VHH ja kolesteroli

Seuraa 
Viestejä805
Liittynyt8.11.2009

Huomasiko kukaan uutisista (kuulin itse klo 12 maissa radiosta)
että olisi kerrottu joku nuoriso- tms tutkimustulos jossa päädyttiin siihen että sokerin syönti laskee HDL-arvoa ja nostaa LDL-arvoa ja päinvastoin?
Ja olikohan peräti niin et nykyään syödään tuplamäärä pudasta sokeria mitä joku aika sitten "ennen"?!

Itselläni oli kok.kolestroli kesän jälkeen vielä 6.9 (ja tietty lekuri ehdoti jo statiinia ) niin nyt vuoden vaihteessa enää 5.0 kun syksyn olin VHH-dietillä.
Ja todella HDL pomppas yli 1 reilusti !

Tätähän VHH-dieettiä monet ovat esittäneet täälläkin ja ainakin Antti Heikkilä
lisäten mm et närästys on vähentynyt jonka myös itsekin allekirjoitan.

Don't give up!

Sivut

Kommentit (130)

Vierailija

Mulla kokonaiskole syksyllä oli 6.0, hdl 1.2 ja triglyt 0.9.

En ole viime aikoina aktiivisesti veehoohoillut.

Mites sun triglyt oli?

tootired
Seuraa 
Viestejä805
Liittynyt8.11.2009
Carloz
Mulla kokonaiskole syksyllä oli 6.0, hdl 1.2 ja triglyt 0.9.

En ole viime aikoina aktiivisesti veehoohoillut.

Mites sun triglyt oli?

Aivan unohdin eli nekin mulla oli aiemmin korkeat eli luokkaa 2-3
mutta nyt oli yllättäen jotain 1,4

Don't give up!

Vierailija

Ihan vertailun vuoks laitan omat tähä. Puolise vuotta olin vetäny VHH.
kol = 7,6
hdl = 1,06
ldl = 4,8
trigly = 3,61
173cm 70kg 22v
Oli lääkäri hirveän huolissaan ja mittas vielä verenpaineenki vaikka neurologilla olin käymässä. Ja eiks hirveestä jännäristä tullu 155/90 . Mutta sano loppujen lopuks, että ei ois määräämässä mulle statiineja?

Vierailija
zhythviis
kol = 7,6
hdl = 1,06
ldl = 4,8
trigly = 3,61
173cm 70kg 22v
Oli lääkäri hirveän huolissaan ja mittas vielä verenpaineenki vaikka neurologilla olin käymässä. Ja eiks hirveestä jännäristä tullu 155/90 . Mutta sano loppujen lopuks, että ei ois määräämässä mulle statiineja?

Eikös tuo trigly-arvo ole jo aika huolestuttavan korkea. Enpä muista nähneeni kellään VHH-ruokavaliota noudattavalla tuollaista. Mitä syöt?

Vierailija
Scylla
zhythviis
kol = 7,6
hdl = 1,06
ldl = 4,8
trigly = 3,61
173cm 70kg 22v

Eikös tuo trigly-arvo ole jo aika huolestuttavan korkea. Enpä muista nähneeni kellään VHH-ruokavaliota noudattavalla tuollaista. Mitä syöt?

Hmm tuosta on jo vähän aikaa kun mitattiin, mutta pääasiassa meni aamulla pari kananmunaa + aamukahvi kermalla, lounassalaatti mihin paljon öljyä, pähkinöitä, lihavaa luomupossuva ja nautaa.. Jouluna alko tulla laardi korvista ni vaihoin possun kalaan, jota mittausta edeltävänä aikana oli tullu syötyä aika vähän. Lihakkeen kanssa oli juureksia ja salaattia. Ainii ja tota 5 pinnasta maitoa.

jormala
Seuraa 
Viestejä66
Liittynyt13.10.2009

Aika moni ns. "vhh-ruokavaliolla" oleva on touhusta pihalla kuin lumiukko. Moni luulee, että kun jätetään hiilarit pois ja eletään proteiinilla niin se vhh:ta vaikka ne hiilarit pitäisi korvata rasvalla. Proteiinidietillä menee veriarvot varmasti päin p....

Tosin en tiedä tästä kyseisen tapauksen yksityiskohtia. Yleensä vhh ruokavaliolla triglyt romahtaa.

tootired
Seuraa 
Viestejä805
Liittynyt8.11.2009
jormala
Aika moni ns. "vhh-ruokavaliolla" oleva on touhusta pihalla kuin lumiukko. Moni luulee, että kun jätetään hiilarit pois ja eletään proteiinilla niin se vhh:ta vaikka ne hiilarit pitäisi korvata rasvalla. Proteiinidietillä menee veriarvot varmasti päin p....

Tosin en tiedä tästä kyseisen tapauksen yksityiskohtia. Yleensä vhh ruokavaliolla triglyt romahtaa.

Just noin tein minäkin (ja edelleen ) eli rasvaa ja kasviksia (hitaita) ja omakin huomio ettei proteiini paljoa kannata, mutta rasvaa (oliivi, voi, kalaöljy ) kyllä
niin ja on hyvääkin!

Don't give up!

Vierailija
jormala

Joo elä ja opi. En väitä, että oli tuolloin mitenkään optimaalinen ruokavalio (esm. ei alkoholia) ja nyt kun tarkemmin miettii saattoi olla aterioita missä oli vaan 12% naudan jauhista eikä sen päälle muuta.. Ei ollu aikaa ja nilikat kipeät ja natsikortti vielä. Mutta kesällä on tarkotus mennä uudestaan kattomahan. Parempaan päin on omasta mielestä ruokavalio kehittyny ja toivottavasti jatkaa kehittymistä.

Vierailija
Mimei
Aika moni vhh-ruokavaliolla syö ihan liikaa rasvaa ja lihoo. Lukekaa Karppaus.infoa.

Ei ku lisää partista vaan naamariin, kyllä se siitä

Vakavasti puhuen, runsas proteiinin saanti taitaa kyllä myös lihottaa.

jormala
Seuraa 
Viestejä66
Liittynyt13.10.2009
Mimei
Aika moni vhh-ruokavaliolla syö ihan liikaa rasvaa ja lihoo. Lukekaa Karppaus.infoa.

Mitä itse olen karppausinfoa lukenut niin vhh:lla lihominen on harvinaista. Joillain ei paino putoa, johon monesti tuntuisi olevan syynä normihiilarisyömisestä opittu välipalojen mutustelu, kun parhaiten toimii 2-3 ateriaa päivässä.

Vierailija
jormala
Mimei

Mitä itse olen karppausinfoa lukenut niin vhh:lla lihominen on harvinaista. Joillain ei paino putoa, johon monesti tuntuisi olevan syynä normihiilarisyömisestä opittu välipalojen mutustelu, kun parhaiten toimii 2-3 ateriaa päivässä.

Mitä ite olen kahdeksan vuotta seurannut, niin viimeistään Mirka on pistänyt napostelijat ruotuun. ;-D

Neonomide
Seuraa 
Viestejä14029
Liittynyt23.6.2005
Mimei
Mitä ite olen kahdeksan vuotta seurannut, niin viimeistään Mirka on pistänyt napostelijat ruotuun. ;-D

Olin lurkkijana huomaavinani jotain samankaltaista.

Pretending to be certain about propositions for which no evidence is even conceivable—is both an intellectual and a moral failing. —Sam Harris

Lelson
Seuraa 
Viestejä102
Liittynyt8.5.2009
Carloz
Mimei

Ei ku lisää partista vaan naamariin, kyllä se siitä

Vakavasti puhuen, runsas proteiinin saanti taitaa kyllä myös lihottaa.

Ainakin vähärasvaisella proteiinilähteellä se lienee melko vaikeaa proteiinin termogeenisen vaikutuksen ja proteiinin kylläisyyttä lisäävään vaikutuksen vuoksi. Runsasrasvainen ja runsasproteiininen ravinto on sitten eri asia, mutta se ei ole siinä vaiheessa enää itse proteiinista kiinni.

Neonomide
Mimei

Olin lurkkijana huomaavinani jotain samankaltaista.

Onneksemme neiti M:n vaikutus yltää myös kyseisen foorumin ulkopuolelle

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat