Homeoireet?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Kertokaas viisaammat minkälaisia oireita asunnon homeongelma voi aiheuttaa. Viimeisen vuoden aikana on tuolla keittokomerossa ollut toistuvasti vahva homeen haju ja aika ajoin minulla on ollut erilaista mihinkään liittymätöntä pientä oiretta ja vaivaa. Varsinaista hometta en ole näkemällä todistanut ja hajukin tuntuu myös menevän pois, mutta tässä vaiheessa epäily on jo aika vahva. Pitäisi vaan saada jotain todisteita ennen kuin otan yhteyttä vuokraisäntään, ei viitsisi pyytää purkamaan tiskiallaskaapiston rakenteita ihan pelkän epäilyn perusteella. Eipä toisaalta huvittaisi ihmeemmin viivytelläkään, etten turhaan itseäni sairastuta.

Joten jos kellä tietoa on niin jakakaa ne kanssani.

EDIT: luulisin että tämä on melko yleinen ongelma muutenkin, joten ei varmaan haittaisi aiheesta keskustella.

Kommentit (12)

Vierailija

Aikoinaan olin paljonkin purkamassa hometta jos jonkinmoisista paikoista ja rakenteista, eli kokemusta on. Yleisesti voisi noista homeiden aiheuttamista vaivoista esim:

Jatkuva tai ajoittain säännöllisesti toistuva nuha. Nenän "kutitus". Silmien kirvely. Silmien vuotaminen. Iho oireet joissakin tapauksissa... Tuossa jotain. Homelajeja on ihan tolkuton määrä ja vaikutukset ovat moninaiset. Voivat aiheuttaa kuumeilua, silmätulehduksia jne. myös. Pahimmista voi saada ihan suoraan myrkkyäkin eli ovat toksiinisia. Työskennellessäni aikoinaan alalla, kerrottiin jostakin äijästäm joka oli alkanut pahasti homehtunutta kellariaan kunnostamaan sillä seurauksella, että kun ei suojautunut, niin näkö lähti.

Ihmiset poikkeavat paljon toisistaan mitä tulee siihen millaisia oireita saa. Jotkut kestää ilman mitään oireita ihan käsittämättömän "itiöisessä" ympäristössä, osa saa oireita jo jostakin lähes mitättömästä.

Hometta jos alat purkamaan isommissa määrin, niin hommaa ammattimies ja ainakin suojaimet on syytä olla kunnossa. Yksi peruserhe on, että kun aletaan hometta "korjaamaan" niin kuivatetaan kaikki. Tällä saa itiöt lentoon ja hengitysilmaan varsin tehokkaasti. Kannattaa purkaa "niinkuin on", sitten mahdollisesti myrkyttää ja kuivattaa.

Nyt jos perustaisin raksafirman jostakin täysin käsittämättömästä syystä, niin suuntaisin kyllä homepurkualalle. Vaikka tuo on jo tällähetkellä suuri ongelma, niin veikkaampa, että ei mitään olla vielä nähty. Rakennustavat näyttää nykyisinkin siltä, että hirvittää. Tuossa juuri vastapäätä Viron ja Venäjän poijaat laittaa kerrostaloa pystyyn... Elementeistä valuu vesi ja vesieristeet vedetään märän elementin ja lumen päälle... Puutavaran säilytyspaikka näkyy olevan lumihanki... Tuotakin viimmeistään kymmenen vuoden päästä pääsisi isolla rahalla korjaamaan.

Vierailija

Kunnan terveystarkastajaan varmaan ensiksi yhteys. Se tulee ottamaan jotain kokeita, joista saattaa selvitä jotain - yleensä kait ei.

Mutta se on eka steppi.

Sitten löytyy kyllä pätevämpiäkin tutkijoita kuin kunnan terkkutarkku, mutta aloita stepistä nro 1.

Vierailija
Peksu
Tuossa juuri vastapäätä Viron ja Venäjän poijaat laittaa kerrostaloa pystyyn... Elementeistä valuu vesi ja vesieristeet vedetään märän elementin ja lumen päälle... Puutavaran säilytyspaikka näkyy olevan lumihanki... Tuotakin viimmeistään kymmenen vuoden päästä pääsisi isolla rahalla korjaamaan.

Miksi se puutavara mielestäsi lumihangessa menee? Kerro.

Ei vesi tähän aikaan vuodesta haittaa. Se on yleensä jäässä eikä elätä ainuttakaan mikrobia.

Eikä rakennuksen rakennusaikainen kastuminen nyt vielä mitään hometaloa takaa.

Kaikkihan on siitä kiinni, annetaanko paikkojen kuivata ennen kiinnilyöntiä.

Talvi on hyvää aikaa rakentaa, koska jos kuivaaminen suoritetaan asianmukaisesti, niin kaikki kuivaa todella rutikuivaksi.

Syksy se paskinta aikaa on.

Vierailija

"" > KVHT-altistuneen oiretesti <

KVHT-altistusta (=KosteusVaurioHomeidenToksiini-altistus, Toksiini=Myrkky) ei voida todeta yksilötasolla veren IgG- vasta-aineista, eikä ihon Prick-testeillä. KVHT-altistus voidaan todeta alla olevalla oiretestillä, tai keuhkojen BAL-huuhtelulla. Kun epäillään kosteusvaurio-hometta, voi sen olemassa olon varmistaa kotikonstillakin ja poistaa ensiapuna välitön terveyshaitta. Koska kosteusvaurio-hometta ei välttämättä ole näkyvissä, eikä se välttämättä haise, niin on vielä yksi varma kotikonsti todeta sen olemassa olo. */ Kosteusvaurio-homeen hajusta kantapään kautta koettua ja käytännössä testattua: Asunnossani on todettu jo aiemmin kosteusvaurio-hometta, jonka itse haistan selvästi, koska olen altistunut jo pitemmän aikaa kv-homeille. Tein viimeisen testin erään ystäväni kanssa. Kysyessäni häneltä, haistaako hän mitään erikoista asunnossani? Hän vastasi: En, mutta minun on raskasta hengittää täällä, eli jotain täällä on. Mitä tästä opimme?
No miksei haise? Homeita tunnetaan yli satatuhatta eri lajia, joista noin sadan tiedetään aiheuttavan terveyshaitan, tai vakavan terveyshaitan. Edellä mainituista homeista koostuu rakenteissa muhiva homeiden-cocktail.
1. Välittömästi haiseva homeiden-cocktail.
- Tämä ryhmä on vain muutama prosentti kaikista kv-homeiden kohteista.

2. Haisematon homeiden-cocktail */.
- Tällaisen homeiden-cocktailin pystyy haistamaan ainoastaan jo pitemmän aikaa(vuosia) kv-homeiden toksiinille altistunut henkilö, tai koulutettu homekoira. Tämä ryhmä on valtaosa kaikista kv-homeiden kohteista!

Tuon salakavalan haisemattomuuden vuoksi kehitin tämän oiretestin, joka sittemmin on osoittautunut varmimmaksi yksittäiseksi kotikonstiksi todeta kosteusvaurio'homeen olemassa olo ja se voidaan tehdä joka kodissa. Elimistömme on tarkempi kuin yksikään sähköinen mittari. Kv-homeen toteaminen varmuudella ja ilmaiseksi: Huomaa testin *-kohdat koska tästä löytyy syy "outoon" käyttäytymiseen.

Tässä toisenlainen lähestymistapa masennukseen.
Masentaa - ainakin sitten, kun kärsit allaolevista oireista ja kerrot näistä lääkärille, joka tekee pahimman mahdollisen virheen: Syyllistää potilasta lisää kertomalla että "vika on korvien välissä", vaikka todellisuudessa oireet ovat korvien välissä, mutta varsinainen vika onkin seinien välissä!
Kun kokosin tätä kvht-testiä hermostollisten oireiden osalta, niin itselleni tuli "outoja oireita":
- Olin selittämässä eräälle ystävälleni erästä asiaa ja yhtäkkiä kesken lauseen "Ding"-en muistanut edes aihetta, mistä olin kertomassa (14). Tällainen jos mikä masentaisi, mutta onneksi tajusin heti mistä on kysymys.
- Toinen tosi inhottava oire on kun esimerkiksi tulitikku tippuu kädestä lattialle ja "pinna palaa" heti ja aloitat helvetillisen raivoamisen (6) asiasta johon normaalisti et reagoisi mitenkään!
Se, miksi tuon tämän esille, johtuu siitä, että nämä ovat turhankin yleisiä ongelmia ja jatkuvasti saan (onneksi!) kuunnella potilaiden helpotuksen huokauksia, että "Ei minulla olekaan vikaa korvien välissä, vaan vika onkin seinien välissä!"
Jos satut törmäämään näihin oireisiin, niin tiedät jo ennakolta mistä on kyse!

Tämä oiretesti perustuu satojen KosteusVaurioHomeToksiinille(KVHT) altistuneiden eri henkilöiden saamiin oireisiin ja sairastumisiin.
Ohje a, b, c, d, e, f, g, h sarakkeiden täyttöön:
Merkkaa a-sarakkeen laatikkoon a sen oireen kohdalle joka täsmää. Laske a-sarakkeen osumat yhteen alas a-yhteenvedon kohdalle.
3-4'viikon päästä merkkaa b-sarakkeen laatikkoon b sen oireen kohdalle joka täsmää. Laske b-sarakkeen osumat yhteen alas b-yhteenvedon kohdalle.
Jne.

a|b|c|d|e|f'|g|h|
_|_|_|_|_|_|_|_|* 1. Unettomuutta.
_|_|_|_|_|_|_|_|* 2. Väsymys, joka ei mene ohi lepäämällä.
_|_|_|_|_|_|_|_|* 3. Unelias/sekava olo levosta huolimatta.
_|_|_|_|_|_|_|_|* 4. Huimausta.
_|_|_|_|_|_|_|_|* 5. Pahoinvointia ja oksentelua.
_|_|_|_|_|_|_|_|* 6. Kiukkuinen, raivareita, ärtyisyyttä ja masennusta.
_|_|_|_|_|_|_|_|* 7. Vapina.
_|_|_|_|_|_|_|_|* 8. Viiltää päässä-salamana leikkaavaa päänsärkyä.
_|_|_|_|_|_|_|_|* 9. Tavallista päänsärkyä.
_|_|_|_|_|_|_|_|*10. Keskittymisvaikeuksia.
_|_|_|_|_|_|_|_|*11. Aloitekyvyttömyyttä.
_|_|_|_|_|_|_|_|*12. Lähimuisti pätkii, sanoja katoaa mielestä hetkellisesti.
_|_|_|_|_|_|_|_|*13. Sinun on vaikea muistaa sanoja, hyvin tuntemasi naapurin nimeä et muista.
_|_|_|_|_|_|_|_|*14. Kun alat kertomaan jostakin asiasta ja saman tien unohdat mitä piti sanoa.
_|_|_|_|_|_|_|_|*15. Nielemisvaikeudet.
_|_|_|_|_|_|_|_|*16. Kasvojen ja raajojen tunnottomuus.

_|_|_|_|_|_|_|_| 17. Allergiat ja anafylaksia(=vakava allerginen reaktio).
_|_|_|_|_|_|_|_| 18. Astma, tai astman tyyppinen tila.
_|_|_|_|_|_|_|_| 19. Hengitysvaikeudet.
_|_|_|_|_|_|_|_| 20. Syöpä
Jatkuu....
http://personal.inet.fi/koti/haistahome/Oiretesti.html

Varmin sairastuttava vaikutus on homeantibiootti:
http://personal.inet.fi/koti/haistahome ... ootti.html

jussipussi
Seuraa 
Viestejä32850
Liittynyt6.12.2009
iileskotti
Kertokaas viisaammat minkälaisia oireita asunnon homeongelma voi aiheuttaa. Viimeisen vuoden aikana on tuolla keittokomerossa ollut toistuvasti vahva homeen haju ja aika ajoin minulla on ollut erilaista mihinkään liittymätöntä pientä oiretta ja vaivaa. Varsinaista hometta en ole näkemällä todistanut ja hajukin tuntuu myös menevän pois, mutta tässä vaiheessa epäily on jo aika vahva. Pitäisi vaan saada jotain todisteita ennen kuin otan yhteyttä vuokraisäntään, ei viitsisi pyytää purkamaan tiskiallaskaapiston rakenteita ihan pelkän epäilyn perusteella. Eipä toisaalta huvittaisi ihmeemmin viivytelläkään, etten turhaan itseäni sairastuta.

EDIT: luulisin että tämä on melko yleinen ongelma muutenkin, joten ei varmaan haittaisi aiheesta keskustella.

Jos mies haistaa homeen; asiantuntijat paikalle ja kattoon mitkä rakenteet puretaan ja heitetään mäkeen!

jussipussi
Seuraa 
Viestejä32850
Liittynyt6.12.2009
iileskotti

Jos mies haistaa homeen; asiantuntijat paikalle ja kattoon mitkä rakenteet puretaan ja heitetään mäkeen!
Suomen rakentamislaadulla puolet suomen humalassa rakennetuista suunnilleen rakennuksista pitäsi räjäyttää ala alfred nobel ja sitten estää yhdenkään nykyarkkitehdin sunnitellä lasi-teräsveitsirakennuksia ihmisten pelottelemiseksi.

Vierailija
jussipussi
iileskotti

Jep, vihdoin löysin sieltä syytä tälle home-epäilylle. Olen aiemminkin tarkastanut kyseisen allaskaapin kuntoa homeen varalta, mutta en silloin löytänyt mitään, nyt löytyi. Revin jo ensimmäisen puulevyn irti ja väriskaala oli varsin mielenkiintoinen. Perkeleen pesualtaan tiivisteet näköjään sitten vuotaa, tiedä sitä sitten kuinka kauan on vuotanut ja kuinka pitkälle sitä vettä on valunut. Saamarin keittokomero on rakennettu joskus kun olin vielä minäkin pelkkä kutina isäni kasseissa. Rakennettu näemmä vielä ihan omien "piirustusten" mukaan, joten eipä tuonne pääse sisälle oikein järjellisesti kunnolla näkemään muuten kuin purkamalla koko höskän. Vituttaa jo valmiiksi, vaikka ei se tietysti onneksi minun piikkiini menekkään.

jussipussi
Seuraa 
Viestejä32850
Liittynyt6.12.2009
iileskotti
jussipussi
iileskotti

Jep, vihdoin löysin sieltä syytä tälle home-epäilylle. Olen aiemminkin tarkastanut kyseisen allaskaapin kuntoa homeen varalta, mutta en silloin löytänyt mitään, nyt löytyi. Revin jo ensimmäisen puulevyn irti ja väriskaala oli varsin mielenkiintoinen. Perkeleen pesualtaan tiivisteet näköjään sitten vuotaa, tiedä sitä sitten kuinka kauan on vuotanut ja kuinka pitkälle sitä vettä on valunut. Saamarin keittokomero on rakennettu joskus kun olin vielä minäkin pelkkä kutina isäni kasseissa. Rakennettu näemmä vielä ihan omien "piirustusten" mukaan, joten eipä tuonne pääse sisälle oikein järjellisesti kunnolla näkemään muuten kuin purkamalla koko höskän. Vituttaa jo valmiiksi, vaikka ei se tietysti onneksi minun piikkiini menekkään.

Noh Nii revi V...ttuun ne ja heitä mäkeen!

Vierailija
jussipussi

Noh Nii revi V...ttuun ne ja heitä mäkeen!

Mieli tekisi, mutta kun on vuokrakämppä, niin pitänee laittaa vuokraisäntä asialle. Hullu omia käsiään likaamaan ryhtyy, siinä voi tulla hikikin.

Vierailija
hOx

Miksi se puutavara mielestäsi lumihangessa menee? Kerro.

Ei vesi tähän aikaan vuodesta haittaa. Se on yleensä jäässä eikä elätä ainuttakaan mikrobia.

Eikä rakennuksen rakennusaikainen kastuminen nyt vielä mitään hometaloa takaa.

Kaikkihan on siitä kiinni, annetaanko paikkojen kuivata ennen kiinnilyöntiä.

Talvi on hyvää aikaa rakentaa, koska jos kuivaaminen suoritetaan asianmukaisesti, niin kaikki kuivaa todella rutikuivaksi.

Syksy se paskinta aikaa on.

Ei se miksikään mene, jos on pakkasta. Täällä nyt välillä on ja välillä ei, joten en nyt itse ainakaan säilyttäisi hangessa. Sattuupi tuo lautatavarakin usein vääntyilemään, jos kastuu ja kuivaa. Tokihan sinä saat säilyttää omat kamasi vaikka järvessä? Olenko haistavinani jotenkin vittumaisen asenteen tuosta lauseestasi?

"Jos kuivaaminen suoritetaan asianmukaisesti". Suoritetaanko? Ei tuo nyt välttämättä ihan ohjeitten mukaan näytä menevän, mutta väliäkö minulle.

Ei se rakennuaikainen kastuminen mitään hometta takaakaan, mutta ei se kyllä mahdollisuuksia vähennäkään...

Uusimmat

Suosituimmat