Tieteellinen tutkielma Tiede.fi -foorumista mutta milloin?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Ainakin seuraaviin asioihin olisi kiva löytää vastauksia koskien foorumia tiede.fi.

-Mitkä ovat kirjoittajien keskeiset motiivit entä lukijoiden?

-Kuinka monta aktiivikirjoittajaa sivustolla on?

-Tuottaako tiede.fi -foorumi enimmäkseen mielihyvää vai mielipahaa vai sekä että?

Vielä johdannoksi vanhaa tuotantoani nettifoorumien merkityksestä.

Internetin lahkotoiminta erilaisilla foorumeilla ja valeauktoriteetit
25.11.2010 - 05:15 / Kategoriat: Mielenterveys

Vaan kukapa voisi avata foorumikirjoittelijan silmät?

Lahkolla tarkoitan sitä mistä edelläkin olen kirjoittanut, että tiiviissä foorumikirjoittelussa piilee vaaransa, etenkin jos on taipumusta suureellisiin kuvitelmiin. Foorumin yhteisöstä eli aktiivikäyttäjistä tulee vääjäämättä suuruusharhaisia, mikäli riippuvuussuhde lujittuu niin vahvaksi, ettei näe enää juurikaan muuta merkitystä elämässä kuin foorumikirjoittelun.

Lopulta ääritapauksissa aktiivikäyttäjillä foorumi tyydyttää lähes kokonaisuudessaan henkilön sosiaaliset tarpeet, jolloin ollaankin sitten jo harhamaailmassa, jos tilannetta tarkastellaan ulkopuolelta käsin. Foorumeilla esiintyy usein myös niin sanoakseni valeauktoriteettaja, joiden tarkoitus on johdatella väkeä pääsääntöisesti harhapoluille, koska he tietävät itse mikä on parasta foorumin kirjoittajille. Valeauktoriteetilla voi olla foorumilla suuri arvostus, vaikka henkilön oikeat saavutukset olisivatkin mitättömiä, eikä saavutukset näinollen edellytä auktoriteettiasemaa.

Vinkiksi entisenä harhassa eläneenä sanoisin, että älä painota ikinä elämääsi liikaa netin foorumeille, koska merkitysvääristymät ja suhteellisuudentajun katoaminen ovat mielestäni enemmänkin sääntö kuin poikkeus tiiviissä foorumikirjoittelussa. Pidä nettifoorumeita ainoastaan keskustelupaikkana, äläkä liitä niihin korkeampia tavoitteita, koska silloin olet jo harhassa.

Kommentit (4)

Astronomy
Seuraa 
Viestejä3976
Liittynyt12.6.2007

Mielenkiintoista aihetta lähestyt ja kyselet. Jos ihmisellä on olemassa joku ego, niin se kyllä kasvaa ja paisuu helposti näillä palstoilla. Viisaammat kommentoikoot paremmin, hyvä avaus!!

"The universe is a big place, perhaps the biggest".
"Those of you who believe in telekinetics, raise my hand".
Kurt Vonnegut
"Voihan fusk." Minä

-:)lauri
Seuraa 
Viestejä27002
Liittynyt13.5.2005

Minun kohdallani peli on jo menetetty. Keskeinen motiivini on mielenkiintoiset persoonat, joita nimimerkkien takaa löytyy ja se, että toisianaan oppiii ympäröivästä todellisuudesta jotain uutta. Muu aika menee pätemiseen. Kaikki ne kirjoittajat, joiden viestihistoriassa on enemmän kuin viesti per päivä ovat mielestäni enemmän tai vähemmän aktiiveja. Tosin tämä riippuu ensisijaisesti siitä, mitä aihepiirejä seuraa, aktiivit kun määräytyvät myös aika pitkälle niiden perusteella. Palsta tuottaa ainakin minulle mielihyvää, enhän täällä muuten olisi.

Riittoisampi keskustelukumppani.

Vierailija

Kirjoittajan kultturitausta ja elämän tilanne säätelee mitä ja missä hän viestii. Se ei ole kuin harvoin ventovieraassa kulttuurissa toimivassa mediassa ja silloinkin rajattuna aihepiiriin jossa kirjoittajalla on jokin asema.
Hän ymmärtää yhteisön tavoitteet ja tavat ja rajoittuu toimimaan hyväksytyissa rajoissa. Hänen sosiaalinen taustansa rajoittaa julkituomasta liikaa itsestään, mutta vastapainoksi voi keskustella vapaammin anonyyminä. Omaehtoisena toimintana se palvelee hänen tarpeitaan, eikä kuten työssä, jonkun muun.

Se muuttaako tämä toiminta persoonaa ja saako toimimaan toisin arjessaan, ei ole relevantti asia.

Vierailija

Kiitokset asiallisista kommenteista tähän mennessä.

Keskustelua kiihdyttääkseni tuon esiin phpBB-foorumien viestiketjun niin sanoakseni kiinnostavuusluvun, joka lasketaan lukijamäärä jaettuna viestimäärällä. Vain silloin saa edes viitteellistä tietoa kyseisen viestiketjun yleisestä kiinnostavuudesta.

Uusimmat

Suosituimmat