Paljastaako kompanssi mikroaaltouunin vuodot?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Huomasin mikroaaltouunin kääntävän kompassini neulaa. Siis uunin ulkopuolella.

Onko kompassineulan suunnan muuttuminen merkki siitä, että mikroaaltouunini vuotusuojassa on jotain vikaa, vikaa? Vai kuuluko kompassineulan liikkuakkin mikron ollessa toiminnassa?

Sivut

Kommentit (16)

ilmaisin
Seuraa 
Viestejä1285
Liittynyt2.7.2005
Advanced Knowledge

Onko kompassineulan suunnan muuttuminen merkki siitä, että mikroaaltouunini vuotusuojassa on jotain vikaa, vikaa? Vai kuuluko kompassineulan liikkuakkin mikron ollessa toiminnassa?

Kompassi ei reagoi mikroaaltoihin, vaan magneettikenttään. Mikroaaltouunista löytyy muun muassa muuntaja, jota tarvitaan suuren jännitteen tuottamiseen. Luultavasti kompassi reagoi kyseisen muuntajan aiheuttamaan magneettikenttään.

Vierailija
ilaiho
Advanced Knowledge

Kompassi ei reagoi mikroaaltoihin, vaan magneettikenttään. Mikroaaltouunista löytyy muun muassa muuntaja, jota tarvitaan suuren jännitteen tuottamiseen. Luultavasti kompassi reagoi kyseisen muuntajan aiheuttamaan magneettikenttään.
Just. Olen tuhonnut kaksikin kompassia tolla mikroaaltouunilla. Toinen oli Suunto, eli siis tavallaan manuaali ja toinen digitaalinen. Sattui vaan jäämään mikroaaltouunin päälle kaikessa ruokakiireessä. Ei niitä saanut sitten millään näyttämään mitään oikein. No virheistä oppii.

Seppo_Pietikainen
Seuraa 
Viestejä7615
Liittynyt18.10.2007
Advanced Knowledge

En usko. Toimisikohan koulutettu simpassi paremmin?

TGIF.

--
Seppo P.
Kreationismi perustuu tietämättömyyteen, se sikiää tietämättömyydestä ja siitä sikiää tietämättömyyttä. Tietämättömyyden levittäminen on kreationismin elinehto ja tietämättömyydessä rypeminen on kreationistin luonnollinen elämisenmuoto

Vierailija

Laitoin kerran mikroon lautasen, jossa oli kullattu rantu, seuraus oli aika upeita sähkönsinisiä makroaaltoja.

Kompassi nyt reagoi vaikka kartaan kiinnitettyyn klemmariin tai rannekelloon, ts. mikron metallikuori riittää hyvin neulan siirtymiseen.

Vierailija

Kokeilin itse juuri tuota samaa, kyllähän se neula mikron käynnistyessä siinä ihan vieressä hieman kompassin viisasia väänsi.
Tuo tuskin johtuu mikroaalloista vaan mikron virtapuolen melko suurista virroista ja niiden mangneettisista vaikutuksista.

Vierailija

Onko se todella mahdollista, että ns. länsimaisesta sivistysvaltiosta vielä löytyy joku, joka ei tiedä kompassin toimintaperiaatetta?

Saw
Seuraa 
Viestejä6251
Liittynyt20.6.2009
Electric shadow
Onko se todella mahdollista, että ns. länsimaisesta sivistysvaltiosta vielä löytyy joku, joka ei tiedä kompassin toimintaperiaatetta?
On. En mä ainakaan tiedä miksi se viisari tykkää osoittaa kohti magneettista pohjoista. Magneettinen plussa ja miinus on vastakohtia, mutta se, mitä eroa niillä on, ei mulla ole pienintäkään hajua. Olen amis.

Young man, there's a place you can go.
I said, young man, when you're short on your dough.
You can stay there, and I'm sure you will find
Many ways to have a good time.

It's fun to stay at the Y.M.C.A.

Vierailija
Saw
Electric shadow
On. En mä ainakaan tiedä miksi se viisari tykkää osoittaa kohti magneettista pohjoista. Magneettinen plussa ja miinus on vastakohtia, mutta se, mitä eroa niillä on, ei mulla ole pienintäkään hajua. Olen amis.

Niih. No tämä kuva kertoo kaiken. Et ole ainoa, joka on pikkaisen hämillään maapallon magnettikentistä. On kuin sotkuista lankakerää koko homma.

Kuvalähde täältä http://fi.wikipedia.org/wiki/Maan_magneettikentt%C3%A4

Saw
Seuraa 
Viestejä6251
Liittynyt20.6.2009
von oben
Voi pojat, kun nuo navat tuosta luiskahtavat liikkeelle, niin sitten sitä ollaankin pallo hukassa
Ei poikkeis paljoa tästä vuodesta. Egyptin mellakat + taivaalta tippuneet linnut...

Young man, there's a place you can go.
I said, young man, when you're short on your dough.
You can stay there, and I'm sure you will find
Many ways to have a good time.

Vierailija
kabus
Jos mikro vuotaisi säteilyä, tuntisit sen lämpönä tai poltteena. Mikron magnetronissa oleva kestomagneetti aiheuttaa itsessään pientä vääristymää kompassissa ja päällä ollessaan vääristystä tulee enemmän.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Magnetroni[/quote]Yhteen kompassiin kokeilin myös neodyymi-magneettia. Niitä saa mm. kiintolevyistä. Perhana, kun pitikin mennä leikkimään. Sekin kompassi on nyt entinen.

Tuosta magnetronista sen verran, että nykyään mikroaaltouunit ovat niin hyvin suojattuja, että vuotoja ehjissä ei pitäisi esiintyä. Toisin oli ennen niitten markkinoilletulon aikoihin. Nyky mikrot kestävät jo myös alumiinivuokia. Toisin oli ennen.

Vierailija
JiiPeeKoo
kabus
Jos mikro vuotaisi säteilyä, tuntisit sen lämpönä tai poltteena. Mikron magnetronissa oleva kestomagneetti aiheuttaa itsessään pientä vääristymää kompassissa ja päällä ollessaan vääristystä tulee enemmän.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Magnetroni
Yhteen kompassiin kokeilin myös neodyymi-magneettia. Niitä saa mm. kiintolevyistä. Perhana, kun pitikin mennä leikkimään. Sekin kompassi on nyt entinen.

Tuosta magnetronista sen verran, että nykyään mikroaaltouunit ovat niin hyvin suojattuja, että vuotoja ehjissä ei pitäisi esiintyä. Toisin oli ennen niitten markkinoilletulon aikoihin. Nyky mikrot kestävät jo myös alumiinivuokia. Toisin oli ennen.[/quote]

Tavallisella jääkaappimagneetilla on tullut hajotettua monta kompassia jo lapsena.

Mikroaaltosäteilyä ne tuskin ovat koskaan vuotaneet. Magnetismia ei voi mitenkään estää.

Vierailija
Saw
Electric shadow

Olipahan juu, taas harkitsematon lausunto. Mikroaallot tuskin kuitenkaan riittävät magnetismin välitystavan selitykseksi.

Vierailija
kabus
Tavallisella jääkaappimagneetilla on tullut hajotettua monta kompassia jo lapsena.
Mikroaaltosäteilyä ne tuskin ovat koskaan vuotaneet. Magnetismia ei voi mitenkään estää.
Kylläpä vaan ennen kuin mikroaaltouunien lasioveen laitettiin verkkosuoja, eli siis Faradayn häkin tapaan.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Faradayn_h%C3%A4kki

Esimerkiksi mikroaaltouunin säteily, jonka aaltopituus on 12 cm, ei läpäise mikroaaltouunin oven tiheää metalliverkkoa, mutta valon näkyvät aallonpituudet (350-700 nm) läpäisevät.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat