Kuinka kehittyä hyväksi "seuramieheksi"?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Olen tylsä.

En osaa keskustella miellyttävällä tai kiinnostavalla tavalla. Juttua kyllä useimmiten riittää, mutta sen prosessoiminen järkevästi sanoiksi keskusteluun on hankalaa. Eli minulla saattaa olla muutama ihan kerrottava asia mielessäni, mutten osaa kertoa sitä "kivalla" tavalla. Joko selitän asian liian pitkästi ja pitkäveteisesti tai sönkötän niin, että vastapuoli ei saa selvää.

Haluaisin oppia keskustelemaan spontaanisti. Usein suunnittelen mielessäni, miten kerron jonkin asian. Nopeasti etenevässä keskustelussa ei aikaa miettimiselle ole.

Välillä myös jutun keksimisessä on vaikeuksia. En osaa puhua paskaa tai kehittää juttua tyhjästä.

Vastapuolen kertoessa aiheesta, josta en tiedä mitään esitän liian tyhmiä tai yksinkertaisia kysymyksiä ilmaistaakseni kiinnostukseni. Tästä seuraa se, että minua aliarvioidaa älyllisesti. Haluan myös vastailla muuten kuin "joo" ja "jaa" tai esittää pelkkiä kysymyksiä.

On vain masentavaa olla liki 20-vuotias ja tiedostaa olevansa tylsää seuraa ja ahdistaa huomata kun seurassani ei viihdytä

Sivut

Kommentit (149)

Vierailija
Pykälä
Haluaisin oppia keskustelemaan spontaanisti. Usein suunnittelen mielessäni, miten kerron jonkin asian. Nopeasti etenevässä keskustelussa ei aikaa miettimiselle ole.

Jos todella haluat sitä, niin kannattaa lukea jokin aiheeseen liittyvä kirja. Veikkaisin, että niissä sanotaan, että sinun pitää oppia tunnistamaan erilaisten puhetilanteiden hahmot ja opetella ulkoa näihin hahmoihin jokin puherunko, jota ohjaat tilanteenmukaisesti.

Pykälä
Välillä myös jutun keksimisessä on vaikeuksia. En osaa puhua paskaa tai kehittää juttua tyhjästä.

Paskanjauhaminen on talentti, mutta ei siinäkään voi kehittyä mestariksi täysin ilman harjoittelua. Tarvittava knowhow ei tule tyhjästä. Tosin moni elämänsä jälkipuoliskolla oleva on kiitollinen tämän taidon puutteesta.

Pykälä
Vastapuolen kertoessa aiheesta, josta en tiedä mitään esitän liian tyhmiä tai yksinkertaisia kysymyksiä ilmaistaakseni kiinnostukseni. Tästä seuraa se, että minua aliarvioidaa älyllisesti. Haluan myös vastailla muuten kuin "joo" ja "jaa" tai esittää pelkkiä kysymyksiä.

Kuulostaa siltä, että voisit harkita seuran vaihtamista.

Vierailija

Ainoa ongelmasi on, ettet välitä muista ihmisistä tarpeeksi.

Ei tarvi olla innoissaan, mutta aidosti kiinnostunut.

Ajattele jos menisit Marsiin, ja tapaisit siellä ihmisen? Olisit takuulla kiinnostunut hänen elämästään.

Vierailija

Kyllä mä oon aidosti kiinnostunut, ihmisille vain syntyy joskus se käsitys lyhytsanaisista vastauksista etten olisi. Jotkut vielä suuttuvat, varsinkin naispuoliset ihmiset. Toki tähän vaikuttaa keskustelijan asenne; jos päävastuu keskustelun etenemisestä siirretään minulle "puhu jotain!".

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26854
Liittynyt16.3.2005
Pykälä
Olen tylsä.

Tuttu tunne nuoruusvuosilta.

Ei tähän ole mitään temppukikkaa. Sinun pitää vain pakottaa itsesi sosiaalisiin tilanteisiin ja sitten aktiiviseksi niissä. Oppimisprosessi on äärettömän hidas ja tuskainen, mutta 10-20 vuodessa olet jo kehittynyt taviksen tasolle. Voi kun sosiaaliset taidot olisivatkin opittavissa yhtä helposti kouluissa tai kursseilla, kun tiedolliset asiat tai käsityön teko, niin maailma olisi varmasti paljon onnellisempi paikka.

On vain masentavaa olla liki 20-vuotias ja tiedostaa olevansa tylsää seuraa ja ahdistaa huomata kun seurassani ei viihdytä

Tai sitten ratkaiset asian niin kuin useimmat sosiaalisesti toistaitoiset, esimerkiksi minä. Vetäydyt sellaiseen porukkaan, jossa sinut hyväksytään. Tuossa iässä se ei vielä ole helppoa, mutta kunhan muutaman vuoden opiskelet ja pääset jyvälle tulevaisuuden työurasta, luultavasti työ- ja opsikelukavereinasi on sellaisia, joiden kanssa voit keskustella samalla tasolla. Sosiaalisesti kömpelöt naiset kiinnostuvat yleensä kaltaisistaan miehistä siinä 25-30 vuotiaina, minkä jälkeen sinulla on mahdollisuus suhteeseen ja perheeseen. Ne naiset, jotka ovat parikymppisenä miehen perässä, vaativat sen täyden palvelun viihdetoimittajan, joka pitää keskustelut yllä, järjestää huippukokemuksia ja ottaa selkeän vastaavan johtajan roolin, mikä antaa naiselle helpon elämän ja mahdollisuuden syyttää kaikista ongelmista miestä.

Wiisas
Seuraa 
Viestejä3197
Liittynyt22.11.2007
Pykälä
En osaa keskustella miellyttävällä tai kiinnostavalla tavalla. Juttua kyllä useimmiten riittää, mutta sen prosessoiminen järkevästi sanoiksi keskusteluun on hankalaa. Eli minulla saattaa olla muutama ihan kerrottava asia mielessäni, mutten osaa kertoa sitä "kivalla" tavalla. Joko selitän asian liian pitkästi ja pitkäveteisesti tai sönkötän niin, että vastapuoli ei saa selvää.

Jotenkin luulen, että parempi on olla aidosti välillä hiljaa kuin yrittää höpöttää jonninjoutavaa. Puhu sen verran kun on sanottavaa. Ei se tee ihmisestä tylsää seuraa.

Ihmettelin viime kesänä, että mikä puheen määrä on toisesta miellyttävää. Olimme mieheni kanssa juhlissa joissa oli vieraana nainen, jolla oli ollut aivoveritulppa ja hän ei puhunut. Hän siis on ihan täysjärkinen, mutta ei pysty muodostamaan kuin yksittäisiä sanoja esimerkiksi joo, ei, niin,.. Minä tiesin tämän, mieheni ei. Juttelimme illalla pienessä kuuden hengen porukassa ja myöhemmin kotimatkalla mieheni totesi kyseisen naisen olevan todella mukava. Niin hän on minustakin, mutta tuntui oudolta, ettei mieheni ollut huomannut toisen puhumattomuutta. Tosin he puhuivat varmaan saman verran ja osallistuivat keskusteluun, joka oli sellaista vieraiden tyhjänpuhumista. Tätä jäin ihmettelemään, itse kun olen lähinnä höpöttäjä.

Tämä pitkä alustus siihen, ettei seuramiehen tarvitse puhua höpöttää, tärkeintä on osallistua keskusteluun ja siihen riittää mielenkiinto ihmisiin. Kun eleet ja olemus viestii aidosta ystävällisyydestä, se riittää.

"kyllä kaikki vielä iloksi muuttuu"

DedMoroz
Seuraa 
Viestejä18367
Liittynyt16.3.2005
Pykälä
Olen tylsä...

Moi.

Ensimmäinen juttu mitä kritisoisin, niin on tuo lähestymistapasi. Ihminen on tylsä vain jos kuvittelee olevansa tylsä. Asioita ei tarvitse kertoa "kivasti". Monasti on jopa aika paha tyylirikko "kivailla".

Keskustelu ei ole sitä, että esitetään jotain tai miellytetään toisia. Kun puhuu asioista, jotka aidosti kiinnostaa itseä, niin ei se niin vaikeaa ole. Jos intressit eivät kohtaa millään tasolla, niin se aikaisemmin mainittu seuran vaihtaminen voisi olla aika hyvä ajatus.

Jos kuitenkin haluat olla seurallinen po. hiippakunnassa, niin ole kiinnostunut niistä asioista, mistä ne seurueesi muutkin jäsenet ovat. Jo sillä, että lukee päivän lehden otsikot ja seuruettasi/itseäsi kiinnostavat aiheet tarkemmin, saat lisää sanoja sanottavaksesi. Uusia lauserakenteita ja ennen kaikkea tietoa. Tietoa saa vain lukemalla ja olemalla itse aktiivinen tiedonhakija. Oli kiinnostuksen kohde mikä tahansa.

Jos haluaa vain osoittaa olevansa kiinnostunut, mutta et itse jaksa panostaa aiheen seuraamiseen, niin ota nyt kuitenkin perussetti aihepiiristä hallintaa ennen kuin avaat suusi, että et anna kauhean tyhmää kuvaa itsestäsi. Tai sitten vain myönnä, että et tiedä hittojakaan koko aiheesta. Kaikkien ei tarvi tietää kaikkea kaikesta.

Ihmiset jakautuu jossain vaiheessa pääasiassa kahteen tyyppii: niihin joita kiinnostaa isosti joku suppea alue ja niihin, joita kiinnosta vähän kaikki. Tätä kannattaa miettiä omalta kohalta, ja pitää omista jutuista kiinni, ettei ala vaikuttaa tuuliviiriltä. Ja kun itsellä on itsestä kohtuullisen selkeä näkemys, niin myös muiden on helpompi lähestyä sinua, kun olet tavallaan ennakoitavissa. Ennakoitavuus keskustelussa hankitaan hankkimalla tietoa kyselemällä. Tässäkin on pääasiassa kaksi suuntausta. Toiset kartoittavat työ-, koulutus- ja perhetaustadataa ja sitä kautta muodostavat käsityksiä ja sopivia keskustelunaiheita. Toiset taas perehtyvät persoonaan ja lähestyvät sitä kautta.

Vimoseksi sanoisin, että kaikki eivät voi olla seurakunnan pääpellejä. Ja se on pitkässä juoksussa melko raskasta, kun jossain vaiheessa muut olettavat lähtökohtaisesti tyypiltä aina vaan uusia juttuja. Menee ennemmin tai myöhemmin sellaisella tyypillä pelkäksi paskanjauhamiseksi koko homma. Ja se se vasta tyhmää on.

I usually give people more chances than they deserve but once I'm done, I'm done.

planetisti
Seuraa 
Viestejä463
Liittynyt22.9.2008

Yritä myös löytää itsesi noin ylipäätään. On kuitenkin hyvä, että olet tiedostanut tilanteen, jota haluat muuttaa.

Itselläni koko nuoruusaika oli observointia. Nykyään osaan vähän paremmin jutella, mitä abstraktimpi aihe sen parempi, mutta edelleen tiedostaminen häiritsee - miten voin kehittyä persoonana, jos tiedostan itseni täysin? Myös sosiaaliset tilanteet tuntuvat triviaaleilta...

Mutta totuus on se, että ihmisiä mielenkiintoisempia, hullumpia, arvaamattomampia ja korvaamattomampia koneita ei ole. Tämän tajuamiseen voi mennä kymmeniä vuosia. Tämä ehkä illuusiomainenkin sosiaalisuuden "tajuaminen" pitää kääntää teoiksi, kuten juttelemiseksi, erityisesti sellaiseksi kokeilevaksi toiminnaksi, jossa muiden ihmisten mielialaa aktiivisesti kohotetaan.

Sanoisin, että tällaiset pohdinnat ja sosiaalisuuden ongelmat vain lisääntyvät tulevaisuudessa, johtuen informaatiotulvasta, koneista, inhimillisyyden vähenemisestä ympäri maailmaa.

Paul M
Seuraa 
Viestejä8560
Liittynyt16.3.2005

Miksi yrittää jotain muuta kuin on? Teeskentelijät huomaa ensimmäisestä eleestä. Roolit ovat myös kaapissa elämistä.

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

Vierailija

Oletko tylsä vai luuletko vain olevasi? Usein ihmisellä on täysin väärä käsitys itsestään. Harvan ihmisen seuraan kauheasti on tunkua. Olet vielä tosi nuori (niin tätimäiseltä kuin tämä kuulostaakin). Tekisi mieli sanoa vielä, että useimmat ovat iässäsi epävarmoja itsestään, mutta sitten kuulostan jo liikaa terveydenhoitajalta.. Kysymyksesi tuntuvat tyhmiltä vain sinusta itsestäsi? Tunnetko itsesi tylsäksi kaikessa seurassa? Jos tulee mieleen ihmisiä, joiden seurassa viihdyt hyvin ja he näyttävät viihtyvän, vaikka vain joku ihminen, ole enemmän heidän seurassaan. Kun saa myönteisiä kokemuksia, itsetunto vahvistuu.

Tunnen paljon ihmisiä, jotka ovat tylsiä ja ärsyttäviä (=jaarittavat jossain palaverissa vähän väliä vartin jostain joka ei yhtään liity asiaan, tai pyrkivät jaarittamaan ellei heitä keskeytetä), mutta itse he luulevat olevansa toooosi mielenkiintoisia seuramiehiä ja -naisia. Tyylisi on paljon parempi. Ihailtavaa, että haluat kehittyä. Kiinnostus toisia kohtaan on kaiken perusta. Kunpa onnistuisit unohtamaan sen kiusaavan ajatuksen, että olet tylsä, ehket olekaan.

Ja höpön löpön, että kaikki parikymppiset seurustelevat naiset vaatisivat viihdyttäjää ja helppoa elämää.

Vierailija
planetisti

Myös sosiaaliset tilanteet tuntuvat triviaaleilta...

Mutta totuus on se, että ihmisiä mielenkiintoisempia, hullumpia, arvaamattomampia ja korvaamattomampia koneita ei ole. Tämän tajuamiseen voi mennä kymmeniä vuosia.

Ihmiset ovat myös tylsiä, hitaita, ennalta arvattavia ja mielikuvituksettomia juntteja. Tämän tajuamiseen meni minulta 25vuotta ja siihen asti uskoin muilta saamani palautteen vuoksi, että olin itse jotenkin viallinen.
Kaipaan ihmisten seuraa, mutta ihmiset yleensä ovat vain jumalattoman tylsiä seuralaisia kaavamaisine sosiaalisine rituaaleineen ja kehää kiertävine, perustelemattomine ajatuksineen. Onneksi ihan kaikki eivät ole samanlaisia.
Tulin jossain vaiheessa varsin hyväksi seuramieheksi, mutta elimistöni ei tarjoa palkkiota pitkässä juoksussa kaavojen toistamisesta ja enimpien sosiaalisten suhteiden ylläpito alkoi tuntua enemmänkin ajanhukallta.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26854
Liittynyt16.3.2005
Gouhten
Ja höpön löpön, että kaikki parikymppiset seurustelevat naiset vaatisivat viihdyttäjää ja helppoa elämää.

Eivät toki. Useimmat haluavat keskittyä opintoihin, uransa käynnitämiseen, harrastuksiin, sosiaalisiin rientoihin kaverien kanssa ym. toimintaan ja päättävät tarkoitusella, että sukupuolisuhteet saavat odottaa.

Ja tietysti niitä tylsimyksiäkin on, jotka jo teininä löytävät toisensa, mutta kyllä valtavirtakuvio nuorilla ihmisillä on se, että mies on aloitteellinen niin suhteen alussa kuin sen kestäessä ja tarjoaa viihdettä, johtajuutta ja sosiaalista statusta vastineeksi naisen seksuaalisesta kiinnostuksesta. Tylsä nössömies ei vain saa edes tylsän nössönaisen housuja märiksi. Se on parempi ilman kuin Hillman.

Vierailija

Eikös paras keino oppia hyväksi seuramieheksi ole hankkia työpaikka jossa on pakko koko ajan höpöttää erilaisten ihmisten kanssa. Siinä oppii väkisinkin olemaan ajattelematta mitä muut sinusta ajattelevat, joka on yksi suurin syy sosiaaliseen epävarmuuteen. Toiseksi saa kokemusta höpöttämisestä sekä jatkuvasti uusia jutunaiheita muilta.
Ja se jutustelun prosessointikin automatisoituu ja nopeutuu koko ajan. Vapautunut ja sosiaalisiin tilanteisiin tottunut olemus saa myös toisen osapuolen vapautumaan, jolloin päästään helpommin samalle aaltopituudelle. Varmana on myös helpompi hymyillä ja vitsailla, joka poistaa viimeiset jäykkyydet jutustelusta.

Vierailija
Neutroni

Eivät toki. Useimmat haluavat keskittyä opintoihin, uransa käynnitämiseen, harrastuksiin, sosiaalisiin rientoihin kaverien kanssa ym. toimintaan ja päättävät tarkoitusella, että sukupuolisuhteet saavat odottaa.

Ja tietysti niitä tylsimyksiäkin on, jotka jo teininä löytävät toisensa, mutta kyllä valtavirtakuvio nuorilla ihmisillä on se, että mies on aloitteellinen niin suhteen alussa kuin sen kestäessä ja tarjoaa viihdettä, johtajuutta ja sosiaalista statusta vastineeksi naisen seksuaalisesta kiinnostuksesta. Tylsä nössömies ei vain saa edes tylsän nössönaisen housuja märiksi. Se on parempi ilman kuin Hillman.

Tuohon on pakko yhtyä

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat