Painonnostajan lisäravinteet, mitä ja miten.

Seuraa 
Viestejä1887
Liittynyt4.3.2007

Niin, olen vähä päälle kolmikymppinen mies, 182cm ja 88kg.

Olen nyt harrastanut salillakäyntiä 4kk tai jotain, mukava harrastus.

Itselläni ei ole ollut muuta lisäravinteistusta kuin proteiinia ja monivitamiinipillereitä sekä kalaöljyä.

Nyt kun on voimaa tullut, niin näistä lisäravinteista saisi mahdollisimman suuren hyödyn irti.

En yritä korvata niillä monipuolista ruokavaliota, jota olenkin pitänyt yllä. Syön siis myös rehuja.

Toki sienet kalat kaikensortin lihat, täysjyväleivät ja ylipäätään terveellinen ruokavalio kuuluu asiaan.

Alkoholia en käytä.

Nyt rupesin miettimään, ostaisinko proteiinin lisäksi myös maltodekstriiniä ja kreatiinia.

Lähinnä sen vuoksi, että niistä on helppo mitata ravintoarvot ja esim. palautusjuomat voi väsätä itse aikasta optimiksi omalle keholleen.

Maltodekstriinihan on ihan selvä juttu, siis mihin sitä tarvitaan. Eli siitä ei sen kummempia kysymyksiä.

Mutta tuosta kreatiinista, siitä on ristiriitaista tietoa liikkellä. Ei siitä etteikö se "toimisi", eli siitä on tehty tieteellisiä tutkimuksia, jotka ovat kiistatta osoittaneet sen "toimivuuden", eli suorituskykyä parantavan vaikutuksen.

Mutta nimenomaan käyttötavasta liikkuu erilaisia näkemyksiä, myös alan kirjallisuudessa.

Jotkut sanoo, että sitä pitäisi ikään kuin tankata, noin kuukauden verran ja olla sit kuukausi ilman ja taas aloittaa "tankkaus". Jossain taas lukee, että sitä otettaisiin treenipäivän aamulla, jossain on et treenipäivänä aamulla ja illalla. Jossain on, että joka päivä aamulla. Jossain on että joka päivä aamulla ja illalla. Eli käyttötavoissa esiintyy suhteettoman suurta hajontaa.

Toki se mitä harjoittelusta hakee vaikuttaa varmasti myös asiaan.

Itselläni on tarkoituksena salilla käynnissä voiman lisääminen, noh, ehkä kesän korvalla voisin vaihtaa tästä "massakuurista", ihan vähän alikaloriselle dieetille ja pyrkiä pitämään silloinkin harjoittelupainot samana, noin suurinpirtein.

Mitä mieltä ihmiset on tuosta kreatiinista, eli miten sitä tulisi ottaa ja oletteko hyötyneet siitä itse? Tutkimustuloksia lueskellessa huomasin, että ns. huuhaata se ei toki ole.

Ja sitten vielä semmoinen, että mitäköhän muita lisäravinteita olisi hyvä ottaa myös.
Nämäkin täytyy siis olla tutkitusti hyödyllisiä. Esim. joku ekstra Magnesium yms. jutut

Sitten semmoinen, mulla on tämä VISA, joten noita tuotteita voin tilata ulkomailtakin, jos joku tietäisi hyvän kaupan esim. saksasta tai englannista tai ylipäätään vaikkapa EU:n alueelta, tai no miksei jenkeistäkin, rahtimaksut vaan tuppaavat sieltä tilatessa olevan aika korkeat. Vinkit otetaan vastaan.

Vastaan otetaan myös muita hyviä vinkkejä saliharrastukseen liittyen.

Ai niin, laittomia aineita en aio tilata enkä käyttää, siis tyyliin nämä piikitettävät anaboliset steroidit.

Eli siis keskutelua/ohjeistusta kreatiiniin liittyen.

Sitten ulkomaiset nettikaupat.

Sitten vielä muut lisäravinteet.

Sitten ylipäätään hyödyllisiä vinkkejä salilla käymiseen.

Kiitos jo etukäteen!

Ps. teknisesti ottaen nostoni ja treeniohjelmani on kunnossa, mutta ei noihinkaan lisävinkit varmastikaan haittaa tee.

Semmosta.

Suomen uusriistokapitalismin pääjehu on Sauli Niinistö. -Pirta-

Sivut

Kommentit (23)

Vierailija

Nilkoillani oli tapana kipeytyä kovassa treenissä ja vieläpä taajaan. Ostin magnesiumvalmistetta, jota nautiskelen noin 800mg päivässä ja kivut hävisivät sen sileän tien. Plaseboa?

Vierailija

Eiköhän se kreatiini toimi käyttötavasta riippumatta, jos on toimiakseen sinulla. Itse otan about joka päivä, varmaan useamman kuukautta jo mennyt putkeen. Mitään radikaalia hyötyä siitä minulle ei ole ollut, mutta se on niin halpaa ,että otan varmuuden vuoksi.

Vierailija
JuurikinNiin

Sitten semmoinen, mulla on tämä VISA, joten noita tuotteita voin tilata ulkomailtakin, jos joku tietäisi hyvän kaupan esim. saksasta tai englannista tai ylipäätään vaikkapa EU:n alueelta, tai no miksei jenkeistäkin, rahtimaksut vaan tuppaavat sieltä tilatessa olevan aika korkeat. Vinkit otetaan vastaan.

Briteissäon bulkpowders ja my protein, joilla on suurin piirtein samat hinnat, mutta vähän erilainen profiili. Jos itse tuossa vaiheessa pitäisi ostoksilla käydä niin Kunnon pönikkä palautusjuomaa ja 5kg heraa tai muuta proteiinia, sekä kilon pönikkä kreatiinia ja beta-alaniinia. Nuo jälkimmäiset ovat kovin edullisia ja takuulla toimivia, minkä lisäksi niillä on aika paljon positiivisia vaikutuksia. Kilo kreatiinia maksaa noin kympin briteissä eli rohkeasti vaan pakkarin sekaan, imeytyy niin paljon kuin imeytyy ja loput menevät siististi elimistön läpi. Ehkä isohko satsi kalaöljyä että ei tarvitse homeopatiaa harrastaa tai maksaa möllerille riistohintoja. Citruline malaatti kai paras treenibuusteri, jos sellaista kaipaa. Muihin sitten kannattaa suhtautua äärimmäisellä skeptisyydellä. Jos jotain tuotetta hehkutetaan laajasti niin tsekkaa että onko sen tueksi ihan oikeaa laajaa kokemusperäistä ja tieteellistä näyttöä, jos ei ole niin menetät luultavasti vain rahasi.

Jos tilaa briteistä niin satsi yleensä sen 25 puntaa sisällöstä riippumatta eli kannattaa tilata paljon kerralla tai sitten kaverin kanssa. Hinnat eivät sitten loppupeleissä kai ihan kauheasti paikallisista poikkea eli mitään hirmuisia etuja ei noin saavuta, mutta kannattaa vertailla. Jenkeistä eikai kannata tilata juuri mitään.

Mitään sikabulkkia ei kannata vetää, sitä masua on ikävä laihdutella monta kuukautta kun tulokset junnaa. Kerran kasvanut pötsi sitten kasvaa helposti takaisin kokoonsa kun rasvasolut on kertaalleen lisääntyneet. Toisinsanoen kun kerran päästät itsesi possuks niin lihominen on sen jälkeen huomattavasti helpompaa.

Ohjelmaa ei kannata junnata samana kuukaudesta toiseen samoilla 12 kerran toistoilla vaan vaihdella sarjojen pituuksia ja liikkeitä melko usein. Sitten kun hallitsee liikeradat kunnolla. Se mikä toimii aluksi hyvin ei välttämättä toimi enää vuoden päästä hyvin, eikä niihin metodeihin kannata rakastua. Vaihtelu kai se avain elimistön sopeutumiseen eli lihaskasvuun.

Itsellä lähtee läskit nopeinten ketoosilla + liikunnan ympärillä hiilareita -systeemillä (targeted ketogenic diet), vähän kikkailua ja hankalaa, mutta jos läskiä lähtee lähemmäs kilo viikossa niin minusta kivempi tuollainen nopea rykäisy kuin hidas kitkuttelu. Lähtee se muillakin tavoilla. Kun oppii miten se lähtee niin se on tulevaisuudessa helpompaa ja tässäkin voi olla joku fysiologinen prosessi taustalla.

Mee pakkotoistoon webaa pariksi illaksi mitä siellä salilla ja jääkaapilla kannattaa tehdä. Jos englanti sujuu niin seurailet niitä linkkejä. Itse olen seuraillut tätä blogia jossa on kaikenlaista pientä jännää kivaa tutkimusta, mutta ei juuri noita perusasioita:

http://www.ergo-log.com/index.html

T-Bolt
Seuraa 
Viestejä3602
Liittynyt6.5.2009

Kattoo vaan että kaikkia vitamiineja (C, D, B jne.) tulee riittävästi. Kreatiini lienee ainoa ns. lisäaine jolla on vaikutusta. Kreatiinipyryvaatti ei pakkaa kehoon nestettä samalla tavoin kuin monohydraatti.

Kaikkein tärkeintä on että harjoittelee oikein ja saa kylliksi proteiinia ja lepoa.

Too many protest singers, not enough protest songs...

JuurikinNiin
Seuraa 
Viestejä1887
Liittynyt4.3.2007

Juu, kiitoksia vastauksista.

Kaima vastasikin mukavan kattavasti, kiitoksia siitä.

Proteiiniahan minulla jo onkin. Pitänee nyt sitten tilailla vielä maltoa ja kreatiinia, jotta hyvän palautusjuoman saa itse tehdyksi. Tai sitten kattelen noista Kaiman mainitsemista kaupoista valmista jauhetta, josta sitten palautusjuomani sekoitan.

Treeniohjelman muutoksista ja semmoisista tiedänkin jo aikasta paljon. Elikkä vaihtelu virkistää siinäkin osastossa. Ja eri nostojen tekniikka alkaa olla jo hallussa aika hyvin. Tähän mennessä ei onneksi ole jäänyt mikään junnaamaan paikoilleen, vaan kehitystä on tullut ihan mukavastikin. Semmoinen pikku "pulma" mulla on, eli penkkitulos on todella pieni suhteessa kyykkyyn ja Maveen. En tiedä onko se nyt sitten ongelma, mut kärjistetysti näin, kyykkään 200kg mutta penkistä ei nouse kuin 40kg.
Vaikka kaikkia lihasryhmiä olen tehnyt tasapainoisesti. Tuon "ongelman" ratkaisuun sain parilta samalla salilla käyvältä kaverilta muutaman vinkin, joita nyt oonki noudattanu. Eli enemmän vinoa penkkiä, sitten dippejä, ojentajia enemmän, rintalihaksia käsipainoilla (jo koordinaationkin vuoksi) sun muuta sellaista.

Taidankin lähteä kattelemaan Beeta-alaniinit ja palautusjuomajauheet ja proteiinit tuolta briteistä.

Ajatuksia, onko harrastajilla, tuohon penkkiongelmaan? Tai siihen epäsuhtaan siis. Onkohan minulla sitten vaan geeneissä niin paljon vahvemmat jalkalihakset???

JuurikinNiin
Seuraa 
Viestejä1887
Liittynyt4.3.2007

Juups.

Vertailin vähän tuotteita ja hintoja ja päätin tukea kotimaista fittnestukkua.

Tilasin sitten 500g kreatiinia.
4kg valmista palautusjuomaa.
beta-alaniinit kattelin valmiiksi, en kuitenkaan vielä tilannut. Ajattelin nyt tutkia netistä ja kysellä salillakävijöiltä yms. Elikäs ennen ku ostan, ni selvittelen tarkkaan mitä olen ostamassa.

Mutta nythän mulla kuitenki on jo:
-Monipuolinen ruokavalio
-Suht terveet elintavat, en juo, säännöllinen vuorokausirytmi, kohtuu fyysinen työ.
-Kalaöljyt.
-Monivitamiinit.
-Proteiinit
-Kreatiini.
-Palautusjuoma, jossa 65% maltoa, 30%proteiinia + älytön läjä kaikenmaailman vitamiineja yms.

-Hyvä treeniohjelma. (tämän version tein yhden kaverin kans, tää tyyppi on 23v voittanut höyhensarjalaisten voimanoston suomenmestaruuden, voi olla hopeaakin, mut ittekkin netistä tulokset tarkistin silloin ku tää kaveri näistä puhui. Tyyppi on nyt jo yli neljänkymmenen, eli tieto ei ole aivan tuoreinta, mutta perusasiat hällä on varmasti hallussa)
-Hyvä kuntosali käytössä.
-Asiantuntijoita netissä, eli täällä tiede-palstalla.
-Inspiraatio ennen kaikkea, kova halu treenata, homma on mukavaa...

^^Kyllä noilla luulisi jo tulostenkin paranevan. Tähän mennessä kehitys on ollut päätä huimaavaa, tiedän että näin se ei tule jatkumaan vaan alkaa hidastumaan hyvinkin nopeasti. Harrastuksen mukavuutta se ei vähennä. Sitäpaitsi sehän vaan tuo haastetta juttuun, ja oikeat jutut tekemällä kehityksen saa jatkumaan, toki tiettyyn pisteeseen asti. Mutta tähän "tiettyyn pisteeseen" on mulla kyllä vielä kymmenen vuoden matka...

JuurikinNiin
Seuraa 
Viestejä1887
Liittynyt4.3.2007

Nyt on pakkotoistossakin sama vinkinotto päällä.
Ei tosin ravinteista, vaan tuosta kyykky/penkki -ongelmasta.

T-Bolt
Seuraa 
Viestejä3602
Liittynyt6.5.2009
JuurikinNiin
Juu, kiitoksia vastauksista.

En tiedä onko se nyt sitten ongelma, mut kärjistetysti näin, kyykkään 200kg mutta penkistä ei nouse kuin 40kg.
Vaikka kaikkia lihasryhmiä olen tehnyt tasapainoisesti. Tuon "ongelman" ratkaisuun sain parilta samalla salilla käyvältä kaverilta muutaman vinkin, joita nyt oonki noudattanu. Eli enemmän vinoa penkkiä, sitten dippejä, ojentajia enemmän, rintalihaksia käsipainoilla (jo koordinaationkin vuoksi) sun muuta sellaista.

Hyviä neuvoja kaikki. Alä unohda leveitä selkälihaksia (alatalja, ylätalja) joita myös penkissä kaivataan.

Ojentajat kuntoon (dippi hyvä voimaliike, samoin ojentajatalja) ja penkkitekniikka kuntoon. Vaikeinta on löytää se itselle sopiva penkkiohjelma, lähinnä sarjojen pituus (kuinka monta toistoa). Jos on geneettisesti lahjakas, lyhyet sarjat toimivat usein. Jos ei, täytyy yleensä tahkota pitempiä sarjoja. Kokeilemalla löytää sen oikean, mutta se vie aikaa.

Jos ykkönen on alle 100 kg niin melkein kaikki ohjelmat toimivat sinun kokoisella hepulla. Kunhan ei vedä itseään ylikuntoon eli yritä vetää penkkiä joka toinen päivä. Minulla on yksi keveä penkkipäivä ja yksi raskas viikossa.

Too many protest singers, not enough protest songs...

Tip Vortex
Seuraa 
Viestejä679
Liittynyt10.3.2009

Voin olla väärässä mutta itselläni lisäravinteiden käytön raja on kreatiinissa. Tietääkseni kreatiini on niitä aineita joita keho itse tuottaa, enkä manipuloi sitä. Onko perää?

Painoharjoittelun nerokkuus on vaihtelu. Vaatii älliä muutella omia totuttuja harjoituksia. Lihakset on kannibaaleja; ne ottavat pienempien ja heikompien lihasten tehtäviä itselleen. Ja kulman takana luuraa pelätty Training Plateau – kaverien treenivirheiden kopioinnin ja nostokilojen arvostuksen varma seuraus.

Vierailija
JuurikinNiin
En yritä korvata niillä monipuolista ruokavaliota, jota olenkin pitänyt yllä. Syön siis myös rehuja.

Proteiineja joka päivä oman painosi verran grammoissa, eli 88 grammaa lihasten kasvattamiseksi, harjoittelun jälkeen vaikka proteiinipitoista palautusjuomaa.

Mivitotal Flex

Mivitotal Flex on nopeasti piristävä ja energisyyttä lisäävä monivitamiini. Mivitotal Flex on erityisesti urheilijoiden ja kuntoilijoiden suosima valmiste, mutta se sopii kaikille, jotka haluavat tasapainottaa ja täydentää ravintoaan. Nestemäisenä se on helppo nauttia ja se imeytyy nopeasti.

http://www.vitacom.fi/content.php?openm ... go=&lang=0

Sitten ylipäätään hyödyllisiä vinkkejä salilla käymiseen.

Joka toinen kerta pitkää sarjaa (8-12 toistoa, räjähtävästi) kevyemmillä painoilla ja joka toinen kerta suuremmilla painoilla lyhyempää sarjaa (3-8 toistoa). Ensimmäiset kuukaudet perusliikkeitä/sarjaa, sitten soveltamaan eri ohjelmia, jotta kehitystä tapahtuisi koko ajan. Liikkeet mahdollisimman puhtaasti, jotta ei tule fuskua eikä tekniikkavirheitä. Käsiä ei kannata pistää täysin suoraksi, koska nivelet menevät lukkoon, mikä ei ole nivelille kovin nannaa. Liikkeet selkä suorana, jos haluaa ehkäistä selkävammoja.

Vierailija

Itse syön kreatiinia epäsäännällisen säännöllisesti. Yleensä kerta-annokset ovat olleet paljon suurempia mitä ohjeissa neuvotaan. En ole huomannut mitään eroa. En tosin treenaakaan tahi kuntoile.

μOR
Seuraa 
Viestejä373
Liittynyt4.1.2010

Täältä kannatusta malton käytölle, tai ylipäätään jollekkin heti urheilusuorituksen jälkeen nautittavalle hiilihydraatille. Ero siihen ettei ota mitään tai pelkkää proteiinia on muikea. En ymmärrä miten jaksoin urheilla aikaisemmin ilman palauttavia hiilareita treenin jälkeen.
Itellä menny siis perus malto+hera vuosia jo, ja hyvin pelittää palautumiseen.

Tosin ehkä vieläkin vähän hitaampi hiilihydraatti olisi parempi. En ole mikään painava
kaveri ja treetinkin kykyään semmosia kevyitä/keskirasittavia, joten käytän vain hieman yli puoli desiä molempia (jo desin annoksista voi tulla ihan karsea turvonnu olo). Silti jos juon juoman huikalla niin voi tulla hieman sekanen olo siitä sokeripiikistä. Ja aina ei oo semmonen tilanne että jaksas tissutella vartin sisään sitä pikkuhiljaa. Pyrin kuitenkin siihen, sillä vaikka se insuliinipiikki onkin se mistä sanotaan olevan nopean katabolian kääntämisessä hyötyä, en ole niinkään vakuuttunut muutoin sen terveellisyydestä. Teen myös aerobista enemmän kun nostelen painoja tällä hetkellä, ja vaan n. pari kertaa viikossa.

Yksi minkä kohdalla olisin varovainen on noi yleisesti vaarattomina pidetyt yksittäiset aminohapot, varsinkin tyhjään pötsiin. Siinä voi mennä aivotkin epätasapainoon, esim. glutamiinin kohdalla. Vältän tästä syystä myös hydrolysoituja proteiineja.

Ja jos jotain itsestäänselvyyksiä tässä vielä heittäisin, niin jos treenaa säännöllisesti ja jonkun ohjelman mukaan, on hyvä pitää mielessä myös se että treenin pitää olla mukavaa ja pitkällä tähtäimellä edullista yleiselle energisyydelle. Eli kannattaa kuunnella myös jatkuvasti omaa elimistöään että missä mennään ja vaihdella ohjelmaa sekä intensiteettiä jos sille tuntuu. Sillon pysyy mielekkyys ja hyvä olo päällimmäisenä ja treenauksesta voi tehdä elämäntavan.

kabus
Itse syön kreatiinia epäsäännällisen säännöllisesti. Yleensä kerta-annokset ovat olleet paljon suurempia mitä ohjeissa neuvotaan. En ole huomannut mitään eroa. En tosin treenaakaan tahi kuntoile.

Ihan mielenkiinnosta, minkä takia olet syönyt kreatiinia?

Vierailija
μOR

kabus

Ihan mielenkiinnosta, minkä takia olet syönyt kreatiinia?

Jostain luin vuosia sitten, että se olisi hyväksi aivoille ja auttaisi aivojakin jaksamaan paremmin.
En tiedä, että onko edes totta. Pitäisi sen auttaa myös lihaksia, mutta kun en juurikaan treenaa, en ole huomannut mitään eroa. Eipä minulla ole kreatiinin syöntiin kyllä mitään järkevää syytä. Syön minä vitamiinipillereitä, enkä ole siinäkään huomannut mitään hyötyä tai haittaa.

μOR
Seuraa 
Viestejä373
Liittynyt4.1.2010
kabus

Jostain luin vuosia sitten, että se olisi hyväksi aivoille ja auttaisi aivojakin jaksamaan paremmin.
En tiedä, että onko edes totta. Pitäisi sen auttaa myös lihaksia, mutta kun en juurikaan treenaa, en ole huomannut mitään eroa. Eipä minulla ole kreatiinin syöntiin kyllä mitään järkevää syytä. Syön minä vitamiinipillereitä, enkä ole siinäkään huomannut mitään hyötyä tai haittaa.

Ok. Pitääpä jossain vaiheessa selailla tosta jotain. Usein meinaan reenipäivää seuraavana päiväna keskittymiskyky ei ole ihan 100% jos tehnyt raskaamman setin, vaikka olo olisikin muuten ihan mainio. Siinä menee ihan selkeästi jotain voimavaroja aivoistakin palautumisen ajaksi. Tiedä vaikka kreatiinillakin jonkun tason yhteys olisi. Esim. rennon lenkin jälkeen palautuu taas niin nopeasti että keskittymiskyky on jo seuraavana päivänä "tavallista" parempi.

Juppejänis
Seuraa 
Viestejä504
Liittynyt17.5.2007
μOR

...
Yksi minkä kohdalla olisin varovainen on noi yleisesti vaarattomina pidetyt yksittäiset aminohapot, varsinkin tyhjään pötsiin. Siinä voi mennä aivotkin epätasapainoon, esim. glutamiinin kohdalla. Vältän tästä syystä myös hydrolysoituja proteiineja.
...

Tuo herätti mielenkiintoni, en ole aiemmin kuullut glutamiinin tai muiden aminohappojen tuollaisista haittavaikutuksista, joten jos viitsit hieman selventää, olisi kiva.

Mitä haittaa hydrolysoidusta proteiinista on?

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat