Seuraa 
Viestejä45973

Aikoinaan Edison kehitti akun, joka voitiin valmistaa myrkyttömistä
ja kaikkialta saatavista materiaaleista.
Akku kesti lähes loputtomasti syväpurkausta ja oli lataukselle tunnoton.
Vuosikymmenen tai parin käytön jälkeen akku pestiin sisältä ja
veteen sekoitettu, joka paikasta löytyvä kaliumhydroksidi oikeassa suhteessa
lisättiin taas akkkuun.
Kapasiteetti oli taas täydessä iskussa.

Edison yhtiöt valmistivat näitä akkuja menestykseekkäästi aina vuoteen
1972 saakka, jolloin Exide Battery Company osti koko yhtiön ja tuotannon.
Tämän jälkeen välittömästi koko 65 vuoden kehitystyö ja tuotanto
ajettiin alas

Voimme vain arvailla tämän toimenpiteen syytä

Nyt maailmalla on tohina tämän akkuteknologian ottamisesta uudelleen
käyttöön.
Syynä tuulivoiman ja aurinkovoiman vaatimukset energiavarastona ja
suuri kysyntä kestävästä ratkaisusta maailmalla tähän.

Muutama linkki asiasta;

http://www.nickel-iron-battery.com/

Kiinalaiset ovat asiassa ilmeisesti pisimmällä, julkaisemalla äskettäin
tuuli- ja aurinkovoimaan suunnitellun akuston;

http://www.changhongbatteries.com/Ni-Fe ... 2.2.2.html

Liian hyvä akusto..

Antero Rantanen
040 511 5245

Sivut

Kommentit (27)

Vierailija

Epäilen, ettei tolla akulla saa starttimoottoria pyörähtämään ja se taitaneekin sitten olla se syy, miksi sen käytöstä luovuttiin erikoisalueita lukuunottamatta.

Itse luulen ennemmin syyksi sen, että kestävyydestä tuli kirosana, koska hyvään bisnesideaan kuuluu myydä sama tuote samalle asiakkaalle moneen kertaan. En usko, että olisi ongelma rakentaa starttaava auto tuollakin akkutyypillä.

Mistä tuli mieleeni festarikeikka, jolloin Challengerin stereot soivat hiukan liian kauan, jotta se olisi käynnistynyt omilla akuillaan. Vierestä piti lainata starttimoottoriksi 127 Fiat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Hamppu
Seuraa 
Viestejä1146

100 W/kg. Ainakin nykyään starttimoottori näyttäisi haukkaavan 2 kW, ja akut painaa 20 kg, niin eiköhän tuon pitäisi riittää.

Ja luulisi ettei se aiemminkaan olisi ollut este kun akun ja pienemmän moottorin avulla olisi ensin viritetty joku jousi, vieteri, vauhtipyörä, tms, jolla sitten olisi pyöräytetty moottori käymään. Tarpeeksi vihaisia konkkia siihen aikaan ei varmaankaan ollut. Jos tämmöiselle kikkailulle nyt olisi ollut edes tarvetta.

Denzil Dexter
Seuraa 
Viestejä6665

Kaikille salaliittohörhöille tiedoksi, että patentit vanhenevat hyvin nopeasti, sitkeimmätkin n 20 vuodessa. Eli kaikki "autotehtaiden tai öljy-yhtiöiden" salaliiton ostamat loistavat keksinnöt ovat vapaata riistaa ja voitte alkaa valmistaa niitä vaikka heti.

Jos käynnistysakun paino on jollekin ongelma, ei LiFePO4-akkukaan montaa sataa maksa. Taitaa kaksipyöräisen saada käyntiin ebayn hintatilaston mukaan alle sadalla eurolla.

Denzil Dexter
Kaikille salaliittohörhöille tiedoksi, että patentit vanhenevat hyvin nopeasti, sitkeimmätkin n 20 vuodessa. Eli kaikki "autotehtaiden tai öljy-yhtiöiden" salaliiton ostamat loistavat keksinnöt ovat vapaata riistaa ja voitte alkaa valmistaa niitä vaikka heti.

No näyttäisi siltä, että kiinalaiset ovat patenttirekisterinsä lukeneet.

Denzil Dexter
Kaikille salaliittohörhöille tiedoksi, että patentit vanhenevat hyvin nopeasti, sitkeimmätkin n 20 vuodessa. Eli kaikki "autotehtaiden tai öljy-yhtiöiden" salaliiton ostamat loistavat keksinnöt ovat vapaata riistaa ja voitte alkaa valmistaa niitä vaikka heti.



Jos myyn keksintöni Ryhmä E:lle, siis niin että sitä ei ole patentoitu, koska en omaa tarpeeksi pääomaa saadakseni patentin, niin kerrotko miten voin hommata tuollaisen patentin mitä ei ole olemassa vaan keksinnön piirustukset lepäävät paikassa C?

Denzil Dexter
Kaikille salaliittohörhöille tiedoksi, että patentit vanhenevat hyvin nopeasti, sitkeimmätkin n 20 vuodessa. Eli kaikki "autotehtaiden tai öljy-yhtiöiden" salaliiton ostamat loistavat keksinnöt ovat vapaata riistaa ja voitte alkaa valmistaa niitä vaikka heti.

Jos käynnistysakun paino on jollekin ongelma, ei LiFePO4-akkukaan montaa sataa maksa. Taitaa kaksipyöräisen saada käyntiin ebayn hintatilaston mukaan alle sadalla eurolla.


Mitähän salaliitot tähän nyt muka liittyy?

anteror
joka paikasta löytyvä kaliumhydroksidi



Ihanko joka paikasta sitä löytyy? Miksei rikkihappoa löydy?

anteror

Liian hyvä akusto..

Sinulla muistaakseni on noita paljon varastossa, laita autoosi lyijyakun tilalle ja ajele sillä loppu tästä pakkastalvesta. Sitten tiedät, onko liiankin hyvä.

JaakkoFagerlund
Denzil Dexter
Kaikille salaliittohörhöille tiedoksi, että patentit vanhenevat hyvin nopeasti, sitkeimmätkin n 20 vuodessa. Eli kaikki "autotehtaiden tai öljy-yhtiöiden" salaliiton ostamat loistavat keksinnöt ovat vapaata riistaa ja voitte alkaa valmistaa niitä vaikka heti.

Jos käynnistysakun paino on jollekin ongelma, ei LiFePO4-akkukaan montaa sataa maksa. Taitaa kaksipyöräisen saada käyntiin ebayn hintatilaston mukaan alle sadalla eurolla.


Mitähän salaliitot tähän nyt muka liittyy?



No jos luet tarkkaan kuinka Antero asian esitti, niin huomaat kyllä että liittyy.

Asia esitellään ikään kuin NiFe-akun teko olisi mahdotonta koska "Exide blokkas markkinat ostamalla jotakin veke". Kyseinen lausehan sisälsi vääristelevää arvolatausta.

Otsikko on täysin harhaanjohtava, samoin kuin Anteron teksti.

NiFe akku on joka suhteessa surkeampi kuin perinteinen lyijy-happoakku, joita autoissa käytetään.

Energiatiheyskin on surkea ja kennojännite vain 1.2V. 12V saadakseen kennoja pitäisi ketjuttaa 10 kpl ja koska energiatiheys on noin surkea, tulisi akuista ainakin 2x nykyisiä autonakkuja suurempia.

Itsepurkautuvuus on hurja. Latautuminen hidasta ja loppuu pakkasasteilla täysin (eli talvella autot pysähtyisivät akun loppumiseen)

Samoin valmistushinta on kosminen.

Kylmäkäynnistysominaisuudet ovat surkeita. Autot jäisivät käynnistämättä pakkasessa vaikka akku olisi täyteenkin ladattu.

Ainoa mikä on akussa posiitiivista on pitkä käyttöikä. Mutta se on ajoneuvokäyttöön täysin tarpeettoman pitkä, 20-50 vuotta. Eivät kärryt kestä niin kauaa ja koska NiFe akun hinnalla saa 2-3 kpl perinteisiä akkuja, jotka ovat kaikin tavoin ylivertaisia ajoneuvokäytössä, niin eipä ihme että Exide pisti teknologian penaaliin.

Kaikkea sitä jaksetaan täällä hehkuttaakkin ottamatta asioista selvää.

kohveeman
Seuraa 
Viestejä1628
h0x

----
Ainoa mikä on akussa posiitiivista on pitkä käyttöikä. Mutta se on ajoneuvokäyttöön täysin tarpeettoman pitkä, 20-50 vuotta. Eivät kärryt kestä niin kauaa ja koska NiFe akun hinnalla saa 2-3 kpl perinteisiä akkuja, jotka ovat kaikin tavoin ylivertaisia ajoneuvokäytössä, niin eipä ihme että Exide pisti teknologian penaaliin.

Kaikkea sitä jaksetaan täällä hehkuttaakkin ottamatta asioista selvää.




Eihän avausviestissä mitään ajoneuvoista puhuttu? Vaan energian varastoinnista, jossa akun käyttöikä on varmasti oleellinen ominaisuus.

kohveeman
Eihän avausviestissä mitään ajoneuvoista puhuttu? Vaan energian varastoinnista, jossa akun käyttöikä on varmasti oleellinen ominaisuus.



Puhuttiin, jos osaa lukea.

Paasattiin, kuinka Exide pisti homman penaaliin. No, Exide on (tai ainakin oli 70-luvulla) pääasiassa ajoneuvoakku valmistaja.

Joten sitä taustaa vasten pitää ymmärtää peilata tehtyjä päätöksiä.

Jos nykyaikana on näiden tuulimyllyjen ja aurinkopaneeleiden myötä noussut uusia tarpeita, niin on aika pervoa alkaa soimaamaan 40 vuotta sitten tehtyjä päätöksiä nykyajan kriteereiden perusteella.

Sitäpaitsi edelleen se tärkein akkusovellustusten käyttöalue on ajoneuvot. Siellä se ongelma on HUUTAVA. Ei tartte varmaan aloitta lausetta "sähköauto"....`?

ROOSTER
Seuraa 
Viestejä5024

Kyselin myös joskus tietoja lipeäakuista, tässä ketjussa tekniikka-ja-energia-f1/lipeaakku-t40658.html - kovin oli saanto niukkaa, täälläkin oli asiasta puhetta: tekniikka-ja-energia-f1/miksi-auton-akku-tuhoutuu-tyhjentyessaan-t48922.html

Lipeäakku on erilainen. Se ei sovi kaikkiin käyttötarkoituksiin, kuten ei lyijy- tai mikään muukaan akku.

Nykytekniikalla sen jännitteenvaihtelu kuormitettaessa on useissa sovellutuksissa vähäinen ongelma, esim taajuusmuuttajalla saadaan tasainen vaihtojännite ulos lähes riippumatta virtalähteen jännitteestä, kunhan se vain on riittävä.

Kiinalaiset kauppaavat verkossa lipeäakkujaan uskomattoman kovaan hintaan. Syynä ei varmaankaan ole tarvittavan lipeän, raudan tai nikkelin kova hinta, vaan ostava kohderyhmä - armeijat eri puolilla mailmaa. Kun ukrainalaiset taisivat lopettaa kyseisten akkujen valmistuksen jäi kiinalaisille vissiin monopoli.

Kaipaisin selkeää ohjetta miten valmistaa kyseisenkaltainen akku. Joku kemisti voisi piruuttaan postata tarvittavat ainemäärät ja liuoksen seosvahvuuden%, lipeää saanee apteekista..

Kestäisiköhän muovikanisteri astiana?

Yleinen mielipide on aina väärässä.

Veli Hopea
Seuraa 
Viestejä1249
Denzil Dexter

Kaikille salaliittohörhöille tiedoksi, että patentit vanhenevat hyvin nopeasti, sitkeimmätkin n 20 vuodessa. Eli kaikki "autotehtaiden tai öljy-yhtiöiden" salaliiton ostamat loistavat keksinnöt ovat vapaata riistaa ja voitte alkaa valmistaa niitä vaikka heti.


En olisi patenteista lainkaan huolissani. Ne ovat ehdottoman julkisia. Patentti ei voi olla salainen. Lisäksi ne ovat määräaikaisia. Jokainen patentti raukeaa aikanaan.

Tämä ei enää suoraan liity NiFe-akkuun, mutta mahdollisesti muihin keksintöihin: Ilmeisesti Yhdysvalloissa ja todennäköisesti monissa muissakin maissa on lakeja ja määräyksiä, jotka voivat estää keksinnön julkaisemisen jo patentin hakuvaiheessa. Kyseessä on jonkin viranomaisen puuttuminen uuden keksinnön patentoinnin alkuvaiheissa. Keksintö pidetään salaisena, esimerkiksi jonkin oikeusprosessin vaatimusten vuoksi, mistä syystä sille ei voi saada patenttia, eikä sitä voi julkistaa missään. Keksijä ei saa korvauksia mistään. Keksijä ei voi myydä lisenssejä, kun hänellä ei ole patenttia. Hän ei voi saada edes tunnustusta ja palkintoja tiedepiireissä, kun hän ei voi vapaasti esitellä keksintöään.

Also, there are serious legal problems, and in fact the entire thing has been in litigation. It may be that nothing will ever be possible with this device, because of the horrendous legal entanglements. But the device is real, it works (albeit it is just a laboratory demonstration device, and not at all a production-ready model).

www.oocities.org/area51/shadowlands/9654/bearden/triodeprog.html

Tuossakin tapauksessa keksijä itse ehti vanheta ja siirtyä manan majoille.

New ideas are always criticized - not because an idea lacks merit, but because it might turn out to be workable, which would threaten the reputations of many people whose opinions conflict with it.

ISLAM: Mitä lännen tulee tietää (http://www.youtube.com/watch?v=sbLfpqBx2TU&feature=&p=3C7052B7ADA587B6&i...) (video)

jjw
Seuraa 
Viestejä1067
Einheri
Jos sitä käytetään kaikissa maanalaisissa ja muissa akkukäyttöisissä raideajoneuvoissa, en sanoisi sen olevan unohdettu keksintö.

Kerro esimerkkejä näistä ajoneuvoista, joissa käytetään NiFe akkuja, vai tarkoitatko NiCd-akkuja.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Uusimmat

Suosituimmat