Ruoka-aineallergian peittomainen ravintopäiväkirjan avulla?

Seuraa 
Viestejä1918
Liittynyt11.3.2008

Tietäisikö kukaan miten lähteä pitämään järkevästi ruokapäiväkirjaa kun pyrkimyksenä on luotettavuus ja aineiston laadukkuus? Lainasin kirjastosta 3 kirjaa joista ensimmäinen, jota parhaillaan selailen on jotain muuta kuin perinteistä Länsimaista lääketiedettä. Siinä pyritään auttamaan ärtyvästä suolesta kärsiviä joogalla sekä aromaterapialla joista en ole järin vakuuttunut. Kirjan hinta on ollut aikoinaan 5.99£ jossain entisen maailmanimperiumin emämaassa..

Siis meinaan sitä kun jos syön viikottain 15-30 eri ruoka-ainetta ja niistä epäsopivia on 1/4. Pitääkö tässä syödä sitten viikko banaania ja riisiä saadakseen selville aiheuttaako esim. Homeopaattisen lääkehoidon kirjan syöminen vatsanväänteitä?

Uploaded with ImageShack.us

-

Kommentit (5)

Vierailija
Pitääkö tässä syödä sitten viikko banaania ja riisiä saadakseen selville aiheuttaako esim. Homeopaattisen lääkehoidon kirjan syöminen vatsanväänteitä?

en suosittelisi kirjan syömistä mutta ruoka-aineiden eliminoinnilla saat ainakin selville mitkä aiheuttavat oireita ja mitkä ei. Itse lähtisin, näin alussa, näistä: vehnä, meijerituotteet, kahvi, peruna, maissi, sipuli, liha, kaura ja valkoviini. Nuo aiheuttavat yleisimmin oireita IBS:ssä. Eliminoit kaikki vaikka viikoksi, jos oireet katoavat alat testailemaan mitkä aiheuttavat oireita ja mitkä eivät, vaikka viikottain. Pidä vaan huoli että saat tarpeeksi esim kalsiumia

tootired
Seuraa 
Viestejä805
Liittynyt8.11.2009

Hyvä idea, siis alkaa pitää päiväkirjaa mitä syö, miten voi, miten oireilee jne
ja itsekin olen samaa usein halunnut tehdä ja pikkasen aloittanutkin mutta sitten se on jäänyt mm siksi että mitä merkkaa ja miten että osais, jaksais analysoida sitten niin se mennyt poskelleen!

Don't give up!

Vierailija

Simppelöi kaikki syömisesi, jotta näet kaavan. Jos vatsa vaivaa, kannattaa syödä vain sitä ruoka-ainetta mitä yleensä ei ja jättää tutut syömättä. Jos vatsa rauhoittuu niin sitten lisää yksi kerrallaan vanhoja ruoka-ainetta vaikka viikoksi ja katsoo miten vatsa tykkää. Kuri on oltava aukoton. Vitamiinit saa purkistakin kokeen ajan.

Kulaushaikara
Seuraa 
Viestejä1023
Liittynyt27.4.2009

Pitkän kokeilun tuloksena olen päätynyt jonkinlaiseen tasapainoon, mutta mitään oikeaa vastausta en voi antaa. Oma ärtynyt suoleni vihoitteli tosissaan 2002 kesällä. Aloitin puolen vuoden hiivadieetin, jossa kaikki makeat, viljat, peruna, lisäaineet jne. karsitaan. Se auttoikin heti. Mutta dieetti on liian rajoittava pitkälliseen käyttöön, joten otin juurella tehdyn ruisleivän ja kaurapuuron ruokavaliooni. Vatsani on kuitnekin ollut "herkillä" sen suhteen, etten lipsu. Pikku hiljaa olen lisännyt rasvan määrää ja nyt viimeiset puolitoista vuotta olen ollut VHH-ruokavaliolla. Täytyy sanoa, että tämä toimii!

Teen siis ruuan aina itse, en syö eineksiä, sillä välttelen yhä lisäaineita. Viljatonta ja sokeritonta, runsaasti hyviä rasvoja. Mitä vähemmän käsitelty ruoka, sitä parempi. VHH on niin väljä, että sillä voin olla loppuelämäni.

Olen seurannut keskustelua Crohnia tai Colitista sairastavien keskustelupalstalla ja olen huomannut, että kaikissa ruokavalioissa, joilla joku on saanut avun suolisto-ongelmiin, on kaksi yhteistä tekijää: ruuan puhtaus ja nopeiden hiilihydraattien rajoittaminen.
http://www.crohnjacolitis.fi/cgi-bin/yabb2/YaBB.pl (kaikki osiot ei näy julkisesti)

Muut hoidot ovat tukihoitoja ruokavalion rinnalla. Liikunta, vyöhyketerapia, homeopatia, jooga, hypnoosi, mitä ikinä haluatkin kokeilla, uskallan sanoa, että mistään et tule saamaan mitään lopullista ratkaisua.

Ruokapäiväkirja on oiva apu, jos on halua etsiä todellisia allergian aiheuttajia, mutta ärtyneeseen riittää vähempikin.
Monet allergiat katoavat, kun jätät viljat ja lisäaineet, varsinkin E621. Uskallan väittää monien ihmisten kokemuksista viisastuneena.

Myös maito kannattaa aluksi jättää. Sen sijaan maitotuotteet kuten rasvainen jugurtti ja rasvaiset kovat juustot saattavat sopia.

Mutta kukin uskoo sitä, mihin oma katsomus ohjaa ja vuosien myötä asenne muuttuu...

Vaikka itse uskon tähän VHH-ruokavalioon, niin en epäile niiden kertomuksia, jotka väittävät parantuneensa luomuruualla vaikka mistä sairauksista! Ruuan puhtaus on toisaankin tärkeää silloin, kun suolisto on sairastunut. Ja sairastunut suolisto sairastuttaa nivelet, hermoston...

Vierailija

Itse löysin syypääksi vehnän. Oli tavallista innokkaampi jakso syöda sitä ja suoli oli vähällä kuristaa minut. Vaihdoin maissiin ja riisiin ja vatsa rauhouttui parissa päivässä. Ei ripuloi eikä närästä. Syön melko paljon hapankaalia, eikä se vaivaa mitenkään.

Uusimmat

Suosituimmat