Pieni liekki turvallisesti

Seuraa 
Viestejä8560
Liittynyt16.3.2005

Näillä normaalitalven pakkasilla tulee aina mieleen lämmittämiskeinot tulella. Eli auton lämmitys ilman monen tuhannen vepastoa.

Dieselin konetilassa ei ole kovin syttyvää eli sinne voisi pienen öljylampun sijoittaa. Muttakun olen nähnyt väärin palavia öljylamppuja. Johtuu liian herkästi kaasuuntuvasta lamppuöljystä. Palaa ohi sydämen kaasuna.

Millainen olisi turvallinen liekki? Polttoaineena lamppuöljy tai sprii. Sprii olisi siitä hyvä, että voisi tehdä kipinäsytytyksen ajastimella. Puolen litran tenu riittäisi aika hyvään tehoon useammaksi tunniksi. Lämmitykseen riittää moottoritilan pitäminen lämpöisenä. Ei ole tarvetta nestettäkään lämmittää.

Mutta miten sen liekkitilan tekisi turvalliseksi? Ideoita? Eikä ehdoteta vepastoa tai vastaavia. Pakkasilla mietitään vain "siperia opettaa"-tyylisiä nerokkaita ja edullisia lämmittimiä.

Tuli myös hiilipannu mieleen. Hiilet voi sytyttää ajastimella hehkutulpalla. Tuollainen voisi olla turvallinen tiiviin metalliverkon sisällä. Mutta mistä tiiviitä metalliverkkoja? Metalliverkko toimisi myös hapen annostelijana. Hehku pysyisi aisoissa, kun hapen virtaus olisi kitsasta.

On meikäläisellä katalyyttilämmitin taskuun. Siinä on bensakaasulla hehkuva platinaverkko. Teho lienee muutaman kymmenen vattia. Tuollainenkin voisi olla toimintaperiaatteena isommalla verkolla. Kaasuna jotain säiliökaasua. Mutta mistä tuollaista verkkoa? Kaasun annostelu saadaan ainakin melko luotettavaksi.

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

Sivut

Kommentit (45)

Vierailija

Hiilet voisi olla edullinenkin ratkaisu. Sen säätöön voisi tehdä sähkömekaanisen luukkusysteemin joka säätäisi ilman määrää ja sammuttaisikin sen. Ei siitä niin huoltovapaata saa kuin esim. kaasulaitteista.

Vierailija

Jos noita "kikka viitosia" vakavasti harkitsee käyttävänsä, niin kannattanee etukäteen kysyä vakuutusyhtiön kantaa hankkeeseen.

Vanha jäärä
Seuraa 
Viestejä1557
Liittynyt12.4.2005

Wanhaan hywään aikaan, jolloin moottorit eivät olleet vielä puoliksi muovia, olen nähnyt moottorin alla reilun nuotion, lapiollisen hehkuvia hiiliä tai moottorin öljypohjan käsittelyn propaanitoholla. Näppärä kikka on myös jäähdytysnestejärjestelmän tyhjentäminen illalla ja sen täyttäminen aamulla kiehuvalla vedellä.

Tietysti näihin kaikkiin konsteihin liittyi vielä se, että akku vietiin sisälle lämpimään yöksi. Tällä tavalla pienen askartelun jälkeen päästiin nauttimaan talviautoilun riemuista.

Vanha jäärä

vihertaapero
Seuraa 
Viestejä6081
Liittynyt7.3.2006

Ennen kuin tuikukynttilällä koettaa autoa lämmittää, voidaan ensiksi pohtia paljonkos auton moottori kaipasikaan lämmitysenergiaa. Lohkolämmittimet taitavat olla 500-900W kieppeillä JA ne lämmittävät moottoria enempi sisältäpäin jolloin hyötysuhte on hyvinkin korkea. Nyt jos auton alle sujautetaan vaikkapa nyt pelkkä tuikkukynttilä, on siitä vapautuva lämpöteho 20-40W luokkaa (viisaammat laskekoot steariinin massan ja sen tuottaman lämmön tarkemmin aikayksikköä kohden). Tällainen kynttilän lämpö sitten pääsee leviämään laajalle alueelle ja suurelta osin myös moottorin ohitse jolloin paljoakaan lämpöä ei siirry koneeseen. Lisähankaluutena myös steariinin palamisen yhteydessä syntyvää vesihöyry joka suuremmassa mittakaavassa aiheuttanee pulmia.

Läntökohtainen kysymys onkin mistä repiä vähintään puoli kilowattia energiaa minkä puolestaan ahdistaa koneen sisuksiin hyvällä hyötysuhteella? Plussaa olisi, mikäli paloturvallisuutta ei vaarannettaisi.

Oikein kovilla pakkasilla olen laitellut auton konepellin päälle paksun karvamaton ja öljypohjaa vasten puhaltamaan sähköisen lämpöpuhaltimen. Auttaa aika paljon, kun saavat muutamia tunteja koneen ulkoiset komponentit lämmetä muutaman kymmentä astetta, eli sinne -20 paikkeille.

Konsta: ...joten jäähdytysvesi on varmasti erittäin korkeaktiivista.
Brainwashed: En tosiaankaan pidä itseäni minään asiantuntijana...

Vierailija
Vanha Korppi
Jos noita "kikka viitosia" vakavasti harkitsee käyttävänsä, niin kannattanee etukäteen kysyä vakuutusyhtiön kantaa hankkeeseen.
Virkailija: "Miten voi auttaa?" Hiilipaljumies: "Saanko mä lämmittää mun autoo pakkasella?" V: "Kyllä saat" HPM: "Joo kiitti, oot sitten mukava" V :"hi hii".

Stanan luokitusmenettely, johon yhtiö tukeutuu, maksaa enemmän kuin tuhat ritsaa joita pitää jollain saada käyntiin että saa fitun vakuutuksiin rahaa.

Paul M
Seuraa 
Viestejä8560
Liittynyt16.3.2005
vihertaapero
Ennen kuin tuikukynttilällä koettaa autoa lämmittää, voidaan ensiksi pohtia paljonkos auton moottori kaipasikaan lämmitysenergiaa. Lohkolämmittimet taitavat olla 500-900W kieppeillä JA ne lämmittävät moottoria enempi sisältäpäin jolloin hyötysuhte on hyvinkin korkea. Nyt jos auton alle sujautetaan vaikkapa nyt pelkkä tuikkukynttilä, on siitä vapautuva lämpöteho 20-40W luokkaa (viisaammat laskekoot steariinin massan ja sen tuottaman lämmön tarkemmin aikayksikköä kohden). Tällainen kynttilän lämpö sitten pääsee leviämään laajalle alueelle ja suurelta osin myös moottorin ohitse jolloin paljoakaan lämpöä ei siirry koneeseen. Lisähankaluutena myös steariinin palamisen yhteydessä syntyvää vesihöyry joka suuremmassa mittakaavassa aiheuttanee pulmia.

Läntökohtainen kysymys onkin mistä repiä vähintään puoli kilowattia energiaa minkä puolestaan ahdistaa koneen sisuksiin hyvällä hyötysuhteella? Plussaa olisi, mikäli paloturvallisuutta ei vaarannettaisi.

Oikein kovilla pakkasilla olen laitellut auton konepellin päälle paksun karvamaton ja öljypohjaa vasten puhaltamaan sähköisen lämpöpuhaltimen. Auttaa aika paljon, kun saavat muutamia tunteja koneen ulkoiset komponentit lämmetä muutaman kymmentä astetta, eli sinne -20 paikkeille.




Lohkolämmitin hoitaa homman puolessa tunnissa kelillä kuin kelillä. 500 W riittää tuohon. Onko konepellin alapuolisen tilan lämpöhäviö 500 W? Eikö pienempi teho riitä pitämään ilmatilaa 0 asteessa? Se riittää. Tai -5 astetta. Kuka pitää ongelmana 0-asteista moottoria tai edes -5-asteista?

200 W voisi olla tavoitteena. Hiililämmitin voisi perustua koneelliseen palamisilman puhaltamiseen termostaattiohjatusti. Miten hiiliä hehkutetaan niin, ettei tule häkää? Hyvää on se, että palamistuote on kuivaa.

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

Vierailija

Kovassa pakkasessa pienitehoisen lämppärin tehot karkaa helposti harakoille. Jos oikein hankala tilanne, voi auton keulan lapioida lumella peittoon kokonaan. Silloin moottorin ulkopuolinenkin laite lämmittää paremmin. Pressu on hyvä suoja myös. Taitaa noita peittoja olla auton mitoillakin ja siitä voi ottaa keulaosan.

vihertaapero
Seuraa 
Viestejä6081
Liittynyt7.3.2006
Paul M

Lohkolämmitin hoitaa homman puolessa tunnissa kelillä kuin kelillä. 500 W riittää tuohon.



Lohkolämmitin poistaa pakkasvaikutusta karkeasti ottaen 10 astetta/tunti eli jos haluaa moottorin käynnistyvän kuin suvikelillä ja pakkasta on 20 astetta, olisi syytä pitää autoa piuhan päässä parisen tuntia. Tämä äärimmäisen paljon yleistettynä. Käytännössä lohkolämmittimen teho ei riitä -40 pakkasella lämmittämään moottoria suvikelitasolle vaikka olisi vuorokauden päällä.

Paul M
Onko konepellin alapuolisen tilan lämpöhäviö 500 W?



Riippuu lämpötilaerosta. Jos ero on yksi astetta, ei moottorin pinta-ala mitenkään riitä haihduttamaan puolen kilowatin lämpöenergiaa ympäröivään ilmaan. Mutta jos lämpötilaero on vaikkapa 120 astetta, ei ole epäilystäkään etteikö lämpöä siirry loppupelissä saman verran ulkosalle kuin mitä moottorin sisälle ahdistetaan.
Moottorin metallikuori toki varaa lämpöä toviksi, mutta kyllähän sitä sen läpi johtuu energia vääjäämättä.

Paul M

Eikö pienempi teho riitä pitämään ilmatilaa 0 asteessa?



Riippuu taas lämpötilaerosta. On eriasia lämmittää moottoria ympäröivää ilmatilaa kuin itse moottoria. Asian ymmärtämiseksi on hyvä hahmottaa kuinka paljon ohuen konepellin lävitse lämpöä haihtuu ja missä suhteessa tästä konepellin alla lymyävä moottori energiaa kykenee absorboimaan. Lisäksi lämpö nousee ylöspäin jolloin konepeltiä lämmittävä vaikutus on suurempi kuin moottorin lämmittävyys.

Paul M
Se riittää. Tai -5 astetta. Kuka pitää ongelmana 0-asteista moottoria tai edes -5-asteista?



Toki tilannetta pitkällä aikavälillä (useampi tunti tai vuorokausi) auttaa jos moottoria ympäröivä ilmamassa lämpiää mutta itse moottori painaa parisensataa kiloa. Tuommoisen massan lämpiäminen viekin sitten oman aikansa noin pienellä lämpötilaerolla.

edit: Tilannetta voi havainnoillistaa viemällä saunanlauteille 0-asteista vettä. Sitten vain mittaamaan kauanko menee aikaa että ämpäri on lämmennyt 20 astetta. Samaan aikaan tuo nolla-asteinen ämpärillinen (toinen ämpäri) on huoneenlämmössä. Kumpi ämpäri lämpiää ensiksi 20 asteiseksi ja missä ajassa? Moottori on vain massaltaan ja materiaaliltaan enemmän energiaa vaativia joten myös lämpiämisajat voidaan moninkertaistaa.

Konsta: ...joten jäähdytysvesi on varmasti erittäin korkeaktiivista.
Brainwashed: En tosiaankaan pidä itseäni minään asiantuntijana...

sinnipirtti
Seuraa 
Viestejä5161
Liittynyt1.7.2007

vanhin konsti lienee kaksi päällekkäistä putkea joiden välissä kulkee glygoli ja sisempää putkea lämmitetään sisältä millä milloinkin.

kiisseli vehkeissä toki on myös ehdoton polttoaineen esilämmitin jäähdytysnesteen avulla.

toisen polven pilkkuvirhe

Tuppu L 2.0
Seuraa 
Viestejä3156
Liittynyt25.5.2009

Ostaisitte vain kunnollista öljyä, joka on valmistajan suosituksen mukaan vähintään -40 asteessa pumpattavaa. Ei tarvi elää sitä teollistumisen alkuhetkeä!

Vierailija

Webastoja ei saanut ehdottaa, joten en ehdota. Mutta kerron vaan, että monen tonnin sijasta maksoin vuodenvaihteessa uudesta asennuksineen 1700. Kahden vuoden takuu ja kyllä se silti halvemmaksi tulee, kuin auton polttaminen.

Se Siperian keino on laittaa vati hehkuvia hiiliä öljypohjan alle. Mutta ne on kyllä Ladoja sielläpäin.

Ueberweg
Seuraa 
Viestejä1167
Liittynyt12.9.2008
vihertaapero
edit: Tilannetta voi havainnoillistaa viemällä saunanlauteille 0-asteista vettä. Sitten vain mittaamaan kauanko menee aikaa että ämpäri on lämmennyt 20 astetta. Samaan aikaan tuo nolla-asteinen ämpärillinen (toinen ämpäri) on huoneenlämmössä. Kumpi ämpäri lämpiää ensiksi 20 asteiseksi ja missä ajassa? Moottori on vain massaltaan ja materiaaliltaan enemmän energiaa vaativia joten myös lämpiämisajat voidaan moninkertaistaa.

Ei kai nyt sentään. Veden ominaislämpökapasiteetti on melkein viisi kertaa suurempi kuin esim. alumiinin ja lähes kymmenen kertaa suurempi kuin raudan. Mistähän materiaalista sinun moottorisi on tehty?

sinnipirtti
Seuraa 
Viestejä5161
Liittynyt1.7.2007
Tuppu L 2.0
Ostaisitte vain kunnollista öljyä, joka on valmistajan suosituksen mukaan vähintään -40 asteessa pumpattavaa. Ei tarvi elää sitä teollistumisen alkuhetkeä!



tota tota. jos öljy on liian litkua lämmetessään se tulee ulos stefojen välistä ja myös lämmetessään öljyn voiteluominaisuudet muuttuvat. tarkoittaa siis sitä ettei ehdotuksesi ole aivan niin vain käytäntöön pantavissa kuitenkin suurin osa koneen käyntiajasta sen lämpötila on 80-90 asteen välillä.

toisen polven pilkkuvirhe

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat