Sivut

Kommentit (42)

Hospitaali
Seuraa 
Viestejä76

Vakuutusmatematiikka onkin jo mainuttu. Suosittelen vahvasti sitä. Helsingin yliopiston matematiikan laitoksella luennoidaan useita aiheeseen liittyviä kursseja säännöllisesti.
Jo yhden kurssin suorittaminen hyvin arvosanoin lisättynä aikeena suorittaa lisää antaa kummasti itseluottamusta työhaastattelussa. Kurkkaa aktuaariyhdistyksen kotisivua ja ota yhteyttä heti alan toimijoihin. Piirit ovat käsittääkseni hyvin suppeat. Töitä löytyy heti, jos osoittaa oikeaa asennetta ja pystyy latomaan pöytään paperit, joita firman matemaatikot vain tajuaa.

Hospitaali
Seuraa 
Viestejä76

Lisään, että ei kannata soittaa sille firman rekrytoijalle, ei se todennäköisesti tajua pikkuruisen matikan osaston asioista yhtään mitään, eikä välttämättä sillä ole mitään osaa eikä arpaa sen puolen rekrytointiin. Soitto vakuutusmatemaatikolle voi olla oikea paikka.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
mattile71
Seuraa 
Viestejä198

Vakuutusmatematiikka nyt on pahinta mahdollista höttöä.
Koodipoikia on ainakin pääkaupunkiseudulla 14 tusinaa kohden.
Kannattaako puuhastella jonninjoutavien ongelmien kanssa jos tiede oikeasti kiinnostaa ?

Jos et saa haluamaasi tutkijan paikkaa niin yritä hankkia eläke tms onhan sinulla liikuntavamma kuten mainitsit.

mattile71
Vakuutusmatematiikka nyt on pahinta mahdollista höttöä.
Koodipoikia on ainakin pääkaupunkiseudulla 14 tusinaa kohden.
Kannattaako puuhastella jonninjoutavien ongelmien kanssa jos tiede oikeasti kiinnostaa ?

Jos et saa haluamaasi tutkijan paikkaa niin yritä hankkia eläke tms onhan sinulla liikuntavamma kuten mainitsit.

Toinen tahtoo tehdä töitä ja sinä suosittelet eläkettä? Vähän nyt koittaisit selkärankaa hankkia. Vakuutusmatematiikka on varmasti kiinnostava aihe matemaatikoille vaikka se ei sinulle aukeaisikaan.

pöhl
Seuraa 
Viestejä941

En mä pääsisi eläkkeelle, kun mun vamma on niin lievä. Yhellä kaverilla olisi Drupalhommia, mutta en saa asennettua sitä. Kokeilin päivittää käyttiksen, mutta se meni kokonaan solmuun, joten jotain mätää mun koneessa on, ainakin näytönohjaimessa.

Devil
Seuraa 
Viestejä1328

Näytönohjaimen ei pitäisi liittyä käytännössä mitenkään drupalin asennukseen? Jos vika on servereissä, niin varsin simppeli tapa saada ne kerralla kuntoon on asentaa wamp-server. Siinä tärähtää apache, php ja mysql koneelle parilla klikkauksella. Veikkaisin että aiemmat erillisasennukset pitäisi poistaa ennen tuon asentamista. Tuolla wampilla testiserveri on helppo monistaa sitten vielä tuotantokäyttöönkin.

http://www.wampserver.com/en/download.php
Ainoa miinus tietysti on, että tuossa wampin php-paketissa ei muistaakseni sitten ollut niitä drupalin tarvitsemia php_pdo ja php_pdo_mysql dll-tiedostoja, joten ne joutuu metsästämään vielä erikseen jostain php.n asennuszipistä. Esim php-5.2.17-Win32-VC6-x86.zip.

Sitten jos ja kun se serveriympäristö on käynnissä, tarvittavat extensiot ja modulit määriteltyinä ja tietokannat sekä käyttäjät tehtyinä, lataat ja purat drupal7 asennuspaketin sinne wamp-serverin www-kansioon, avaat selaimen ja menet http:/localhost/drupal7/install.php, tai mitä se nyt sitten ikinä onkaan, niin siitä sen pitäisi lähteä rullaamaan.

X

Entä oletkos Puuhikki katsellut/harkinnut jatko-opintoja ulkomaisissa yliopistoissa? Esim. jotain Baltian maita tai vaikka Amerikkaa? Lukukausimaksuja tietysti voi olla, mutta tuskin joka paikassa mitään useampia kymppitonneja joutuu lukukaudesta pulittamaan, kuten ns. huippuyliopistoissa.

pöhl
Seuraa 
Viestejä941

Kävin haastattelussa, kun mulle tarjottiin paikkaa Michiganin yliopistosta. En kuitenkaan saanut sitä. Ulkomaat on tietysti yksi vaihtoehto, mutta Suomessa on kai parempi sosiaaliturva kuin monessa muussa maassa, joten mielestäni ulkomaille kannattaa lähteä vasta kun on osoittanut pärjäävänsä Suomessa.

abskissa
Seuraa 
Viestejä3654

Ohjelmistokehitykseen pitäisi työllistyä helpohkosti, jos yhtään on aiheeseen kiinnostusta ja sivuaineopintoja kasattuna. Huomaa että monet IT-pääaineopiskelijat työllistyvät täysipäiväisesti jo ennen kuin edes cumu on kasassa, eivätkä kaikki enää siitä opintoja jatkakaan. Alalla voit päästä nopeasti mukaville palkoille ja myös matemaattista osaamista vaativiin hommiin. Selkeälle, suoraviivaiselle ajattelulle ja ongelmanratkaisukyvyille on aina kysyntää.

We're all mad here.

abskissa
Ohjelmistokehitykseen pitäisi työllistyä helpohkosti, jos yhtään on aiheeseen kiinnostusta ja sivuaineopintoja kasattuna. Huomaa että monet IT-pääaineopiskelijat työllistyvät täysipäiväisesti jo ennen kuin edes cumu on kasassa, eivätkä kaikki enää siitä opintoja jatkakaan. Alalla voit päästä nopeasti mukaville palkoille ja myös matemaattista osaamista vaativiin hommiin. Selkeälle, suoraviivaiselle ajattelulle ja ongelmanratkaisukyvyille on aina kysyntää.

Minun on pakko olla eri mieltä. Vielä 90-luvun puolivälissä arvostettiin loogista ajattelua ja ongelmanratkaisukykyä. Nykyään IT-hommissa halutaan täsmäosaajia ja ajatellaan asioita täysin seuraavan neljänneksen ehdoilla. Pitää osata juuri se tekniikka, sovelluskehys, whatever, jota firmassa juuri sillä hetkellä tarvitaan. Tämä lienee yksi niistä syistä, jonka takia monet nuoret työllistyvät kesken opintojen. He osaavat jonkin tuoreen tekniikan, jonka nimiin yrityksessä vannotaan. Kun tämä tekniikka kuitenkin vääjäämättä kuolee jossain vaiheessa, niin iso osa näistä rekryistä jääkin ilman tutkintoa tyhjän päälle elleivät älyä ajoissa opetella uutta tuoretta teknologiaa tai hankkia sopivaa suhdeverkostoa.

Toinen raadollinen fakta nuorten rekryissä on, että he ovat tekniikasta niin innoissaan ja vailla elämänkokemusta, että työnantajan on heitä helppo hieman kyykyttää. Kaikki tietysti positiivisessa hengessä

En usko, että matemaatikon tutkinnolla tekee yksinään mitään. Se on kiva juttu, mutta ei anna mitään konkreettista tapaa tehdä rahaa ja se on se, mitä yrityksissä kaivataan. Kannattaa miettiä alaa, joka itseä kiinnostaa ja johon pääsee kohtalaisilla lisäopinnoilla sisään.

Tutkijanura on hyvin vaikea aloittaa muualla kuin siellä, mistä oma tutkinto on. Harvalla on niin hyvät paperit ja juuri sitä osaamista, jota ohjaaja haluaa, että suoralla haulla pääsee sisään. Pääsääntöisesti ihmiset tekevät itsestään tunnetun ja tarpeellisen opiskeluaikana, jonka jälkeen he tietyssä mielessä ovat kasvaneet taloon sisään ja väitöstutkimus on "luonnollinen" jatkumo. Ja on tietysti hyvä kysyä itseltään, että mitäs väitöksen jälkeen? Pitää joko hommata itse itselleen rahaa jostain tai sitten lähteä teollisuuteen. Yliopistoissa ei ole (minun tietääkseni) tutkijanpaikkoja sinällään, yleensä tarjotaan opetustehtäviä täysipäiväisesti, minkä sivussa voi sitten tutkimustaan harjoittaa. (täyspäiväisyys on toki vähemmän kuin teollisuudessa, mutta kuitenkin sen verran aikaa vievää, että hyvän tutkimuksen tekeminen työn ohessa on haastavaa)

abskissa
Seuraa 
Viestejä3654
jji
Nykyään IT-hommissa halutaan täsmäosaajia ja ajatellaan asioita täysin seuraavan neljänneksen ehdoilla.

Riippuu työnantajasta. Kannattaa pitää silmät auki.

jji
En usko, että matemaatikon tutkinnolla tekee yksinään mitään.

Millään tutkinnolla ei tee mitään yksinään. Jotain pitää osatakin.

jji
Kannattaa miettiä alaa, joka itseä kiinnostaa ja johon pääsee kohtalaisilla lisäopinnoilla sisään.

Jos se sivuainecumu on jo kasassa, niin enempää ei välttämättä tarvitse.

We're all mad here.

abskissa
jji
Nykyään IT-hommissa halutaan täsmäosaajia ja ajatellaan asioita täysin seuraavan neljänneksen ehdoilla.

Riippuu työnantajasta. Kannattaa pitää silmät auki.

Heh, no tietenkin riippuu Olen kuitenkin seurannut vierestä alan rekrytouhuja niin paljon, että tiedän mistä puhun. Touhu on mennyt todella lyhytjänteiseksi hyvinkin yleisellä tasolla. Poikkeuksia tietenkin aina on, mutta kyllä ne aika vähemmistöön jäävät.

abskissa
jji
En usko, että matemaatikon tutkinnolla tekee yksinään mitään.

Millään tutkinnolla ei tee mitään yksinään. Jotain pitää osatakin.

Yleensä tutkinnolla osoitetaan osaamista. Harva DI voi valmistua osaamatta yhtään mitään, vai?

abskissa
jji
Kannattaa miettiä alaa, joka itseä kiinnostaa ja johon pääsee kohtalaisilla lisäopinnoilla sisään.

Nyt puhuttiin yleisesti matemaatikon työllistymisestä.

pöhl
Seuraa 
Viestejä941
abskissa

Mulla jäi puuttumaan tietojenkäsittelyn cumusta tietokantakurssi, mutta olen joissain työpaikoissa tehnyt tietokantahommia SQL:llä, joten ehkä taidot riittävät.

Mulla on aika vahva osaaminen algoritmeistä, ja yliopistossa sainkin tehtyä usein tehokkaita ratkaisuja laskaritehtäviin. Lisäksi osaan suunnitella aika laajojakin ohjelmia. Vaikeus tulee lähinnä ohjelmointiympäristöjen asentamisessa. Toisaalta jos joudun ylläpitämään jotain koodia, on mulla kestänyt välillä turhan kauan selvittää koodista, millainen rakenne ohjelman tai WWW-sivun taustalla on ja miten sitä ylläpidetään. Esimerkiksi katselin yhtä avoimen lähdekoodin projektia, löysin siitä bugin ja ajattelin korjata sen. Epäonnistuin projektissa, kun koodin rakenne oli erilaista kuin olin odottanut ja en sitten löytänytkään bugia viikon etsimisen jälkeen.

Stratonovich
Seuraa 
Viestejä358
jji
Yliopistoissa ei ole (minun tietääkseni) tutkijanpaikkoja sinällään, yleensä tarjotaan opetustehtäviä täysipäiväisesti, minkä sivussa voi sitten tutkimustaan harjoittaa. (täyspäiväisyys on toki vähemmän kuin teollisuudessa, mutta kuitenkin sen verran aikaa vievää, että hyvän tutkimuksen tekeminen työn ohessa on haastavaa)

On yliopistoissa ihan tutkijanpaikkojakin. Usein tutkimuksen ohessa on velvollisuus tehdä jonkin verran opetustakin, mutta tutkijan homma on tutkijan hommaa ja opetus opettajan (kuten lehtorin). Taas esimerkiksi akatemiatutkijan virat on ovat ihan puhtaasti tutkijavirkoja, missä opetusta ei tarvitse tehdä välttämättä yhtään. Teollisuudessa on myös ihan puhtaita tutkijanpaikkoja, mutta niissä taas tutkimus on oikeastaan enemmän tuotekehitystä eikä tutkimusta sellaisenaan.

abskissa
Seuraa 
Viestejä3654
jji
Olen kuitenkin seurannut vierestä alan rekrytouhuja niin paljon, että tiedän mistä puhun.

Olen myös seurannut noita rekrytouhuja vierestä, hakijana ja myös sisältä käsin, haastattelijanakin.

jji
Yleensä tutkinnolla osoitetaan osaamista. Harva DI voi valmistua osaamatta yhtään mitään, vai?

Tutkinto ei osaamista todista, mutta ihan tilastollisesti vaativamman korkeakoulututkinnon suorittaneet kai jotain osaavatkin. Kuvitteletko matemaatikkojen olevan DI:jä tumpelompia?

jji
abskissa
jji

Öh... matemaatikon sivuaineet voivat olla melkein mitä hyvänsä ja niiden avulla voi helpostikin työllistyä ilman mitään lisäopintoja.

We're all mad here.

abskissa
jji
Olen kuitenkin seurannut vierestä alan rekrytouhuja niin paljon, että tiedän mistä puhun.

Olen myös seurannut noita rekrytouhuja vierestä, hakijana ja myös sisältä käsin, haastattelijanakin.

jji

Tutkinto ei osaamista todista, mutta ihan tilastollisesti vaativamman korkeakoulututkinnon suorittaneet kai jotain osaavatkin. Kuvitteletko matemaatikkojen olevan DI:jä tumpelompia?

jji

Öh... matemaatikon sivuaineet voivat olla melkein mitä hyvänsä ja niiden avulla voi helpostikin työllistyä ilman mitään lisäopintoja.

Yllättävän paljon matemaatikon paikkoja on ollut tarjolla viime aikoina. Kuinkahan paljon mahtaa olla hakijoita/työpaikka?..

Sivuaineiden vaikutus matemaatikon työllistymiseen lienee melkoinen. Näissä kai on kolme pääryhmää:
1) Fysiikka ja kemia
2) Tietojenkäsittelytiede ja tilastotiede
3) Kauppatiede, taloustiede ja tilastotiede
[4) Edellisten erilaisia yhdistelmiä ]

Onko ketjuun kirjoittaneilla tai ketjua seuranneilla tietoa erityisesti tuon kolmannen yhdistelmän työllistymistilanteesta tai "arvosta" työmarkkinoilla? Matemaatikoista valtaosa taitaa työllistyä muihin kuin _matemaatikon_ työtehtäviin. Tutkinnon perusteella tehdyissä tilastoissa taas vääristää opettajien työllistyminen, joten virallista tietoa ym. ryhmästä on ollut vaikea löytää.

Puuhikki
No niin. Töitä löytyi kun jaksoin etsiä sitkeästi. WWW-koodauskin on ihan mukavaa työtä.

Onnea. Saanko kysyä minkälaista työtä ja millä työkaluilla.

pöhl
Seuraa 
Viestejä941

Kaverillani on firma pystyssä, joten hän ehdotti, että perustaisin toiminimen ja hän antaisi mulle projekteja, joista laskutan kaveria. Opiskelen Drupalia, jotta voin tehdä hommia.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat