UA-232 crash landing

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Matkustajakoneesta hävisi kaikki hydraulipaineet 10km korkeudessa.

osa 1:
http://www.youtube.com/watch?v=cU2mqOLzlfU

osa 2
http://www.youtube.com/watch?v=NeAKR3AiUEI

osa 3
http://www.youtube.com/watch?v=M_B-5pRNH3g

Eikö koneen olisi saanut parempaan laskuasentoon, jos 20 tonnia matkustajia olisi ajettu koneen takaosaan? 110 kuoli, 180 selvisi. Tässä olis tämmöinen momenttilasku jollekin.

Kommentit (7)

EV+
Seuraa 
Viestejä770
Liittynyt24.12.2010

Pakkolaskuun valmistautuvassa lentokoneessa määrättäisiin matkustajat irti vöistään?

Sattumalta kuolonuhrit tulivat tässä tapauksessa juuri takaosassa sekä lisäksi etuosan business-luokassa istuneet kuolivat kaikki. Lentäjät saivat kiitosta näinkin hyvin hoidetusta laskeutumisesta.

Vierailija

Minun (jälkiviisas)-metodillani kukaan ei olisi kuollut.

Konehan teki kymmeniä käännöksiä jotta pääsi lentokentälle. Määrä oli noin suuri siksi koska se kääntyi vain oikealle. Reitti näkyy jossain nettisivulla, se on todella mutkikas.

Loppuvaiheessa ongelma oli valtava nopeus, johtuen siitä ettei flapseja saanut alas, ja että lähestymisiä voitiin tehdä vain yksi, koska ei uskottu että kone voi nousta uudestaan.

Jos matkustajat pannaan kaikki taakse, niin voivat he silti olla turvavöissä.
Laskuasento olisi ollut todella "normaali" sillä tavalla. Miksei tehty?

Heksu
Seuraa 
Viestejä5463
Liittynyt16.3.2005
Lektu-Elli
Miksei tehty?



Kukaties siksi, ettei tullut toista tsäänssiä? Eikai noissa tilanteissa ehdi hirveesti fundeeraamaan kaikkia potentiaalisia vaihtoehtoja läpi, helppohan se on jälkeenpäin huudella...

Vierailija

Koneen olisi saanut ehjempänä alas jos olisivat pyytäneet lennonjohdon antamaan suuntatiedot ja aloittaa lähestymisen alempaa, tehden laajempia kaartoja, ilman suoraa näköyhteyttä. Hätä oli vain äärimmäinen eikä skenaario ollut käynyt kenenkään mielessä jotta taktikoida oikein. Miehistön tasoa kuvaa että he pitivät ohjaimista kiinni vaikkei ne toimineet. Matkustamosta tullut kouluttaja-ohjaaja sompasi moottorien tehoja säädellen.

Polttoaineen dumppauskin olisi keventänyt konetta ja vähentänyt tulipaloa.

EV+
Seuraa 
Viestejä770
Liittynyt24.12.2010
tietää

Polttoaineen dumppauskin olisi keventänyt konetta ja vähentänyt tulipaloa.



Tuo manööveri kyllä tehtiin. Ilmeisesti polttoainetta jäi kuitenkin riittävästi palon syttymiseen.

Vierailija

Jos ei dumppais, niin kaasumaista höyryä olis vähemmän tankeissa. Näin olen joskus kuullut.

Tuo paineettomien ohjaimen pitely on mietityttänyt. Luulisin että ihan turhaa. Mutta ei se kapteenikaan ihan tyhmä ollut, hän varmaan piti mahdollisena, että joku ilmakupla tai hydraulinesteen tasku saattoi olla ohjaimen ansiosta loukussa. Heillä ei nimittäin ollut milliäkään varaa kallistua enempää. Pitelypäätös oli luultavasti turha, ja hän varmaan itsekin tiesi että se on luultavasti turhaa. Mutta kun ei ollut mitään mahdollisuutta riskeerata nykytilaa sen enempää, niin minkäs teet.

Tämä on erittäin kutkuttava mietinnän aihe. Kapteeni olisi voinut ehkä sitoa ohjaimen.

Joku toinen kone laittoi limonadia hydraulipiiriin, ja sai sillä ohjaimet nättiin asentoon.

EV+
Seuraa 
Viestejä770
Liittynyt24.12.2010

Fitch: koneessa sattumalta matkustanut DC-10-lennonopettaja joka päästettiin ohjaamoon
Haynes: United Airlines lennon 232 kapteeni

Wikipedia:
Haynes kept his sense of humor during the emergency, as recorded on the plane's CVR:
Fitch: I'll tell you what, we'll have a beer when this is all done.
Haynes: Well I don't drink, but I'll sure as hell have one.

Uusimmat

Suosituimmat