärsin. Tämä lasku on kuitenkin aika simppeli ja pienellä ajattelulla hahmottuu paperille ihan yläastematikalla, eikös. Täytyy vaan miettiä.

くそっ!

Vierailija

Hyvä iltapähkinä!

Itse laskin yhtälöparilla:

y + x = 1

15y (g/l) + 35x (g/l) = 20 (g/l)

=> x = 1-y ja 20y=15 <=> y = 3/4

=> x = 1/4 eli ohuempaa maitoa 0,75 litraa ja paksumpaa maitoa 0,25 litraa

Vierailija
Ronron
Aina kun itselläni tulee vastaan jokin vastaava probleema joka pitäisi laskea/selvittää, jään pohtimaan asiaa kynän ja paperin ja kenties laskimen kanssa, koska se on hauskaa. Kyllä se useimmiten ihan silleen selviää, eikä tarvitse kysellä muilta, ellei ole kyseessä jokin lasku jossa vaaditaan lukiotaitoja. Lukion olen toki käynyt ihan pitkällä matikalla mutta en muista sieltä enää mitään.. integrointia tuskin koskaan edes kunnolla ymmärsin. Tämä lasku on kuitenkin aika simppeli ja pienellä ajattelulla hahmottuu paperille ihan yläastematikalla, eikös. Täytyy vaan miettiä.

Jep. Helppo tehtävä oli, mutta en jaksanut ruveta laskemaan tai olen tyhmentynyt, kuten aloitus viestisssä sanoin.

Uusimmat

Suosituimmat