Akku joka oli liian hyvä..

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Aikoinaan Edison kehitti akun, joka voitiin valmistaa myrkyttömistä
ja kaikkialta saatavista materiaaleista.
Akku kesti lähes loputtomasti syväpurkausta ja oli lataukselle tunnoton.
Vuosikymmenen tai parin käytön jälkeen akku pestiin sisältä ja
veteen sekoitettu, joka paikasta löytyvä kaliumhydroksidi oikeassa suhteessa
lisättiin taas akkkuun.
Kapasiteetti oli taas täydessä iskussa.

Edison yhtiöt valmistivat näitä akkuja menestykseekkäästi aina vuoteen
1972 saakka, jolloin Exide Battery Company osti koko yhtiön ja tuotannon.
Tämän jälkeen välittömästi koko 65 vuoden kehitystyö ja tuotanto
ajettiin alas

Voimme vain arvailla tämän toimenpiteen syytä

Nyt maailmalla on tohina tämän akkuteknologian ottamisesta uudelleen
käyttöön.
Syynä tuulivoiman ja aurinkovoiman vaatimukset energiavarastona ja
suuri kysyntä kestävästä ratkaisusta maailmalla tähän.

Muutama linkki asiasta;

http://www.nickel-iron-battery.com/

Kiinalaiset ovat asiassa ilmeisesti pisimmällä, julkaisemalla äskettäin
tuuli- ja aurinkovoimaan suunnitellun akuston;

http://www.changhongbatteries.com/Ni-Fe ... 2.2.2.html

Liian hyvä akusto..

Antero Rantanen
040 511 5245

Sivut

Kommentit (27)

Vierailija

Itse luulen ennemmin syyksi sen, että kestävyydestä tuli kirosana, koska hyvään bisnesideaan kuuluu myydä sama tuote samalle asiakkaalle moneen kertaan. En usko, että olisi ongelma rakentaa starttaava auto tuollakin akkutyypillä.

Mistä tuli mieleeni festarikeikka, jolloin Challengerin stereot soivat hiukan liian kauan, jotta se olisi käynnistynyt omilla akuillaan. Vierestä piti lainata starttimoottoriksi 127 Fiat.

Hamppu
Seuraa 
Viestejä1145
Liittynyt16.3.2005

100 W/kg. Ainakin nykyään starttimoottori näyttäisi haukkaavan 2 kW, ja akut painaa 20 kg, niin eiköhän tuon pitäisi riittää.

Ja luulisi ettei se aiemminkaan olisi ollut este kun akun ja pienemmän moottorin avulla olisi ensin viritetty joku jousi, vieteri, vauhtipyörä, tms, jolla sitten olisi pyöräytetty moottori käymään. Tarpeeksi vihaisia konkkia siihen aikaan ei varmaankaan ollut. Jos tämmöiselle kikkailulle nyt olisi ollut edes tarvetta.

Denzil Dexter
Seuraa 
Viestejä6665
Liittynyt7.8.2007

Kaikille salaliittohörhöille tiedoksi, että patentit vanhenevat hyvin nopeasti, sitkeimmätkin n 20 vuodessa. Eli kaikki "autotehtaiden tai öljy-yhtiöiden" salaliiton ostamat loistavat keksinnöt ovat vapaata riistaa ja voitte alkaa valmistaa niitä vaikka heti.

Jos käynnistysakun paino on jollekin ongelma, ei LiFePO4-akkukaan montaa sataa maksa. Taitaa kaksipyöräisen saada käyntiin ebayn hintatilaston mukaan alle sadalla eurolla.

Vierailija
Denzil Dexter
Kaikille salaliittohörhöille tiedoksi, että patentit vanhenevat hyvin nopeasti, sitkeimmätkin n 20 vuodessa. Eli kaikki "autotehtaiden tai öljy-yhtiöiden" salaliiton ostamat loistavat keksinnöt ovat vapaata riistaa ja voitte alkaa valmistaa niitä vaikka heti.

No näyttäisi siltä, että kiinalaiset ovat patenttirekisterinsä lukeneet.

Vierailija
Denzil Dexter
Kaikille salaliittohörhöille tiedoksi, että patentit vanhenevat hyvin nopeasti, sitkeimmätkin n 20 vuodessa. Eli kaikki "autotehtaiden tai öljy-yhtiöiden" salaliiton ostamat loistavat keksinnöt ovat vapaata riistaa ja voitte alkaa valmistaa niitä vaikka heti.



Jos myyn keksintöni Ryhmä E:lle, siis niin että sitä ei ole patentoitu, koska en omaa tarpeeksi pääomaa saadakseni patentin, niin kerrotko miten voin hommata tuollaisen patentin mitä ei ole olemassa vaan keksinnön piirustukset lepäävät paikassa C?

Vierailija
Denzil Dexter
Kaikille salaliittohörhöille tiedoksi, että patentit vanhenevat hyvin nopeasti, sitkeimmätkin n 20 vuodessa. Eli kaikki "autotehtaiden tai öljy-yhtiöiden" salaliiton ostamat loistavat keksinnöt ovat vapaata riistaa ja voitte alkaa valmistaa niitä vaikka heti.

Jos käynnistysakun paino on jollekin ongelma, ei LiFePO4-akkukaan montaa sataa maksa. Taitaa kaksipyöräisen saada käyntiin ebayn hintatilaston mukaan alle sadalla eurolla.


Mitähän salaliitot tähän nyt muka liittyy?

Vierailija
anteror
joka paikasta löytyvä kaliumhydroksidi



Ihanko joka paikasta sitä löytyy? Miksei rikkihappoa löydy?

anteror

Liian hyvä akusto..

Sinulla muistaakseni on noita paljon varastossa, laita autoosi lyijyakun tilalle ja ajele sillä loppu tästä pakkastalvesta. Sitten tiedät, onko liiankin hyvä.

Vierailija
JaakkoFagerlund
Denzil Dexter
Kaikille salaliittohörhöille tiedoksi, että patentit vanhenevat hyvin nopeasti, sitkeimmätkin n 20 vuodessa. Eli kaikki "autotehtaiden tai öljy-yhtiöiden" salaliiton ostamat loistavat keksinnöt ovat vapaata riistaa ja voitte alkaa valmistaa niitä vaikka heti.

Jos käynnistysakun paino on jollekin ongelma, ei LiFePO4-akkukaan montaa sataa maksa. Taitaa kaksipyöräisen saada käyntiin ebayn hintatilaston mukaan alle sadalla eurolla.


Mitähän salaliitot tähän nyt muka liittyy?



No jos luet tarkkaan kuinka Antero asian esitti, niin huomaat kyllä että liittyy.

Asia esitellään ikään kuin NiFe-akun teko olisi mahdotonta koska "Exide blokkas markkinat ostamalla jotakin veke". Kyseinen lausehan sisälsi vääristelevää arvolatausta.

Vierailija

Otsikko on täysin harhaanjohtava, samoin kuin Anteron teksti.

NiFe akku on joka suhteessa surkeampi kuin perinteinen lyijy-happoakku, joita autoissa käytetään.

Energiatiheyskin on surkea ja kennojännite vain 1.2V. 12V saadakseen kennoja pitäisi ketjuttaa 10 kpl ja koska energiatiheys on noin surkea, tulisi akuista ainakin 2x nykyisiä autonakkuja suurempia.

Itsepurkautuvuus on hurja. Latautuminen hidasta ja loppuu pakkasasteilla täysin (eli talvella autot pysähtyisivät akun loppumiseen)

Samoin valmistushinta on kosminen.

Kylmäkäynnistysominaisuudet ovat surkeita. Autot jäisivät käynnistämättä pakkasessa vaikka akku olisi täyteenkin ladattu.

Ainoa mikä on akussa posiitiivista on pitkä käyttöikä. Mutta se on ajoneuvokäyttöön täysin tarpeettoman pitkä, 20-50 vuotta. Eivät kärryt kestä niin kauaa ja koska NiFe akun hinnalla saa 2-3 kpl perinteisiä akkuja, jotka ovat kaikin tavoin ylivertaisia ajoneuvokäytössä, niin eipä ihme että Exide pisti teknologian penaaliin.

Kaikkea sitä jaksetaan täällä hehkuttaakkin ottamatta asioista selvää.

kohveeman
Seuraa 
Viestejä1628
Liittynyt4.9.2009
h0x

----
Ainoa mikä on akussa posiitiivista on pitkä käyttöikä. Mutta se on ajoneuvokäyttöön täysin tarpeettoman pitkä, 20-50 vuotta. Eivät kärryt kestä niin kauaa ja koska NiFe akun hinnalla saa 2-3 kpl perinteisiä akkuja, jotka ovat kaikin tavoin ylivertaisia ajoneuvokäytössä, niin eipä ihme että Exide pisti teknologian penaaliin.

Kaikkea sitä jaksetaan täällä hehkuttaakkin ottamatta asioista selvää.




Eihän avausviestissä mitään ajoneuvoista puhuttu? Vaan energian varastoinnista, jossa akun käyttöikä on varmasti oleellinen ominaisuus.

Vierailija
kohveeman
Eihän avausviestissä mitään ajoneuvoista puhuttu? Vaan energian varastoinnista, jossa akun käyttöikä on varmasti oleellinen ominaisuus.



Puhuttiin, jos osaa lukea.

Paasattiin, kuinka Exide pisti homman penaaliin. No, Exide on (tai ainakin oli 70-luvulla) pääasiassa ajoneuvoakku valmistaja.

Joten sitä taustaa vasten pitää ymmärtää peilata tehtyjä päätöksiä.

Jos nykyaikana on näiden tuulimyllyjen ja aurinkopaneeleiden myötä noussut uusia tarpeita, niin on aika pervoa alkaa soimaamaan 40 vuotta sitten tehtyjä päätöksiä nykyajan kriteereiden perusteella.

Sitäpaitsi edelleen se tärkein akkusovellustusten käyttöalue on ajoneuvot. Siellä se ongelma on HUUTAVA. Ei tartte varmaan aloitta lausetta "sähköauto"....`?

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat