Puukiukaaseen sähkövastukset ? ?

Seuraa 
Viestejä136
Liittynyt3.12.2010

Tuollainen ajatus on pyörinyt päässä jonkin aikaa, että mahtaako olla jotain estettä em. viritykselle.
Kiuas on osittain itse tehty iki kiukaan "kopio". Perus puukiuas, siitä kuoret veks, ympärillä rosteriverkko. Halkaisija 70cm, korkeus 100cm.Kiukaan pohjamitat noin 45*45cm.
Kiukaan kolmelle sivulle jää sellaiset sopivan kokoiset tyhjät kolot, jonne vastukset voisi asentaa.

Lähinnä mietityttää vastuksien mekaaninen kestävyys, kuitenkin metri kiviä päällä/ 350 Kg.
Sähköpuolikin aiheuttaa luultavasti hieman työtä, mutta jos sen vaan turvalliseksi saa niin ok.

Helpoin olisi erillinen kiuas, mutta pienestä saunasta tulisi turhan ahdas.

Kommentit (7)

myl
Seuraa 
Viestejä224
Liittynyt18.11.2010

Tokihan kiukaan voi sähkölämmiteiseksi muuttaa. Vastusten päälle ei kyllä pidä mitään kuormaa laittaa. Ja täytyy muistaa, että lämmön pitää päästä siirtymään vapaasti kiviin.

Mitään järkeä tuossa ei kylläkään ole. Valmiita sähkökiukaita saa kaupasta niin halvalla, ettei itse tekeminen millään kannata.

Sitäpaitsi puukiuas saunassa on paljon parempi kuin sähköinen.

-myl

Vierailija

Tässä on kai ideana, että halutaan säilyttää nykyinen kiuas uuden kiukaan sijaan, kun nykyinen on mallia iki?

mika 69
Seuraa 
Viestejä136
Liittynyt3.12.2010
jak
Tässä on kai ideana, että halutaan säilyttää nykyinen kiuas uuden kiukaan sijaan, kun nykyinen on mallia iki?

Juu, eli punainen lanka on tietysti se, että kun esimerkiksi arkipäivänä oikein laiskottaa ja tekee mieli saunaan, katkaisijasta naps.
Viikonloppuna ja muutenkin kun ei laiskota männään puilla.

Etukäteisarvio olisi 3/4 puilla, 1/4 sähköllä.

-PP74-
Seuraa 
Viestejä337
Liittynyt6.1.2010

Puilla lämmitäessä kiuas lämpenee kauttaaltaan sellasiin lukemiin, että voi olla haastetta sähköjen vetämisessä.
Joskus poikien kanssa pitämissä sunailloissa on koko pönttö ollu punahehkussa.

Ronron
Seuraa 
Viestejä9265
Liittynyt10.12.2006
-PP74-
Puilla lämmitäessä kiuas lämpenee kauttaaltaan sellasiin lukemiin, että voi olla haastetta sähköjen vetämisessä.
Joskus poikien kanssa pitämissä sunailloissa on koko pönttö ollu punahehkussa.

Siihen ku sitten heittää kylkeen sangollisen vettä, saa vähän niitä positiivisia iooneita..

http://www.youtube.com/watch?v=8O_ydqPWKLg

くそっ!

Kanga
Seuraa 
Viestejä1327
Liittynyt26.4.2009

Helpoin ja halvin ratkaisu on tällätä siihen puukiukaan viereen toinen sähkölämmiteinen versio. Olen sellaisessa saunassa kylpenytkin, tosin omistaja oli hankkinut liian pienen sähkökiukaan, joten se ei yksinään oikein riittänyt...

Riso abundat in ore stultorum

sinnipirtti
Seuraa 
Viestejä5161
Liittynyt1.7.2007

Laiskottelu lienee vähän yliarvostettua sillä tuon kokoisen kivikasan lämmittäminen vastuksilla kestää pitkään. Toki jos vastukset ovat 12kw tai ylitse voi saunaan päästä jo tunnissa.

En ainakaan itse näe tuollaisessa mitään järkeä sillä on vain edullisempaa ostaa viereen sähkökiuas jolloin eltaaminen jää vähemmälle pienemmän kivimäärän ansiosta ja samalla se näkyy myös sähkölaskussa versus nykyisen kiukaan lämmitys vastuksilla.

toisen polven pilkkuvirhe

Uusimmat

Suosituimmat