Optimaalinen tankkaus aivotyöskentelyyn?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Aivotyöskentely on melko energiaa vievää ja pidemmän päälle rankkaa touhua. Ainakin olen kuullut, että sokereita kuluisi runsaasti. Mitäpä ravintoaineita kannattaisi tankata (ja mistä ruoista niitä saa) kun haluaa varautua pidempään kestävään rankkaan aivotyöskentelyyn? Saisi jotenkin optimoitua jaksamisen ja keskittymisen. Ei kai ne sokeriliemet voi olla ainoa apu. Terveellinen ruoka ja kunto tottakai auttaa jaksamista mutta mietin kannattaisiko tällaista varten tehdä jotain muutoksia/lisäyksiä "normi" ruokavalioon.

Kommentit (15)

ROOSTER
Seuraa 
Viestejä5000
Liittynyt21.6.2009
ratz
Aivotyöskentely on melko energiaa vievää ja pidemmän päälle rankkaa touhua. Ainakin olen kuullut, että sokereita kuluisi runsaasti. Mitäpä ravintoaineita kannattaisi tankata (ja mistä ruoista niitä saa) kun haluaa varautua pidempään kestävään rankkaan aivotyöskentelyyn? Saisi jotenkin optimoitua jaksamisen ja keskittymisen. Ei kai ne sokeriliemet voi olla ainoa apu. Terveellinen ruoka ja kunto tottakai auttaa jaksamista mutta mietin kannattaisiko tällaista varten tehdä jotain muutoksia/lisäyksiä "normi" ruokavalioon.



Hiilihydraattipitoinen lataus aiheuttaa verensokerin heittelyn joka ilmenee ensin euforisena ylilatauksena ja sitten lässähtämisenä jonka jälkeen seuraa hirveä nälkä.

Pitkäkestoiseen vaativaan suoritukseen suosittelen naudan sisäfilepihvejä, ruisleipää ja runsaasti voita, sekä raikas salaatti ja riittävästi vettä. Kahdeksaan tuntiin ei tule nälkä ja virtaa piisaa.

Yleinen mielipide on aina väärässä.

Vierailija

Hiilihydraatteja ja paljon. Ei mielellään nopeasti imeytyviä tai ainakaan sokeria. Perunalla, leivällä, riisillä yms. glukogeenivarastot täyteen. Lihaa ei juurikaan tarvita. Ehkä jotain kasvi/kalaöljyjä päälle.

Vierailija
ROOSTER
Hiilihydraattipitoinen lataus aiheuttaa verensokerin heittelyn joka ilmenee ensin euforisena ylilatauksena ja sitten lässähtämisenä jonka jälkeen seuraa hirveä nälkä.



kabus
Hiilihydraatteja ja paljon.



Kumpaa nyt uskoisi?

Vierailija
ratz
ROOSTER
Hiilihydraattipitoinen lataus aiheuttaa verensokerin heittelyn joka ilmenee ensin euforisena ylilatauksena ja sitten lässähtämisenä jonka jälkeen seuraa hirveä nälkä.



kabus
Hiilihydraatteja ja paljon.



Kumpaa nyt uskoisi?



Minua. Ei tuo roosterinkaan ruokaehdotus ole huono. Tasainen verensokeri on tärkeää ja aivotyöskentelyssä tarvitaan kunnolla hiilihydraatteja ei niinkään lihaa.

Vierailija

Energiajuomatölkki/2-3 tunnin työskentely. Jatkuva latkiminen pitää verensokerin tasaisena ja keinotekoiset piristeet... niin, pitävät pirteänä. Terveellisyydestä en sano mitään. Ja pienenä haittana kofeiiniin tottumattomalle on toisen tölkin puolivälissä päälle iskevä vapina.

Nojoo. Näin minä teen, mutten suosittele kenellekään.

Vierailija
Mei long
Energiajuomatölkki/2-3 tunnin työskentely. Jatkuva latkiminen pitää verensokerin tasaisena ja keinotekoiset piristeet... niin, pitävät pirteänä. Terveellisyydestä en sano mitään. Ja pienenä haittana kofeiiniin tottumattomalle on toisen tölkin puolivälissä päälle iskevä vapina.

Nojoo. Näin minä teen, mutten suosittele kenellekään.




Energiajuomatölkissä on kofeiinia saman verran kuin kahvikupissa eli n. 100mg eli ei paljon mitään. Tauriinilla ja b-vitamiineilla ei tee mitään virkeyden kannalta. Sokeria niissä on yhtä paljon kuin limppareissa paitsi light-tuotteissa. Ei energiajuomat ole kahvia tai limpparia haitallisempia. Nyt on taas muotia valittaa energiajuomista ja vanhukset haukkuvat kaikkea uutta.

Saw
Seuraa 
Viestejä6251
Liittynyt20.6.2009
kabus
Nyt on taas muotia valittaa energiajuomista ja vanhukset haukkuvat kaikkea uutta.
Olkoon syynä mikä tahansa ainesosa, näkisin piristejuomien aiheuttavan vapinan ja levottomuuden hyvin haitalliseksi. Lisäksi usein piristejuomia nautitaan määrällisesti enemmän kuin kahvia.

Itselleni TEHO 0,5l ynnä muut hörppimäni piristejuomat aiheuttavat huomattavaa keskittymiskyvyn heikkenemistä. Häiritsevä vaikutus tehostuu, mikäli edellisestä ateriasta on kulunut yli 3 tuntia. Verrattavissa siihen, miten paljon tehokkaampaa viina on tyhjään vatsaan vedettynä.

0,6 l kahvia + 4 sokeripalaa ei vapisuta lainkaan, eikä sekoita keskittymiskykyä.

Young man, there's a place you can go.
I said, young man, when you're short on your dough.
You can stay there, and I'm sure you will find
Many ways to have a good time.

It's fun to stay at the Y.M.C.A.
It's fun to stay at the Y.M.C.A.

Vierailija

Energiajuoma saattaa tosiaan vaikuttaa negatiivisesti, vaikka useinhan siihen tulee turvaudutuksi.. Mutta onhan (tai olihan) niitä muitakin virkisteitä..

Esimerkiksi väkevä vihreä tee, johon on sekoitettu tuhti annos murukahvia. Kahvissa oleva opiaatti voi lisäksi edistää luovuutta. Verenkiertoa erityisesti jaloissa ja vatsapuolen lihaksistossa (joten myös aivoissa) lisääviä liikesarjoja tunnin väliajoin - myös terveyssyistä.

Ainakin kuusi tuntia univelkaisenkin virkeänä pitävä Ginsengjuurivalmiste tai seuraavassa esiteltävä Venäjänjuuri, jota Yliopiston Apteekki kapseloi ennen ja myi edullisesti, auttaa voittamaan univelankin ja ilman takapotkua:

http://books.google.fi/books?id=ZUwz_1G ... &q&f=false

Jäkäläpuristeet lisäsivät tuntuvasti luovuutta luullakseni radioaktiivisen säteilynsä ansiosta; ne poistuivat markkinoilta jo kauan sitten.

Muistin tehostajana ylivoimainen ykkönen oli Mellisatin suurin piirtein kolminkertaistaen muistikapasiteetin tenttiin lukiessa. Ja asiat jäivät myös mieleen. Joskus tosin saattoi sattua, että esim. kemian kaavoja koskevan laajan tentin jälkeen päässä esiintyi sähköiskuja. Mellisatin paransi myös päänsäryt ja antoi valtavasti energiaa mm. urheilusuorituksiin. Oli valmistajalta paha virhe jättää tuote mainostamatta ja lopettaa sen valmistaminen 80-luvun lopulla. Periaatteessa sitä voisi valmistaa itsekin, kun säilytin tuoteselosteen. Mellisatin ei kuitenkaan varsinaisesti lisännyt luovuutta.

http://igs.kirjastot.fi/fi-FI/iGS/kysym ... a1e665c9ef

Nythän on uusi aine keksitty, fukoosi, jolla tutkimusten mukaan on muistiinpainamista tehostava vaikutus:

http://www.google.fi/#hl=fi&source=hp&b ... 8975d611b4

Varmaan kalaöljy, B-vitamiinit yms. olisivat hyväksi aivoille myös.

Vierailija

Energiajuoma kyllä saa jotenkin valppaammaksi, jos sitä ottaa hölän tai kaksi. Omalla kohdalla koko tölkillinen/pullollinen äkkiä juotuna aiheuttaa vain sitä pientä vapinaa. ..tai ei sitä vapinaksi kehtaa kutsua mutta pientä hyperaktiivisuutta kenties. Se taas ennemmin haittaa keskittymistä. (Nyt olen juonut red bullia ruoan päälle puolisen tölkkiä, ja vaikutukset ovat optimaalisen keskittymisen kannalta jo huonompaan päin.) Anyway, haluaisin panostaa ennemmin oikeanlaiseen ruokavalioon kuin mihinkään energiajuomiin.

Vierailija
P.S.V.
Jäkäläpuristeet lisäsivät tuntuvasti luovuutta luullakseni radioaktiivisen säteilynsä ansiosta; ne poistuivat markkinoilta jo kauan sitten.



Nyt en tiedä miten reagoisi..

EV+
Seuraa 
Viestejä770
Liittynyt24.12.2010
P.S.V.
Kahvissa oleva opiaatti voi lisäksi edistää luovuutta.



Niin voi mutta opiaatit pitää lisätä juomaan. Luontaisesti kahvissa ei niitä ole. Piristävän ja jopa hallusinaatioita aiheuttavan vaikutuksensa kahvi saa alkaloideihin kuuluvasta kofeiinista.

Puuhevonen
Seuraa 
Viestejä5287
Liittynyt9.1.2011

Energiajuoman resepti.

Tuplaespresso
ruokalusikallinen sokeroimatonta kaakaota
neljä ruokalusikallista rypälesokeria (glukoosia)
Kuumaa maitoa muki täyteen

tämän lisäksi voi ottaa yhden b-vitamiinikompleksin ja gramman c-vitamiinia ja kalaöljyä sekä 500 mikrogrammaa d-vitamiinia niin kyllä lähtee päivä käyntiin. Espresson ja vitamiinit voi huoletta jättää pois, koska yksin neljällä ruokalusikallisella glukoosia saa noin parin tunnin energiabuustin.

Energiajuomia en suosittele, koska niissä on usein sokeria eli fruktoosia joka saa aikaan veren sokeripitoisuuksien laskua sekä sokerihumalaa.

Jos pidemmän päälle haluaa strategiaa, niin silloin kannattaa fruktoosi vain jättää pois. Siis ihan kokonaan pois. Glukoosia voi käyttää sokerin sijaan makeutusaineena. Fruktoosi on ongelmallinen koska se sotkee elimistön kykyä säädellä veren sokeripitoisuuksia mikä haittaa erityisesti aivoja.

»According to the general theory of relativity space without aether is unthinkable.»

Vierailija
EV+
P.S.V.
Kahvissa oleva opiaatti voi lisäksi edistää luovuutta.



Niin voi mutta opiaatit pitää lisätä juomaan. Luontaisesti kahvissa ei niitä ole. Piristävän ja jopa hallusinaatioita aiheuttavan vaikutuksensa kahvi saa alkaloideihin kuuluvasta kofeiinista.



Lisääminen johtaisi helposti huumeriippuvuuteen. Sitä vastoin monilla huumeiksi tai myrkyiksi luokitelluilla aineilla on fysiologisesti luonnollisina pitoisuuksina tärkeitä tehtäviä elimistössä. Aivot eivät toimi kunnolla ilman esimerkiksi häkää (hiilimonoksidia), etanolia ja nikotiinia. Mutta näitä ei tarvitse "käyttää", vaan elimistö tuottaa niitä tarpeisiinsa. Silmän verkkokalvo puolestaan tarvitsee kymmenien tuhansien kemiallisten aineiden joukossa myös useita tyypillisiä huumemolekyylityyppejä. Ja kuten Nature-artikkelista ilmenee, äidinmaidossakin on nautittuna huumevaikutuksen omaavaa morfiinia, varmaan tärkeästä syystä..

Hölkän, mietiskelyn tms. yhteydessä on myös havaittu hyväätekevien "huumeiden" kuten endorfiinien päästöjä.

Huumeiden, etanolin, nikotiinin yms. käyttöhalu ja niihin syntyvä riippuvuus perustuneekin kyseisten reseptorien keinotekoisesta liikatäytöstä johtuvaan ylinormaaliin ärsytykseen.

Kahvissa on varmaan useitakin vielä tutkimattomia huumevaikutuksen omaavia aineita, mutta niin kohtuullisin pitoisuuksin, että mitään huumeiden käyttöön tyypillisesti liittyvää negatiivisuutta ei kahvinjuonnista aiheudu.

http://www.nature.com/nature/journal/v3 ... 246a0.html

Opiate receptor-active peptide fragments (exorphins) have been identified recently in casein1 and gluten2 hydrolysates, and morphine has been found in bovine and human milk3. To determine whether similar peptides or alkaloids [size=85:3ek8lh9v]occur in other foodstuffs, we have screened potential sources using a rat brain homogenate assay to detect opiate receptor activity. We report here that instant coffee powders from a variety of manufacturers compete with tiitiated naloxone for binding to opiate receptors in the rat brain membrane preparations, with no significant difference between normal and decaffeinated coffee. The receptor binding activity resembles that seen with opiate antagonists, in that there was no change in the half-maximal effective dose (ED50) in the presence of 100 mM Na+; on bioassay, the activity was similarly shown to be antagonistic and specific for opiate-induced inhibition of twitch. Preliminary characterization of the activity reveals that it has a molecular weight (MW) in the range 1,000−3,500, is heat-stable, ether-extractable, not modified by enzymatic digestion with papain, and clearly separable from caffeine and morphine on TLC.[/size:3ek8lh9v] As its concentration in an average cup of coffee is five times the ED50, these data suggest that drinking coffee may be followed by effects mediated via opiate receptors, as well as effects of caffeine.

Kahvia harvoin käyttävä voi tuntea tämän vaikutuksen joissakin oloissa vaikkapa tietynlaisen henkisen kiihkeyden ja luovuuden hetkellisenä lisääntymisenä.

Vierailija
ratz
Aivotyöskentely on melko energiaa vievää ja pidemmän päälle rankkaa touhua. Ainakin olen kuullut, että sokereita kuluisi runsaasti. Mitäpä ravintoaineita kannattaisi tankata (ja mistä ruoista niitä saa) kun haluaa varautua pidempään kestävään rankkaan aivotyöskentelyyn? Saisi jotenkin optimoitua jaksamisen ja keskittymisen. Ei kai ne sokeriliemet voi olla ainoa apu. Terveellinen ruoka ja kunto tottakai auttaa jaksamista mutta mietin kannattaisiko tällaista varten tehdä jotain muutoksia/lisäyksiä "normi" ruokavalioon.



Epäilemättä se ylimisten yleinen terveys ja mitä noin pitkällä juoksulla syö ja mahdolliset lisäravinteet ovat huomattavasti tärkeämpiä kuin se mitä juuri ennen koitosta. Kikkailu harvemmin johtaa mihinkään kaksisiin tuloksiin. Jos on tottunut hiilarivetoiseen ruokaan niin sitten mahdollisimman hitaita sellaisia ennen. Kofeiini auttaa jos siihen ei ole tottunut eli tottumuksen jälkeen annokset ovat lähinnä vieroitusoireiden hoitamista. Vihreän teen teaniini parantaa suorituskykyä varsinkin jos toleranssin puutteen vuoksi saa hyödyt myös kasvissa olevasta kofeiinista. Teaniinin määrä on suorassa suhteessa teelehtien tuoreuden kanssa eli ihan perus pussiteellä tuo teaniinin saanti ei taida onnistua. Noin yleisesti sitten kalaöljy, koliini (kananmunista varmaan helpoiten), saksanpähkinät ovat sellaisia ravintoaineita jotka on suoraan liitetty aivojen toimintakykyyn. Potaajien käyttämä kreatiini buustaa myös aivojen energia-aineenvaihduntaa.

Aerobinin liikunta ja kunnon uni ne parhaat keinot hyvään aivokuntoon kuitenkin. Meditaatio on tietenkin valtavan hyvä huomion, stressin ja työmuistin hallintaan, mutta vaatii jonkin aikaa harjoittamista ja voi olla alussa turhauttavaa. Satojen tai tuhansien tuntien jälkeen vaikutus on kuitenkin aika massiivinen.

Jos haluaa kikkailla niin ketoaineiden ja glukoosin yhtäaikainen saanti aivoille kai se optimaalinen ravinnollinen tila, mutta se vaatii että aivot ovat tottuneet käyttämään ketoaineita tehokkaasti johon voi mennä jonkin aikaa (viikkoja, kuukausia).

Uusimmat

Suosituimmat