Puhelinpelko

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Pikaisen nettihaun perusteella puhelinpelko näyttää olevan yleinen. Minä olen kärsinyt siitä koko ikäni. Jo lapsena vedin puhelimen seinästä (ihana lankapuhelinaika), jos olin yksin kotona. Virastoihin, työpaikkailmoituksiin tai vastaaviin en ole pystynyt soittamaan koskaan.

Mietiskelin juuri, että olen soittanut puhelimellani viimeisen puolen vuoden aikana alle viisi kertaa, kaikki soitot tyttöystävälleni. Tekstiviestejä on mennyt alle kymmenen. Päälläkään puhelin ei usein ole. Pelkään että siihen tulee viestejä tai soittoja.

En osaa sanoa, mikä puhelimessa pelottaa, todennäköisesti jokin samankaltainen kuin viranomaisissa. En näet siedä myöskään kouluja, virastorakennuksia, konserttisaleja tai vastaavia. Mitenkään ujo tai arka en kuitenkaan ihmisten kanssa ole. Ainoastaan paikat pistävät vastaan, se puhelinkin.

Sivut

Kommentit (65)

Vierailija

Oikeastaan jännitys on ihan tuttua, kun pitää esim. työhaastatteluun kysyä tapaamista, mutta siihenkin tottuu. Eka kerroilla jännitti aika paljon, mutta niin se jännittä kaikkia.

Vierailija
kabus
Oikeastaan jännitys on ihan tuttua, kun pitää esim. työhaastatteluun kysyä tapaamista, mutta siihenkin tottuu. Eka kerroilla jännitti aika paljon, mutta niin se jännittä kaikkia.

Mulla on ikää jo sen verran, että ei tilanne harjoittelemalla parane. Mitä enemmän puhelinta käytän, sitä vaikeammaksi sen käyttäminen käy. Onnistumisetkaan tilanteissa eivät pelkoa lievennä.

Vierailija

Itse olen kärsinyt puhelimella soittamisen ja siihen vastaamisen pelosta jo pitkään. Tuntemattomiin numeroihin en juuri vastaa, ja tuntemattomille tai puolitutuille soittaminenkin on melko ylivoimaista. Jos samassa tilassa kanssani on joku muu, on puhelimella soittaminen vielä paljon vaikeampaa.

Ensimmäisessä oman alan työssäni vetkuttelin yhtä puhelinsoittoa viikkoja, mikä lähes pysäytti senhetkisen projektini etenemisen. Tämä puolestaan johti totaaliseen itsekunnioituksen menettämiseen, vuosien masennukseen ja työttömyyteen (en saanut potkuja, mutta irtisanouduin itse, kun koin olevani kelvoton työntekijä).

Otaksuisin puhelinpelkoni kohdallani ainakin osittain johtuvan jonkinlaisesta lievästä puheen ymmärtämisen häiriöstä. Jos tilanteessa on yhtään taustamelua, kuten esimerkiksi baarissa, on minun aina ollut selvästi muita vaikeampi osallistua keskusteluun, koska en vain yksinkertaisesti ymmärrä, mitä muut puhuvat. Kuulossani ei testien mukaan mitään vikaa ole. Puhelimessa kaikki informaatio tulee pelkästään puheen välityksellä, eikä ole ilmeitä, eleitä tai huulten liikkeitä auttamassa tiedon keruuta, joten tilanne on stressaava.

Aloitin taannoin uudestaan alan hommissa. Jää nähtäväksi, minkälaisiin hankaluuksiin pelkoni minut tällä kertaa ajaa

Vierailija
Ploho
kabus

Mulla on ikää jo sen verran, että ei tilanne harjoittelemalla parane. Mitä enemmän puhelinta käytän, sitä vaikeammaksi sen käyttäminen käy. Onnistumisetkaan tilanteissa eivät pelkoa lievennä.

Ei koskaan ole liian myöhäistä. Vedä aluksi vaikka pieni suojakänni, ennen kuin soitat. Sitten kun kokemusta tulee, soitat selvinpäin.

slam
Seuraa 
Viestejä2127
Liittynyt11.5.2006

Sosiaalisten tilanteiden pelkojen piikkiin olen puhelimen käytön vaikeudet ainakin itse laskenut. Muutoin on sosiaalisesti avoin ja keskustelu altis yms. ja kärsii vain kyseisestä ongelmasta, niin tilanteessa on silloin lähinnä puhelinpelko. Kukaan nettiin aktiivisesti kirjoittava ihminen ei ole riittävästi sosiaalinen tälläisen tilanteen tarkistamiseen, koska on jo syrjäytynyt aavistuksen sosiaalisesti vaikeaksi.

Puhelinkammo voi syntyä, jos pelkää, että sieltä luurista tulee vain äärimmäistä pahaa.

Hyvin polkee.

taucalm
Seuraa 
Viestejä7047
Liittynyt3.9.2009

itselläni on hieman erilainen puhelinpelko. en halua pitää langatonta suurteholähetintä aivojeni vieressä ellei ole välttämätön pakko. myöskään puhelimella en ole koskaan tykännyt oikein asioida, koska puhelimessa välittyy vain 7% siitä mitä paikan päällä välittyisi. videopuhelut vois olla enemmän mun juttu, koska niissä näkee keskustelijat ja informaatiota välittyy valtavasti enemmän.

"Everything is backwards; everything is upside down. Doctors destroy health, lawyers destroy justice, universities destroy knowledge, governments destroy freedom, the major media destroy information and religions destroy spirituality."

Vierailija

Itse joudun käymään läpi ennalta puhelinsoiton ja keskustelun, ts. mitä itse aion sanoa. Soittamiseen ei kuitenkaan mene enää niin kauan aikaa kuin ennen, vaikka se edelleen jännittää.
Vielä muutama vuosi sitten saattoi mennä koko päivä siihen, kun yritin soittaa jonnekin virallisemmalle taholle. Ja muutenkin soitot vaatii aina yksinolon, en halua että minua kuunnellaan.
Muistaakseni minulla meni hermot siihen, kun puoli päivää olin tuijottanut puhelinta ja yrittänyt saada taas soittoa aikaiseksi - joten näppäilin numeron (kuten 100 kertaa aiemminkin) ja painoin luuria ennenkuin ehdin nostattaan pakokauhua. Sittenpähän oli pakko puhua. Ja koska tähän oli mennyt vain puoli päivää, vietin loppupäivän onnitellen itseäni tapahtuneesta. Muistaakseni se jatkui siitä jonkin aikaa samanlaisena; jännitin soittamista alkuun, kunnes meni hermot omaan käytökseen ja laitoin soiton meneen eteenpäin.

Outoihin numeroihin en vastaa. Aika usein jätän vastaamatta, kun tuttu soittaa. Soitan takaisin ehkä myöhemmin. Voi olla, että odotan sieltä jotain epämiellyttävää pyyntöä tms., mikä häiritsisi päivääni ja soitan vasta kun tilanne tuntuu paremmalta itselleni.

Mutta minulle on myös tuttua, miten jostain asiasta saa tehtyä itselleen niin ison pelon, ettei siihen auta enää harjoittelut tai onnistumiset. Pakokauhu ei kuuntele järkeä.

Vierailija
taucalm
itselläni on hieman erilainen puhelinpelko. en halua pitää langatonta suurteholähetintä aivojeni vieressä ellei ole välttämätön pakko. myöskään puhelimella en ole koskaan tykännyt oikein asioida, koska puhelimessa välittyy vain 7% siitä mitä paikan päällä välittyisi. videopuhelut vois olla enemmän mun juttu, koska niissä näkee keskustelijat ja informaatiota välittyy valtavasti enemmän.

Voithan käyttää hands free-laitteita enemmän tai ainakin yksin ollessasi puhelimessa olevaa kaiutinta. En äkkiä löytänyt mitään tutkimuksia, mutta muistan kun kännykän säteilyä tutkittiin. Omat lapseni olivat silloin siinä iässä, että tuli puntaroitua joko he tarvitsivat omaa kännykkää jo silloin vai vasta myöhemmin. Muistaakseni tutkimus ei ollut mitenkään vakuuttava siinä, että kännykän käyttäminen lyhentäisi meidän elinaikaamme kovinkaan paljoa.

Ympäristömme on muutenkin täynnä erilaista langatonta liikennettä sekä muuta säteilyä ja suurin osa siitä menee päidemme läpi. Puhumattakaan siitä, miten paljon kännyköitä nykyään käytetään. Käytä puhelintasi kaikessa rauhassa.

taucalm
Seuraa 
Viestejä7047
Liittynyt3.9.2009
Taivaantallaaja

Voithan käyttää hands free-laitteita enemmän tai ainakin yksin ollessasi puhelimessa olevaa kaiutinta. En äkkiä löytänyt mitään tutkimuksia, mutta muistan kun kännykän säteilyä tutkittiin. Omat lapseni olivat silloin siinä iässä, että tuli puntaroitua joko he tarvitsivat omaa kännykkää jo silloin vai vasta myöhemmin. Muistaakseni tutkimus ei ollut mitenkään vakuuttava siinä, että kännykän käyttäminen lyhentäisi meidän elinaikaamme kovinkaan paljoa.
joillakin ihmisillä on tosiaankin pakkomielle arvottaa elämäänsä sen eletyn pituuden ei laadun perusteella. voin hyvin myös olla vastaamatta puhelimeen ja pyytää ihmisiä ympärilläni käyttämään sähköpostia, tai kuten Matti Vanhanen toteaisi seksiviestejä. kellään meistä ei ole todellista tietoa vielä aiheuttaako se säteily haittaa vai onko se sitä aiheuttamatta. jokatapauksessa pirisevä kännykkä, jos mikä tappaa keskittymisen. parempi, että laulaa itsekseen kaukana minusta ja voin keskittyä 100% siihen mitä opiskelen.

Taivaantallaaja

Ympäristömme on muutenkin täynnä erilaista langatonta liikennettä sekä muuta säteilyä ja suurin osa siitä menee päidemme läpi. Puhumattakaan siitä, miten paljon kännyköitä nykyään käytetään. Käytä puhelintasi kaikessa rauhassa.

kännykät tulivat markkinoille 1990. ihminen elää n. 100v. kun kalenteriini katsoin niin nyt on vuosi 2011. mitä siis oikeastaan tiedämme kännykköjen aiheuttamista haitoista ? emme oikeastaan juuri mitään, keksintö on todella tuore. pitäisin sanomaasi siis todella vastuuttomana.

"Everything is backwards; everything is upside down. Doctors destroy health, lawyers destroy justice, universities destroy knowledge, governments destroy freedom, the major media destroy information and religions destroy spirituality."

Vierailija
taucalm
Taivaantallaaja

joillakin ihmisillä on tosiaankin pakkomielle arvottaa elämäänsä sen eletyn pituuden ei laadun perusteella. voin hyvin myös olla vastaamatta puhelimeen ja pyytää ihmisiä ympärilläni käyttämään sähköpostia, tai kuten Matti Vanhanen toteaisi seksiviestejä. kellään meistä ei ole todellista tietoa vielä aiheuttaako se säteily haittaa vai onko se sitä aiheuttamatta. jokatapauksessa pirisevä kännykkä, jos mikä tappaa keskittymisen. parempi, että laulaa itsekseen kaukana minusta ja voin keskittyä 100% siihen mitä opiskelen.

Jos pidät puhelinta elämäsi laadun huonontajana, asia on eri.
taucalm
Taivaantallaaja

kännykät tulivat markkinoille 1990. ihminen elää n. 100v. kun kalenteriini katsoin niin nyt on vuosi 2011. mitä siis oikeastaan tiedämme kännykköjen aiheuttamista haitoista ? emme oikeastaan juuri mitään, keksintö on todella tuore. pitäisin sanomaasi siis todella vastuuttomana.

Vastuutonta? Mitä oikeastaan tiedämme yhtään mistään? Elämän laatua mielestäni huonontaa ennen kaikkea murehtiminen asioista, joille ei juuri mitään voi. Ympärillämme viuhtovia signaaleja on käsittämätön määrä koko ajan ilmassa, siinä kännykän tuoma lisä ei paljoa paina.

Ovatko kaikki käyttämäsi asiat taatusti läpikotaisin tutkittuja? Ja tiede kehittyy koko ajan, uusia vastauksia asioihin löydetään jatkuvalla syötöllä. Jos käyttää elämänsä murehtimiseen siitä, mitä huonoa voidaan vielä löytää, silloin on turha puhua mistään elämän laadusta tai arvottamisesta yhtään mitään.

Ertsu
Seuraa 
Viestejä6541
Liittynyt8.11.2007

Täysin käsittämätön juttu tuo puhelinpelko. Eihän sieltä luurin kautta kukaan voi tulla kurkkuun kiinni kuten face to face -tilanteessa, joten mikä siinä muka pelottaa? Mun tyttärellä oli vähän puhelinpelkoa, kun ei uskaltanut vastata outoon numeroon, mutta neuvoin, että outoon numeroon vastataan omalla nimellä. Etunimi riittää. Voihan olla, että puhelin on niin uusi keksintö, että jotkut vielä vierastavat sitä. Eihän puhelimia ole ollut kuin vasta n. 100 vuotta, joten kaikki eivät ole ehkä vielä tottuneet siihen, mutta puhelinta pelkäävä pelkää takuuvarmasti myös telkkaria. Telkkari on sentään uudempi keksintö kuin puhelin.

Ai niin, piti vielä lisätä, että mitä puhelinfoobikko tekee puhelimella? Eihän mikään laki vaadi puhelimen omistamista.

Jorma
Seuraa 
Viestejä2350
Liittynyt27.12.2008
Ertsu

Ai niin, piti vielä lisätä, että mitä puhelinfoobikko tekee puhelimella? Eihän mikään laki vaadi puhelimen omistamista.

Kyllä puhelin on välttämätön. Esimerkiksi aikaa terveyskeskukseen et saa muuten. Ainakaan täällä ei saa.

Ertsu
Seuraa 
Viestejä6541
Liittynyt8.11.2007
Jorma
Ertsu

Kyllä puhelin on välttämätön. Esimerkiksi aikaa terveyskeskukseen et saa muuten. Ainakaan täällä ei saa.

Miten puhelinfoobikko tilaa ajan terveyskeskukseen, kun ei uskalla soittaa? Jaa no tietysti voi pyytää kaverin tilaamaan sen ajan, mutta siihen hän ei tarvitse omaa puhelinta.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat