Hornet laskeutui rullaustielle, lentäjä hyppäsi

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Lentäjä laskeutui pimeälle kiitotielle pimeänäkölasit päässään.

http://www.puolustusvoimat.fi/portal/pu ... paonnistui

Meneekö Hornet lunastukseen?

Sivut

Kommentit (60)

Seppo_Pietikainen
Seuraa 
Viestejä7615
Liittynyt18.10.2007
Denzil Dexter
Hyppää heittoistuimella kun kone on vaarassa törmätä lumipenkkaan? WTF??



Lentäjä toimi ohjeistuksen mukaisesti, samoin kuin Hawk (HW-340, 27.2.1989) meni katolleen renkaan räjähdettyä laskussa ja ajauduttua lumihankeen. Lentäjät pelastautuivat heittoistuimilla. Sama tapahtui HW-320:lle 16.12.1988 laskun epäonnistuttua huonossa kelissä, lentäjät pelastautuivat heittoistuimilla.

--
Seppo P.
Kreationismi perustuu tietämättömyyteen, se sikiää tietämättömyydestä ja siitä sikiää tietämättömyyttä. Tietämättömyyden levittäminen on kreationismin elinehto ja tietämättömyydessä rypeminen on kreationistin luonnollinen elämisenmuoto

vihertaapero
Seuraa 
Viestejä6081
Liittynyt7.3.2006
hOx
Tätä menoa meillä on v. 2020 toimintavahvuudessa kokonaiset viisi (5) ehjää Hornet-hävittäjää.



Ei se mitään. Nostetaan polttoaineveroa ja ostetaan lisää. Kyllä ne jenkit myyvät kun on antaa taaloja ja meille epäedullisia vastakauppoja.

Konsta: ...joten jäähdytysvesi on varmasti erittäin korkeaktiivista.
Brainwashed: En tosiaankaan pidä itseäni minään asiantuntijana...

Seppo_Pietikainen
Seuraa 
Viestejä7615
Liittynyt18.10.2007
tietää
Istuinraketti polttaa ohjaamon vaihtokuntoon mutta runko kestää.




Eikä välttämättä koko ohjaamoakaan, istuimen raketit syttyvät vasta kun jakkara on jo koneen ulkopuolella. Kone on muutaman viikon/kuukauden pois muonavahvuudesta, siinä kaikki.

--
Seppo P.
Kreationismi perustuu tietämättömyyteen, se sikiää tietämättömyydestä ja siitä sikiää tietämättömyyttä. Tietämättömyyden levittäminen on kreationismin elinehto ja tietämättömyydessä rypeminen on kreationistin luonnollinen elämisenmuoto

Vierailija
Seppo_Pietikainen
tietää
Istuinraketti polttaa ohjaamon vaihtokuntoon mutta runko kestää.

Eikä välttämättä koko ohjaamoakaan, istuimen raketit syttyvät vasta kun jakkara on jo koneen ulkopuolella. Kone on muutaman viikon/kuukauden pois muonavahvuudesta, siinä kaikki.
Niin. Ensinhän ohjaamon kuomu räjäytetään helkattiin, ja sitten vasta heittoistuimen rakettimoottorit syttyvät. Kyllä se ohjaamo taitaa menna vaan melko heikkoon kuntoon.

Kuvalähde: http://fi.wikipedia.org/wiki/Heittoistuin

Pirkkalan tapauksessa oli tosiaan vaarana se, että koko kone kiepahtaa selälleen. Ihan oikea ratkaisu lentäjältä. Ei siinä ole montaa sekunttia aikaa edes miettiä. Sillä rullaustiellä ei ole edes verkkoa, kuten on varsinaisten kiitoteitten päässä.
Kyseessä oli käsittääkseni mittarilentoharjoitus pimeälle kentälle.

Vierailija

Kyllä siellä kabiinissa lieskaa on. Yksi siviilikuvaaja oli jenkkilässä joutunut hyppäämään ohjaajan kanssa ja kasvot oli kärähtäneet punaisiksi ja kamera löytyi myöhemmin aavikolta. Kyllähän se toimii mutta ...

Vierailija
tietää
Kyllä siellä kabiinissa lieskaa on. Yksi siviilikuvaaja oli jenkkilässä joutunut hyppäämään ohjaajan kanssa ja kasvot oli kärähtäneet punaisiksi ja kamera löytyi myöhemmin aavikolta. Kyllähän se toimii mutta ...
Ainakin mun aikaan Ilmavoimissa [size=75:24v0im9s](13 v.[/size:24v0im9s]) oli sellainen pääsääntö, että raketti-istuinta käyttänyt lentäjä ei enää päässyt puikkoihin. Kuulema rasitus olisi niin kova tuonne selkärangan alueelle ja koko kehoon. En tiedä nykymääräyksiä sitten.
Eipä taida Juupajoen lentäjätkään enää lentää ainakaan Hornet -tasoisella hävittäjällä.

Ronron
Seuraa 
Viestejä9265
Liittynyt10.12.2006

Miettikää sitä tilannetta kun olisitte ohjaamossa ja sellaisessa tilanteessa että ehkä kannattaisi painaa hyppynappia. Minua ainakin jännittäisi painaa sitä, en ehkä uskaltaisi.. varsinkin jos ei ole edes kovin todennäköistä että sitä tarvitsisi tehdä, mutta kuitenkin niin että se olisi järkevää.. tai no ylipäänsä se olisi kyllä ainakin minulle kova paikka painaa sitä nappia. Jos se vaikka sattuu.. kova ääni ja ilmalento.. ympärillä ja alla räjähtää ja ranka painuu kasaan.. varmaan ikävä kokemus. Sitä ei kai kauheasti harjoitellakaan etukäteen?

くそっ!

Vierailija

Sota-aikaan kokeilivat Bleheimissä suksia ja ne jumittuivat väärään asentoon. Miehistö hyppäsi koneesta joka teki kaarron ja laskeutui ehjänä pellolle.
Kentillä ei sallita lumipenkkoja siksi ettei kone tökkää ja kaadu. Lumihanki on hyvä alusta hätälaskuun.

Vierailija
tietää
Sota-aikaan kokeilivat Bleheimissä suksia ja ne jumittuivat väärään asentoon. Miehistö hyppäsi koneesta joka teki kaarron ja laskeutui ehjänä pellolle.
Kentillä ei sallita lumipenkkoja siksi ettei kone tökkää ja kaadu. Lumihanki on hyvä alusta hätälaskuun.
heh. Tiedän tasan tarkkaan tapauksen, joka sattui ennen kuin Jämsän Kuoreveden Koelentueen kentällä oli jarruverkot. MIG-21 Bis tuli liian matalalla laskuun. Siihen kiitotien länsipäähään lumipenkkaan jäi sitten pyörät, ja mahalaskuhan siitä tuli. Tuolloin käytettiin niitä lumivalleja kiitoteitten päissä, kun verkkoja ei vielä ollut.

Rullaili edesmennyt Koelentueen päällikkö majuri Paavo Janhunenkin Drakenilla verkkoon. Sattu Drakenista toisen pyörän jarrut pettämään. Pave kokeneena lentäjänä ei sitten jarruttanut, vaan antoi mennä. Jarruvarjo toki toimi.
Kuvattiin paljonkin, mutta kiellettiin julkaiseminen. Samahan oli tuon MIG-21 jutun kanssa. Ja nämä jutut ovat sitten 100 varmasti totta. Satuin olemaan töissä siellä

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat