Opiskelun näennäisyys

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Karkeasti arvioiden espanjan oppiminen jotenkin käyttökelpoiseksi vaatii 500 tuntia keskittymistä ja mielentyötä. Venäjän kanssa luvun voi vähintään tuplata.

Jos työtä tekee tunnin tai pari melkein joka päivä, kielen oppimiseen kuluu vuodesta neljään.

Koulutusjärjestelmämme tuolle tasolle pääseminen kestäisi ikuisuuden. Miksi? Onko koulu olemassa koulua vai oppimista varten? Miksi ihmisiä koulutetaan osaamaan vähän kaikkea niin huonosti, ettei kukaan enää oikein osaa mitään?

Sivut

Kommentit (28)

Vierailija
o
Aiheeseen liittyen.. miksi ihmisiä ylipäänsä koulutetaan, kun töihin tuntuu pääsevän vain suhteilla, eikä osaamisella ole mitään väliä?



Näin se valitettavasti on. Kun kattoo omaa tuttavapiiriä, niin työtä saavat sosiaaliset baarikeikkujat. Osaaminen on täysin toissijaista.

Ronron
Seuraa 
Viestejä9265
Liittynyt10.12.2006
Ploho
Onko koulu olemassa koulua vai oppimista varten? Miksi ihmisiä koulutetaan osaamaan vähän kaikkea niin huonosti, ettei kukaan enää oikein osaa mitään?



Kyl se näin on, esim kun sairaanhoitajakoulu muuttui ammattikoulusta ammattikorkeakouluksi, opiskelevat nyt sairaanhoitsut kaikkea turhaa paskaa kolme kertaa aiempaa enemmän eivätkä opi niin hyviksi käytännönosaajiksi kuin aiemmin. Tämä siksi koska onhan se sentään ammattiKORKEAkoulu, jonka pitää näyttää ulospäin tieteelliseltä ja yliopistotasoiselta.. opetetaas näille oppilaille vähän johtamista ja hienoja sanoja joita eivät tule ikinä tarvitsemaan, saa koulu rispektiä ja rahaa.

Niin että jatkossa meillä onkin sairaanhoitajia jotka osaavat kaikesta mahdollisesta lääketieteeseen liittyvästä jotain hieman, muttei mistään kunnolla. Osaavat pitää ehkä johtamiskeskustelupalavereja, leikkiä lääkäriä ja tehdä kehitysväitöskirjoja Alabaman hiirirutosta, mutteivat antaa elvytystä tai annostella lääkkeitä.

くそっ!

installer
Seuraa 
Viestejä9908
Liittynyt16.9.2005

Tai sitten se saattaa johtuu siitä että monet koulutetut ihmiset eivät olekaan niin osaavia ja tuottavia työntekijöitä kuin he itse luulevat.

"Kenet jumalat tahtovat tuhota, sen he lyövät ensiksi sokeudella. "

Saw
Seuraa 
Viestejä6251
Liittynyt20.6.2009

Aika iso osa työpaikoista on paskanjauhajille. Työnkuva on viihdyttämistä ja paskanjauhantaa leppoisasti. Kyllä sellaiseen tehtävään otetaan ne baarissakin äänekkäimmät kaverit, eikä näitä jamppoja jotka nihtaa funktion derivaatan nollakohdat nopeimmin - tai ovat tehneet sitä vuonna kilpi ja keihäs - eivätkä ole saavutuksensa jälkeen saavuttaneet muuta kuin kaataneet Karhua kurkusta alas isänsä kämpillä. Derivoijille on sitten ihan omat tehtävänsä, johon pestaudutaan kerran, ja vuosikymmenten kuluttua jäädään samasta tehtävästä eläkkeellä. Tänä aikana baarin äänekkäin jätkä käy läpi lukemattoman määrän työtehtäviä... ja ehkä kokee myös työttömyyttä.

Ihme näkemys tuosta kouluttamisesta ihmisillä. Vain peruskoulun suoritus jollain tapaa kuuluu oppivelvollisuuteen. Ei sen jälkeen kenenkään tarvitse mädäntyä homeisissa luokissa koulutettavana. Jokaisella on mahdollisuus itse valita, miten KOULUTTAUTUU tulevan menestyksenä eteen. Valintamahdollisuuksia on mm. tämä raaka elämän koulu ja sitten ihan järjestäytyneet oppilaitokset.

Young man, there's a place you can go.
I said, young man, when you're short on your dough.
You can stay there, and I'm sure you will find
Many ways to have a good time.

It's fun to stay at the Y.M.C.A.
It's fun to stay at the Y.M.C.A.

Tuppu L 2.0
Seuraa 
Viestejä3156
Liittynyt25.5.2009

Ei ihminen ole mikään robotti, opiskelu ja oppiminen on raskasta toimintaa, joka vaatii itse oppimisprosessin lisäksi muuta aikaa. Yleisesti opiskelua on hyväksi myös yhteiskunnallisesti, ei asiaa tule nähdä vain työn kannalta, jota etenkin meidän sosialistisessa yhteiskunnassa käytetään hyväksi. Yhteiskunnan tehtävä ei ole vain tehdä töitä, kuten ei myöskään opiskeleminen, vaan sen tarkoitukset ovat pidempiaikaisia. Esimerkiksi sotilaallisessa tilassa hyvin laajasti koulutetut ihmiset kyykenevät toimimaan monissa eri tilanteissa. Keskiaikana yhteiskunna jäsenten piti olla auktoriteettiuskoisia ja koko toiminta oli hyvin sisäänpäinkääntynyttä. Nykyään suuntaus on kohti kansainvälisyyttä ja yksilökeskeiseen asioiden hoitamiseen. Esimerkiksi sairaanhoitaja voi toimia moninkerroin tehokkaammin kuin vain kurinalaiseen ja suoraviivaiseen toimintaan koulutettu sairaanhoitaja. Nykyään jos vaikka juuri sotilaallisesta syystä ei ole lääkäreitä, niin sairaanhoitajat kykenevät ylläpitämään sairaalan toimintaa itsenäisesti. Samoin myös laajaa-alaisesti koulutetut ihmiset tiedostavat omat oikeutensa ja järjestelmän toiminnan, joten he osaavat puuttua helpommin johtajien väärinkäytöksiin.

Ronron
Seuraa 
Viestejä9265
Liittynyt10.12.2006
Tuppu L 2.0
Esimerkiksi sairaanhoitaja voi toimia moninkerroin tehokkaammin kuin vain kurinalaiseen ja suoraviivaiseen toimintaan koulutettu sairaanhoitaja. Nykyään jos vaikka juuri sotilaallisesta syystä ei ole lääkäreitä, niin sairaanhoitajat kykenevät ylläpitämään sairaalan toimintaa itsenäisesti. Samoin myös laajaa-alaisesti koulutetut ihmiset tiedostavat omat oikeutensa ja järjestelmän toiminnan, joten he osaavat puuttua helpommin johtajien väärinkäytöksiin.



Kun se edes olisi noin, tuohan on toki ihanne johon muka pyritään, muttei varmasti toteudu, ainakaan tarpeeksi. Sen sijaan opiskelijan opiskelut venähtävät vuosilla ja vitutus pistää laitoshoitokuntoon. Ja näitä työharjoittelujaksoja jotka voivat kestää kuukausiakin, käytetään opiskelijapoloa hyväksi ilman minkäännäköistä palkkaa, siellä teet hommia 8 tuntia päivässä eikä katsota edes sairaspoissaoloa läpi sormien vaan nekin päivät pitää tehdä täyteen sitten jakson päätteeksi.. eikä siellä edes opi välttämättä mitään, ainakaan niin paljon kuin siellä tuolla vitutuskertoimella sietäisi oppia.

Kuten jo aiemmin sanoin ja joku muukin vielä aiemmin, kaikesta mahdollisesta opitaan hieman muttei juuri mistään kunnolla että siitä olisi paskaakaan hyötyä. Paitsi jos on opiskelunarkomaani tai muuten vaan sairaan hyvä. Ei meistä moni kuitenkaan ole. Useimmat kävelevät koulun läpi nollat taulussa odottaen vapautumista joskus, menevät opiskelemaankin koska täytyy, vaikkei varsinaisesti pakko olekaan.. mutta käytännössä on kun äiti ja iskä olettaa ja ympäristö painostaa eikä susta tuu ikinä mitään jollet ole superinsinöörirakettitieteilijäprohvessoridiletantti. Kun ei yksinkertaisesti kiinnosta historia, suomen kielen kielioppivammaisuudet, homoruotsi, matikka, linnut ja sammakot ja pilvien rakenne.. niin vaikea sitä on oppia.. ja vaikea innostua kun pitäisi innostua kaikesta mahdollisesta.

くそっ!

Vierailija
Ronron
Kuten jo aiemmin sanoin ja joku muukin vielä aiemmin, kaikesta mahdollisesta opitaan hieman muttei juuri mistään kunnolla että siitä olisi paskaakaan hyötyä.



Aikaisemmin tämä ei ollut mahdollista, koska maailma oli käytännöllisempi. Jos veneenveistäjä teki veneen, niin tyhmempikin ymmärsi, osaako hän ammattinsa vai ei. Vene kellui ja kesti tai upposi tai hajosi.

Nykyään osaamisen mittaaminen on vaikeaa. Kaiken maailman analyytikot ennustavat taloutta ihan miten sattuu, mutta silti heille maksetaan suuria palkkoja. Kaikenlaista järkeistämistä tehdään, mutta usein siitä seuraa ainoastaan se, että palvelu heikkenee ja kulut nousevat.

Kyllä hyvällä suulla ja holtittomalla itsetunnolla pääsee nykyään pitkälle.

Vierailija
Ploho
Jos veneenveistäjä teki veneen, niin tyhmempikin ymmärsi, osaako hän ammattinsa vai ei.

^...Ja sitte jos ite katteli että tuohan näyttää mukavalta hommalta niin meni oppiin. Sitte tuli tuplaten veneitä ja kaikki oli ilosia.
Nykyään vaan ihmistä on niin paljon että kaikki ei mahdu tekeen mitä vaan haluaa. Sillä määrällä veneitä mitä mekin jo saatas aikaseks, ei yksinkertaisesti tehtäis mitään. Pitää karsia ja kilpailuttaa ja ottaa vaan se paras veistelijä hommiin ja ehkä sille kaveriksi joku äänekäs baarikeikkuja joka saa ne veneet myydyksi.

Sellasta se on. Mutta ei opiskelu oo turhaa. Jos joku juttu kiinnostaa niin ottaa vähän lisää selville, niin kyllä sitä on kohta taas vähän parempi siinä. Mutta jos ei kiinnosta linnut eikä edes ruotsi, niin en tiedä mitä sellaisella ihmisellä on tarjota työnantajalle.
Mielestäni on hyvä oppia vähän kaikkea yleissivistyksen vuoksi, jokainen saa päättää sitten itse mitä asiaa oikeasti haluaa lähtä osaamaan, jos mitään...

Vierailija
Ronron
Ploho
Onko koulu olemassa koulua vai oppimista varten? Miksi ihmisiä koulutetaan osaamaan vähän kaikkea niin huonosti, ettei kukaan enää oikein osaa mitään?



Kyl se näin on, esim kun sairaanhoitajakoulu muuttui ammattikoulusta ammattikorkeakouluksi, opiskelevat nyt sairaanhoitsut kaikkea turhaa paskaa kolme kertaa aiempaa enemmän eivätkä opi niin hyviksi käytännönosaajiksi kuin aiemmin. Tämä siksi koska onhan se sentään ammattiKORKEAkoulu, jonka pitää näyttää ulospäin tieteelliseltä ja yliopistotasoiselta.. opetetaas näille oppilaille vähän johtamista ja hienoja sanoja joita eivät tule ikinä tarvitsemaan, saa koulu rispektiä ja rahaa.

Niin että jatkossa meillä onkin sairaanhoitajia jotka osaavat kaikesta mahdollisesta lääketieteeseen liittyvästä jotain hieman, muttei mistään kunnolla. Osaavat pitää ehkä johtamiskeskustelupalavereja, leikkiä lääkäriä ja tehdä kehitysväitöskirjoja Alabaman hiirirutosta, mutteivat antaa elvytystä tai annostella lääkkeitä.




Aika helvetin hyvin sanottu!

Vierailija
Feminine
Opiskelu on aina näennäistä, jos siihen ei ole itsellä mitään todellista kiinnostusta.



On se usein näennäistä, vaikka olisi kiinnostuskin, koska tutkintoihin on sisällytetty kaikenlaista yleissivistävää tai asiaa kiertelevää turhuutta. Nuorempana kuvittelin, että alaan liittyvä yleissivistävä aines on todellakin sivistävää ja että sillä siksi on arvo, mutta vanhempana olen tajunnut, etteivät tuollaiset irtohiput mieleen tartu. Tutkinnot pitäisi koota käytäntöä ja aineen ydintä tukeviksi. Sivupolut osoittautuvat usein turhaksi työksi. Valinnaiseksi niitä voisi tarjota.

Vierailija
o
Aiheeseen liittyen.. miksi ihmisiä ylipäänsä koulutetaan, kun töihin tuntuu pääsevän vain suhteilla, eikä osaamisella ole mitään väliä?



Niihän ne työttömät sanoo. Suhteita tärkeämpää on muuttaa sinne missä on työtä, ja/tai kouluttautua sellaiselle alalle minkä tekijöistä on kysyntää. Turha ihmetellä jos Joutsenosta ei löytynytkään medianomille töitä.

Vierailija
SakkeTNT
o
Aiheeseen liittyen.. miksi ihmisiä ylipäänsä koulutetaan, kun töihin tuntuu pääsevän vain suhteilla, eikä osaamisella ole mitään väliä?



Niihän ne työttömät sanoo. Suhteita tärkeämpää on muuttaa sinne missä on työtä, ja/tai kouluttautua sellaiselle alalle minkä tekijöistä on kysyntää. Turha ihmetellä jos Joutsenosta ei löytynytkään medianomille töitä.



Höpöpuhetta. Koulutuksen alussa ei voi tietää, minkä alan osaajista on pulaa, kun valmistuu, eikä kaikille ole työtä, vaikka kuinka kouluttautuisi.

Ensiksi tietenkin tarvitaan oikea koulutus ja paikkakunta, jolla on avoimia työpaikkoja, mutta kouluttautuneiden kesken ratkaisee persoona, sosiaalisuus ja suhteet. Huippuosaajat sitten erikseen. He saavat hakea töitä vaikka lateksipuvussa ja aina irtoaa.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat