Tapatissuttelu vs. viikonloppukännit

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Pohdittiin kerran kaverini kanssa kumpi on huonompi vaihtoehto. Tässä topicissa tapatissuttelulla tarkoitetaan 2-3 tölkkiä tai pulloa 0,33 litran mietoa 4,7% kaljaa/siideriä/lonkkua päivittäin nautittuna. Viikko kulutukseksi tulee 14-21 pullo tai tölkkiä. Viikonloppukänneillä tarkoitetaan perjantaina ja/tai lauantaina samaisen määrän nauttimista joko yhden tai kahden päivän aikana. Esim. juoo ekan ''erän'' perjantaina ja toisen lauantaina.

Tapatissuttelun puolia(hyviä* että huonoja):

+kohtuu käytön idea, voi ottaa ruoan kanssa sivistyneesti, olut ei loppujen lopuksi ole kovin huono vaihtoehto ruoan kanssa energiamäärällisesti verrattuna maitoon tai mehuihin
+ajokunto säilyy
+ei krapulaa
+ei humalahakuista
+ei tule syötyä krapulamättöjä(pizzaa, kebab, hampurilaiset)

-alkoholi osana joka päiväistä elämää, koukussa?
-energiaa 300-450 kcal saanti pelkästä nesteestä
-alkoholi lisää ruokahalua eli näläntunne saattaa kasvaa ja näin riski lihomiseen kasvaa
-ihmisuhdeongelmat, juopon leima, lapset kärsii
-yleensä epäsosiaalista juomista

Viikonloppukännien puolia(hyviä että huonoja)

+alkoholi ei ''häiritse'' arkea
+sosiaalisuus
+ruokavalion voi pitää muutoin terveenä vaikkakin energiansaanti alkoholista on yhtä suuri

-krapula
-ihmisuhdeongelmat
-alkoholi aiheuttaa syrjähyppyjä ja muita riitoja
-krapulamätöt lihottaa

*Alkoholien hyvät puolet ovat näennäisiä

Itse en harrasta tapatissuttelua enkä viikonloppukännejä. Kumpi teistä on parempi vaihtoehto?

Sivut

Kommentit (59)

Ronron
Seuraa 
Viestejä9265
Liittynyt10.12.2006

Ainakin sanotaan että tasaisesti jaettuna se on vähemmän paha kuin kerralla paljon, noin niinkun terveydellisesti. Itse harrastan kompromissia, eli juon joka päivä tai lähes joka päivä sen viikonloppusatsin.

くそっ!

eskimo
Seuraa 
Viestejä1521
Liittynyt12.5.2009
Ronron
Ainakin sanotaan että tasaisesti jaettuna se on vähemmän paha kuin kerralla paljon, noin niinkun terveydellisesti.

Itsellä alkoholi aiheuttaa kevyempää unta.
Saatan olla väsyneempi seuraavana päivänä jos juon pullonkin keskiolutta.
Tämä oli unohtunut tissuttelun haitoista aloituksessa.

Juha Myllärinen, Lappeenranta

Vierailija
eskimo
Itsellä alkoholi aiheuttaa kevyempää unta.
Saatan olla väsyneempi seuraavana päivänä jos juon pullonkin keskiolutta.
Tämä oli unohtunut tissuttelun haitoista aloituksessa.

Kyllä. Unesta jää tällöin ainakin osan yötä pois syvin univaihe, mikä ei pitkään jatkuessaan ole ollenkaan hyvä asia.

Paul M
Seuraa 
Viestejä8560
Liittynyt16.3.2005

Maksa kärsii enemmän jatkuvasta.

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

Vierailija
Pykälä

-krapula
-ihmisuhdeongelmat
-alkoholi aiheuttaa syrjähyppyjä ja muita riitoja
-krapulamätöt lihottaa

*Alkoholien hyvät puolet ovat näennäisiä

Itse en harrasta tapatissuttelua enkä viikonloppukännejä. Kumpi teistä on parempi vaihtoehto?

Uni-, ahdistus ja mielialaongelmat, alhainen testosteroni ja muistiongelmat.

Veikkaisin että tuollainen reipas viikonloppukännäys on juuri aivoille vahingollisempaa, tissuttelu varmaan muulle elimistölle ja sitä kautta pitkällä tähtäimellä myös aivoille.

Muistista:

http://alcoholism.about.com/cs/dementia ... 030617.htm

Briteillä, joilla on tapana vetää samanlaisia perskännejä kuin suomalaisilla on huomattu että alkoholi on muistille haitallista jo täkäläisten kohtuurajojen sisällä.

Nuo hormonivaikutukset voisivat ainakin osittain selittää paljon juoville tapahtuvia kehonmuutoksia, testosteroni laskee, kortisoli nousee, estrogeeni nousee. Mistä seuraa että miehen vartalo feminisoituu ja kerää läskiä. Naisilla taas testosteroni nousee, mikä näkyy äijäytymisenä.

http://correct-weight-loss.net/2009/09/ ... -fat-loss/

Kehittyvälle keskushermostolle (alle 25) isot alkoholiannokset aiheuttavat kehityksellisiä vaurioita jotka eivät välttämättä koskaan korjaannu, tässä iässä raskas juominen vaarantaa koko loppu elämän koska ne rakenteet joilla hallitaan esim impulssikäyttäytymistä ja huomiota eivät kehity normaalisti. Tämä toki siten että 15 vuotiaana vauriot ovat vakavempia kuin 22 vuotiaana.

http://www.npr.org/templates/story/stor ... =122765890

Aweb
Seuraa 
Viestejä41238
Liittynyt16.3.2005

Näköjään omalta kohdaltani paremmin toimivat viikonloppukännit, koska mulla ei esiinny mitään noista mainituista haitoista.

Teuvo: "Aweb on tosi tyhmä eikä Hänen tyhmempää ole kuin Phony, asdf, Mummo"

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26840
Liittynyt16.3.2005

Satunnaiskännääminen on oma valintani. Ei sitä joka viikonloppu viitsi, mutta muutaman kerran vuodessa, kun on jotain sosiaalista sähläämistä, mukava känni tekee hyvää. Tosin olen alkanut toisinaan juomaan viiniä (pullon puoliksi, homeopaattisen määrän siis) kun teemme jotain hienompaa ruokaa. Se maku jotenkin kruunaa ateriaan, vaikka humalahakuiseen juomiseen hapan viini on se viimeinen vaihtoehto.

Vierailija
Pykälä

Alkoholin kokonaishaitat ovat niin suuret, että aineelle voitaisiin asettaa täyskielto tai vähintään sitä pitäisi säännöstellä. Oikeastihan viinaa ei vedetä iloon vaan pakoon. Kun elämä itsessään ahdistaa, tuntuu tylsältä tai pakottavalta, voi alkoholilla vääristää kokemustaan. Viinaa ei vedetä siksi, että elämä tuntuisi enemmän elämältä, vaan siksi, että elämä ei tuntuisi elämältä.

Vaihtoehtojen hyvyys (huonous) riippuu ihmisestä. Lapsiperheessä suosittelen mallia, jossa ryyppääjä poistuu kerran viikossa kännäämään ja tulee kotiin vasta selvittyään. Jokailtainen pullon piilottelu sohvan syrjän taakse ei lapsista mukavalta tunnu.

Minä en juo.

Aweb
Seuraa 
Viestejä41238
Liittynyt16.3.2005
Ploho
Oikeastihan viinaa ei vedetä iloon vaan pakoon.

Jeesusko kertoi vai pyhä henki? Oletko harjoitellut fraasejasi pyhäkoulussa vai missä?

Viinaa ei vedetä siksi, että elämä tuntuisi enemmän elämältä, vaan siksi, että elämä ei tuntuisi elämältä.

Viinaa vedetään enimmäkseen siksi, koska nousuhumala tuntuu monista ihmisistä hyvältä. Lisäksi monet arvostavat estojen karisemista yms. Mikä ihmeen totuudentorvi sinä kuvittelet olevasi?

Jokailtainen pullon piilottelu sohvan syrjän taakse ei lapsista mukavalta tunnu.

Miksi ajattelet että alkoholia käyttävät ihmiset käyttävät sitä joka ilta, ja miksi sinun mielestäsi sitä pulloa pitäisi piilotella lapsilta?

Minä en juo.

Waude. Tuopa tuli yllätyksenä. Mahdat olla itsestäsi ylpeä.

JuurikinNiin
Seuraa 
Viestejä1887
Liittynyt4.3.2007

Tissuttelu on vaarallisempaa, addiktoivampaa.
Helposti voi käydä niinkin, että ensin se 2-3 * 33cl muuttuu puolen litran tölkeiksi.

Kohta niitä puolen litran kannuja juo joka päivä 6 kpl. Ei hyvä.

Viikonloppukännit ei addiktoi ihmistä niin paljon.

Jo pelkästään addiktiopotentiaalin pieneneminen on erittäin hyvästä.

Suomen uusriistokapitalismin pääjehu on Sauli Niinistö. -Pirta-

JuurikinNiin
Seuraa 
Viestejä1887
Liittynyt4.3.2007

Kyllä sitä viinaa vedetään ainakin "normikansan" keskuudessa havaintojeni perusteella enemmän "iloon", eli just sosiaalisena boostina.

Kaappijuopot erikseen, ne varmaan haluaa maailmaa pakoon.

Aweb
Seuraa 
Viestejä41238
Liittynyt16.3.2005
hi3
Mun mielestä on todella väärin juoda itsensä humalaan lasten edessä.

Määrittele humala.

Vierailija
Aweb
Ploho
Oikeastihan viinaa ei vedetä iloon vaan pakoon.

Jeesusko kertoi vai pyhä henki?

En ole uskossa. Se oli pelkkä valistunut arvaus. Jos viinaa vedettäisiin iloon, eivät alkoholin haitat olisi likikään nykyisissä mitoissa, koska juomisesta ei tulisi psyykkistä hallintakeinoa. Todellisuus kuitenkin osoittaa, että viinan taakse paetaan surua, pelkoa, ahdistusta ja sulkeutuneisuutta. Pullo on sekä kemiaalinen että sosiaaliskulttuurinen lupa käyttäytyä "väärin" - käyttäytyä tavalla, jota selväpäisessä arjessa ei hyväksytä.

Viinaa vedetään enimmäkseen siksi, koska nousuhumala tuntuu monista ihmisistä hyvältä.

Nousuhumala ei tunnu elämältä, vaan se tuntuu kepeältä ja vapauttavalta. Huolet väistyvät ja murheet unohtuvat. Itseluottamus kasvaa ja tuntemattomistakin ihmisistä tulee hetkeksi hyviä kavereita. Olemassa olon peruskysymykset väistyvät hymyilevän huokauksen alle, joka lääppii sielua lämpimänä ja kokonaisena. Siksi jotkut jäävät loukkuun pysyvästi.

Miksi ajattelet että alkoholia käyttävät ihmiset käyttävät sitä joka ilta, ja miksi sinun mielestäsi sitä pulloa pitäisi piilotella lapsilta?

En minä niin ajattele. Se oli oma lapsuuteni ja tiedän, että on muita samanklataisia lapsuuksia. Tiedän sekä tissuttelun että kertaryyppäämisen todellisuuden. Näitä asioita sitten selvitellään ammattiauttajien kanssa aikuisiällä sen minkä niitä selväksi saa. Kokonaan tuskin koskaan.

Vanhempien omasta mielestä heidän viinan käyttönsä saattaa olla täysin hallinnassa. Sama vaikutelma voi syntyä ulkopuolisille. Lapset sitten tulkitsevat miten tulkitsevat. Selvitysten mukaan lapsille isän tai äidin yksikin pullo aiheuttaa epävarmuutta. Lapset ovat herkkiä aistimaan pienetkin muutokset.

Minä en juo.

Waude. Tuopa tuli yllätyksenä. Mahdat olla itsestäsi ylpeä.[/quote]

Kieltämättä olen. Sekin vaihtoehto on kuitenkin ollut tarjolla. Minusta on ihan kiva, että pystyn tekemään selvinpäin sellaista, mitä jotkut pystyvät tekemään vain humalassa. Siitä en kuitenkaan pidä, että kun teen selvinpäin humalaisten asioita, niin sitä pidetään omituisena. Viina on Suomessa selitys, joka kattaa laajan alan asioita.

JuurikinNiin
Seuraa 
Viestejä1887
Liittynyt4.3.2007
hi3
Mun mielestä on todella väärin juoda itsensä humalaan lasten edessä.

Onhan se hölmöä, mutta ei välttämättä, jos osaa käyttäytyä.
Siis muidenkin kuin vaan omasta mielestään.
Ja riippuu toki lastenkin koosta.

Periaatteessa kyllä lapsenvahdit on sitä varten, että huolehtivat lapsista kun isit ja äidit dokaa!

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat