Sinkin syönnistä myrkytysvaara?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Onkohan tämä taas iltalehtitasoista journalismia vai mistä on kyse?

http://www.iltalehti.fi/flunssa/2011021 ... 8_fl.shtml

Sinkkiä ei saa käyttää pitkäaikaisesti myrkytysvaaran takia, eikä vielä tiedetä, mikä on oikea annostus.

Itse olen jo vuoden päivät syönyt 22 mg sinkkipikolinaattia päivässä.

Kommentit (5)

Vierailija

Itse olen syönyt melkoisen monta vuotta tuollaiset 30-45 mg, kuten aika moni muukin tekee. Siitä on omat hyötynsä ja yleensä sinkki ei ole haitallinen kuin joillain mega annoksilla.

Ohessa joltain sivustolta löytämäni pieni kooste asiasta:

"Sinkin yliannostus

Sinkin liiallisella saannilla on terveydelle haitallisia vaikutuksia.

Sinkkitablettien annostusohjeita tulee noudattaa. Lisäravinteena sinkkiä voi syödä jatkuvasti 30-50 mg päivässä.

Krooninen yliannostus

Krooninen eli pitkäkestoinen sinkin yliannostus voi johtaa seuraaviin oireisiin:

anemia
luuston heikkeneminen
hyvän kolesterolin väheneminen veressä.
Nämä vaikutukset johtuvat siitä, että sinkin pitkäkestoinen liikasaanti heikentää kuparin ja raudan imeytymistä elimistöön. Kroonisen yliannostuksen oireet ovat ilmenneet tyypillisesti, kun sinkkiä on otettu 150-450 mg päivässä.

Akuutti yliannostus

Akuutit eli äkilliset haittavaikutukset aiheutuvat otettaessa selvä yliannostus sinkkiä sisältävää ravintolisää.

Akuutin yliannostuksen oireita ovat

pahoinvointi
oksentaminen
ruokahaluttomuus
vatsakrampit
ripuli
päänsärky."

Ancient

Turbokameli
Seuraa 
Viestejä890
Liittynyt26.10.2009

Sinkillä on antagonistisia vaikutuksia eräiden muiden mineraalien kanssa. Sen vuoksi sinkin saannin päivittäiseksi ylärajaksi on asetettu 40 mg/vrk.

Lyde19
Seuraa 
Viestejä2202
Liittynyt7.7.2013

No Suomipopin aamulypsyn juontaja teki tänä ammulla empiiristä tutkimusta. Veti siinä 3x 50mg sinkkitabletit naamaan kun näytti Anni Hautalalle että kyllä näitä voi vetää vähän ylimääräisiäkin. Tunnin päästä alkoi vatsa kuulema krampaan ja oksenteli vessassa...

Uusimmat

Suosituimmat