Potkurilentokone, propelli

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Potkurilentokone !
Vanhoissa elokuvissa, uutiskatsauksissa ym. näkyy usein joku henkilö käsin pyörittelee
lentokoneen potkuria.
Mikähän tämän pyörittelyn tarkoitus oli ja onkohan tapa vielä käytössä.

t. ReLa

Kommentit (3)

Heksu
Seuraa 
Viestejä5463
Liittynyt16.3.2005

Ennen wanhaan lentokoneissa oli usein tähtimoottori. Tähtimoottorissa osa sylintereistä sijaitsee kampikammion alapuolella ja moottorin seisoessa niihin pruukaa valua öljyä. Ennen tähtimoottorin käynnistämistä on tärkeää pyöritellä moottoria tovi, että ylimääräinen öljy poistuu sylintereistä, jotta moottori ei vaurioidu liian korkeiden puristusten tai "öljylukon" vuoksi (ts. jos sylinterissä on aivan liikaa öljyä, käy kalpaten, koska nesteet eivät puristu kasaan).

Varsinainen käynnistäminen edellyttää toki myös potkurin pyörittelyä, jos koneessa ei ole starttimoottoria. Ensin mekaanikko huutaa pilotille "Coupé!", jotta pilotti varmistaa sytytyksen olevan pois kytketty. Sitten mekaanikko pyörittelee potkurista joitain kierroksia, jotta imukanaviin ja sylintereihin saadaan latinki rikasta seosta. Mekaanikko asettaa potkurin oikeaan asentoon puristuksen kohdalle, huutaa pilotille "Contact!" jotta tämä laittaisi sytytyksen päälle ja heittää lopulta potkurista koneen käyntiin. Jos kone ei starttaa, yritetään uudelleen.

Kuriositeettina mainittakoon, että ilmailupiireissä sytytyksen katkaisemista kuulee välillä edelleen kutsuttavan "kupeeraukseksi".

Vierailija

Ennen käynnistystä suoritettavalla potkurinveivauksella on vain yksi funktio:

Sillä kiristetään kuminauha.

Uusimmat

Suosituimmat