Suomenruotsalaiset ovat hyötyneet ruotsinkielentaidoistani..

Seuraa 
Viestejä1950
Liittynyt27.3.2006

Nyt muita pakkoruotsikeskusteluja ei ole enää pinnalla, joten tämä ei liene enää floodausta (kuten se viime kerralla tahattomasti oli)

Kyselyn tarkoituksena on siis arvioida, ei ruotsinkielentaidon hyödystä sinulle itsellesi, vaan niille, jotka puhuvat ruotsinkieltä äidinkielenään.

To refuse a hearing to an opinion, because one is sure that it is false, is to assume that one's own certainty is the same thing as absolute certainty. All silencing of discussion is an assumption of infallibility. - John Stuart Mill -

Sivut

Kommentit (112)

Denzil Dexter
Seuraa 
Viestejä6665
Liittynyt7.8.2007

Kohta uutisoidaan: "100% suomalaisista on sitä mieltä, että ruotsinkielen opiskelusta on ollut hyötyä ainakin vähän"

Laita vaihtoehto "ei mitään hyötyä", niin voi äänestää. En ole koskaan puhunut Suomessa ruotsia, paitsi kouluissa ja kokeissa.

Vierailija

Samaa on pakko sanoa, että "Ei lainkaan"-vaihtoehto puuttuu. Rinnalle voisi tehdä toisen kyselyn siitä kuinka paljon hyötyä pakkoruotsista on vastaajalle itselleen ollut. "Ei lainkaan"-vaihtoehto pitäisi löytyä myös siitä kyselystä, jotta voisin vastata.

taucalm
Seuraa 
Viestejä7047
Liittynyt3.9.2009

eivät ollenkaan, jos minulle joku tulee haastamaan ruotsia niin totean kylmästi, että du måste prata engelska jag vill inte prata svenska.

hetken aikaa jo luulin kyselyä moseksen tekemäksi, kun tasapuoliset vaihtoehdot puuttuivat.

"Everything is backwards; everything is upside down. Doctors destroy health, lawyers destroy justice, universities destroy knowledge, governments destroy freedom, the major media destroy information and religions destroy spirituality."

ykskivi
Seuraa 
Viestejä1950
Liittynyt27.3.2006

Yleisön pyynnöstä lisätty vaihtoehto "ei mitään hyötyä". Omaa ääntään voi myös muuttaa, jos on äänestänyt ennen tämän lisäystä.

Ai, äänestyksen editointi näköjään nollaa äänet.. no, aina voi äänestää uudelleen. Toivottavasti kovin monen ääni ei hävinnyt.

To refuse a hearing to an opinion, because one is sure that it is false, is to assume that one's own certainty is the same thing as absolute certainty. All silencing of discussion is an assumption of infallibility. - John Stuart Mill -

ykskivi
Seuraa 
Viestejä1950
Liittynyt27.3.2006
iileskotti
Samaa on pakko sanoa, että "Ei lainkaan"-vaihtoehto puuttuu. Rinnalle voisi tehdä toisen kyselyn siitä kuinka paljon hyötyä pakkoruotsista on vastaajalle itselleen ollut. "Ei lainkaan"-vaihtoehto pitäisi löytyä myös siitä kyselystä, jotta voisin vastata.

Juuri tuollaisen kyselyn ajattelin lisätä siinä vaiheessa kun tämä alkaa olla selvä. Täytyy kuitenkin muistaa netiketti, eli pyritään pitämään vain yksi pakkoruotsikeskustelu kerrallaan aktiivisena (kaksi taidetaan laskea jo floodaukseksi täällä). Tietenkin pitäisi pyrkiä myös välttämään uusien threadien avaukset samasta aiheesta. Tällaista kyselyä ei vain voi mitenkään lisätä aikaisempaan threadiin.

Vierailija

Kielestä hyötyminen, on kokonaan eri asia, kuin kielestä kehittyminen. Että uskoo että on "suomenruotsalainen" koska joku rasistinen, epäsivistynyt, epävakaa ja tietämätön henkisesti persaukinen juntti on joskus niin sanonut, ei ole kehittymistä, vaan siltä osin jälkeenjääneisyyttä k o henkilön tasolle. Yhdistettävissä uskontoihin ja uskonlahkoihin, jossa uskotaan että ollaan jotain mitä ei voi olla, tai uskotaan että ollaan jotain mitä ei ole olemassa jonku paavalin, luterin y m v oppien ja lakien mukaan.

'Jos kirkonkirjat osoittavat henkilön suvun Ruotsiin ja 'suomenruotsalainen', mutta geneettinen perimä Karjalaan ja Suomeen, niin kumpi valehtelee; Se mitä kirkonkirjoihin on kirjoitettu, tai se mitä elävään on kirjoitettu?'

Vierailija

Ei minua kiinnosta paljonko ruotsinkieliset suomalaiset ovat hyötyneet ruotsinkielentaidoistani, vaan se paljonko itse olen siitä hyötynyt. Pystyn mm. seuraamaan ruotsinkielisiä (ja osin norjankielisiäkin) TV- ja radiokanavia sekä kirjallisia lähteitä.

ykskivi
Seuraa 
Viestejä1950
Liittynyt27.3.2006
Moses Leone
Ei minua kiinnosta paljonko ruotsinkieliset suomalaiset ovat hyötyneet ruotsinkielentaidoistani, vaan se paljonko itse olen siitä hyötynyt. Pystyn mm. seuraamaan ruotsinkielisiä (ja osin norjankielisiäkin) TV- ja radiokanavia sekä kirjallisia lähteitä.

Kielitaidon oma hyöty kiinnostaa minuakin, mutta emme me voi pelkästään omaan napaamme tuijottaa.

Ruotsinkielen opiskelun kokonaishyödyn saamme kun summaamme nämä hyödyt yhteen.

Edit: ja niin kauan kun on kyse pakollisesta opiskelusta, sen perusteena voinee olla vain hyöty muille? Kun pääsemme vapaaehtoiseen opiskeluun, voimme tehdä päätöksen itsenäisesti omien hyötyjen perusteella.

Vierailija
Moses Leone

Sellaista kuin "ruotsinkielinen suomalainen" ei ole koskaan syntynyt. Yhdenkään etnisen Kansan Äidin kieli jolla on yhteys Äidin mieleen ja Isän Maahan tänään ja ihmiskunnan historiassa, ei ole jakomielinen.

Saamasi hyöty on henkilökohtainen. Kaikilla ihmisillä Suomessa eikä tällä planeetalla, ei ole minkäänlaista kiinnostusta eikä tarvetta seurata ruotsinkielisiä TV- ja radiokanavia ja kirjallisia lähteitä.

"Mooses" puhuu niinkuin Paavali ja Lutheri y m v ; "Koska minä olen syntinen (mielenvikainen, rikollinen, alempiarvoinen, tietämätön, epävakaa), niin kaikkien on pakko olla niinkuin minä".

Vierailija
ykskivi
Moses Leone

Kielitaidon oma hyöty kiinnostaa minuakin, mutta emme me voi pelkästään omaan napaamme tuijottaa.

Ruotsinkielen opiskelun kokonaishyödyn saamme kun summaamme nämä hyödyt yhteen.

Edit: ja niin kauan kun on kyse pakollisesta opiskelusta, sen perusteena voinee olla vain hyöty muille? Kun pääsemme vapaaehtoiseen opiskeluun, voimme tehdä päätöksen itsenäisesti omien hyötyjen perusteella.

Eri asia on sitten, ymmärrämmekö me tuota hyötyä silloin kun valinta on tehtävä. Itse tuskin olisin 8. luokalla alkanut oma-aloitteisesti opiskelemaan ruotsia, paitsi jos sille olisi laitettu pakolliset vaihtoehdot, jotka olisivat tuntuneet vieläkin epämiellyttävämmiltä (vapaaehtoinen pakko Stalinin tapaan).

Suomessa opiskelu peruskoulussa on ylipäänsä täysin pakollista 16 vuotiaaksi asti. Eikä koulupakossakaan (oppivelvollisuus) tarkoituksena ole hyödyttää vain muita, vaan kyllä siitä on tarkoitus olla hyötyä myös kyseiselle yksilölle. 16 ikävuoden jälkeen kaikkinainen opiskelu, myös ruotsin, on täysin vapaaehtoista.

Jotuni
Seuraa 
Viestejä9534
Liittynyt31.8.2006
Moses Leone
Itse tuskin olisin 8. luokalla alkanut oma-aloitteisesti opiskelemaan ruotsia, paitsi jos sille olisi laitettu pakolliset vaihtoehdot, jotka olisivat tuntuneet vieläkin epämiellyttävämmiltä (vapaaehtoinen pakko Stalinin tapaan).

Tunnet ehkä stalinismin periaatteet paremmin kuin minä, mutta käyttämäsi termi pakollinen vaihtoehto on suomeksi valinnainen jonka lisäksi on vielä vapaaehtoinen.

Peruskoulussa on valinnaisia ja vapaaehtoisia aineita. Erityisesti lukiossa ja vielä enemmän yliopistoissa. Poikkeuksena on tietenkin pakkoruotsi.

-

Vierailija

Ei mitään hyötyä, ruotsinkielisten suomenkielen taito on minun ansiostani päinvastoin parantunut.

Olen teoriassa kolmikielisessä firmassa töissä. Virallinen kanssakäymiskieli on englanti, koska meillä on paljon (noin 20%) Euroopasta ja sen ulkopuolelta tullutta väkeä duunissa. Ja ne, jotka omissa pienissä piireissään puhuvat ruotsia, juttelevat minulle suomea. Jotenka se teorettinen ruotsinkielen tarvitseminen on kääntynyt itseään vastaan.

ykskivi
Seuraa 
Viestejä1950
Liittynyt27.3.2006
Moses Leone

Eri asia on sitten, ymmärrämmekö me tuota hyötyä silloin kun valinta on tehtävä. Itse tuskin olisin 8. luokalla alkanut oma-aloitteisesti opiskelemaan ruotsia, paitsi jos sille olisi laitettu pakolliset vaihtoehdot, jotka olisivat tuntuneet vieläkin epämiellyttävämmiltä (vapaaehtoinen pakko Stalinin tapaan).

Totesin silloin ja totean nyt, että valtakunnan toisella puolella olevan kielivähemmistön kielen opiskelu oli ja on ollut minulle täysin turhaa. Lisäksi se on ollut hyödytöntä myös tuolle kielivähemmistölle.
Moses Leone

Suomessa opiskelu peruskoulussa on ylipäänsä täysin pakollista 16 vuotiaaksi asti. Eikä koulupakossakaan (oppivelvollisuus) tarkoituksena ole hyödyttää vain muita, vaan kyllä siitä on tarkoitus olla hyötyä myös kyseiselle yksilölle. 16 ikävuoden jälkeen kaikkinainen opiskelu, myös ruotsin, on täysin vapaaehtoista.

Tämä menee jo off-topiciksi, jos halua keskustella oppivelvolisuudesta enemmän, niin avaa uusi threadi. Tässä kuitenkin lyhyesti: Oppivelvollisuudenkin lähtökohtana on yhteiskunnan etu, ei yksilön etu. Tässä tapauksessa ne kuitenkin ovat aika lailla yhteneväiset, toisin kuin pakkoruotsissa. Pakkoruotsi ei aja yhteiskunnan etua, eikä yksilön etua vaan viiden prosentin vähemmistön etua.

Jos haluat muuttaa oppivelvollisuuden oppioikeudeksi, niin saat täyden tukeni. Tällä hetkellä minulle on kuitenkin tärkeämpää saada ruotsin opiskelun velvollisuus ruotsin opiskelun oikeudeksi.

Vierailija
Jotuni
Moses Leone
Itse tuskin olisin 8. luokalla alkanut oma-aloitteisesti opiskelemaan ruotsia, paitsi jos sille olisi laitettu pakolliset vaihtoehdot, jotka olisivat tuntuneet vieläkin epämiellyttävämmiltä (vapaaehtoinen pakko Stalinin tapaan).

Tunnet ehkä stalinismin periaatteet paremmin kuin minä, mutta käyttämäsi termi pakollinen vaihtoehto on suomeksi valinnainen jonka lisäksi on vielä vapaaehtoinen.

Peruskoulussa on valinnaisia ja vapaaehtoisia aineita. Erityisesti lukiossa ja vielä enemmän yliopistoissa. Poikkeuksena on tietenkin pakkoruotsi.

-

Lukio ja yliopisto ovatkin vapaaehtoisia opinahjoja. Niihin ei ole pakko mennä opiskelemaan ruotsia.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat