Lihashermoston palautuminen??

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Miten voisi nopeuttaa hermoston palautumista/toipumista urheiluharjoituksista? Teen pikavoimaharjoituksia ja ne rasittaa hermostoa aika paljon.. Se on lisännyt lihasjännitystä, ärtyvyyttä ja lihaskipuja ja pelkään meneväni jotenkin piippuun
Kiitos

Kommentit (13)

Vierailija
SamuraiLord
Miten voisi nopeuttaa hermoston palautumista/toipumista urheiluharjoituksista? Teen pikavoimaharjoituksia ja ne rasittaa hermostoa aika paljon.. Se on lisännyt lihasjännitystä, ärtyvyyttä ja lihaskipuja ja pelkään meneväni jotenkin piippuun
Kiitos



Ei kai siellä hermosto rasitu, vaan lihakset.

Vierailija
SamuraiLord
pelkään meneväni jotenkin piippuun


Savupiipusta löytyi muumioitunut mies

Karmaiseva löytö tehtiin sunnuntaina Vantaalla. Kyseessä on vanhan teollisuusrakennuksen purkutyömaa Tuusulanväylän ja Kehä kolmosen lähellä.

Muumion taskussa olleista papereista selvisi, että kyseessä oli vuonna -53 syntynyt helsinkiläismies, joka oli ilmoitettu kadonneeksi loppuvuodesta 1991. Mies oli jo ehditty julistaa kuolleeksi.

- Olemme 99-prosenttisesti varmoja henkilöllisyydestä. Asia varmistuu kuitenkin lopullisesti ruumiinavauksessa, kertoo tutkintaa johtava rikoskomisario Juha Juurinen Itä-Uudenmaan poliisista.

Savupiippu oli tiettävästi yli kymmenen metrin korkuinen. Sitä ei kuitenkaan ollut käytetty vuosikausiin.

Vaikka todennäköisintä on, että mies on itse kiivennyt piipun huipulle ja pudonnut sen sisään, poliisi tutkii myös henkirikoksen mahdollisuutta.
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2010061 ... 8_uu.shtml

Vierailija
fenomenologi
SamuraiLord
Miten voisi nopeuttaa hermoston palautumista/toipumista urheiluharjoituksista? Teen pikavoimaharjoituksia ja ne rasittaa hermostoa aika paljon.. Se on lisännyt lihasjännitystä, ärtyvyyttä ja lihaskipuja ja pelkään meneväni jotenkin piippuun
Kiitos



Ei kai siellä hermosto rasitu, vaan lihakset.



Mitäs sössötät tottakai rasittuu jos ei meinaa saada öisin unta kun on niin hermostunut. Vähän ku oisi juonu kahvia litrakaupalla

Vierailija
SamuraiLord
fenomenologi
SamuraiLord
Miten voisi nopeuttaa hermoston palautumista/toipumista urheiluharjoituksista? Teen pikavoimaharjoituksia ja ne rasittaa hermostoa aika paljon.. Se on lisännyt lihasjännitystä, ärtyvyyttä ja lihaskipuja ja pelkään meneväni jotenkin piippuun
Kiitos



Ei kai siellä hermosto rasitu, vaan lihakset.



Mitäs sössötät tottakai rasittuu jos ei meinaa saada öisin unta kun on niin hermostunut. Vähän ku oisi juonu kahvia litrakaupalla



_________
Sulla on siinä lihaksessa paniikkihäiriö, kysy vaikka mun omalääkäriltä.
Niin tai voi se olla tsykoosi

Vierailija

Ei kai siellä hermosto rasitu, vaan lihakset.[/quote]


Mitäs sössötät tottakai rasittuu jos ei meinaa saada öisin unta kun on niin hermostunut. Vähän ku oisi juonu kahvia litrakaupalla[/quote]


_________
Sulla on siinä lihaksessa paniikkihäiriö, kysy vaikka mun omalääkäriltä.
Niin tai voi se olla tsykoosi [/quote]


Eli se ei ole Ongelma sinänsä että ei saa unta? Psykoosi se ei ole, eikä paniikkihäiriö

μOR
Seuraa 
Viestejä373
Liittynyt4.1.2010

Kyllä semmosesta täysiä vääntämisestä tuntus hermosto rasittuvan ja palautuminen menee pyllylleen niin että nukkuminenkin vaikeutuu, minkä takia ei tuu ryittyä enään. Eli siis tahdin hiljentäminen vois toimia. No et lopeta kuitenkaan niin mitä niitä hermostoravintolisiä nyt on... magnesium, b-vitamiinit, kofeiinin poisjättäminen (halvin kaikista). Varmaan tiesitkin nämä.
Tutkaile vaikka että mitä kivennäisaineita, vitamiineja ym. sen tyylinen treeni eniten kuluttaa.
Mutta oikeesti jos huomaa että rupee piiputtamaan niin kyllähän siinä nyt pitää hidastaa tahtia.

Tai sit teet niinku Jenkeissä bodaajat että piikität treenin jälkeen nalbufiinia, pitäs rentoutua. Tosin sit voi aamutreenit tuntua hitaammalta eli siihenhän tarvis sit adderalia, joka tosin voi treenin ajaksi vaatia yhdistetyn alfa/beetasalpaajan (alfa tai beeta erikseen vaarallisia piristeiden kanssa!) letaalien rytmihairiöiden varalle. Sykettä ei vättämättä tällöin rasvanpolttomielessä ja muutenkin fiiliksiin saa tilanteen mukaan nousemaan tarpeeksi hyvän biisin tahtiin, joten adrenaliiniruiske varalle sydämeen ruiskutettavaksi ennen sarjoja voisi kruunata kombon. Vaikkakin jos ottaa liikaa, niin...

No oikein ajoitetusta ateriasta ennen ja jälkeen treenin nyt ei varmaan tarvi urheilijaa muistuttaa.

Vierailija

Kiitoksia! Llihasten rentouttajaa olinkin hakemassa Eikö toi ole aika voimakas aine toi nabufiini? Eikö esim. reseptillä voisi saada jotain miedompaa? Venyttely ei toimi ainakaan minulla..

μOR
Seuraa 
Viestejä373
Liittynyt4.1.2010
SamuraiLord
Kiitoksia! Llihasten rentouttajaa olinkin hakemassa Eikö toi ole aika voimakas aine toi nabufiini? Eikö esim. reseptillä voisi saada jotain miedompaa? Venyttely ei toimi ainakaan minulla..



aaaaa se oli vitsi se oli vitsi! Vai meninkö nyt itse hämyyn? =D Taisin mennä, nyt kun katson niin jos haluaisin koijata niin tulis just jotain tollasta tekstiä. Älä nyt helv. rupea mitään lääkkeitä ottamaan että voit rääkätä itseäsi liialla treenillä, jos tosissaan olet. Terveys siinä menee... no ei kyllä tosta sydänjutusta jokaisen pitäs jo viimestään tajuta. Kuolet!

Vierailija

Lihashermotuksen ylikuormitustilaan ei taida käytännössä oikein auttaa kuin aika (lepo tai riittävän pitkä aika kevyttä treeniä). Ylirasittunut lihas on helpompi palauttaa.
En siis tiedä itse enkä tiedä tietääkö varmuudella kukaan onko kyseessä tarkalleen hermostollinen ylikuormitustila, mutta tätä termiä käytetään eikä termillä käytännössä olekaan väliä vaan oireilla.
Et kertonut millaisia pikavoimaharjoituksia teet, mutta ilmeisesti melko raskaita kyseessä? Voisi toimia tehdä jonkin aikaa pääosin nopeusvoimaharjoituksia ja jättää maksimaalinen räjähtävän voiman harjoittelu joksikin aikaa... tosin ehkä välillä "lihasmuistin" virkistämiseksi sitäkin aivan tehontuoton alarajoilla? Nopeusvoimajaksoa voit samalla hyödyntää tekniikan hiomiseen johon rankempi ns. tukkoon johtanut harjoittelu varmastikin jättänyt jälkensä. Vaikka en tiedäkään lajiasi joten nämä ohjeet aika yleistasoisia...

Vierailija

Kaiken kaikkiaan lienee syytä muistaa harjoittelussa se tosiasia, että kunto ja suorituskyky kasvaa vasta sen harjoituksen jälkeisessä palautumis-eli lepovaiheessa. Jos uusi harjoitus alkaa liian aikaisin, ei suorituskyky ole vielä edes harjoitusta edeltäneellä tasolla, josta se sitten harjoituksen aiheuttaman rasituksen myötä edelleen laskee. OIkein kova harjoitus siis vaatii vastaavan lepomäärän, jotta se olisi hyödyllinen. Toki voi miettiä, onko eri tyyppisten ja eri kehonosia / kuntotekijöitä rasittavien harjoitusten vuorottelulla mahdollista taata riittävä palautuminen, vaikka harjoituskertojen välillä ei pidäkään niin pitkiä lepotaukoja.

Iän myötä palautuminen entisestään hidastuu, joten oma harjoittelu on syytä suhteuttaa omaan sen hetkiseen palautumisnopeuteen. Liian tiivistahtinen harjoittelu johtaa sekä ns. ylikuntoon että rasitusvammoihin. Opetelkaa kuuntelemaan oman kehon viestejä!

Vierailija
Feminine

Iän myötä palautuminen entisestään hidastuu, joten oma harjoittelu on syytä suhteuttaa omaan sen hetkiseen palautumisnopeuteen. Liian tiivistahtinen harjoittelu johtaa sekä ns. ylikuntoon että rasitusvammoihin. Opetelkaa kuuntelemaan oman kehon viestejä!



No näin ja myös sellainen että failureen asti ei kannata vetää. Ymmärtääkseni se on se kohta jossa hermosto ottaa eniten iskua, eli jättää ainkain yhden toiston varastoon niin kehitys voi olla nopeampaa.

Hormonaalisesti taitaa olle mielekkäämpää vetää sarjat aika putkeen ilman turhia lepäilyjä? Entäs miten tuo hermoston palautuminen sitten suhtautuu tähän? Itse ajattellut viimeaikoina että nopiasti ohjelma vaan läpi kun peruskunto on kuitenkin hyvä ja sitten suihkuun. Sellainen pitkäaikainen runkkaaminen kai nostaa kortisoleja siellä toisessa päässä. En nyt oikein enää ole varma onko tuo nopea tahti sitten hyväksi vai pahaksi ihmiselle. Helposti sitä vaan ajautuu johonkin tahtiin ja puskee sillä sitten. Se on ainakin selvä että väsyneenä, stressaantuneena ja nälkäisenä ei kannata treenata kun kehon stressitaso räjähtää katosta läpi.

Meditointi laskee kortisolia ja nostaa testosteronia. Kunnon rentoutus on melkein yhtä hyvä riippumatta millä menetelmällä sen tekee. Tosin varmaan parempi opetella jossain muussa yhteydessä ensin meditoimaan kuin treenien jälkeen.

Itsellä ihan sama ongelma. Vituttaa käydä salilla kun ei saa seuraavana yönä kunnolla unta. Mirtazepiinia olen siihen ottanut ja se auttaa jo pienillä annoksilla jos ottaa vain muutaman kerran viikossa eikä aiheuta annoksen vuoksi juuri sivuvaikutuksia. Tuo lähinnä rentouttaa. Isommat pojat varmaan syövät nopeavaikutteisia bentsoja jotka rentouttavat myös lihakset. Niihin tosin kasvaa nopeasti toleranssi ja riippuvuus.

Vierailija
kaima

Hormonaalisesti taitaa olle mielekkäämpää vetää sarjat aika putkeen ilman turhia lepäilyjä? Entäs miten tuo hermoston palautuminen sitten suhtautuu tähän? Itse ajattellut viimeaikoina että nopiasti ohjelma vaan läpi kun peruskunto on kuitenkin hyvä ja sitten suihkuun.



Puhuin harjoituskertojen välisestä riittävästä palautumisesta, en niinkään harjoitusrupeaman sisäisestä rytmityksestä. Rankemman harjoituksen päälle keho kaipaa myös hieman pidempää palautumista ennen uutta harjoitussessiota.

Itsellä ihan sama ongelma. Vituttaa käydä salilla kun ei saa seuraavana yönä kunnolla unta.



Kuinka pitkä väliaika harjoituksen päättymisestä on nukkumaanmenoon? Liikkuminenhan saa kehon sen verran virkeään tilaan, ettei rauhoittuminen uneen oikein heti tahdo onnistua. Jos sen sijaan on kyse siitä, että lihakset särkevät ja nukkuminen ei sen takia onnistu, veikkaisin harjoituksen olevan hieman liian rankka ollakseen oikeastaan terveellinen. Tai se on jotenkin yksipuolisesti rasittava. Tai liikkeissä on joitakin virheellisiä suoritustapoja, jotka sitten kuormittavat lihaksistoa liiaksi.

Treenissä maltti on valttia, mutta usein haluaisi tehdä enemmän ja saavuttaa nopeammin tuloksia. Keho vain ei suostu aina kehittymään ihan niin nopeasti kuin mieli halajaisi.

Vierailija
Feminine

Kuinka pitkä väliaika harjoituksen päättymisestä on nukkumaanmenoon? Liikkuminenhan saa kehon sen verran virkeään tilaan, ettei rauhoittuminen uneen oikein heti tahdo onnistua. Jos sen
sijaan on kyse siitä, että lihakset särkevät ja nukkuminen ei sen takia onnistu, veikkaisin harjoituksen olevan hieman liian rankka ollakseen oikeastaan terveellinen. Tai se on jotenkin yksipuolisesti rasittava. Tai liikkeissä on joitakin virheellisiä suoritustapoja, jotka sitten kuormittavat lihaksistoa liiaksi.



Ihan perus painoharjoittelua ja nyt laihiksella koko kroppa kerran pari lävitse. Käsipainoilla ja taljoilla monilihasliikkeitä. Tottakai se on yksipuolisesti rasittavaa ja se onkin pointti. Juoksen myös pitkiä matkoja (15+) ja niiden kanssa vähän sama juttu, mutta lievempänä. Peruskunto on ihan kohdillaan.

Vaikeuksia on nukahtamisessa vaikka olisikin käynyt ennen neljää salilla. No olen muutenkin stressiherkkä myös psyykkisistä asioista jos en kiinnitä asiaan huomiota. Lapsuuden stressaavat kokemukset kai voivat vaikuttaa koko loppuelämän kortisolitoimintaan ja geneettinen lähtökohtakin tietenkin siellä jossain. Sellainen hiisailu mitä varsinkin naiset näyttävät salaille tekevän vaikuttaisi melko turhanpäiväiseltä ajankäytöltä enkä oikein ole koskaan tajunnut että mitä he luulevat tekevänsä. Ehkä tosiaan vika siinä että vedän liian raskaasti ja liian nopeasti, mutta kun se on niin kivaa. Jos tänään koittais ihan sillain nätisti.

Lihakset on kipeinä vasta seuraavana päivänä ja ne ovat jo tottuneet moiseen touhuun. Sekin vamasti vaikuttaa että vedän kalorivajeella tällä hetkellä. En kyllä käy salilla jos lihaksissa on vielä kipua tai ylimääräistä jäykkyyttä vaan odottelen rauhassa.

Uusimmat

Suosituimmat