Kuitit tarvitaan!

Seuraa 
Viestejä6251
Liittynyt20.6.2009

Kuitit tarvitaan!

Liiketoimintaan olis kiva netin kautta tilailla palvelutuotteita, mutta miten on kuittien laita? Käykö printscreen palveluntarjoajan webbisivusta kirjapitäjälle kuitiksi?

Entä jos webbisivun "kuitti" ei ole täydellinen? Voiko palveluntarjoajalta pyytää PDF-kuitin sähköpostiin tai jotain?

Avainsanat: kuitti, kauppa, kirjanpito, netti, webbi, kirjanpitäjä, repii, housut

Young man, there's a place you can go.
I said, young man, when you're short on your dough.
You can stay there, and I'm sure you will find
Many ways to have a good time.

It's fun to stay at the Y.M.C.A.

Kommentit (13)

Vierailija

Maksutapahtumasta/ostotapahtumasta on asiakkaan aina saatava kuitti, viimeistään pyydettäessä.
Onhan sen myyjänkin pidettävä kirjanpitoa jos rehellisesti toimii ja tällöin hänen on jo itseään varten tehtävä ostotapahtumasta kuitti talteen, koska muuten sen oma kirjanpito menee sekaisin.

Koitas tsekkailla vielä yrityksen tiedoista erinäiset ehdot ja tavat, näissä yleensä pitäisi lukea tällaiset asiat. Ei muuta kuin mailia jos asiakkaana et saa kuittia ja sen haluat itsellesi.

Vierailija

Kuittien säästäminen se primääri ongelma minusta on. Mistä hitosta voi tietää mikä ostos pitää voida todistaa myöhemmin? En minä ainakaan vapaaehtoisesti kuitteja keräile. Poikkeuksia ovat ne tavarat, joiden kuitissa lukee jokin takuuaika.

Kuitteja kertyy ihan liikaa.

Kosh
Seuraa 
Viestejä21228
Liittynyt16.3.2005
Taivaantallaaja
Kuittien säästäminen se primääri ongelma minusta on. Mistä hitosta voi tietää mikä ostos pitää voida todistaa myöhemmin? En minä ainakaan vapaaehtoisesti kuitteja keräile. Poikkeuksia ovat ne tavarat, joiden kuitissa lukee jokin takuuaika.

Nyt oli kyse liiketoiminnan harjoittamisesta, ei privaattishoppailusta. Kuitit tarvitaan kirjanpitoon jokaikisestä tapahtumasta, jossa raha tai tavara vaihtaa omistajaa. Muuten syyllistyy kirjanpitorikokseen ja verovilppiin.

Se oli kivaa niin kauan kuin sitä kesti.

Vierailija
Kosh
Taivaantallaaja

Nyt oli kyse liiketoiminnan harjoittamisesta, ei privaattishoppailusta. Kuitit tarvitaan kirjanpitoon jokaikisestä tapahtumasta, jossa raha tai tavara vaihtaa omistajaa. Muuten syyllistyy kirjanpitorikokseen ja verovilppiin.

Taisin lukea aloituksen vain toisella silmällä. Menköön hyvän lounaan piikkiin.

Kosh
Seuraa 
Viestejä21228
Liittynyt16.3.2005
Saw

Liiketoimintaan olis kiva netin kautta tilailla palvelutuotteita, mutta miten on kuittien laita? Käykö printscreen palveluntarjoajan webbisivusta kirjapitäjälle kuitiksi?

Entä jos webbisivun "kuitti" ei ole täydellinen? Voiko palveluntarjoajalta pyytää PDF-kuitin sähköpostiin tai jotain?

Pystytkö tilaamaan laskulle? Itse olen ostanut verkkokaupoista mm. kirjoja laskulla, jolloin ongelmaa ei synny. Luottokortilla maksettaessa luulisin, että webbisivun tilausvahvistus sisältää tuotekoodin, maksutapahtumatunnisteen tms, joka näkyy myös luottokorttilaskussa, mikä riittänee identifioimaan ostoksen. Verkkopankkimaksuista jää merkintä tiliotteeseen ja luulisin, että niistä voi saada omalta pankilta erillisen kuitinkin. Jostain Paypaleista yms. minulla ei ole aavistustakaan.

Kosh
Seuraa 
Viestejä21228
Liittynyt16.3.2005
Taivaantallaaja

Sovitaan niin.

Vierailija
Kosh
Taivaantallaaja

Sovitaan niin.

Jess!

Saw
Seuraa 
Viestejä6251
Liittynyt20.6.2009
Kosh
Saw

Pystytkö tilaamaan laskulle? Itse olen ostanut verkkokaupoista mm. kirjoja laskulla, jolloin ongelmaa ei synny. Luottokortilla maksettaessa luulisin, että webbisivun tilausvahvistus sisältää tuotekoodin, maksutapahtumatunnisteen tms, joka näkyy myös luottokorttilaskussa, mikä riittänee identifioimaan ostoksen. Verkkopankkimaksuista jää merkintä tiliotteeseen ja luulisin, että niistä voi saada omalta pankilta erillisen kuitinkin. Jostain Paypaleista yms. minulla ei ole aavistustakaan.
Tässä kotisivutilani vuosimaksun maksamisessa oli käytössä verkkopankin pikamaksu. Tiliotteella maksu toki näkyy, mutta ei se riittänyt kirjanpitäjälle. Täytyy olla lasku tai kuitti minkä takia tuo maksu on suoritettu. Tulostin nyt printscreenin "tilausvahvistuksesta", ja laitoin sen kuittikasan mukaan... Mutta ei se oikea lasku ole, siinä puuttuu maksajan nimi ja laskun eräpäivä.

Saa nähdä mikä tuomio tällaisesta tulee.

Rousseau
Seuraa 
Viestejä16844
Liittynyt13.11.2009
RuaAlguem
mannet ottaa omansa pienessä määrin !

Niihä hyö tekkööt, ja jotkut myös suuremmassa määrin.

Itse olen aina nettioperaatioissani saanut kyllä kuitin s-postiin, mistä siitä saa tulostamalla omasta mielestäni varsin virallisen näköisen paperin. On numerot, myyjä osoitteineen ja kaikki mainittu. Minkä ihmeen takia pitäisi siis ottaa

>printscreen palveluntarjoajan webbisivusta

Kuulostaa oudolta. Vai tarkoitatkohan kumminkin samaa asiaa eli tuota s-postikuittia? Kyllä siinä todellakin pitäisi näkyä kaikki oleellinen. Varsinkin jos on pdf-muotoon paketoitu.

Saw
Seuraa 
Viestejä6251
Liittynyt20.6.2009
Rousseau
>printscreen palveluntarjoajan webbisivusta

Kuulostaa oudolta. Vai tarkoitatkohan kumminkin samaa asiaa eli tuota s-postikuittia? Kyllä siinä todellakin pitäisi näkyä kaikki oleellinen. Varsinkin jos on pdf-muotoon paketoitu.

En tarkoita kuitiksi tarjottua kuittia. Se minkä tulostin, oli vaan taulukkoyhteenveto rahasummista, ja tilinumero mihin piti maksaa. Puuttui siis yksilöivä tunnus, eräpäivä ja se että lasku oli suunnattu juuri mun toiminimelle.

Mä oon kirjanpidon kirjasta lukenut, että yllä mainitut 3 asiaa pitää kuitista löytyä.

Toisaalta, en mä aina huomaa pyytää tuota toiminimelle osoitustakaan...

Vierailija

Alle 250e ostotapahtumassa kuitti voi olla ns "kevennetty".
Tavarat/palvelut/tuotteet näkyviin, myyjän nimi+y-tunnus ja siihen vielä päivämäärä. Joo ja kai se veromäärän erittelykin on pakollinen

Saw
Seuraa 
Viestejä6251
Liittynyt20.6.2009

Juu, tuolla http://www.taloushallintoliitto.fi/tili ... pidon_abc/ sanotaan tuosta kevennetyin tiedoin toimitetusta laskusta:

Tarvitaan:
* laskun antamispäivä
* myyjän nimi ja arvonlisäverotunniste (Y-tunnus)
* myytyjen tavaroiden määrä ja luonne sekä palvelujen luonne
* suoritettavan veron määrä verokannoittain tai veron peruste verokannoittain

Mun tapauksessa jäi puuttumaan tuo laskun antamispäivä...

Uusimmat

Suosituimmat