Mitä on ammattimaisuus?

Seuraa 
Viestejä6251
Liittynyt20.6.2009

Milloin jotakuta voidaan alkaa kutsua ammattilaiseksi? Onko ammattilainen ammattilainen? Tarkoitaako nää samaa asiaa?

Onko termille laadullisia, numeerisia nyrkkisääntöä? Onko hommansa pirun hyvin tekevä jamppa tai janita ammattilainen? Sitäkö tämä tarkoittaa?

Vaihteleeko määritelmä aloittain, jos vaihtelee, miksi?

Young man, there's a place you can go.
I said, young man, when you're short on your dough.
You can stay there, and I'm sure you will find
Many ways to have a good time.

It's fun to stay at the Y.M.C.A.

Sivut

Kommentit (27)

Vierailija

Ammattilainen on yksinkertaisimmillaan joku joka tekee jotain ammatikseen, elikkäs elääkseen.

Muoks: Rosson kokki on ammattilainen kokki, mutta minä harrastelijana valmistan huomattavasti parempaa ruokaa.

Vierailija

Ammattimies vie homman loppuun asti, vaikka välillä tulisi yllättäviä ongelmia.

Hän ei esim lähde pois ja jätä hommaa sikseen.

Arvostan todella paljon autokorjaajia, remonttimiehiä jne, koska he ovat juuri tämmöisiä, minun vastakohtia. Jos mutteri pyöristyy, niin minun hanskat lentää naulaan heti.

Vierailija
Lektu-Elli
Arvostan todella paljon autokorjaajia, remonttimiehiä jne, koska he ovat juuri tämmöisiä, minun vastakohtia. Jos mutteri pyöristyy, niin minun hanskat lentää naulaan heti.

Jos autonkorjaaja heittäisi hanskat tiskiin jokaisen ongelman edessä kuten mutterin pyöristyessä, niin eipä sillä korjaajalla olisi pian asiakkaita.

Vierailija
Lektu-Elli

Hemmetin hyvä määritelmä. Projektissa, jossa tällä hetkellä työskentelen, on liuta ammattilaisia, jotka kokevat olevansa samassa veneessä ja joille on tärkeä saada vietyä projekti loppuun kunnialla.

Sitten meillä oli vähän aikaa yksi kaveri, joka tuli töihin ja lähti milloin huvitti. Ei hän oikein mitään saanut aikaankaan, vaikka oli kuulemma huippuasiantuntija.

Nyt häntä ilmeisesti ei enää huvita ko. projektissa työskennellä, koska hän ei kuulemma enää ko. duunipaikkaan tule. Työaseman hän oli jättänyt päälle, liudan puoliksi täynnä olevia kahvikuppeja, iltapäivälehtiä, projekti-papereita etc. työpisteeseensä, siis kuin paskan takapuolestaan.

Siinä siis ammattilaisen ja asiantuntijan ero.

Vaari
Seuraa 
Viestejä3330
Liittynyt22.3.2005

Vielä yksi synonyymahtava käsite tähän, ammatillinen.   

Ammatillinen tarkoittaa minun kokemuksissani sitä, että työntekijä tai työryhmä pitäytyy omassa perustehtävässään. Raja sen ja siitä lipsumisen välillä ei ole selvä, numeerisesti ilmoitettavissa tai aina helppo valinta. Siitä ammattitaito rakentuu. 

Ammatillista on esimerkiksi se, kun esimies pyrkii löytämään työryhmän toiminnan kannalta kriittisen informaation keskenään kinastelevien ämmien välisestä tukkanuotasta. 

Ammatillisuus on, ainakin esimiehen näkökulmasta, riittävän, optimaalisen etäisyyden säilyttäminen alaisiin. Se ei tarkoita onnistuessaan kylmyyttä tai tylyyttä heitä kohtaan. Se tarkoittaa onnistuessaan perustehtävän kannalta mahdollisimman toimivan työympäristön edellytysten luomista, sellaisen johon mahtuu myös empatiaa, mutta aina työryhmän perustehtävään suhteutettuna.

Ammatillisuudella erotetaan omat ongelmat työelämän ongelmista, ja päin vastoin. Niin paljon kuin se on mahdollista. Loppujen kanssa pitää tulla vain toimeen. 

"Jos sanon olevani väärässä siinä että Jumala on olemassa, väitän samalla Jumalan olevan väärässä, mitä hän taas ei voi olla. Olen siis oikeassa m.o.t." (LivingHeart)

Vierailija
Lektu-Elli

Näinpä. Lisäksi se ammattimies tajuaa, ettei ole tekemässä asioita itselleen, vaan asiakkaalleen, joten se makutuomari on asiakas. Ei siis ole syytä nyrpistellä, jos ei tykkää asiakkaan värivalinnoista tai pitää tämän toiveita "turhuuksina". Ammattimies osaa erottaa nämä siitä, milloin kyseessä on oman asiantuntijuuden tarjoama tieto siitä, miten asiat kannattaa tehdä. Todellinen ammattimies ei väitä toiveiden toteuttamista "mahdottomaksi" vain siksi, ettei itse ymmärrä toiveen tärkeyttä, mutta ei myöskään tee sutta vain siksi, että tietämätön asiakas ei ymmärrä pyytää oikeita työtapoja tai menetelmiä.

Saw
Seuraa 
Viestejä6251
Liittynyt20.6.2009

Moniin lomakkeisiin kysytään kohta Ammatti.

Mulla on identiteettikriisi. Mikä siihen laitetaan?

- Joku nykyisistä työnimikkeistä?
- Korkein oppiarvo?
- Ammatillisesta oppilaitoksesta saadussa todistuksessa oleva nimike?
- Se miksi haluaa itseään kutsuttavan?
- Se nimike, miksi minut parhaiten tunnetaan?
- Parhaiten lomakkeen aihepiiriin liittyvä nimike?

Young man, there's a place you can go.
I said, young man, when you're short on your dough.
You can stay there, and I'm sure you will find
Many ways to have a good time.

Äemänkäki
Seuraa 
Viestejä1161
Liittynyt20.11.2006

Ammattilainen tietää mitä tekee. Harrastelija saattaa opetella työtapoja/kikkoja/asiaa, kun taas ammattimies tekee kokemuksella ja osaa soveltaa parhaan "työkalun" kyseiseen tilanteeseen sen enempää harjottelematta. Tai jos ammattimies ei osaa, niin sitten hän tietää mistä saa tietoa nopeasti ongelman ratkaisemiseksi. Eli suomeks, ammattimies ei kaivele munia työaikana, vaan sillon tapahtuu.

taucalm
Seuraa 
Viestejä7047
Liittynyt3.9.2009

ammattilainen on ihminen joka osaa kertomansa asian/tehtävät erittäin hyvin.

"Everything is backwards; everything is upside down. Doctors destroy health, lawyers destroy justice, universities destroy knowledge, governments destroy freedom, the major media destroy information and religions destroy spirituality."

Vierailija

Meillä kun on noita valittuja asiantuntijoita, jotka eivät pärjää ilman avustajia.
Mielestäni ammattilainen ja poliitikko ovat toisensa pois sulkevia termejä.
Mitenkähän määritellään ammattilainen poliitikko?
Lähtökohtana täytyy olla se, että ko. henkilö ei ole tehnyt päivääkään oikeita töitä(missä olisi voinut saavuttaa sellaisen aseman, että kutsutaan ammattilaiseksi).
Sujuva takinkääntö täytyy sisältyä ammattipoliitikon vahvaan osaamisalueeseen?
Ts. sujuva valehtelu. Parhaat ammattilaiset varmaankin sitten uskovat itsekin omiin valheisiinsa?

Vierailija
Saw
Moniin lomakkeisiin kysytään kohta Ammatti.

Mulla on identiteettikriisi. Mikä siihen laitetaan?

- Joku nykyisistä työnimikkeistä?
- Korkein oppiarvo?
- Ammatillisesta oppilaitoksesta saadussa todistuksessa oleva nimike?
- Se miksi haluaa itseään kutsuttavan?
- Se nimike, miksi minut parhaiten tunnetaan?
- Parhaiten lomakkeen aihepiiriin liittyvä nimike?

Minä käsitän 'ammatiksi' sen, minkä tekemisestä saan palkkani. Työpaikassa minuun liitettävästä tittelistä. Sen minä ainakin merkkaan veroilmoitukseen sun muihin.

Erilaisia kouluja ja kursseja olen käynyt jo tähän ikään niin paljon, ettei niistä todistuksista voi valita...

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat