Epäkorrektius

Seuraa 
Viestejä1521
Liittynyt12.5.2009

[size=150:2dzatbla]Epäkorrektius[/size:2dzatbla]

Jos kuljet vanhahtavissa vaatteissa, voit saada kummeksuvia katseita.
Vaikka vaatteet olisivat siistit ja puhtaat.

Jos kuuntelet vanhahtavaa musiikkia, voi ehkä käydä samoin.

Jne ...

Miksi tuollainen tökkivyys esim vanhan kohdalla?
Miksi on tärkeää se, ettei poikkea?
Ettei anna epäsopivaa kuvaa itsestä?

Kun tuollainen pakko on, niin eikö se ole henkistä väkivaltaa?

Juha Myllärinen, Lappeenranta

Sivut

Kommentit (27)

Vierailija
eskimo
[size=150:2rpe4dlx]Epäkorrektius[/size:2rpe4dlx]

Jos kuljet vanhahtavissa vaatteissa, voit saada kummeksuvia katseita.
Vaikka vaatteet olisivat siistit ja puhtaat.

Jos kuuntelet vanhahtavaa musiikkia, voi ehkä käydä samoin.

Jne ...

Miksi tuollainen tökkivyys esim vanhan kohdalla?
Miksi on tärkeää se, ettei poikkea?
Ettei anna epäsopivaa kuvaa itsestä?

Kun tuollainen pakko on, niin eikö se ole henkistä väkivaltaa?

It's all in your mind, man.

Ei kukaan sinun vaatteita katsele. Ihmisillä on omatkin ongelmansa. Voit itse pohtia noita kysymyksiäsi.

eskimo
Seuraa 
Viestejä1521
Liittynyt12.5.2009
kabus

Ei kukaan sinun vaatteita katsele. Ihmisillä on omatkin ongelmansa. Voit itse pohtia noita kysymyksiäsi.

Asiaton asian tyrmäys !!

Niinhän sitä sanotaan, mutta miksi minulla on sellainen tunne, että kaikki pelkäävät näyttää itsestään vääränlaista kuvaa?

Siihen liittyy vielä se, että jokainen kieltää tämän taipumuksen.

Imagot ovat tosi herkkiä paistamaan ihmisestä.

Rousseau
Seuraa 
Viestejä16844
Liittynyt13.11.2009

Eiköhän tämä riipu pitkälti siitä millaisissa piireissä pyörii. Joissakin piireissä laumasieluisuus on niin suuri moka, että jotkut kokevat että he saavat jo rasittavissa määrin olla selittelemässä ja puolustelemassa sitä miksi katsovat tosi-tv:tä, elikä koko kansan junttuhuvista on tullut jo niin hävettävä juttu että se menee jo campin puolelle, eli täten se voi olla tiedostavan yksilöllisyyttään korostavan vastarannan kiisken valinta katsoa sitä p...skaa...

Tai tiedäpä hänestä. En minä sitä kyllä itse katsoisi (Big Brotheria) vaikka se olisi 100 v vanhaa vuosikertaviihdettä.

Olettaisin kumminkin että on ihan normaalia nykyään että diggailee jotain 60- ja 70-lukujen musiikkia. 80-luvun fanitus on vielä aika pinnallista, mutta kyllä sekin arvovaltaa aikanaan saa.

Itse koin 19-vuotiaana oudoksi kun eka miesystäväni soitti minulle Bon Jovia ja ilmoitti että tästä ne nuoret tykkää (eli minunkin olisi siis pitänyt tykätä, itse hän ei ollut nuori vaan 10 v vanhempi). En sanonut silloin mitään asiaan, mutta ajattelin kyllä että höh. Nykyään ajattelisin tietysti että WTF, eli kyllä aikaansa tulee jossain määrin seurattua.

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
Liittynyt4.3.2008

Epäkorrektius on sivistymättömyyttä. Ei minusta ole epäkorrektia pukeutua vanhahtavasti tai kuunnella "vanhaa" musiikkia. Mutta se on epäkorrektia että moittii tai pilkkaa toista hänen elämänvalinnoistaan tai arvottaa ihmisen joidenkin ulkoisten seikkojen perusteella tutustumatta häneen tarkemmin.

Hämmentää.

Ronron
Seuraa 
Viestejä9265
Liittynyt10.12.2006
Vatkain
Mutta se on epäkorrektia että moittii tai pilkkaa toista hänen elämänvalinnoistaan tai arvottaa ihmisen joidenkin ulkoisten seikkojen perusteella tutustumatta häneen tarkemmin.

Onko se nyt varmasti nimenomaan epäkorrektia vai voisiko jokin toinen sana kuvata asiaa paremmin?

くそっ!

Vierailija
Vatkain
arvottaa ihmisen joidenkin ulkoisten seikkojen perusteella tutustumatta häneen tarkemmin.

Siitäkin huolimatta, että ensivaikutelma/ulkonäkö antaa varsin tarkan kuvan siitä, että millainen ihminen joku on?

Vierailija
eskimo
kabus

Asiaton asian tyrmäys !!

Niinhän sitä sanotaan, mutta miksi minulla on sellainen tunne, että kaikki pelkäävät näyttää itsestään vääränlaista kuvaa?

Koska se on järkevää, ettei anna itsestään väärää kuvaa. Muutenhan muut saavat väärän kuvan sinusta. Suomikin on koko ajan menossa pinnallisempaan suuntaan, joten niillä vaatteilla on väliä. Kaikki ihmiset arvioivat toisia ensimmäisenä ulkoisen habituksen perusteella. Niin sinäkin teet, koska ihmistä ei voi ensi kohtaamisella muutenkaan arvioida.

Ronron
Seuraa 
Viestejä9265
Liittynyt10.12.2006

Miksi ihmiset usein näyttävät nimiltään? Esim kun näkee jonkun täysin uuden ja vieraan ihmisen, tietää ettei hänen nimensä voi millään olla jokin tietty, ei vaan voi. Joskus olen jopa arvannut uuden opettajamme nimen jossain lukiossa, näytti niin Hannalta ja Hannahan se oli. Sanoin sen jopa ääneen kaverille että ton nimi on ihan varmaan Hanna.

Tekevätkö ihmiset itsestään nimensä näköisen, vaikuttaako se nimi koko ihmisen kasvuun ja luonteeseen niin paljon että ihmisestä tulee nimensä näköinen? Jos on vaikka Ville niin tulee kovikseksi joka naurattaa naisia ja kiusaa luokkakavereita ollen samalla kaikkien suosiossa, ja jos on Nestori-Petteri-Joonatan niin tulee nörtiksi tai jotain?

くそっ!

eskimo
Seuraa 
Viestejä1521
Liittynyt12.5.2009
eskimo

... mutta miksi minulla on sellainen tunne, että kaikki pelkäävät näyttää itsestään vääränlaista kuvaa?

kabus
Koska se on järkevää, ettei anna itsestään väärää kuvaa. Muutenhan muut saavat väärän kuvan sinusta.

Tarkoitin kyllä sitä, että miksi yhdenmukaisuuspaine on niin suuri?
Eikö ihmiset ole jopa säikkyjä asian suhteen?
Toki tutuissa piireissä uskalletaan olla enemmän omia itsejä, mutta että niin vakavaa muualla ...

Eikö pelolla voi ohjata?
Ja mikä tehokkaampaa kuin se, ettei ilmiötä edes voi myöntää tai havaita kunnolla?

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
Liittynyt4.3.2008
bdbdbd
Vatkain
arvottaa ihmisen joidenkin ulkoisten seikkojen perusteella tutustumatta häneen tarkemmin.

Siitäkin huolimatta, että ensivaikutelma/ulkonäkö antaa varsin tarkan kuvan siitä, että millainen ihminen joku on?

En usko että tarkkaa kuvaa. Voimakkaita viitteitä kyllä. Esim. minä annan kuulemma semmosen ensi vaikutelman että vedän kaikkia turpiin. Ihmiset pelkäävät minua ja ottaa kontaktia minuun. Mutta kun kanssani juttelee niin olen mitä sydämellisin ihminen. Näin minulle jutteli miltei kymmenkunta eri ihmistä kun menin kouluun. Ulkonäkö hämää ja ensivaikutelma pettää hyvin usein.

Hämmentää.

Vierailija
eskimo
eskimo

... mutta miksi minulla on sellainen tunne, että kaikki pelkäävät näyttää itsestään vääränlaista kuvaa?

kabus
Koska se on järkevää, ettei anna itsestään väärää kuvaa. Muutenhan muut saavat väärän kuvan sinusta.

Tarkoitin kyllä sitä, että miksi yhdenmukaisuuspaine on niin suuri?
Eikö ihmiset ole jopa säikkyjä asian suhteen?
Toki tutuissa piireissä uskalletaan olla enemmän omia itsejä, mutta että niin vakavaa muualla ...

Eikö pelolla voi ohjata?
Ja mikä tehokkaampaa kuin se, ettei ilmiötä edes voi myöntää tai havaita kunnolla?

Ihminen on laumaeläin, joten joukkoon pitää yrittää sopeutua. Pelko siitä, että erottuu joukosta on se syy miksi ihmiset pukeutuvat muodin mukaan. Harva sitä edes tiedostaa.

eskimo
Seuraa 
Viestejä1521
Liittynyt12.5.2009
kabus
Ihminen on laumaeläin, joten joukkoon pitää yrittää sopeutua. Pelko siitä, että erottuu joukosta on se syy miksi ihmiset pukeutuvat muodin mukaan. Harva sitä edes tiedostaa.

Muoti sanalla on outo kaiku. Se on jotain uutta ja hyvää. Ehkä edistyksellistä.

Voisiko olla paremminkin niin, että muoti on pakkoa?

Vierailija
eskimo
kabus

Muoti sanalla on outo kaiku. Se on jotain uutta ja hyvää. Ehkä edistyksellistä.

Voisiko olla paremminkin niin, että muoti on pakkoa?

Ai että koulupukupakko. Se muuttaisi kyllä aika paljon yhteiskuntaa, kun kaikki olisivat samannäköisiä.

Vierailija
Vatkain

En usko että tarkkaa kuvaa. Voimakkaita viitteitä kyllä. Esim. minä annan kuulemma semmosen ensi vaikutelman että vedän kaikkia turpiin. Ihmiset pelkäävät minua ja ottaa kontaktia minuun. Mutta kun kanssani juttelee niin olen mitä sydämellisin ihminen. Näin minulle jutteli miltei kymmenkunta eri ihmistä kun menin kouluun. Ulkonäkö hämää ja ensivaikutelma pettää hyvin usein.

Kunhan mielistelivät etteivät saa päihin.

Mutta tuota tosiaan oli ihan tutkittukin. Kysehän ei missään tapauksessa ole siis siitä, että kaikki pystyisivät jokaisessa tapauksessa ulkonäön perusteella arvioimaan jokaisen, vaan, että ensimmäinen jostakusta ihmisestä saamasi vaikutelma on todennäköisesti oikea.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat